Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
03.01.2015 07:46 - НА РАЗХОДКА В ЯБЛАНИШКИЯ БАЛКАН - 3
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 2686 Коментари: 1 Гласове:
9


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
     Разходката по Ябланишката планина продължава с отклонение по страничен рид, който ще ме спусне в долината на р. Елешница. Този страничен рид е висок колкото Ябланишкия От него се вижда вр. Мургаш и цялата изворна област на р. Елешница.
Аз казах вече, че от север ридът, който ограничава долината на тази река образува буквата Z, но където и да се намираш по него все се вижда вр. Мургаш. Долината на р. Ябланица е била място за оглеждане на крави. Хората тук казват, че по-добро место от това за крави по Балкана нема. Горе по пасищата са били отглеждани овце, в горите около махалите - кози. А във всички гънки от южната страна на билата и ридовете е имало махали, някои с по една къща, но всичките - с много деца и стока.    
Продукцията на хората - млечни произведениая, месо, кожи и др. е била реализилана в София, като от там са купувани стоки, които по Балкана липсват - пирони, газ за осветление, захар и др. За целта хората са имали товарни коне, минаващи по пътеките, но и пътища за волски каруци, като Вървището, пътят от с. Бакьово за с. Локорско и др.
   Днес този район е изоставен от държавата, поради тази причина го напускат и хората. Аз предимно по такива места ходя. Тук се настанява престъпността, изразяваща се в кражби на животни, доколкото все още ги има, на гори, бракониерство. Тази престъпност стана възможна благодарение на връзките на мутрите с местната власт в Своге, която уж строи пътища за хората по планината, а те са предимно за мутродърводобивниците, но се ползват и от битовите крадци. Ако някой не вярва, да види какво стана с гората в този район и да си обясни за какво бе строен път по билото на Ябланишката планина с възможности за спускане до пътя покрай р. Елешница, по който могат да преминават КАМАЗ-и.
   Ябланица е известна с преселника си в София, полицая на Кремиковци Ждролю, който пък е баща на днешните  феодали там, двамата братя-барети, известни с прякора Дамбовците
. От Ябланица произлиза и красавицата Наталия Гуркова, доста по-класна от силиконовите красавици след нея. От специалисти съм чувал, че една селянка много повече "ставала" от една гражданка. И къщата по-добре "въртяла".


image

На тази поляна един агресивен кон ме заплаши с няколко обиколки около мен. Още го помня. 

image

Тази гора също е спомен за мен. Джелати на мутрата с прякор Курилеца бяха застреляли тук стадо коне на хората, които ги оставят през зимата свободни в планината. Описвал съм тази сцена, а в носа си усещам в момента миризмата. не на мърша, защото бе зима, а на кръв. Видях една от най-страшните гледки в живота си.

image

На тези две снимки се виждат изоставени къщи от махали на Ябланица. Хората са се преместили по София.

image



image

Аз съм на билото на Ябланишката планина, а тази долина слиза до р. Елешница.
Зад билото на Софийска планина се вижда част от Витоша.

image

      Такава е станала планината на места, където са осечени дъбовите дървета.

image

                   Ридът, който ще ме спусне на шосето покрай река Елешница

image

             Долина, по която мога да се спусна до р. Елешница.

image

На края на тази снимка е централното било на Балкана с двата забелижителни върха
по него - Чукава и Биленица,  Козница, е зад тях. 

image

Изоставено пасище по страничния рид. На времето тук докарваха стада овце и фургони за овчарите.

image



image



image

Изглед към една махала на Ябланица покрай реката. Пътя бе
ребонтиран заради ловнохотелския комплекс Тихов дол.
По същия път се достига и до някогашната ловна резиденция
на Тодор Живков, за която сега се твърди, че купил Догана.

image



image



image



image

Изоставеното пасище сега го поглеждам изотзад. Тук планината е била модифицирана през изминалите векове от гора на пасища.

image



image



image

Това остава след мутросечта в планината. Но в нея има повече пари отколкото нелегалните имигранти дават на посредниците да им извадя документи от полицията.

image



image

Рак по сливово дърво. След 1986 г. тази болест по сливите в планината почти ги унищожи.

image



image

Това дърво е цер, така се нарича планинският дъб, доста по-дрбен от полският.

image



image



image



image



image



image

Пред мен е Софийската планина. За да се спусна в София трябва да прехвърля и нея.

image

               Следи от копита след свинско игрило на зазоряване.

image

                                                     Връх Мургаш

image



image

                                                       По билото на рида

image



image



image



image

            По билото на страничния рид, който ще ме спусне в река Елешница.

image



image



image

Под мен е долината на р. Елешница. В ляво се вижда част от чупката Z, част от водосборната зона на реката и в дъното - вр. Мургаш.



Гласувай:
9



1. sestra - Познавам тези места от детството.
03.01.2015 20:47
От там прабаба ми е слязла в едно село в полуравнината с баба ми на годинка на ръце, за стане жена на един човек след смъртта на съпруга си в Първата световна. И хората са такива меки и слънчеви като релефите на планината там. А и красиви.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12291987
Постинги: 4567
Коментари: 10794
Гласове: 18370
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930