Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2017 02:58 - НА ПРИЯТЕЛИТЕ МИ МУЗИКАНТИ - ЧЕСТИТО РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО!
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 975 Коментари: 3 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                        НА ОБИЧАЩИТЕ МУЗИКАТА –

                                   ЧЕСТИТО РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО

 

    Доста блогъри пишат за музиката, а една блогърка в творбите си с благоговение споменава Моцарт. Помести и постинг за него. Тъй като станах вече доста голям, започнах да забравям. В случая не си спомням името на блогърката, но пък помня какво бе написала. В този мой постинг, който ще изглежда някак лековат, поместеното за Моцарт ще бъде съвсем сериозно. Няма да пиша директно за него, но ще покажа как част от творчеството му е повлияло на творчеството на един друг много велик композитор, Бетховен, когато той е на възраст между 20 и 25 години. Чрез творбите на младия Бетховен, в които той се учи от Моцарт ,  ще се опитам да очертая силуетът на този гений в музиката. Казвам силуетът, защото твоорбите на този велик музикант са като камък с променлива светлина във времето за всяко поколение, дори за всеки човек, достигнал някакав възраст и чул познатите му творби на Моцарт отново....

 

    Бетховен вече е напуснал Бон, живее във Виена, музикалната столица на света. Вече е изучил дисциплините хармония, композция, пиано, дирижиране, инструментознание, а талантът му е впечатлил в детската му възраст самия Моцарт. Време е за първата му композиция и тя се появява – Трите му клавиирни триа оп. 1. В тях той постига не само връх в творчеството си в този жанр, и той рожба на класците преди него, но реализира и нови идеи относно камерната музика на сомпозиторите преди него, Моцарт, който вече е починал и Хайдн, който още твори и създава най-великите си творби – 12-те Лондонски симхонии, две оратории, клавирни сонати и много песни. Тези двама класици не отделят голямо внимание на клавирните триа и квартети, които те пишат за домашно музициране, развлекателен жанр. За тях най-важни са симфонията, струнните квартети, клавирните сонати, за Моцарт най-важното е операта, но голямо внимание те отделят на някои камерни ансамбли като сонатите за пиано и друг инструмент, от които на първо място поставят сонатната двойка пиано и цигулка. Тяхната концепция е да изравнят тежестите на двата инструмента при провеждане на партите. При предкласиците цигулката изпълнява един от гласовете на полифоничното произведение, за други ансамбли е написано, че са за облигатеен клавир и цигулка, което означава, че цигулката има второстепенно значение. Моцарт премахва това неравновесие.

    Бетховен още като съвсем млад има друга идея – партиите в клавирните триа, които се състоят предимно от клавир, цигулка и чело, да имат еднаква тежест в произведението. Така триото става вече не произведение за развлечение, за домашно музициране, а получава своето гражданство да бъде едно много сериозно произведение в четири части, замисълът на музиката да бъде симфоничен въпреки скромния инструментален състав, да има полифонично провеждане на темите. С това си намерение Бетховен се стравя блестящо в третото си Трио в до-минор. В първия си опус Бетхоовен постига връх, който е така висоок, както този в двете му клавирни триа оп. 70, писани по време на неговия могъщ период, сравним и с последното му философско Клавирно трио в си бемол мажор оп. 97.

    Бетховен показва триото на Хайдн, но Хайдн, с ценностна система от миналия век и негов Бог в музиката Моцарт, който е пписал съвсем различни триа, не оценява това трио.

 

    Бетховен продължава творческият си устрем предимно с клавирна музика. Той пише три Сонати за пиано оп. 2, втората от която също е връх в сонатното му творчество. И другите са страхотни. Още една Соната за пиано пише той , която издава с оп. 7, следват три нови Сонати с оп. 10, Патеетичната с оп. 13, две сонати издава с оп. 14. Пише и три прекрасни Сонати за Цигулка и пиано оп. 12, Третата от които напомня за Кройцеровата му соната.

    Моцарт за разлика от Бетховен не започва творчеството си с клавирни сонати, към тях той се обръща доста по-късно, когато трябва да си приготви клавирен репертоар, с който да се изявява по академиите си.  Отбелязвам само, че ако Бетховен на тази възраст е издал 18 опуса, при Моцарт на същата възраст произведенията му са стотици, а когато Бетховен е на 36 години – толкова е жизеният път на Моцарт, Бетховеен има около 50 опуса, а Моцарт е имал над 600. И още нещо ще отбележа за Моцарт. Той е на 8 години и пише опера „Бастиен и Бастиена”. Тази опера се поставя в довреца на Естерхази, където маестрото е Хайдн, по-възрастен от Моцарт с 24 години, написал вече към 20 опери. Хайдн се радва като дете на тази опера и я счита за по-добра от всички негови.

