Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.11.2012 12:31 - ЗИМНИЯТ ТУРИСТИЧЕСКИ СЕЗОН – ОТКРИТ!!!
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1583 Коментари: 2 Гласове:
6

Последна промяна: 21.11.2012 12:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                             ЗИМНИЯТ  ТУРИСТИЧЕСКИ  СЕЗОН – ОТКРИТ!!!

 

     Напрегнатото лято завърши, идва времето ми за по-чести еднодневни посещения на планината. Първото ми пътуване бе съпроводено с комичен епизод във влака, с който ще завърша постинга си. Не мирнах и това лято:

-          ремонтирах два покрива, като ги преустроих,

-          направих три лозници от тръби но така, че си ги харесвам,

-          изкопах и пренесох с кофи 3 куб. м. пръст от съседката в моя двор за да изравня площи или да им придам желан наклон. Пръстта разделих на три качества,

-          не пропуснах нищо от задълженията към градината, дърветата, лозите си и другите насаждения. И не само това.

     И за планините остана време, но това лято – малко. По едно творческо пътуване извърших в Северната и Южната Крайни, два  пъти пътувах служебно до Македония. Скромните хора казват, берекет вересим, и аз така казвам.

     Вчера за първи път от доста време се оказах свободен и открих зимния сезон. В Шопско имам две любимите планини – Плана и Софийска. Редно бе на първото зимно пътуване да бъда на една от тях. Плана вече ми е по-достъпна след като пуснаха метрото, а Софийската ми е съвсем на сгода - с влак, с автобус, с маршрутка – аз живея до Лъвов мост. Избрах Софийската планина за първи зимен преход, като изминах класическия четиричасов маршрут от с. Луково до с. Войняговци. Този маршрут е от любимите ми. Дал съм му име „Голата глАва”, защото се преодолява връх с това име. Вемето бе малко мрачно, но когато изкачих върха се изясни и се насладих на Витоша, на Понора, на Централния Балкан от Комовете до Мургаш, на Рила.

     Горещината и сушата доста са променили планината това лято. Растителността на места е като опърлена. Изворите високо в планината са пресъхнали, поради което животните са слезли на по-нисък пояс. Горе са остнали само дивите свини и ливадите на места  са като изорани от булдозери. Дори конете, които имат здрави зъби да  пасат и груба трева са напуснали високите пасища, защото там тревата е станала като тел. Изсъхнали са храсти, дървета, които са залесени от хората и не отговарят за този пояс. Дъбовите гори обаче са непоклатими. Багрите на листата им, а и на тези на различните храсти – те са неръкотворни и за ръката на художниците.

   А обичта ми към Балкана – тя е непреходна, ще си отида с нея. Тези надигнати като вълни в океан безбройни върхове с различен цвят през есента, долините, които съм избродил - тяхната красота остава в мен. Една вдъхновена госпожа скоро написа, „...аз съм симфония от Моцар...т”.  Аз бих написал, че съм частица от Балкана.

   Днес в планината има добри хора, които я посещават, но има и ловци, които избиват дивеча й като се казва до крак, има и такива, които секат горите й, а също и такива, които ограбват домакинствата на хората от временно обитаваните къщи и го отнасят в гетата си или на Отпадъци. А полиция – какво ли ще да туй нещо, тук в планината. За един, заканил се да хвърли домат срещу властта 40 полицая му изскокват и му вземата предмета на престъплението /домата/, планината обаче е предоставена на крадците. Сега, преди снега, планината е пълна с УАЗ-ки, които возят по два кубика дърва. Бракониерите ги секат там, където им е най-удобно, независимо на каква възраст е дървото и дали укрепва бряг или път. Горски полицаи няма, защото тази професия е рискова – ако препятстваш мутрата в бизнеса й да краде природната среда и на следващото поколение, ще те гръмнат, ще ти запалят къщата или нещо друго. Както е сега в планината, вероятно същото е било 3000 години преди маймуните. На това ниво е паднало съзнанието на хората днес. Няма никакви полицаи и цигани опустошиха къщите и вилите, предизвиквайки миграция на възрастните хора към София при децата им. И се намножиха от тези блага. С това се наруши друг баланс, възрастният човвек да произведе някаква продукция, да има възможност да се труди, вместо да пречи Сега има нова мода на кражби, която важи за къщите, недостъпни за превоз. Идват двадесетина или колкото трябват цигани със сезалови чували на „обекта”. Каквото им трябва си слагат в чувалите и  го отнасят в гетата. Писал съм и съм помествал снимки от ограбените къщи над селата Войняговци и Подгумер. А за възникването на гета в София едва ли е имало по-добри условия за това преди Фандъкова. Гетата се строят безпрепятствено, прекарва им се вода за хигиенни нужди в тях и за нея не се плаща, осигурява се безплатен градски транспорт за обитаващите гетата, но без метрото. И автобусите вместо да возят предимно хора за работа или от работа, развозват боклуци от кофите за смет до гетата.

