Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.09.2010 21:37 - 200 ГОДИНИ РОБЕРТ ШУМАН - част ІІ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1492 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 16.09.2010 22:12


 

          Четиридесет години по-късно Мусоргский написва пиеса,която наподобява Карнавала.Тя се казва Картини от една изложба и по нищо не й отстъпва.Шуман чрез музика пресъздава живота около себе си зад маски,Мусоргский по картините на Хартман чрез музика пресъздава живота,който е вдъхновил художника да създаде творбите си и им придава нов смисъл.Как си приличат по величие на идеите и благородство великите хора!Независимо в кое време са живели,къде са се родили.Единият сред красотата,създадена от саксонците-през ума ми минава неразрушеният от мафията Дрезден, където съпрузите Шуман са творили известно време,другият-някъде между отводнените блата на далечната Псковската губерния.Може би си приличат така,както два идиота,и понеже става въпрос за руснак и германец,ще цитирам изродите Хитлер и Сталин.Куклите,създадени от световната мафия,която да се скрие в историята зад тях,за да унищожат Европа и да стане тя подвластна на нея,да зависи само от нея.Пак ще направя отклонение,както за заболяването на Шуман.

           Най-изявените нации в Европа са германците на първо място и руснаците на второ.Макар руснаците да

се считат най-първи във всичко,аз им отреждам второто място.Не защото съм германофил,мисля,че наистина е така.За мен германците по всичко са преди тях.Всички други са на по-ниско ниво,най-активни участници пък в мафията,която ликвидира Европа са англичаните.Не само за трагичните събития в България и на Балканите са виновни те от 1876 година насам,а за почти всички беди и на Европа.И на Близкия изток и на Средния и на Далечния и къде ли не!Само един пример:Втората световна война в действителност е приключила,всичко е ясно.Педерасът Чърчил обаче измисля и умствено и физически недоразвитият полуевреин Рузвелт се съглаява да унищожат Дрезден.В студена зимна нощ съюзниците затрупват под развалините 30000 души,оставят под открито небе десетки пъти по толкова, разрушават културното наследство на саксонските князе,което би давало самочувствие на германците и след войната.Чърчил е бил диабетик и за да не губи време с ходене до пикателното,обувал непропускащи гащи в които можел да си уринира колкото пъти иска.Английски вариант на нашите Бабацолки или Тодорпавловки,ползвани от нашите биринджии по време на заседанията на политбюро.Този изрод даде идеята да се унищожи Дрезден уж като отговор за нападенията на германците над Ковънтри,където са се произвеждали английските самолети,та унищожи църквите и дворците в Дрезден,където не е имало и един войник и второ,да покажели западните съюзници на Сталин колко силни излизат от войната и така да го притискат за цената,която той ще предяви за жертвите на руснаците в нея.Това е ужасяващо военно престъплениено на силните,за него руснаците казват:Победителями не судить.За това травеститът Карла дел Понте няма кой да я сезира.Аз бях поканен в Дрезден при откриване на възстановената монументална църква Фрауенкирхе и се гордея с това.Имаше четиричасов филм за възстановяването на църквата,през цялото време изпълняваха творби от Бах.Всичките ги познах и назовах,немците не познаваха произведенията колкото аз.Копието на кръста на църквата бе безплатно изработено от англичанин,чиито баща е бил военен летец,обстрелвал Дрезден през тази зимна нощ.Оригиналният обезобразен от бомбите кръст е оставен като паметник в църквата,да напомня на вярващите,че по света има и изроди.

               Връщам се към Картини от една изложба.Това е една уникална клавирна пиеса,от нея няма сътворено по-могъщо руско клавирно произведение.Произведението си е направо симфонично и наподобява клавирните творби на Брамс.Починал е близък приятел на Мусоргский,Виктор Хартман,талантлив архитект,по ширпотреба както Бородин ни е оставил това,което е могъл,безсмъртни картини.Аз съм виждал в репродукция някои от тях.Организирана е изложба с тези картини,Мусоргсий я посещава и с произведението си прави така,че обезсмъртява творбите.Пиесата е написана във форма на сюита,като всяка картина заживява по особен начин.Ще се спра по-подробно на тази клавирна творба,защото тя е единственото клавирно произведение на Мусоргский.Сюитата започва с разходка.Приемам,че е естествено от една картина да се премине на друга,но тази точно разходка двучи различно след всяка картина.Няма откъде да прочета,но темата на разходката се родее с темата на една прекрасна песен на Мусоргский,Къде си ти звездице,не знам коя от двете творби се е родила преди другата. Първата пиеса от цикъла,Джуджето е нещо като етюд,той изобразява грозно кривокрако джудже,което се занимава с играчка за чупене на орехи.Следва отново разходка из залата,темата на разходката изразява преживяното от съприкосновението със съответната картина.Тя е взета от полска народна песен и ще се появи отново в картината Бидло,където волове бавно стъпват и теглят дървена каруца.Музикалното превъплъщение на тази картина е велико.В баса звучат ритмично стъпките на воловете,звучи също така тъжна селска песен.Картините следват една след друга:Танц на новоизлюпените пиленца,една много трудна пиеса,Богатият и бедният евреин,които говорят в началото един по един,после едновременно и никой не желае да спре,забързаното ежедневие на пазара в Лимож,безвремието в катакомбите,къщичката на баба Яга и танцът й.Заключителната пиеса е Киевската порта.Един огромен каменен зид с порта и собор,както руснаците наричат катедралата до нея.Монументален е нарисуваният сюжет,картината също,но и пиесата на Мусоргский.Темата е взаимствана от разходката,която ще приключи,защото това е последната картина от изложбата.Пиесата звучи симфонично.В изпълнение на големите майстори се чуват тимпани,струнни,духови инструменти,тути.Има някакво тържество,има богослужение,бият камбаните на катедралата.И всичко това да го изобрази един само клавир.Такова симфонично звучене на клавирна пиеса по времето на Мусоргский достига само Йоханес Брамс.Такива са и останалите пиеси,но тази ги надминава.Един голям композитор и оркестратор,Морис Равел,прави по-късно оркестрова транскрипция на Картините и днес неговата транскрипция живее достойно редом с оригинала.Разкриването на цялата красота на Картините е възможно само за най-големите музиканти,ще спомена изпълнението на българския пианист Алексис Вайсенберг,което считам за невъзможно да бъде достигнато,така,какно съм убеден,че няма да има втори Моцарт.За изпълнението на тази трудна пиеса не достига само добър пианизъм.Пианистът трябва да е много умен,както Вайсенберг,а към това прибавям и дарованието му да рисува.В изпълнение на никой друг артист не съм слушал така ясно службата в църквата при портата,такова мощно биене на камбаните.Съществува оркестрова транскрипция и на Карнавала на Шуман,но въздействието не е толково силно както при Картините.Оригиналът е по-могъщ.Пиесата на Шуман остава клавирна по замисъл,на Мусоргский-симфонична.Не мога да не спомена отново същото това качество на Брамс този път във връзка с това,колко много си приличат творците,които са имали щастието да ги озари изкуството.Независимо в каква област,независимо какви са по народност.Едва ли Муссоргский е бил запознат и с една само нота от творчеството на могъщия си германски съвременник,Йоханес Брамс.

