Прочетен: 1540 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 01.03.2023 22:45
След страхотния филм за усъвършенстването на клавесините във всички разновидности между ХІV и ХVІІІ век в Западна Европа, не можах да спя от вълнение. Такива умни момчета и една дама между тях, направили са шедьовър за музиката! Изказаха позиция защо стремежът да се направи някаква прекрасна картина на резонантната дъска на клавесина, видна само от изпълнителя, се е считало за много важно. Идеята е била тя да вдъхновява изпълнителя. Показаха все по-широкото прилагане на клавесина в изкуството и задачите, които следващите композитори му възлагат. От инструмент за съпровод на песни, после и на други инструменти, клавесинътсе извисява като самостоятелен инструмент, за който вече се пише камерна музика. За дА се появи клавикордът , „пианото” на Бах.
Авторите на филма изказаха мнение и за съвременното изпълнение на пиесите от миналите векове и защо те не трябва да се изпълняват както някога. Напълно съм съгласен с тях, имам предвид записи, изпълнени от Рахманинов. Обясниха и универсалността намузиката на Бах, писана за определен инструмент. На къкъвто и друг инстумент да се изълни тя, подходяща е и за него, а също и за оркестрова транскпирция. И съвесем интелигентно загатнаха – може би това е най-великият композитор. Можеше да продължат още, но не направиха връзка с музиката на Моцарт. Подчертаявам и перфектното изпълнение на произведенията, които те изпълниха и качеството на звука на инструментите. Започнаха с Арията на Бах, тема на неговите Голдбергвариации и завърщиха пак с Бах, Жигата от неговата Пета френска сюита.
След такава среща с изкуството сънят идва само с помощта на приспивателни. Така и сторих, а днес мислите ми се открониха в друга, точно обратната посока.
Какво са сторили хората на изкуството за 4-5 века, от ХІІІ до ХVІІІ, за да разширят възможностите на тези инструменти, как са постигнали това и как покрай този възход на инструмента се е развивала и музиката не само за новите клавесини заради все по-големите им възможности, а като цяло. Музиката на хората от тяхното време е отражение на духовността им, на преживяванията им, на чувствителността им, на емоциите им, на състоянието, бих казал на висотата на духа им. Тези качества се променят с вековете, но стойностните хора запазват достиженията на предците си, развиват ги и на тяхната основа достигат до още по –високи нива. Давам пример с Бах, завършил епохата Барок сред като тя е отминала, Моцарт – най-съвършеният класик, звук от Вселената, Брамс, ползвал най-високите достижения на предците си.
Ние, съвременните хора, достойни ли сме за това наследство. За война предците ни са чували и са водили много войни, но за световна война със сигурност не са чували, както и за оръжия за масово поразяване. Не са чували и за хибридна война, най-подлата, за конспиративни теории, за популисти и откровени политпроститути, не са и предполагали, че простащината ще започне да управлява света. Едва ли биха и повярвали, че само един изрод, който заплашва с ядрен шантаж, с жестокостите си може да сговни живота на хората по целия свят. Това стори изродът Путин. С идиотизъма си той вся съмнение в душите на хората за бъдещето на света - хората да не могат да живеят по Божиите закони, а съществуването им да зависи от един изрод. Цял свет е срещу него и не може да го спре да извършва геноцид в Украина в опит да превземе териториите им и да експлоатира хората там и природните им богатсва. Защото превърна хората в страната си в изроди като него, абсолютните боклуци. Човешкият живот, съдби, животът на децата – бъдещето, това не го притеснява в преследване на целите му – разширяване на Империята на злото.
Горчилката обаче е още по-голяма, защото този изрод има подкрепники и в други държави – Еригрея, България, Унгария, Сирия, Никарагуа, КНДР. И още по-страшно. В някои държави той има подкрепа и сред голяма част от хората /б. м. изродите като него/ в тях. В това число са трите държави, Българрия, Гърция и Кипър. Във всички останали държави партиите се противопоставят по различни политики, но по отношение на Украина са единни: Путин е агресорът, Украина е жертвата, затова ще й помаагаме. В страните, които хората подкрепят Путин става гояма разделение между тях, насажда се омраза, простащината се противопоставя на интлелигентните, бих казал, нормалните хора. Един пимер: НЕкой е написал в социиалните мрежи „Избиха 150000 украински кенефа!”и следват лайквания. Човек подържа връзка и с примати, животът го налага, но като видиш един познат примат, лайкнал такова нещо, изхъвръляш го завинаги от живота си. Защото той не може да мисили, не различанава доброто от злото – откровен боклук, от когото нищо не става. Войната в Украина се превърна в лакмус за тях - какъвто и да е той, след логореята им за войната лакмусът им става червен.
Войната от Украина се пренесе и в Русия, защото хиляди момчета загинаха на фронта заради един изрод. Тя се пренесе и в България, поразявайки душите на хората.
Случващото се не е случайно. Войната започна след продължителна хилридна война в нета, комбинирана с опростачване на хората. При нас опростачването го извършиха такива като Трифонов, а го яхнаха олигарсите, начело на които с парламентарин преврат застана Радев., троянският кон на Путин в България, ЕС и НАТО. Войната в Украина е продължение на тази линия и ако Путин не бъде спрян в Украина, той ще дойде и у нас.
Доста тежът в битово отношение е бил живота на хората по времето, когато са били усъвъренствани клавесините и е творена музикатау не само за тях, но духовните стойности на тези хора са били много по-висши от нашите, щом допускаме изроди да ни пречат разумно и с доттоинство да вървим по земния си път.
Понякога по разлчини пътища, обикновено от поети, биваме предупреждавани да се променим, но...злото побеждава. Съзнавам го. Моята утеха, не крепост е музиката.
Прилагам един линк с музика по Евангелието на Матей от Бах. Той се е вдъхновявал от Светото писание, превеждайки го на езика на музиката за всички хора по света.
ГРАДСКИ ЕСКИЗИ N 70 Многообразие на ви...
Как се лекува ингвинална херния
Има и останали неосакатени духовно, но сме много малко...