Постинг
31.08.2019 22:47 -
ИМАТ ЛИ ЦАРИЦА МУЗИКАЛНИТЕ ИНСТРУМЕНТИ?
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Забавление
Прочетен: 860 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 01.09.2019 08:43
Прочетен: 860 Коментари: 2 Гласове:
9
Последна промяна: 01.09.2019 08:43
Има един инструмент, на когото това качество е вменено, но това вменяване според мен не прави смисъл. Затова ще напиша настоящия постинг.
Иструментите са много видове - струнни, духови, ударни. Те имат много подвидове. При струните напр. звукът може да се извлича с лък, може да се дърпа струната, както е при арфата, може звукоизвличането да става с удар на чукче по нея, както е при пианото. Духовите инструменти също са доста видове, но са в две отделни категории - дървени и медни. При някои духови инструменти задачата на духача не е никак лека, напр. при обоя, защот струйката въздух минава през стройката много трудно. От дългогодишното надуване при спазване на определена техника и трудова безопастност, обоистът завършва кариеирата си с емфизем на белия дроб. Леко минава въздуха през кларинета, през флейтата, фагота. При медните духови на духача задачата също е доста трудна, защото натоварва устните си и дробовете си.
При ударните инструменти звукоизвличането е доста по-леко в сравнение със струнните и духовите. Изпълнението на ударника обикновено се подценява, което е непрофесионално. За най-тъп ударен ивструмент се счита тимпана, а той е нещо много важно за оркестъра - освен, че оркестрантите следят жестовете на диригента, те слушат и тимпана. Тимпанистът е вечният солист на оркестъра, койтотрябва да има съответната техника, която се изисква към този инструмент, да бъде бърз и сръчен, за да ги пренастройва и то съвършено точно, да има желязно чуство за ритъм.
Друга основна класификация на инструментите е дали те могат да изпълняват многогласна музика или пък само едногласна. Духовите инструменти са едногласни. Струнните лъкови са също по природа едногласни, но с големи усилия те могат да свирят и полифония като ползват специална техника за да проведат различните гласове. Така напр. ползват се празните струни, които се оставят да звучат, свирят се двойни тонове и дори тройни, което на съвременните струнни инструменти е много трудно. При тях магаренцето има по малък радиус и лъкът по време на изпълнение не може да се отгпуска. При по-старите инструменти в предишните векове се е свирело с лък, който изпълнителят може да опъва с пръста си по време на изпълнение, струните не е било проблем да бъдат докосвани от този мек лък по три едновременно. Повтарям, по природа струнните лъкови инструменти са едногласни, многогласие се свири по изключение, изпълнява се много тлудно, а изискванията към цигулара са невероятно високи. Същият този проблем го има и виолончелото, но там е по-лесно, защото звуците са по-ниски и празните струни отзвучават по-дълго време.
Многогласни струнни инструмети са арфата, китарата, но и пианото, който също е струнен инструмент, при който извличането на звука става с чукчета, задействани от клавиатурата.
Преди да премина към органа ще се спра по-обстойто на пианото, защото той е най-великия инструмент, според мен надвишаващ органа, възникнал и оставащ и до сега като инструмент, осъществяващ връзката на човек с Бога.
Изискванията към музикантите, които са изпълнители на един или друг инструмент са различни, но най-високи са към тези, което свирят на пиано. Всичките велики композитори са и пианисти, всичките диригенти при работата си се нуждаят от пиано. Ако си изпълнител на едногласен инструмент, имаш да си учиш партията, която е доста по-лека от колкото на един пианист, който вместо по един тон трябва да свири по няколко, възможно е до десет, като всеки тон участва в хармонията или е един от гласовете на многогласното произведени, а след малко ще изпълни следващия глас или дори тема. Пианистът тряба да има много сложен мозък, за да се справи с изискванията на музика за този инструмен. От него се изисква много силна памет, ръце. Има разлика дали един едногласен инскрумент ще изпълни напр. соната за цигулка и пиано или клавир ще изпълни някое произведение с "гъсто изписана партитура", която трябва да е в главата и ръцете му.
Не подценявам изпълнителите на едногласни инструменти. При тях също има много големи музиканти, ще посоча само един, който има желязно чувство за полифония, Хенрик Шеринг. Има и велики кларинетисти, това също е един възлюбен от мен инстумент. Има и велики виртуози на инструмента си, което не нълнува кой знае колко слушателите, просветени в музиката. Цитирам тромпетиста Накаряков, който свири партии и на цигулката без никакви затруднения.
Родените за композитори, за музиканти, чувстват това призвание в себе си и когато ще започват са учат музика, те искат непременно пиано и нищо друго. Това е заявил Вайсенберг на родителите си, а с Брамс нещата са още по-сложни. Брамс е на 6 години, но в областта на музиката той е по-наясно от баща си, музиканта Якоб Брамс.
Детето Брамс е много музикално и първо, иска да взема уроци не при баща си, а при сериозен музикант и второ, иска да свири на пиано. Възможности на градския музикант Якоб Брамс да купи пиано - никакви, Брамс свири на чужди инструменти и до 20 годишна възраст, когато отива при Шуман да представи сонатите си ,той още няма пиано.