               Връщам се отново към Шуман.Неговото клавирно творчество го съпътства през целия му живот.Четиридесет години след неговата смърт Клара представя творбите му,а те не са малко:три сонати,Фантастични пиеси,Виенски карнавал,Крайслериана,Детски сцени,Листове от албум,пиеси с учебна цел и много много други.Най-значителната му клавилна творба остават Симфоничните етюди.Колкото по-големи майстори са изпълнителите на пиесата,толкова по-симфонично звучи тя.Както Картините на Мусоргский.Повечето клавирни творби на Шуман са безсмъртни шедьоври,но в някои от тях се чувства заболяването на този светъл ум.Когато творческият му подем за жалост се е редувал с ужасяваща депресия.Ще спомена и други произведения,които е написал Шуман,докато Мусоргский не е творил в този жанр.Шуман пише един разкошен концерт за пиано и не толкова добри за цигулка и за виолончело.Той пише и четири симфонии,които са проправили пътя на Брамс в тази област,споменавам като доказателство Втората.Нейният финал и финала на Първата от Брамс доста си приличат,но Брамс го надминава.Първата симфония на Шуман е наречена Пролетна заради светлото настроение,но и в нея се борят Флорестан и Евзебий.Аз най-много харесвам Втората.В бавната й част в многогласното провеждане на темата може да се проследи как Шуман се е борел с болестта си,със себе си и как трудно се е родило това произведение.Най-значителна е Третата симфония,наречена Рейнска.Шуман се прекланя пред реката Рейн /в превод това означава чиста река/,счита я за нещо като символ на Германия и така нарича симфонията си,по-късно ще направи опит да се удави в Рейн за да спаси себе си и близките си от ужасното си заболяване,резултат от напрегнатото обмисляне на идеите си.Най-популярна е Четвъртата симфония на Шуман,към която той се обръща отново и я преработва на края на творческия си път.Шуман е написал и доста произведения за камерни ансамбли:Пиеси за кларинет,като в камерния състав използва виола вместо виолончело,както е правел Моцарт.След него всички заменят виолата с виолончело.Шуман пише три струнни квартета,три сонати за цигулка и пиано,три клавирни триа, струнни квартети.Но най-значителното достижение на Шуман в камерната музика остава неговият клавирен квинтет.Този състав отново ще привлече виманието на друг един велик творец,който и тук ще надмине Шуман,но без Шуман нямаше да я има творбата на Брамс.В двадесетия век се появява още една такава творба,съизмерима с тези две,Квинтетът на Шостакович.

           В областта на операта Шуман е оставил една творба,операта Геновева,която не се изпълнява.При разговор с Вагнер,последният разкрива много недостатъци на творбата и Шуман я скрива.Но пък Мусоргский какви две творби създава в тзи жанр!

