Прочетен: 691 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.02.2013 00:04
ОЩЕ ЗА ВАЙСЕНБЕРГ
Имам да публикувам още две интервюта на Вайсенберг, но трябва да се потрудя доста за да бъдат те качени на електронен носител. Мисълта за този велик човек докато ги подготвям ме спохожда често. Той бе обсъждан на един рожден ден на наша видна музикантка по повод на новия й стремеж за изява в музиката - да може така добре да свири и на орган, както на клавир. Тя вече работи в това направление и естествено, тази тема я вълнува. Стана въпрос за транскрипциите от орган за клавир на Лист, на Бузони и др. Стана въпрос и за пианистите, които най-добре се справят с транскрипциите и какви качества трябва да притежават те, за да могат чрез изразните средства на инструмента си да превъплътят оригиналната творба. А тя може да е солова Соната за цигулка, Хорал или Прелюд и фуга за орган и др. Пианистът трябва да има много дълбоки познания за произведението, на което ще изпълни транскрипцията, за звученето му при оригиналния инструмент, за възможностите на клавира да подчертае тези негови качества. Съществува мнение, че да се изпълни органна творба на клавир е все едно да не се гледа природен кът на живо, а на снимка. Големите музиканти обаче доказват, че са големи и когато изпълняват транскрипции.
Има големи майстори на транскрипциите, какъвто е напр. Лист. В тази област той е оставил много творби, между които 7 органни Прелюдии и фуги от Бах, песни от Шуберт, всичките Симфонии на Бетховен, парафрази, фантазии на теми от опери и др. За творби на Бах голям майстор на транскрипции на негови органни произведения за клавир е Бузони. Неговата транскрипция на Шаконата за цигулка от Бах е равностойна на оригиналното произведение, доста от транскрипциите му присъстват в репертоара на най-големите майстори.
Има и големи майстори, които изпълняват транскрипции и ще приложа линк с едно произведение на Бах – Прелюд и фуга в ла минор, на което транскрипцията прави Лист, а го изпълнява Вайсенберг. И тримата – Големи! Който изслуша тази творба е добре първо да се запознае с оригинала за орган, за да може да чуе после педала /на органа/ в лявата ръка на пианиста. Майсторството му е такова, че той постига органно звучене. Ще покажа и други негови възможности с още два линка. В първия изпълнява Ноктрно за лява ръка от Скрябин, писано за загубилия ръката си пианист Витгенщайн през Първата световна война. Трудно се разпознава, че се свири с една ръка. В третия и четвъртия линк пък ще приложа творба на Рахманинов, в която Вайсенберг имитира оркестър. И това може той. Защото човекът притежава едновременно ум, интелект и талант. Затова остави тези върхове в музиката.
Приятно слушане на тези, които обичат музиката!
ЕкШПЕРЦът по разбиване на енерГЕПИйни ка...
Пак ще ни прееб@в@т