Какво е имал предвид Якоб Брамс като обучение по музика на сина му:
Якоб е градски музикант, който свири по разни поводи на доста духови инструменти, най-често сватби и погребения. При първия случай е имало много свирене и много забавления, той е бил най-добрия и издържлив танцьор в Хамбург. По съкщество Якоб се явява чалгаджия според днешните схващания за работата му. Иска такъв да стане и сина му, но Брамс не ще - иска да става музикант, а пътя към тази цел е той да свири на пиано. Този факт баща му не е могъл да разбере , но шестгодишното му дете е било напълно ясно с казуса. И тръгва по пътя, който той иска да измине.
На същата възраст, 6 години, Хайдн започва музикалната си кариера...с тимпан. Но понеже е бил още немощен да го носи, носел го е друг на гърба си, а Хайдн се справил блестящо. Въвеждам таг, Симфония с тремоло на тимпана.
И найкраяя за най-полифоничния инструмент, органа.
При него знукът се получава от едни свирки, които са с различен тембър. |Органистът си избира тембрите и силат на звука, може и някой да му помага. Органът има най-малко три мануала и най-много седем. Това дава предимство на ръцете по мануалите да не си пречат. Ако мануалът е един както при пианото, ръете си пречат. Органът има и педали, които дават възможност да се провежда някой скрит глас, а ъщо и темата. Най-голям майстор на педалите е бил Бах който есвирел с краката по тях както с ръцете по клавишите, а в педала Бах въвежда и многогласие.
Има опити да се изнесе органа от църквата и да се въведе в концертните зали, защото за орган има писана и светска музика. Хендел пише концерти за орган и оркестър, но аз съм особено консервативен и не слушам такива произведеня. Светски произведния за орган от Бах, от Цезар Франк, тома е нещо съвсем различно. Те са замислени като светски, но не са съвсем такива. Светски са и Прелюдиите и фугите на Бах за орган, но и те в някаква степен са отравени към Бог.
В този ред на мисли ако някой може да отговори на въпроса ми, защо се счита, че цигулката е царицата на инструментите, би било за мен интересно. Истината е, че върху звука има двойно въздействие, това на пръстите и това на лъка, което придава нюанси на тона, на изпълнението. И още една разлика ще посоча - който и да е концерт, писан от цигулар и композитор, напр. Паганини, Виотан, Вииенявски. Ако се сравни с един концерт също за цигулка, но писан от пианист, разликата е голяма. Цитирам два коцерта, много известни - Паганини №1 и Бетховен. Защото не правя сравнение на произведения на изкуството, оставям края на този постинг отворен.
Следващ постинг
Предишен постинг
Честно казано, понеже съм музикален инвалид, изобщо не ми мина през ума ,че става дума за музикални инструменти
Инструменти в техниката са и апаратите и машините да, реално и те свирят и като е фалшиво, става опасно!
Та, затова надзърнах, заинтригува ме кой апарат е царицата?
Разбрах бързо грешката си, но не съжалявам
За пиано имам интересен спомен Племенникът ни, живеят над нас, близо година се мъчи да свири на пиано без напредък Веднъжс жена ми и синът ми, беше 8 годишен се качихме горе Племенникът отново се мъчеше Тъкмо се канех да кажа на бабата, да не го мъчат, не му се отддава и жена ми седна да му показва Тя умее! Но напразно! Ядоса се и каза че и Стефан-синът като гледа ,ще засвири ?И стана Но Стефан веднага седна И почти докара мелодията Онемяхме? Питах го, къде е свирил на пиано! Никъде, гледал майка си и повторил
Хубав ден!
цитирайИнструменти в техниката са и апаратите и машините да, реално и те свирят и като е фалшиво, става опасно!
Та, затова надзърнах, заинтригува ме кой апарат е царицата?
Разбрах бързо грешката си, но не съжалявам
За пиано имам интересен спомен Племенникът ни, живеят над нас, близо година се мъчи да свири на пиано без напредък Веднъжс жена ми и синът ми, беше 8 годишен се качихме горе Племенникът отново се мъчеше Тъкмо се канех да кажа на бабата, да не го мъчат, не му се отддава и жена ми седна да му показва Тя умее! Но напразно! Ядоса се и каза че и Стефан-синът като гледа ,ще засвири ?И стана Но Стефан веднага седна И почти докара мелодията Онемяхме? Питах го, къде е свирил на пиано! Никъде, гледал майка си и повторил
Хубав ден!
2.
planinitenabulgaria -
Един абсолютно немузикален, леко музикален и донякъде разбиращ от музика:
01.09.2019 09:06
01.09.2019 09:06
Три полицая патрулират. От един прозорец идват звуци на пиано. Първият казва:
- Някой чука на пиано. Вторият:
- Някой дрънка на пиано. И третият:
- Някой свири на пиано.
цитирай- Някой чука на пиано. Вторият:
- Някой дрънка на пиано. И третият:
- Някой свири на пиано.
Търсене
За този блог
Гласове: 18382