          Известно е отношението на Мусоргский кам говорната реч.Нея той е възприемал като музика,която е претворявал в своите песни и опери.Най-значителните творби,останали от него са оперите му Борис Годунов и Хованщина,просто се налага на тях да се спра по-подробно.Първата творба,операта Борис Годунов е едно от най-великите достижения в световната оперна литература въобще.Подобно на друг велик германец,Рихард Вагнер,Мусоргский сам си написва либретото.Това е една мъдра психологическа народна драма,чиято мъдрост в Русия управниците не разбират и до днес.Борис Годунов е трагедия,създадена от един друг гений,А.С.Пушкин.Пушкин е един друг Божий дар за руснаците.Докато германците са боготворили своя подобен на него,Гьоте,живял и творил за тях 82 години,руснаците си отстреляха своя гений на 37 годишна възраст.Който прозря през вековете какви са опастностите за Русия,но и в Русия,както и в България тези,които управлявт днес,като да са назначени след спечелване на конкурс измежду идиоти.Напр.конкурират се за президент,всичките идиоти,естествено е да победи биринджигерджикът,както турците наричат комбинацията на родил се кретен и после допълнително  вдиотяван за да бъде употребен когато за нуждите на мафията /б.м.партията/,когато им потрябва идиот..Може ли при тази система нормален интелигентен човек у нас да спечели изборите?В трагедията на Пушкин е ползван действителен образ от историята на Русия в края на 17 и началото на 18 век,царят-престъпник Борис Годунов.Но и Пушкин и Мусоргский са го променили така,че трагедията да е пълна.Престъпникът и красавец /не вярвам да е бил хубав чак колкото нашия  кмет сега!/Борис Годунов с помощта на специалните служби от онова време убива престолонаследника и се възкачва вместо него на трона.Но нищо не остава скрито.Един монах пише летопис на събитията,друг монах-мошеник се опитва на базата на извършеното престъпление да отстрани Борис Годунов и той да се възкачи на престола.За целта в заговора е въвлечена и външна сила,Полша.Започват един престъпни игри,като тия на тройната коалиция за в нашия парламент,създадена за да краде.Най-засегнат от тях е руският народ.За него няма кой да мисли.Психологическата драма на Борис Годунов става ужасна.Случаен луд му казва истината,която вече мнозина знаят.Появява се и монахът мошеник,който твърди,че е наследникът,който е трябвало да бъде убит,но е останал жив и сега си иска трона.Борис Годунов откача тотално и иска да възкачи на престола своя най-голям син.Но най-осведомени и най-точни в действията си се оказват престъпниците,изявяващи се в службите по сигурността.Те елеминират и наследника и претендента и вземат властта.Едно престъпление доведе до това,че вместо Русия да има цар,който да осигурява реда в държавата и сигурността на границите й,докара на престола престъпниците от службите по сигурността,които имат интерес да организират нови престъпления,да лъжат народа и да го ограбват.Като нашите бивши ченгета,днес богати мафиоти,които дърпат конците на куклите си в парламента и чрез тях задкулисно се разпореждат с държавата.Това пророчество на проницателния гений Пушкин важи и днес.То е всепроложимо.Нашите специални служби в сянка възкачиха човек,служещ на лондонската мафия,наречена лондонски ситиклуб,клуб,който зароби страната с дългове и ще я граби докато съществува физически.В Русия също и днес има служби по сигурността,които си сменяха името:НКВД,

КГБ и т.н.Но не и нрава.Имаше и случай,когато висш служител на КГБ,Андропов взе властта.Добре е,че умря рано,но управлението му се помни със сваления корейски пътнически самолет в океана с над 300 души на борда.Тази тема обаче има развитие след времето на т.н.голяма лъжа на Гобрачов,която Рейгън разобличи и лъсна истината за руската тогавашна мафия.Давам пример за перестройка в СССР.Парторг,въздух под налягане,заспива вечерта,сутринта се събужда собственик на газово находище.Служителят на КГБ с някогашно седалище в Дрезден,товарищ Путин замести либерала Елцин /и той беше един либерал,пръв между пияниците-либерали!/и пророчеството на Пушкин се сбъдна.Аз го тълкувам така:в държавите има мафии,в България мафията има държава,в Русия днес мафията чрез Путин олицетворява и държавата по ширпотреба.Като се има предвид обстоятелството,че Путин набута милиардери по Запада,които финансира за да разрушават на място държавните им дела и да мафиотизират обществото им ,както и че Русия разполага с енергийни източници,от които живее и нищо не произвежда и с които сега рекетира Европа,както и обстоятелството,че руският народ е може би най-бедният,подтискан и ограбван в цивилизования свят,което може да доведе до вътрешни проблеми и те да избият навън,ние културните хора,безсилни да дадем акъл на тези,които управляват можем само да им кажем да се обърнат към творбите на Пушкин,на Мусоргский и др.за да се осъзнаят какво вършат.Да разберат посланието на тези велики хора явно на мафиотите им е непосилно.Главите им са така препълнени с идеи за лоши дела,че както в Северна България казват,с чук и пирон в главата им акъл не можеш им наби!Защо толкова искат изродите от Европа да сме в съюз с тях,защо ще вкарват Турция при християните в една държава,защо толкова се ухажва Китай,който засипа света със стоки и китайци и въпреки това се разчита на него.Обгражда се Русия,където са газовите находища,окупирани от руската мафия.Каруцата е катурната много отдавна с тия войни,които разработи световната мафия.В света победиха лошите хора.Ако тези,които управляват света бяха интелигентни хора,ако познаваха оставеното от великите ни предци,тоталната разруха в душите на хората нямаше да я има,светът щеше да бъде друг,по-хубав.И нямаше да има терористи,противници без лице,които да всяват страх по света.Терористите са извънбрачните деца на световната мафия.Те са нежелани,както извънбрачния син на Карамазов.Извънбрачно дете на мафията е Северна Корея,която замислена от мафията като метастаза прерастна в раково образувание.

