Прочетен: 1161 Коментари: 5 Гласове:
Последна промяна: 06.02.2022 18:43
КЛАВИРНИЯТ КОНЦЕРТ НА МОЦАРТ С НАЙ-БОГАТА ПОЛИФОНИЯ
Клавирните концерти на Моцарт са съществена част от творчеството му. Чрез тези концерти Можцарт се е представял на академиите си във Виена и по света. Изявите на Моцарт са били наричани Академии, но и това понятие не е достатъчно за неговите творби, които той представял пред публика за първи път.
Пианото – това е инструментът на Моцарт. С него той се изявава във всички столици на Европа. Хайдн казва, че Моцарт много добре познава клавира и затова е създал толкова велики произведия за него. Той има предвид сонатите за пиано и концертите за пиано с оркестър. Хайдн също е голям майстор на клавирната соната и още нещо – той е нейният баща така, както на симфонията и на струнния квартет.
Моцарт започва да пише концерти за пиано с оркестър още от дете. Първите му четири конецерта са детски, но красиви. Изпълняващите всичките концерти на Моцарт като Баренбойм и др. ги имат в репертоара си. Петият концерт на Моцарт е доста сериозен, той е жалон за тези, които ще напише по-късно. Следват още 3 Концерта за пиано на нивото на Петия. Така Моцарт достига до великия си Концерт № 9 в ми бемол мажор. До този момент в историята на този жанр такъв шедьовър няма. Този концерт е в репертоара на почти всички пианисти. Такова е нивото и на следващите Концерти от № 10 до 19. Велики си всичките, но любимият ми от тези 9 Концерта е Шестнадесетият, в си бемол мажор, каквато е тоналността на най-красивия Бетховен-ов Четвърти клавирен концерт.
От тук нататак обаче какво следва: Моцарт твори щедьоври в този жанр, както Арнолд Алшванг казва, за най-добрите слушатели на света. Най-известният от тях е № 20 в ре минор, с Романцата във втората част, един концерт-пророк, че времето на класицизма ще бъде заменено от времето на романтизма. В Двадесет и първия концерт има една бавна част, кояято се свърза винаги с красотата на това, което наричме Моцарт. Още един Щонцерт има в минорна товалност, до минор, с № 25. Това е моят любим Концерт от Моцартовите. Едно изпълнение на Глен Гулд е на такава висота, че другите артисти се опасяват да изпълняват този Концерт, защото това ниво не може да бъде достигнато. Изпълнението може да се чуе само ако се заплати за да бъде прослушано или записано.
В последния от клавирните концерти на Моцарт той предвещава смъртта си....
Само един Концерт от типа големи има писан Моцарт след тези клавирни концерти, които той пише през целия си живот и това е Концертът му за басетхорн /кларинет/ в ла мажор малко преди смъртта си. Едно прекрасно произведение, но и това понятие за Моцарт не е достатъчно.
Музиката в концертите на Моцарт за клавир е винаги красива, но съвършенството и трудностите при всеки следващ концерт стават все по-забележими за музикантите и просветените в музиката. Моцарт с напредване на възрастта си все повече прилага многоласното провеждане на темите в своите творби. Това важи и за конертте му за пиано. Давам за пример неговия Концерт за пиано с оркестър № 26, наречен Коронационен. Някакъв император или крал е трябвало да бъде коронясан, на Моцарт е било поръчано да напише клавирен концерт по този случай. Въпреки широките ми интереси в музиката никога не съм търсил името на този австрийски император, но пък отлично съм запознат с Концерта на Моцарт.
Концертът е написан в тържествената тоналност ре мажор, да подхожда на ритуала. Моцарт доста се е постарал, защото произведението е типично за негови зрял период - недостижимо красиво, с използване на всички достижения на класиците и предкласиците в музиката. Няма друг Конццерт за пиано на Моцарт с такава полифонична тъкан, която се прилага дори в каденцата. Вероятно каденцата е авторска или пък на Зюсмайер, неговият ученик и автор на най-хубавитее каденци към клавирните концерти на Моцарт, в които изпълнителят не показва майсторството си, а продължа разработката на първата част на творбата.
