Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.11.2012 20:04 - УХАПВАНЕТО ОТ ПАЯК ...
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 9853 Коментари: 0 Гласове:
8


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                      УХАПВАНЕТО  ОТ  ПАЯК  -  ДОСТА  НЕПРИЯТНО!

 

   Общуването ми с природата не веднаж ме е изправяло пред изпитания. С големи животни проблеми не съм имал, също и със змии, но малките ме хапят или ме изпъждат, ако им преча в бита им. Давам пример с мишка, която живее по таваните. Тя е доста окосмена, като космите й са като сресани на път, минаващ през гръбнака й. Подвизава се само след свечеряване. След ужасно тежък преход по Западния Балкан намерих изоставена къща, където да спя. Но не стана. От тавана се показа такава мишка и ми се разкрещя. Изпъдих я обратно. Но тя излезе пак, като се спусна по-ниско до мен и се разкрещя по-силно. Едвам я върнах на тавана, но... Тя излезе отново, разкрещя се без да млъква и започна да се приближава към мен. Взех набързо сламенния дюшек, изнесох се на поляната и там спах. На сутринта завивките ми бяха съвсем мокри от росата. Голям номер ми скрои тази мишка. По Шопско на тези мишки ги наричат катерички, защото са с много окосмена опашка и могат да скачат от стрехата направо на двора. Известни са и с името съсели. Като заспят вечер хората те започват да крещят и да търкалят по тавана им орехи, с които се хранят.

    Да бъда боцнат или хапнат обаче от дребни животинчета – това се е случвало с мен много пъти. Първият път се случи по време на студентска бригада на Юндола. Дадоха ни едни цървули, с които да работим. Аз обувам левия /още помня!/ и като де ме удари ток по малкия пръст. Събух си „обувката” да видя какво стана, от нея падна кръстоносен паяк. Обух си обратно цървула. Нито ме боли, нито нищо, забравих. И така до третия ден. На четвъртия обаче започна да ме боли. На другия ден – още повече, едвам изтърпях. И на следващата сутрин отидох при лекаря на бригадата. Той се ужаси. Каза, че от такова ухапване може да настъпи задушаване и смърт и заради мен да го държат отговорен него. Извади свое лекарство антихистамин и ми даде три таблетки. Каза, веднага, с първия камион или кола, които минават да слезна в Белово и от там – на влака. Изплаших се и тръгнах, а междувременно пръстът ми стана синьо-кафяв. Никакви коли обаче не минават, стигнах пеша почти до Голямо Белово. Болката обаче поутихна. Прибрах се в София. Боли, но чувствам, че вече не е страшно и след 4 – 5 дни болката премина в ужасяващ сърбеж. Значи, размина ми се. Тези симптоми на ухапването от паяк обаче запомних завинаги. Окончателно отзвучава отровата му чак след две седмици. Още един път ме ухапа паяк точно в средата на прасето ми на десния крак. Удърви ми се мускула и след три дни с големи мъки се свлякох куцукайки от планината.

   При друг случай – бе доста студено и поради това бях с един широк дебел панталон - бродех из Кривата бара /Понор планина/. Усещам, че нещо пълзи по крака ми. Опитвам се да го извадя от панталона, не става. Свалих си панталона, изтупах го – нищо не изпадна от него. Обърнах го обратно, отново нищо. Но е имало нещо, защото на следващия ден получих силен сърбеж при дясното ми коляно. Заради един сърбеж не се върнах обратно, но след като се върнах кожата, където ме сърбеше започна да пада. Отидох на кожен лекар, който каза, че ме е облазило някакво животно и че такава рана минава много бавно. Дадоха ми унгвентум, който направиха по рецепта и с него се мазах поне месец. Остана ми белег от пълзящата гад.

    Веднаж пък обаче имах късмет. Гледам над Рашков дол дупка на язовец, затворена с нещо бяло. Казвам си, тук някой е скрил нещо, защото няма пътека, ще видя какво е. Взех една пръчка и като се приближих, от една дупчица през това бялото – то се оказа нещо като паяжина – излезе стършел, после още няколко. Веднага изчезнах. Ако тези стършели не бяха излезли за да ги видя, аз с пръчката щях да ги разяря и не знам какво щеше да ми се случи.

    Подобни ситуации не се забравят лесно и се стремя да бъда внимателен. Миналият понеделник обаче отново ме ухапа паяк. Топло беше, работех по двора бос, настъпал съм го и той ме ухапа по ходилото зад палеца. В четвъртък трябваше да пътуваме за Варна, вече започна да ме боли. До неделя болките се усилваха, но в понеделник станаха непоносими. Днес вече  болката се смеси със сърбеж и се премести в костта на пръста. В петък, събота и неделя вероятно съм изглеждал като неразположен във втори ден, защото болката бе ужасна. А трябваше да слушам деца на конкурса „Мила Михайлова”. Аз си знам как издържах. С една събута обувка, пръстите ми като поничка.

     Тук ще отбележа, че в живота си не съм убивал паяк. Изпитвам някакво страхопочитание към тези животни. Когато затварям капака на кладенеца, там винаги има паяци. Капакът ляга на три издатини, аз гледам там да няма паяк по тях, за да не го смачкам. А те? Играта ми разказаха. От болка получих аритмия, изморявам се дори по стълбите. Но ще се оправя. Много е важно когато си ухапан от паяк, какъв е бил той. На някои отровата е много силна.

   А паякът, това е съвършенната машина за убиване. Но най-съвършенният убиец е един дребен паяк, който се храни с... паяци. Понеже е паяк, той така дърпа конците на паяжината, че паякът стопанин мисли, че това прави хванала се в мрежите му муха, а не подозира, че това е маневра, целяща така да се извърти той в мрежата си, че паякът-убиец да скочи на гърба му, единственото му незащитено място. Следва ухапване и жертвата е парализирана на секундата. Жертвата може да бъде и 100 пъти по-едра от паяка-убиец. Понеже този паяк се е специализирал да работи с нервно-паралитични отрови и да трепе доста по-големи от него, той изпива само кръвта им. А другите паяци ухапват жертвата, чакат отровата им да смели меките й тъкани и чак тогава изпиват смеската, за да оползотворят по-голяма част от жертвата си.

    Паяшки работи. Не са прави, както казал Иванчо, комуто забранили да псува, а да казва така.

  

  




Гласувай:
8



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12185910
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031