Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.11.2016 15:35 - ПО СКАЛИТЕ И СВЕТИЛИЩАТА НА ХАМБАРДЕРЕ - 6
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1880 Коментари: 1 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
   Чао, Хамбардере! Ще дойда ли отново тук.... 

   Всички хубави неща свършват, прибирам се към базата си, която ще ме отпътува тази вечер до София. Тъжно. Римският път ме води почти по хоризонтала, издигайки се все по-висока над реката, която скоро ще се заусти в яз. Боровица. Минавам покрай мечи акета, но знам, че мечката не е пред мен. Край пътя - бол чешми, все сериозни. На левия брят на реката са скалите, върху които траките са се сезирали да ги превърнат в светилища, но пък над десния бряг какво страшно нещо стърчи, явно алпийската иим техника преди 8000 години не е осигурявала достъп до такива скали. Няколкодневен преход през цялото време, докато е светло, завърши. Беше трудно, беше и опасно по няколко линии, но завърши добре. Едни обувки и едни дрехи след час или повече, като стигна до колата ще оставя тук, защото при изкачването и свилчането ми на няколко пъти до светилщната скала над махала Раката, отидоха. Спомням си как завърших последния си преход от Ком до Емине - оставих си анорака на скалата Емона, като го затиснах с камъни вятъра да не го изхвърчи в морето.
   Чао, Хамбардере! Лошото е, че освен мен, сигурно само няколко човека още са изминавали този дивен преход от седловината Прелеза до язовира. И едва ли ще дойдат скоро тук други още заради мечките. Някога тук се идваше по римския път от с. Три могили до с. Кадънка. Днес селото Кадънка е под язовира, част от пътя също. 
   Приятна разходка с мен!
   
image

                                 Скала от светилищния комплекс 
image

Светилиището от далеч, виждатсе трите му части -Център, Юг и Север. Римският път минава точно над него и това не е случайно. Този римски път е причината да бъдат тези места по-късно населени от животновъди- без него те са недостъпни.

image



image



image

               Долината на р. Хамбардере вече е преградена от яз. Боровица.

image

                                         Започва язовирът.

image



image

Хората преди 2000 години ми направили път, а аз да го не ползвам? В скалата го издялали. Имам забележка обаче, 80 см. са малко. Габаритите на г/н Пеевски и на г/жа Фидосова не отговарят, да преминат по него. Затова и не идват?

image



image



image



image

Просечена скала, за да премине римският път по хоризонтала.

image



image



image



image

Целият светилищен комплекс - Център сас скалата, ляв със скалата с двете пещери и десен, със скалите за стоене по тях на траките по време на службата? В ляво се виижда част от трасето на изоставения вече римски път, който достигаше махалите Явор и Мумжидам.

image



image



image



image



image



image



image



image

И тук се виждат останки от пътеки на траките, издялани в скалите, по който те  са достигали светите си места.

image



image

Преди да го заприщи язовира, аз съм преминавал по този път. Твърди се, че тук наоколо Емин Ага Балтълъ заровиил имането си и това предание привлича иманярите по тези  както прясно таквоз мухите.

image



image



image

Има още доста път до базата ми, но паметта на симкартата се изпълни. А стига за днес!

image

Един блогър, гаден политтрол, твърди, че никъде не ходя по планините,
а вядя снимки от нета и ги тургам в моя блог. Нека да намери щом е
така тази снимка, на която съм аз, от къде съм я "извадил".







Гласувай:
7



1. stela50 - Вълнуващо сбогуване с невероятното Хамбардере...
23.11.2016 16:05
снимките са чудесни, а разходката - повече от приятна.
Поздрави !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12191159
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031