Мисля, че всеки музикант – имам не добър повод да напиша този постинг, но не цитирам имена – трябва да познава всичките /!!!/ Концерти на Моцарт, защото те са характерни за творческия му период. Това е необходимо и за немузикантите, които обичат музиката на Моцарт, а също и за всички интелигентни хора. На първо място обаче тези Концерти трябва да се познават от хората на изкуството, независими в каква област от него се изявяават те.
В линк ще приложа Концертът за пиано в ре мажор с номер по Кьохел К 537. Които са образовани в музиката могат да направят сравнение между полифоничното провеждане на темите в този Концерт и финала на неговата 41-а симфония, наречена Юпитер.
Ще приложа и Концертът на Моцарт за кларинет с номер по Кьохел 622 - последният композиран от него голям концерт, и той с богата полифония. Ако в 27-я си Концерт за пиано той предвещава края си, в този концерт за басетхорн посланията му са други - според мен чрез кларинета отправени към Мястото, от Където е бил изпратен. Кларинетът, инструментът на масоните с любима им тоналност ми бемол мажор.
Бележки мои, извън темата:
В момента страната ни я гази агресивната простащина, инкубирана от „бизнесмени” като Светослав Трифонов и яхната от президента ни, с чиято помощ той извърши пуч, а може би и изборен преврат, все едно и също е. С помощта на тази платена от олигарсите с повдигнати обвинения дела и избягали от страната агресивна простащина, Радев стана първият в света президент в демократична държава, която той командва задкулисно, чрез свои куклички на юзди, дърпани от него. Въвеждам три тага, министрите на Войната и на Правосъдието и на Полицията. Хайде и още един, културтрегера на НС, председател на Комисията по култура.
За да бъде ограничена радевотрифоновската простащина в страната в електронните медии трябва да има повече постинги за културата, като този, който помествам сега. Докосвам вечни ценности, облагородили поколения след отхождането на този велик гений, Моцарт. Ще направя едно сравнение между нас и това, което е ставало в Европа преди около 250 години.
При коронясването на краля на Авствия, той е съпровождан от музиката на Коронационния концерт на Моцарт. При утвърждаването на президента ни за тъкъв ако се спазваме този протокол, би трябвало да звучи една песен от наш съвременен композитор, негов съмишленик, с неговата партия направил го задкулисен кърмчия на страната. Те тази песен мисля, най-подхожда за коронясването на нашия президент:
Slavi Trifonv & Ku - Ku Band - Nirvana Kiuchek - YouTube
Не Милош Форман, а най-умният мовек на света, Радев, или пък най-интлигентният -Тошко Маймунски, шеф на Комисията по култура, не биха могли да направят филм за Моцарт. Неговият образ е като лъчение, прехванато от неговия колега, Салиери и от него насочено към нас. Не може да се гради образа на гений, така, както не може да се направи филм за други образи - Бах, Св. Иван Рилски, Левски. Това означава геният да придобие и човешки черти, а той е нещо съвсем различно. Милош Форман изгражда в съзнанието на зрителрите образа ва Моцарт, отразен от друг гомям музикант, негов съвременник, Салиери. Спомнете си как Салиери разлиства партитури на Моцарт. След слуха, че той е отровил Моцарт, Салиери полудява и умира в лудница. Той е бил много добър човек, но простащината някога във Виена, като тази сега в Блгария, която избра Радев за президент, го набеждава в престъпление, влязло в основанта на трагедията на Пушкин "Моцарт и Салиери".
Glenn Gould - Beethoven, Piano Sonata No. 17 in D minor op. 31/2 "The Tempest" (OFFICIAL)
последната година - две, по някаква, причина ми е любимо