Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.05 21:53 - ИЗВАДКА ОТ ДНЕВНИКА НА КОНСТАНЦА МОЦАРТ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Забавление   
Прочетен: 93 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 04.05 22:22


 С посвещевие на дамата, поместила фотоетюд с великденски яйца и бомбони Моцартови топки:

   „ЖЪЛТИ” ВЕСТИ ОТ ВРЕМЕТО НА МОЦАРТ ЗА НЕГО

     Наскоро попаднах на снимки на великденски яйца, зад които имаше кутия бомбони „Моцартови топки”. Топките, като допълнение към красиво оформените яйца ме резвеселиха и реших да напиша от къде тръгва това понятие, довело до идеята да започнат в Залцбург и Виена да се произвеждат те да се произвеждат и да са търсени от „туристите” от цял свят, посещаващи Австрия за да се докоснат до местата, където е живял и творил този гений. Информацията е жълта, но в нея има доста истина.

   Като гений, Моцарт е бил известен приживе не само в Австрия, но и в цяла Западна Европа. Където е пребивавал дори за кратко време, той е успявал да научи езика на хората в съответната страна. Едва навършил 8 години, след пребиваване в Италия при падре Мартини и после в Англия при Йохан Кристиян Бах, той вече знае италиански език, необходим му в музиката, но и английски. След гостуването си във Франция, той вече говори и френски език. По неговото време италианските композитори са работели по Европа, Моцарт е бил често в контакт с тях. Посвещението на Шестте  струнни квартета на Хайдн е написано на италиански език, защото това е неосъществената мечта на Хайдн, да учи музика там. Доколко това е истина никой не може да потвърди, но за гений като него и това трябва да е по силите му.

   Друга информация пак от жълтата преса химнослови Моцарт като хиперпотентен. Още от момченце той закача момиченцата в хора на архиепископ Колоредо в Залцбург, после, поотраснал, продължава със същото отношение към тях, на на по-високо ниво. Когато Моцарт решава да се жени, той е бил близък с две сестри, Алоизия и Констанца Вебер. Алоизия е била певица, интелигентна, но Моцарт предпочита сестра й, и тя хиперпотентна като него, както твърдят авторите на жълтите вести. В квартирите, където е живяло семейство Моцарт е било винаги разхвърляно до неузнаваемост, но това не е дразело Моцарт, вероятно приоритетите там са били други - в съпругата си Констанца той е намирал каквото желае. При пътуванията си по Европа при възможнност той винаги я е вземал със себе си. Казвам при възможност, защото те имат 6, а според други седем деца, от които остават живи само две момчета. Единят от тях – Франц Ксавер - учи пиано при Салиери и Бетховеен, но не се получава желаното. Не защото е в сянката на баща си. И двете момчета не се женят и така родът на Моцарт няма продължение, косвено такова той има чрез сестра си Нанерл, и тя с доста необясним към днешното ни време брак.

   Пак от жълтите вестници съм срещал информация, в която се описват много връзки на Моцарт с певици, инструменталистки и дами извън музиката. Моцарт пише Коцертна ария за сопран, пиано и оркестър, нещо много велико. Произведението е написанно за тази негова любима певица. Моцарт за него казва, че е писано за нея и него.

  Още един такъв случай:

  Във Виена идва на гастрол цигуларка от Италия, Стриназачи. Тя е 20 годишна, красавица, Моцарт на 28.  Как е свирила Стриназачи никой не може да каже. Моцарт обаче се вдъхновява от изпълнението й и пише за нея една прекрасна Соната за цигулка и пиано. Припомняйки си в момента въведнието й, целият настръхвам как разговарят цигулката и пианото, преди да въведат главната тема. Тази Соната наподобява музиката на Хайдн, който неотменно започва симфоониите си с бавна част.
   След връщането си в Италия това име, Стриназачи,  никъде в историята на музика не се споменава, но фамилията й остава все пак поради посветената от Моцарт на нея прекрасна соната, едно безсмъртно произведенние. Тя бива изпълнена на академия на Моцарт от тях. Моцарт няма време да напише щима на пианото и свири по памет.

   И тук трябва да е имало нещо.

   Истинското име на тези бомбони е Mozartkugel, като понятието кугел не означава само топка, а още снаряд, бомба. Има символика в това понятие, в подкрепа на което ще спомена и още едно, което си споделят музикантите, слушайки Моцарт:

   - Има топки в неговата музика!