    Необходима е промяна в творчеството на Бетховен, която да мултиплицра развитието му като композитор и той започва да се учи още по усърдно от творбите на Моцарт. Едни от най-великите произведения на Моцарт в областта на камерната му музика са едно негово струнно трио, наричано дивертименто, едно трио за пиано, кларинет и виола, един духов квинтет за пиано и четири духови инструменти и Шестте му струнни квартетии, посветении на Хайдн. Бетховен тръгва по неговиия път започва да пише също такива камерни творби, следвайки пътя на Моцарт. Така постъпва започвайки творческия си път и Шууберт.

    Първото произведение, които Бетховен твори е стъпка към струнния квартет, това е неговия е оп. 9 с Трите струнни триа. Третото от тях, в до минор е най-велиико. Триата отново са представени на Хайдн, той отново не ги харесва. Препоръчва му и да не ги издава, както му е препоръчал и за триата оп. 1. Бетховен ги издава, днес те се изпълняват навсякъде по света. Няма да првя сравнение с триото на Моцарт, което е в свободна форма, дивертименто в 6 части в масонската тоналност ми бемол мажор.

    Бетховен пръдължава пътя са кото композитор с нова произведение,. Трио за кларинеет с пиано и виолончело в си бемол мажор.  Моцарт недолюбва виолончелото и го ползва само в оркестъра и камерните ансамбли, където виолончелото присъства облигатно. Моцарт недолюбва и флейтата.  В триото си, той отново  ползва масонската тоналност ми-бемол мажор, това е тоналността, на която съм настроен аз самият. Когато я чуя изпадам в резонаанс. Бетховен пък недолюбва виолата, той обича челото. Безспорно триото на Бетховен е добро, но то звучи като трио за пиано, цигулка и виолончело и Бетховен по късно му прави транскрипция. Днес се изпълнява в двата варианта.

      Още едно произведение на Моцарт вдъхновява Бетховен да се потруди в този жанр, Квинтетът му за пиано, валдхорна, обой, кларинет и фагот отново в ми бемол мажор. Тук ще обележа, че Моцарт твърди за това произведение, че то е любимото му от всички, създадени от него. В същата тонаалнсот е Квинтетът на Бетховен, издаден под оп. 16. Няма да сравнявам двете произведения, ще ги проложа в линк към постинга ми..

    Известнии са Шестте струнни квартета на Моцарт, които той посвещава на Хайдн. Това е най-щадстливият момент в живота на Хайдн, неговият Бог в музиката му оказва внимание и написва посвещението си на италиански език, а това е страната, която Хайдн цял гживот е мечтал да посети. Бетховен също пише 6 квартета с оп. 18 и отива при Хайдн да му ги посвети, като  е сторил Моцарт. Хайдн обаче отново не ги харесва и показва на Бетховен как да го подобри. Бетховен наистина ги поправя, но повече не ги носи на Хайдн и ги посвещава на свой пиятел.

 

    Бетховен се учи от Моцарт и при сомфоонията. В най-силните си годиини, когато той създава Сонатата си Апасионата, Четвъртия си клавирен концерт, Цигулковия си концерт , Сонатата, наречена Кройцерова, Квартетите Разумовски, той при своята гениална Трета симфония отново черпи идеи от Мочартовата 39-а. Привеждам пример с дисонираращата валдхорна при Бетховен и дисониращите струнни при Моцарт.

 След това произведение Бетховен поема по свой път и произведенията му придобиват неговия облик, те са отправени единствено към вечността. Преминааваайки през кризисен пелиод, породен от глухотата му и невъзможността да има личен живот, Бетховен в края на живота си създава шедьоври, които са образец за развитието на мудиката след него, предвещавайки романтичната й насоченост, а като творби създава най-великите си произведения. Само няколко ще цитиирам – Седмата симфония, Десетата цигулкова соната, Сонатата Хамерклавир и Трите последни клавирни сонати, Последните /6/ си квартети.

 

    Колкото ии да не са добри отношенията между Хайдн и Бетховен, Бетховеенсе учи от Хадн в симфониичния жанр. Хайдн и Моцарт пък се учат един от друг, между тях има връзка подобна на сина с бащата. Така трябва да постъпват хората на изкуството. Когато казват на Хайдн, че ползва достиженията на Моцарт при писането на Лондонските му симфонии, Хайдн ги пита, от кого друг да взема пример. Препоръчвам на всеки, обичащ чузиката да се запознае с Лондонските симфонии на Хайдн, те са класически и няма да загубят никога стойността си.