              На музиката от операта няма да се спирам,тя трябва да се слуша и що годе просветеният любител-музикант трябва да се запознае с нея.Споменавам сцените с Борис,особено тази от последното действие,силни са и другите образи:Шуйский,Пимен.Масовите сцени,движението на човешките маси,/б.м.руските/ са едната страна в драматичното музикалното превъплъщение на операта.Мусоргский ползва руски народни песни и мелодии или близки до тях.Обичта му към руснаците,предадена му от неговата няна като малък сега чрез творчеството му прави пълен кръг и се свързва завинаги с руското културно наследство.Другата драматична страна е Борис Годунов.Има едно понятие,хармонично равновесие.Ариите,хоровете,отделните сцени,те са в едно състояние,което ще характеризирам с думите на Гьоте, хармония на света.Мусоргский,който чува човешката реч като музика така я е претворил с музикални средства,че аз имам чувството да се докосвам до съвършенство.Последователят на Мусоргский,нашият съвременник Дмитрий Шостакович е извършил редакция на творбата и тя съществува в два варианта.Понеже Мусоргский по времето доста се е отдалечил от мен,предпочитам редакцията на Шостакович.По-грубият му музикален изказ като да е по-подходящ за сетивата ми днес.Шостакович в доста от творбите си,ще спомена прелюдиите и фугите му само,като да е учил композиция при Мусоргский.

                    Не по –малко значение за историята на Русия и руснаците днес има следващата опера на Мусоргский,Хованщина.Когато към едно понятие се прикрепи окончанието ЩИНА то означава всеобщо неодобрение.Например от бумага става бумажщина,от простак става простащина,от деянията на княз Хованский става хованщина.Операта е пак по исторически сюжет от втората половина на 17-и век.Русия мрак,Русия гнет,неразорана целина,вертеп.Един наш поет е казал това,но то е валидно за вечни времена,особено сега,когато начело на Русия стои мафията от кадри,създадени по времето на неосталиниста,наподобяващият ходеща по земята маймуна,Брежнев.А истинският,Сталин,казваше:кадрите решават всичко!Популация от кадри на Брежнев,дал Господ.Както у нас кадрите на правешкия биринджиефенди.

             В исторически за Русия момент,началото на 17-и век,там започва да се произвежда вече стрелково оръжие и се появяват стрелци,които трябва да служат на императора Петър,но с оръжието в ръце те започват да се чувстват силни и се стремят към властта.И пият като порове.Простаци и пияници,това са две от качествата на военните,Мусоргский и това е прозрял.Техниката се развива,но вместо към по-добро води до разколници и напрежение,тази линия и днес има развитие по света с разните хунвейбини,муджахидини,джихатчии и др.В църквата на Русия както и в другите й дела-неуредици бол:хората се борят за реформи,те не са извършени и до днес,руснаците остават старостилци.Самите разколници също имат проблеми помежду си.В Москва живеят и германски заселници,намерили там поминък.Сред разколниците проблясва една истинска любов,която като нещо непреходно се извисява над проблемите им и води до един много драматичен край,когато тази красива любов довежда разколниците до кладата и безсмъртието им.В исторически план разколниците са убити,но в операта на Мусоргский те се самоизгарят в името на православната вяра.

             Мусоргский ползва за операта си исторически материали,либретото написва сам.Музиката е съвършенство.Поради сложността на идеята,на движението на човешки маси от различни класи,а защото съм и не дотам образован в музиката,тази опера ми е трудна.Повече обичам Борис Годунов.Усещам величието на Хованщина,но е твърде трудно нещо за мен.Ако имам късмет да слушам операта на живо,добре ще се подготвя и сигурно ще погледна на нея по начин,по-зрял от първите ми впечатления,които имам от двата записа на аудионосители.Много пъти,когато съм на планина сутрин си мисля за страхотното въвение към операта,Разсъмване над река Москва.Вечер пък,високо на някое пиринско плато с река,с черно небе и големи звезди ми звучи втората част на Сонатата Валдщайн на Бетховен.

               Поради проблеми със самогона Мусоргский умира рано като последствие от употреба на както казваме днес,алкохол менте и операта му остава недовършена.Но както останалият без ръка Шуман свързва живота си с Клара Вик и тя представя пред света първа творбите му,така и за Мусоргский се намира истинският редактор,Дмитрий Шостакович,който блестящо довършва недоправеното и от автора и от първия редактор,Римский Корсаков.Един много добър човек и музикант и редактор,който Дмитрий превъзхожда по талант.Който я е слушал,не може да не е запомнил картината с разсъмването над река Москва,един терцет от второто действие,квартетът на заговорниците,един стрелец пияница пее частушки,има и източни танци.Всеки интелигентен човек трябва да познава тази опера.Тя не е само музика,тя е история,поука за следващите поколеня.В нея има непреходна мъдрост,както в Библията.

           Ще направя отклонение,отново изразявам лично мнение.Оперите на Мусоргский макар да имат значение за световното културно наследство си остават руски.Те като художествена стойност и мъдрост се извисяват много над редица западноевропейски опери,които са сътворени за тамошната необразована публика и които нищо не изобразяват.Няма да правя анализ,но много опери на западноевропейските композитори като да са бишли писани за разните там просткачки,парвенюта и други подобни.Много от тях съществуват само в оперната библиотрафия,но никой театър няма да ги постави.Не така стои въпросът с оперите на най-великия оперен композитор,Моцарт.Като лъч от вселената,творчеството на този велик човек е значимо за всички народи,за всички хора.По-образованите го възприемат с разбиране,по-необразованите-само с радост.И без да съзнават стават по-богати.Не е възможно някой да е човек и да не обича да слуша Моцарт,без да знае,че това е той.

