
Прочетен: 2477 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 11.11.2012 19:37

ЕДИН ГОЛЯМ БУДИТЕЛ – ФРАНЦ ЙОЗЕФ ХАЙДН
Това е вторият по значение за бъдещето на музиката композитор след Бах. Него Моцарт нарича с уважение Татко Хайдн и му прави посвещение от шест струнни квартета, които остават недостижими като съвършенство за следващите композитори в този жанр. Хайдн от своя страна нарича Моцарт най-великият композитор от всички които познава, започвайки винаги с въведението:
-Както знаете, аз съм изключително честен човек!
Нещо, в което никой не се е съмнявал.
Значението на Хайдн е огромно. Той е баща на съвременната симфония, на струнния квартет и на клавирната соната. От него се учи един от най-великите гении на човечеството, Моцарт. И го надминава, но умира твърде млад. Неговите достижения в тези три жанра след смъртта започва да ползва Хайдн в зрелите си години и говори за това с гордост. Така са се отнасяли великите творци едни към друг, това е един пример, но има и други, напр. Гьоте и Шилер. В живота на Хайдн, когато е на 60 се случва нещо, благодарение на което той става свободен творец и аз ще се спра точно на този момент от живота му. Изведнаж съдбата се оказва благосклонна към него и той вече има възможността да твори свободно. Ето как става това:
Хайдн е утвърдил се във Виена музикант и поради това през 1761 г. княз Естерхази-баща го наема на служба при него. Обръщам внимание на израза ми, „наема го на служба”, защото става точно така. Хайдн чрез договора си с него поема огромни задължения към музикантите му, които е длъжен да обучава и да се грижи за тях като следи за поведението им, външния им вид, подготвени ли са за репетициите. Към задълженията на Хайдн са влизали още да бъде капелмастор и служител към капелата, да обучава певците, да се грижи за нотите, за инструментите. Но и нещо друго, много важно е трябвало да прави Хайдн – да пише музика каквато му се поръча.Творците, които прочетат това, веднага ще кажат, че такова нещо не е възможно. Да поръчаш на творец да изтвори нещо точно определено? Така са постъпвали от НКВД с Шостакович. Но Хайдн се е справил и с това изискване към него. Чрез този договор, който остава в сила почти 30 години, Хайдн бива лишен от самостоятелна творческа инициатива и се изявява като творец в рамките, които определя княз Естерхази. Той му е поръчвал да напише симфония по някакъв повод или пък програмна, струнен квартет, религиозно произведение, ако някой от роднините му е починал или пък има повод да бъде отпразнувано някакво събитие. На княза е била необходима и музика покрай масата му, когато той се храни. Князът е можел да свири сносно на излязъл днес от употреба инструмент, баритон. Това е струнен лъков инструмент, по-голям от виолата и по-малък от виолончелото с 9 докосвани от лъка струни и с 20 резониращи. Хайдн е написал 120 произведения за този тъп инструмент, като го е съчетал с оркестров съпровод или в камерен състав. Колко загубено време на този гений.
Въпреки това обаче като получавал поръчка /заповед!/ от княза да напише квартет, симфония или нещо друго, Хайдн е създавал шедьоври. Но идеята за тези шедьоври не е излизала от твореца...
И така, идва 1790 г. Князът вече не е в добро материално състояние и трябва да се раздели с музикантите си. Всеки, който обича музиката е чел за Прощалната симфония, създадено по този повод. На Хайдн обаче князът определя месечно заплащане въпреки, че вече няма да работи при него и дори пенсия за последните му години. Хайдн става свободен човек!
Тогава не е имало блог /или списаниие Свободни поети?/ , за да започне да се изявава той вече като свободен творец на електронен носител, но въпреки липсата на интернет Хайдн добре е оползотворил свободата си. От имението на княза се премества на квартира във Виена, където днес е музеят му и вече работи само върху собствените си идеи, за които не е имал време при княза. В това време от Европа, макар Хайдн да не напускал Австрия, започват да му оказват почит за сътвореното от него:
- доктор на университета в Оксфорд,
- член на Института в Париж /музикалният френски елит/,
- почетен гражданин на Виена,
- почетен музикант на Любляна /тогава Лайбах/
- почетен член в Обществото на заслужилите в Холандия,
- член на Шведската кралска академия,
Внимание му оказват също така от страна на Москва и Петербург, където изпълняват негови произведения, предимно симфонии.