   Пушкин също по жълта информация пише трагедията „Моцарт и Салиери”, която е една художестена измислица. В нея няма нищо истинно за отношенията между тези двама музиканти. Единият – гений, другият – музикален директор към Двореца, и двамата хора на мястото си. Пушкин на основата на несъществуващо съперничество между тях построява трагедията си. Не е истина, че Моцарт е велик и поради това Салери му завижда и го отравя, а Моцарт завижда на Салиери заради поста му в двореца. Заради тази жълта вест, произлизаща от виенчани, Салиери полудява и слага край на живота си. А след смъртта му името до днес е символ на некадърност и завист.

   От Моцарт са останали 6 малко приличащи един на друг портрети. От къде да мери време да стои той пред някой художник да го рисува! На един от портретите обаче той е с много голям и при това червен нос, свидетелствтуващ за високия му тестостерон. Ще потърся този портрет за да го приложа към постинга си.

 А сега продлъжение към темата Моцарт, но малко по-общо:

  

   Бил ли е разбиран Моцарт от другите музиканти, негови съвременници, от близките си, от „домашните си животни”. От баща си, Леополд Моцарт – да! Той има двама сина, четири /?/ други деца му умират. Синовете му не се женят и други Моцартовци след тях няма. Единият от синовете му се ражда в годината на смъртта му. Той става музикант, но едва ли знае по-добре кой е баща му отколкото напр. един любител-музикант днес.

   Ето и откъс от дневника на жена му Констанца, преживяла го с 50 години. За нея се жени холандският посланик в Австрия, Ниссен, за да научи нещо за Моцарт от нея, да напише книга за живота му. Нищо не се е получило, тя понятие си нямала за съпруга си. Ще обясня защо с един цитат от дневника й.

  „Днес, 18. 09./..../ имах щастието да взема вана 7 пъти. Преди това, както всеки път, пих кафе. В 6.30 ч. измих лицето си и си изджабурих устата.След това отидох в помещението пред ваните, за да посетя господин Резигер, но вместо него се натъкнах на непознат, дошъл от Лондон, който много ми разказва за себе си. Той обеща да ми донесе тук писмата ми. Не разбрах как се казва. Но е много възпитан. После отидох в стаята да си приготвя чаршафи за ваната и когато ваната се освободи, отидох там с Мона и й разреших 15 минути да се къпе с мен. Останах във ваната 1 час, после легнах в леглото да си почина, изпих половин чаша истински ром и седнах да запиша това, но пък дойде доктор Шорк, който, благодаря на Бога ме намери здрава. Всичко това стана до 11 часа. Каквото стане нататък, ще го запиша после. В 12.30 ч. излязох пред дома да се разходя...”

   Едно мнение извът темата:

  Такава е била жената на Моцарт, Констанца, в интелектуално отношение. Привеждам за пример една друга вдовица Клара Шуман. 40 години след неговата смърт тя пропагандира твореството му и издава всички негови творби. Вместо да пише в тагесбуха си тези безсмислици г/жа Констанца, да се бе изджабурила още веднаж или повече пъти, да бе взела осма вана за деня.  Но явно тя е била идеалната му Beischlafspartneurin.
   Моцарт освен да пише музика, явно е  имал и хобита, и той е човек.

   Ще завърша това си писание за Моцарт с част от книгата на моцартоведа Арфред Айнщайн:

    „Влиянието на Моцарт е извънисторическо. Всяко поколение вижда в неговото творчество нещо свое. Музиката на Моцарт, която за някои негови съвременници изглеждала „глинена” отдавна се е превърнала в злато, бляскащо с променлива светлина за всяко ново поколение. Но ако не бе тази музика нямаше ли всяко поколение да бъде безкрайно бедно?

    Нищо земно не е останало от Моцарт освен няколкото му не добри портрета, съвсем различни един от друг. Посмъртната маска на Моцарт, която са му направили също после са я счупили. Като че Световният дух е решил да ни докаже, че този човек е само звук, в Космоса, извън земното притегляне, че той преодолява земния хаос и е дух от духа на Вселената.”

   Ще поместя в линк Сонатата на Моцарт за пиано и цигулка, останала в историята като Сонатата Стриназачи. Тя е в репертоара на почти всички големи музиканти. Един от символите, портретите на Моцарт.
  Допълнение:
  Ще поместя линк и от Арията "Да те забравя!" за сопран, пиано и оркестър". Самият текст на арията показва, че между него и певицата сеньора Стораче е имало нещо. Които са качили това произведение в Ю -туб са избрали снимка, на която той прилича на Schnellschwengerer.  А Моцарт е на 30 години. Две години след Стриназачи....









Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 8121029
Постинги: 3448
Коментари: 9017
Гласове: 16037
Архив
Календар
«  Май, 2021  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31