           Мусоргский не оставя симфонии,но явно много го е бивало и в този жанр.Една сравнително ранна негова творба, Нощ на голия връх свидетелства,че той е велик художник не само когато претворява човешка реч или с музика рисува картина,която го е вдъхновила да я пресъздаде.По време на тъмнината какви ли не бесове се събраха и развъртяха на голия врх,но какво стана след първия удар на камбаната.От бесовица се премина веднага към смирение и молитва.Тази пиеса слушах сигурно преди 30 или повече години в зала България,но и до днес си спомням изпълнителя на ударните,който имитираше църковната камбана и божественото успокоение след вилнеенето на тия бесове по нощта.Германците също имат един такъв връх,Брокен,в планината Харцгебирге,където Гьоте и др.автори в творбите си описват разиграли се там според въображението им валпургиеви нощи.Едно изречение ще цитирам от Фауст,който знае немски ще го разбере:Kommt Baubo,er fickt die Mutterschwein!Такива неща са се случвали по върховете на Русия и на Германия,предпочитани от злите духове за бесовица.

              И Шуман и Мусоргский оставят песенно наследство.Шуман пише много песни,между тях и два цикъла,посветени на любовта и живота на жената и на поета.Той също е бил и поет.Мусоргский пише четири цикъла от песни,като най-значителен е Пляска на смъртта.Както Равел прави оркестрова транскипция на Картините,така и Шостакович оркестрира партията на пианото и тази идея той ползва при написването на своите симфонии №13 и 14.Мусоргский оставя на децата цикъл от 6 детски песни.Това са песни вероятно които му е пяла неговата няня като дете и той ги прпетворява според таланта си отново за деца.Има един цикъл за пиано обаче от Шуман,Детски сцени.Шуман е замислил цикъла за възрастни,които да върне в детските им години.На деца да се изпълнява този цикъл не върви.

         Любима моя песен от тези на Мусоргский е Звездичка,по негов текст.Тя ми напомня за директора на театъра от Фауст,който иска от поета не тъпа пиеса,а такава,която да обхваща всичко,от небето през земята в ада.В тази скромна песен има точно този замисъл:звездицата,елицата,хладната земя.Колко много си приличат великите хора.Други две песни има Мусоргский,,Свети Савиш и Цар Саул,вдъхновили автора да пресъздаде героите.За втората песен ползва текст на Байрон.Обръщал се е и към други автори.Една разкошна Приспивна песен е по Островский,истински бисер,друга песен,Гопак е жив майтап.Доста тъжни са песните на Муссоргский от цикъла Без слънце.Съжалявам,че нямам текстовете на тези песни,съжалявам че не съм слушал всичките му песни,но и това ще стане.В благородните неща съм упорит.А песента Бълха,едва ли има страна,където тя да не се пее и познава.Тази руско-немска компилация не е само песничка,а прозрение.Текстът е на Гьоте,един от най-умните хора на земята.Царят вместо да се грижи за хората в царството си,се загрижил за една бълха.Гледал я,дрехи й ушил и й разрешил да прав каквото си ще.И почнала тя наред,хапела царедворци,министри,вместо да работят те се чешели,но накрая има една неопределена форма на глаголите в руския език,в случая е избрано душить.И се отървали хората.Днес това важи за нашата мафия и Догана.И костюм са му ушили и право да прави каквото си ще са му дали и т.н.Той обаче не хапе като бълхата,а стои с рязаната си карабина зад тримата първи от коалицията и който го не слуша  веднага го изтрясква отзад с рязаната си карабина.На някои от тия,Тримата големи вече чувам,че косъмче по анусчетата не им е останало от тази постановка,но не могат да излезнат от играта.А и няма кой да се сети за края на премъдрата песен,която завършва с душить.

       Казах,че ако оперите на Моцарт доставят радост на всеки,кръгът на обичащите оперите на Мусоргский е много по-тесен.Същото съждение важи ако го сравнявам с най-великия песенен композитор,Шуберт.Както за Моцарт,убеден съм и за Шуберт,не може да има човек който да не се радва,слушайки песните му,без да знае дори името му.За по-просветените там има тропот на копита-Горски цар,шум на поточета-Пъстървата,много тъга-Смъртта и момичето,Странникът и какво ли не.Темите от тези песни Шуберт ползва за други произведения,ще спомена само струнния му квартет Смъртта и момичето.Великите мъже  обаче си приличат:сходството в темите на песента на Мусоргский,Звездичка и темата на разходката от Картиините е безспорна.За една песен на Муссоргский обаче от слушателя се изисква нещо повече,за да го разбере.Първо,трябва да се е запознал с песните на Шуберт,Брамс и др.И тогава да слуша тези на Муссоргский.

            Четирите песни от цикъла Песни и танци на смъртта са вдъхновили Шостакович да извърши оркестрация на клавира и после да напише Симфония №14.При това положение как обичащия музикатата да не прояви интерес към този цикъл,привлякъл вниманието на гиганта на 20-и век в музиката,Дмитрий Шостакович.Благодарение на приятели и най вече на шефа на Класик ФМ г/н Илиевски се сдобих със запис на песни на Муссоргский и то с Борис Христов.