    Този красив маршрут съм описвал в голямото ми писание „Искърски пролом- 150” и в други по-следващи, защото това е част от пътя на престъпността, използван за безпрепятствен превоз на плячката през плранината. Ползва се старият път по високите части на планината над  Пролома за Софийското поле, който е бил едиинстен до Освобождението ни. Този път е бил по предназначение като днешните магистрали. От махалите под него и над него са се включвали каруците и са откарвали стоките си към града, а от града са докарвали стоките, които хората от планината не са можели да си произведат.

    Това, което веднага се забелязва е упадъкът на селата около София. Днес тези села буквално се разпадат. Причина за това е скъпият транспорт и ромграбежите, като едновременно с това се забелязва и поляризация – бедни, едвам подържани къщи, редом с тях или по края на селата – скъпи мутробароци. Давам за пример Войняговци, където при влизане в дясно има богат барок, при излизане от селото към планината и в ляво и в дясно има бароци, като десният е страхотен, за мнооооооооооооооооого много милиони...

    Откриването на сезона мина с комичен епизод. На гара Север се качи циганка с детето си. Вагонът празен, но те седнаха до мен, после разбрах защо. Циганката  бе доста дебела, миришеше силно на сапун, беше скъпо облечена, с прическа от фризьорка, детото бе с чисти дрехи. Един дядо хареса момиченцето и му предложи дъвчащ бомбон, което то изяде и веднага отида да си иска още. Като разбра, че дядото има още бомбони стоя там докато му ги изяде всичките. Майката ме заприказва, говореше литературно. На 22 години била, мъжът й бил бизнесмен и все пътувал, нямало го с месеци. Идвал си най-много за един ден. Бизнесът му вървял, били много добре материално.Сега живеели в Годиеч в богата къща, а тя с детето за да не са сами пътували по роднини. Не можела да кара кола обаче, било я страх. С влака пътуваха от гара Север за Своге. Познах къде отиват, в квартала Зли дол, защото там е башциганарникът на Своге. Жената обаче не откъсва поглед от мен, а като разбра, че ходя и по Годеч взе да ме кани да й отида на гости. Мъжът й със сигурност нямало да си е в къщи, а тя харесвала само възрастни мъже, с хлапаци не се занимавала. Стана ми смешно, защото си представих следия сценарий:

  Отивам аз в Годеч, но вместо на Губеш или на Гинци, отивам в ромбарока й. Там обаче в този момент се оказва ромбизнесменът, аз казвам, че идвам да видя жена му.

    Когато трябваше да слизам циганката реши да ми подари нещо, започна да ме докосва нежно по рамото и да ме кани в Годеч. Казах й, че непременно ще отида и че тя е много красива. Тя светна от радост. Какво да ми подари обаче се затрудни жената, но измисли нещо. Извади от чантата си един в/к Телеграф и ми го подари, да си го чета/ докато се прехвърлям през планината от Луково до Войняговци?/.

   А детето й, в търсене на оше бомбони се въртеше покрай превъзбудената си майка и питаше какво имам за ядене в еднодневката ми.

      Така комично започна първият ми зимен преход за тази година. Предложението е достойно за книгата на Гинес. До сега не бе ми „предлагала” три пъти по-млада от мен и то – богата и дебела циганка.

  

  




Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mt46 - Поздрав, Коста!
22.11.2012 08:56
Твоите приключения са достойни за книга...
цитирай
2. sande - Санде: Добре си открил зимния туристически сезон, Коста.
22.11.2012 17:16
А младата,дебела и богата циганка ти е била на късмет, но ти си решил да се скътаеш. Нищо, тази среща ти е на добро. За добро е.

В Дупница един циганин се връща неочаквано /за благоверната/ у дома си. И неочаквано също, врлизайки в стаята, вижда жена си в спалнята с братовчеда си Мерджан, показват се из-зад завивките, ококорени.Неприятно изненадани. Не е честно, ама, ето , докарало се до там.
Собственикът на булката пита:
- Е, що е това сега?
А благоверната отговаря ядосана:
- Е па, те това е!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12181924
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031