    Имах много интересен случай, споченавам го за да не постъпват и други така. Един, за когото не мога да кажа, че е дори любител музикант, неразбиращ нищо от Моцарт, изтеглил от тук и там писания за него, в които той бива обвиняван, че е плагиатствал. Ако този човек беше образован в музиката, щеше да знаее за този процес по времето на Хендел в Лондон, когато от Италия негови приятели му изпращат „Музикален материал” и той създава органните си концерти. Вместо да се вдъхновяваш от красотата на музиката на този гений да му връзваш кусури, за мен това е вкарана грешна команда в чипа на това лице. Дано да се оправи…

    Ще прилоожа линкове с част от произведенията, които цитирах. Прилагам накрая и едни линк на мое писание за Бетховен, където го разглеждам доста различно от приетото, разделям живота му на четири етапа.

    Приятни коледни празници не само с Вайнахтсораторията на Бах, но с пожелание когато човек има свободно време повече да се занимава с музика. Музката е достъпна за хората, които се занимават сериозно с нея, тя ги променя, красотата й се апазва в човеешката душа.Днешната система на образованието на на децата няма за цел да изгради в тях ценностна система, а да ги опростачи и да ги превърне в манипулируем чрез сооциалните мрежи и медиите електорат.  Последствията у нас поне, са очевидни – ако заговориш с децата за музика, те знаят повече за Кондю, отколкото за Бах...

 

Моцарт, Дивертименто за струнно трио:

https://www.youtube.com/watch?v=wP9WzMLaNo0&t=1791s

 

Бетховен, Струнно трио оп. 9 №3

https://www.youtube.com/watch?v=feOK6VidKI4&t=39s

 

Моцарт, Трио за пиано, кларинет и виола:

https://www.youtube.com/watch?v=jH-mgLLnSQ4

 

Бетховен, Трио за пиано, кларинет и виолончело:

https://www.youtube.com/watch?v=l1QU3rOR4ek&t=1173s

 

Моцарт, Квинтет за пиано, валдхорна, кларинет, обой и фагот:

https://www.youtube.com/watch?v=3zxqpLEQcp0

 

Бетховен, Квинтет за пиано, валдхорна, кларинет, обой и фагот:

https://www.youtube.com/watch?v=cJiTogIbC1o

 

 

 

Моцарт, Симфония № 39:

https://www.youtube.com/watch?v=H0x_dCrKd4w&t=27s

 

Бетховен, Симфония № 3:

https://www.youtube.com/watch?v=zGEiJ44K3Oo&t=54s

 

А това е линк на моето писание за Бетховен:

http://planinitenabulgaria.blog.bg/muzika/2014/04/29/chetirite-tvorcheski-perioda-v-jivota-na-bethoven.1260955

 

   В отделен линк в изпълнение на Квартет "Хаген" прилагам музиката на Моцарт - знаменитият му Струнен квартет К 464. 
   Подстингът ми стана доста сериозен, ще го разведря малко:
   Този квартет се счита за връх на съвършенството в този жанр. Той Петият от тези, хосветени на Хайдн. Отбелязвам, че Моцарт само пише и няма никъде поправки в партитурите. При тези Шест квартета, посветени на Хайдн той се труди дълго и поради това те не са последователни.     

    Завършвам с една нестандартна мисъл:
    Тази вещ - Петият квартет на Моцарт е на такава висота, че остава недостижима за всички времена. Мисля си обаче, че Генерал Радев би могъл да я надмине, ако от Центъра не бяха го назначили за президент, а за композитор...   

 

  






Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. sande - Поздрави, Коста! С най-добри пожелания за Коледните празници !
23.12.2017 04:57
http://sande.blog/izkustvo/2016/03/09/stariiat-gotvach.1435990
цитирай
2. vesever - Ето поздрав и от мен за празниците, ...
23.12.2017 11:24
Ето поздрав и от мен за празниците, много любима творба и много вдъхновяваща!
https://www.youtube.com/watch?v=Dw9ZqHvd-w8
Понеже явно в Америка имат много рестрикции, ако линкът не се отвори...
Малка Нощна Музика е!
цитирай
3. wonder - Благодаря! Светли Рождестве...
23.12.2017 21:59
Благодаря!
Светли Рождественски дни!
Гениите са се обичали, уважавали и учели един от друг - Моцарт, Бетовен, Хайдн... /в обратен ред/
И сега е така.
Сред гениите.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12150268
Постинги: 4532
Коментари: 10746
Гласове: 18293
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031