       Песните на Мусоргский обичам толкова,колкото тези на Шуман.Творците са различни,но са били програмирани от Всеотеца ни да ни оставят това,което са носили в сърцата и умовете си,за да сме по-богати днес.Макар от два полюса,руснак и немец,убеден съм,между тях има нещо много общо.Разминали са се във времето както при Бах се разминават гласовете във фугите на цигулковите му сонати,защото иначе няма как да се изпълнят от един инструмент,по природа едногласен.Тези двамата са се разминали по същия начин във времето,заради бавността на това,което нарекох книжен носител.Не е било лесно да пътува той 3000 километра и да стигне до вярното място.Вероятно Мусоргский е бил запознат с някои творби на Шуман.Семейство Шуман е пътувало доста из Европа,където Клара популяризира творчеството на съпруга си в краткия им съвместен живот.Съпрузите посещават дори Петербург и Москва,където са посрещнати с разбиране към сътвореното от Роберт Шуман и клавирното съвършенство на Клара.По-късно Чайковский ще отдаде заслуженото на Шуман в една своя статия,в която той характеризира своето време като следшумановско.Някак много по-близко до руската душа стои Шуман.Като на друг полюс да е Брамс,100 процентовият германец.А на отсрещния полюс пък би трябвало да стои Рахманинов,100 процентовият руснак.Имам предвид Втори концерт на Брамс и Трети на Рахманинов.Който ти познава,но обича и двата,ще ме разбере.

          Животът на най-обаятелната личност на романтизма,Роберт Шуман нееднократно е претворяван чрез романизирани биографии и филми.Аз нося в сърцето си свой образ на този творец и смятам,че някои от тези,които са се докосвали до Шуман не са го доразбрали.Какви ли не догадки се изказват по отношение на връзката на Клара Шуман и Брамс,едва ли не,че Шуман от това е полудял,че последното или дори последните й деца били от Брамс.Това е подобно на богохулство,както и твърдението в просташката преса,че Чайковский починал от спин,оти бил хомосексуален.Ако зависи от мен,за такива статии проституиращите с казуса трябва да се горят на клада след предхождаща инквизиция  с нагорещено желязо.Брамс влиза в дома на Шуман през 1853 година и за голяма радост на нас,Шуман в този момент е бил добре психически и е написал пророческата си статия в Ново музикално списание.Година след това следва опит за удавяне в Рейн, като резултат на психическото му заболяване,Брамс с това няма нищо общо.Следващите 2 години Шуман прекарва в лудницата в Ендених,където никой не иска да вижда и притеснява с тежкото си психическо състояние и където само веднаж приема да се види с Клара.Там той пише съпровод на цигулковите сонати на Бах,че и на Шаконата му,деяние,което може да стори само абсолютно луд човек:произведнията са за соло цигула!След това Брамс,който е добре в материално отношение във Виена като един добър човек и евангелски християнин изпраща помощи на Клара,която е останала със 7 деца,но така също й изпраща  всичките си творби за първа художествена преценка лично от нея.По линията на баща си Брамс има наследен частичен едипов комплекс.Клара е 14 години по-възрастна от него,останали са някои нейни пиески без особена стойност,посветени на негоВероятно той я е обичал,за доказателство ще посоча факта,че скоро след нейната смърт той също умира от рак на черния дроб,също както баща си..За него това е била най-голямата загуба след смъртта на майка си,на паметта на която той посвещава Немския реквием.Ще спомена и още нещо,мнението на приятелката на Брамс от младини,някаква Агате.Тя не смята,че трябва да се жени за него,защото той не е създаден да живее с един човек,а да твори за поколенията.Той е родил нещо велико и непреходно,своята музика.Брамс като младеж сигурно е обичал Агате,защото пише струнен секстет и го посвещава на нея,а темата е АГАДЕ.Последователнстта на наименованията на тоновете в нея е закачка към приятелката му Агате.

              В душите-вселени на тези велики мъже всеки,докоснал се до величието им може да намери една частица,подобна на своята.Аз приличам малко на Шуман например.Моите интереси са много и разнопосочни,и аз обмислям идеите си дълго и мъчително,лесно мога да бъда вкаран в депресия от говеда,затова избягвам по възможност всякакъв контакт с тях,дори това да ми е донесло материални вреди.Духовността и за мен е на първо място,презирам всички пазарни създания,за мен те са разпасани пазарни проститути.Които ходят по света,купуват,продават по-скъпо,доограбват бедните хора и страните им.За Шуман едно произведение на Бах е имало укрепващо психиката му значение,за мен-също,но пък едно произведение на Шуман ме зарежда със стремеж за красота и духовност във всяко действие,което ми предстои.

               Ще направя едно малко отклонение от темата.Никак не й е било лесно на Клара да живее с този човек.От една страна той я е натоварвал с творческия си процес при създаване на своите произведения.Нему му диктува Духът,но той е и човек и трябва по человеческим и с хората,с които живее,както руснаците казват.От 16-те години брак Шуманови живеят съвместно 14,последните две години след опита за самоубиство Шуман пребивава в лудницата в Ендених.За тези 14 години Клара ражда 7 деца,като първото е болно психически.Другите са взели по частичка от дарованието на родителите си в някоя област,една от дъщерите им пък става по-красива дори от майка си,но в духовните дела хич я е нямало.В този случай руснаците казват:Природа отдыхает.Относно връзката й с Брамс,изтъквам само това,че като е поотгледала седемте си деца,Клара в продължение на 40 години след смъртта на съпруга си и почти до своята смърт концертира из Европа.Тя е най-добрата пианистка на своето време и пропагандира произведенията на съпруга си Роберт Шуман,като ги изпълнява по сцените на Европа.Но и тези на гиганта на втората половина на 19-и век,Йоханес Брамс,а също и на много,много други.Клара,бог на клавира,Брамс,гигант в симфонията и камерната музика,не е възможно тези велики хора да не са били близки.Останалото е просташки привкус на неразбралите величието им автори на тъпи сценарии.

            Освен на грманеца Шуман,аз приличам малко и на руснака Мусоргский.Но не по пиенето.Мусоргский умира от отравяне с алкохол менте.Пиене,натравяне,подуване на краката,гангрена в тях,смърт. В Русия днес това е ежедневие,точно по този сценарий там умират ежегодно около 300000 души,предимно мъже.Лекарите наричат фалшивата водка томатовка.Тя се приготвя от развалени домати,консерви,хляб,захар и др.в тенджера под налягане.Настоящий самогон!Това не трогва там никой.И други неща има в Русия,които са за трогване.Рускините като родят поради бедност изоставят децата си и те днес отново растат по приюти както след революцията,когато марксленинците избили мъжете реакционери.В Европа пък не ги трогва всеобщият упадък на културата и духа им.Аз приличам по друго на Мусоргский.И аз търся в говорната реч музика.Някои хора имат хармонична реч,както песните,в които тече мелодията и на определени места се поема въздух.За мен речта на  хората ми звучи като музика с определена тоналност.Отклонението от тази тоналност за хората,които познавам ми говори за разни проблеми в тях и дори мисля,че разбирам от какво естество идват:психично,физиологично и др.Това мое качество е добро,но и не е добро.Другите слушат напр.телевизия и хабер си нямат какви простачки със силиконови устни,наподобяващи влагалищен вход четат новини или пък дублират филми.Кореспондентките,които показват за малко пък са простачки на квадрат.На музикален език пренесено,те слагат ударенията точно където не трябва.Започнали речта си например в тоналност ми-бемол мажор,за да се направят на интересни те я завършват с фалшив акорд или нещо съвсем неподходящо,напр.си-минор.Ужасяваща немузикална реч струи от тия,дето четат рекламата.Речта им е като тембъра при лай на разлизгани кучки,когато разклащайки главовото си окосмяване показват,че се е сгъстило с 28% или пък с шпага си вмазват нивеа кютек тук и там.Речта пък на мъжете свидетелства за това,че те никакви мъже не са,а модерни пазарни проститути без резба.Не ги интересуват ни мъже,ни жени,ни възпроизводство,а нова прясно източена информация от лаптопите им.Която да запълни празния им и безсмислен жалък виртуален живот.Не казвам и дума за чалгата,срам ме е,че и чалгаджиите ги броят за хора като мен.Аз,който като Мусоргский търся музикален изказ на човешката реч,как бих могъл да слушам тия простотии.Като човек,подел знамето на духовността от Шуман,как бих могъл да понасям тези изроди,които дават тон на подрастващите нещастни,дебели като бурета деца,дето пълнят интернетклубовете.И да не надигна глас срещу тази пагубна пазарна линия,абсолютно неподходяща за бъдещето на света.Никой ли не разбра,че тази пазарна лния,внедрена в Германия след войната с наименование План Маршал катурна безвъзвратно културата им?И че това е разрабатка на световната мафия,да направи светът сборище от простаци и да може да го манипулира.Един пример само:сами се натискаме да се спрем АЕЦ-а!Като връх на немузикалната реч ще дам друг пример.Когато по телевизията натресат някоя невротичка по линия на съда и тя чете нещо,идва ми да се скрия,ако няма как да спра телевизора.Ако появат правния изрод Иван Григоров или евроизродената Меглена Кунева,не музика,а едни други звуци долавям,толкова гадни,че ми е неудобно да ги преведа на езика на музикантите.Така ми звучат в музикален превод разните изроди,а последните цитирани от мен са изроди на квадрат и над тях.

                Има един българин,истината за него е,че ако Борис Христов не бе избягал от България нямаше да бъде Борис Христов.Той е свързал здраво кариерата си с творчеството на Мусоргский.По рождение просто го бива да изпълнява руски произведения.Набивали са ми в главата по времето на социализЪма,че съветският бас Шаляпин и нашият известен бас Гяуров,слушан от бившият ни първи,който правешком оправи интелитенцията на България за век напред,са по-велики от него.Моят отговор е като този на Мефистофел от Фауст,високо вдигнат среден пръст.Специално на творби от Мусоргский по-добър изпълнител аз не съм слушал.Борис Христов имаше подадине към  руските автори и когато изпълняваше някое произведение,то като да е било сътворено за него.Когато на стари години дойде и пя в Св. Ал.Невский,където неверници не влизат,храмът се изпълни със същите тези лезбийци,курвове и проститути,които на времето го прогонха от Родината му.Между тях беше и кръстникът Луканката,трето поколение комунист,още не го бяха отстреляли,та оскверни храма.Друг един българин,пианистът Вайсенберг така изпълнява Картините,че след неговото изпълнение Хоровиц не се осмелява повече да ги свири.Тук пък съм убеден,че по-добър изпълнител едва ли ще се роди.Слушах пиесата в изпълнени на Кисин,въобще не могат да се сравняват.Тази мощ,мъжественост,фразировка,интелигентност,познание във всеки тон на пиесата,какво да се изтъкне,е по силите само на най-умния изпълнител,за мен това е Алексис.Отбелязвам отново фактът,че освен изключителния си интелект,Вайсенберг може и да рисува.Не е възможно той да не е виждал всичките картини,представени с пиеси от Мусоргский и интерпретацията   му да включва нещо повече,дошло веднаж от Мусоргский и още веднаж от Хартман,недостижимо за останалите изпълнители,които разчитат само на интуицията си.Недостижим от себеподобните си по ум,разбира си и с многото други качества,които притежава,Вайсенберг е отличен изпълнител и на Шуман.Неговото изпълнение на Втора соната,Симфоничните етюди,АБЕГГ-вариации,Фантазията,Карнавала,Детски сцени и др.считам за недостижимо и от съвременниците му и от следващото поколение пианисти.Хоровиц бе по-добър пианист от Рахманинов,Вайсенберг с неговия дълбок разум бе по-добър от интуитивния и с голямо самочувствие Хоровиц,очаквам някой да го надмине.До сега такъв няма,слушал съм много.

               В последно време има популация от жълтокожи пианисти.Твърдят,че в Китай в момента 50 000 000 учели пиано.Китайското трудолюбие пренесено на клавира в скоро време ще доведе до изяви в смисъл,едно десетгодишно дете да праска без чужд тон напр.Петрушка.Но нашата душевност за тия жълти маймуни ще остане недостижима.

               Когато някоя тема ме развълнува,аз се замислям върху нея,а сега,като имам компютър и писането е толкова лесно,седнах и записах мислите си,които ме споходиха докато по-подробно упознавах творби на Мусоргский,които някога са ме впечатлили с величието си,но не ми е достигнало време да се запозная по-подробно с тях.Шуман слушам откакто съм се усетил като човек.Отдавна имах такива планове,сега им дойде времето.Има нещо обаче,от което съм съм доволен от себе си.Мисля,че благодарение на това,че обичам музиката и съм просветен любител музикант,както и поради това,че я считам за част от живота и я свързвам с живия живот,нещо,което малцина от музикантите умеят,мога да чета посланията на такива светли умове като Мусоргский,като Шуман и др.а така също имам верен усет кой музикант интерпретира произведенията им истински и съжалявам,че аз,от който нищо не зависи ги разбирам,а тези,които трябва да могат да разчитат посланията в мислите им към нас заради висотата на поста,който заемат или важността на решенията,които вземат за страната си,са свещенни простаци и духовни изроди.Върнах се на първите си мисли,но и композиторите така правят.Във финала скромно въвеждат темата от първата част и така по-убедително затварят произведението.......

          Правя едно отклонение от темата.Много уважавам тези,които правят нещо и са умни.Това е особено важно за изкуството.Наум Шопов едва ли е най-добрият артист но го считам за най-умен от тях.Той не се стреми към образа интуитивно,а дълбоко го  осъзнава.Такива са и писателите Антон Дончев,Николай Хайтов,когото познавах дълги години.От тази порода е и Алексис Вайсенберг,ЗА МЕН ТОЙ Е ВЪРХЪТ! Всяка негова мисъл е точна,преценката-вярна,казаното-бисер.От композиторите ще посоча сега само двама:единият е Йоханес Брамс,другият-Модест Мусоргский.Те са композитори веднаж,но и много умни и са знаели какво искат да сторят в творбите си.

          Ще завърша с нещо,което чух по СКАТ и което също ме развълнува.Това е последната мисъл на Николай Хайтов,изказана на  на смъртното му легло.Той бе от  писателите ни,които обичаха народа си както Мусоргский крепостните селяни ,а също бе и мой приятел.Казаното ото него е било:ТОЯ ЖИВОТ,ДЕТО ГО ЖИВЕЕМ,ХИЧ НЕ МИ СЕ ЖИВЕЕ.ОТИВАМ СИ СЪС КЕФ!Аз Познавах човекът Хайтов,а също и творбите му.Понеже наистина имам музикална памет,макар и не изказано пред мен,аз чувам точно казаното от него и то го чувам така,като да не е на смъртно легло,а в неговата специфична разговорна реч и в неговата тоналност.Сега е време да дам оценка и за него.За нас българите,той не е по-долу в посланията си към нас от Шуман и Мусоргский.Така,както звучи на руски езикът на Пушкин,така,както звучи на немски словото на Гьоте,последните му думи,когато болен от пневмония иска повече светлина,със същата красота за мен звучеше речта на Хайтов.Даже се усещам,че употребих по-горе негови думи,родее се,подадине.За мен тя имаше тоналност,героичната Ми-бемол мажор и когато се срещахме по тази точно тоналност или промяната от нея съдех  за нивото на мисълта и вдъхновението му.Дали  проституиращи в областта на литературата доносници не го бяха „притягали” отново.Защото имаше внедрени в системата на писателите проститути като Любен Дилов-баща,които по внушение на специалните служби го тормозеха до последните му дни.Цяла една кохорта,която още я крият и която бе създадена правешком да се справи с интелигенцията на страната и да я обезличи. 

          

 

            София,21.09.2006 г.                               Товарищ  Пропойцев

                                                                             просветен любител музикант

                                                           

 



Тагове:   Шуман,


Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 5745528
Постинги: 2594
Коментари: 6264
Гласове: 13514
Архив
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031