Татко Хайдн, вече навършил 60, отговаря подобаващо на този жест към него. Той е горд, защото хем не е напускал Австрия през живота си, бих уточнил, дворецът на Естерхази, а в Европа знаят за него и го ценят. Дори го канят да им отиде на гости, да представи свои творби, да се запознае с техните. При Хайдн се появяват и емисари с тази цел, като един от тях, английският евреин Джордж Соломон го съгласява той да им погостува в Англия. С голямо вълнение Хайдн се съгласява. С пощенската карета той минава през Германия – за първи път стъпва в чужда държава! - достига Балтийското море и с кораб се озовава в Лондон. Там е приет е радушно и представя свои творби. До днес не е установено неговата Симфония „Оксфордска” там ли е писана или е там е представена за пръв път, но тя бива високо оценена. Хайдн се изявява и като диригент на оперни спектакли, на симфонични оркестри, където той представя предимно свои творби. А неговите творби – те са твърде много. Хайдн се запознава се и с произведения на английските композитори, между които Хендел, който е германец, но приема английско гражданство.
Хайдн остава в Англия около година, но посещението му харесва и той още веднаж посещава Англия през 1794, когато, пребивавайки там пише за тях своите последни 6 симфонии. Между тях са Часовникът, Симмфонията с тремолото на тимпана, Сишмфонията с Чудото, където чрез музика изобразява срутването на статуя в концертна зала в Лондон без да пострада никой, Симфонията с изненадата. Шестдесет и три годишният Хайдн не само е творец от най-голяма величина, но и с чувство за хумор.
Хайдн – това е един от примерите за велик човек, според мен - будител, който не спира да се усъвършенства. По стечение на обстоятелствата или като дар от Бога след навършването на 60 той става свободнен човек това е причината той да ни остави най- великите си творби Аз, като изключителен приятел на музиката на Хайдн и повлиян в ценностната си система като любител-музикант от нея ще цитирам доста негови творби от този период, които биха били интересни и полезни на любителите музиканти или дори на музикантите, с ценностна система още в процес на изграждане. Припомням, че от Хайдн се е учил Моцарт, че Брамс изключително цени този композитор. Изтъкнах, че той е баща на три основни жанра в музиката. Единствено с Бетховен Хайдн не е в приятелски отношения, при друг повод ще обясня защо.
Годината 1791, първата от неговата свобада е трагична за Хайдн, защото тогава умира Моцарт. Какво е бил Моцарт за Хайдн, това трябва да се прочете по спомените от хората, с които Хайдн е разговарял за сполетялата го трагедия. Най-скъпото му същество, най-великият композитор, най-добрият му приятел, геният, с който човечеството се е разделило – това е най-голямата загуба в живота на Татко Хайдн.
Какво създава Хайдн като свбоден човек?
Най-великите си творби!!!
Ще изброя доста от тях, но предупреждавам, че ако някой има възможност да се запознае с тези творби и ги разбере и ако обича музиката, ще стане приятел на Хайдн, какъвто съм и аз. А творбите му са много и са много велики, ще цитирам следните:
Три оратории:
- Седемте слова на Сасителя на кръста Това произведение има транскрипцишя за струнен квартет,
- Сътворението на света,
- Годишните времена,
Шест „Лондонски” Симфонии с номера от 99 до104,
Осем струнни квартети, които са получили наименования, между тях е и този, чията бавна част с вариациите е химнът на Германия,
Десет клавирни сонати, които са в репертоара на всеки голям пианист, Глен Гулд ги свири всичките.
Хайдн в края на живота си обработва и народни песни, нещо, което прави почти всеки кимпозитор, обръщайки се към корените на народността си. Бетховен пък освен немски, обработва и чужди народни песни, напр. руски.
Не само този последен отрязък творби на великия маестро обаче са важни за него. Той пише и инструментални концерти, най-значичетелни от които са двата му концерта за виолончело. Тук изтъквам, че Моцарт пише концерти за всички инструменти с изключение на виолончелото, а когато в камерния състав би трябвало да има виолончело, Моцарт предпочита виолата. А Хайдн обича вилончелото. Всичките струнни квартети за Хадн са велики. От тях са се учили композииторите от Моцарт до Шостакович. Между квартетите му има групи от тях, обикновено по шест с наименования: Пруски, Руски, Птичи, Жабешки, Ездачедски, Слънчеви, Императорски. Квартетите му са над 80. Хайдн е писал и много танци. Всеки, изучавал музика е свирил по някакъв танц от Хайдн, напр. менует. Значително място в творчеството на Хайдн заеман неговите симфонии, някои от които са програмни, други подобно на квартетите също са получили разнлични наименования – Мечката, Бурята и др.
Присъствах на конкурс на пианисти във Варна - времето съвпадна с празника на Будителите -и с радост установих, че на учениците се дават доста сонати от Хайдн и тази тенденция, да се изпълняват по-често творби от него е всеобща. Хайдн звучи по-често по Класик-ФМ и по Меццо, по-често се изпълняват негови творби в концертните зали, а да се изпълнени негова оратория е празник. Докато слушах децата се досетих, че и Хайдн е будител, поне за мен и реших да напиша туй нещож за него. Днес само най-големите диригенти успяват да представят пред публика негова оратория. Бърнстейн записва на видео всичките оратории на Хайдн. Големите диригенти представят симфонии на Хайдн, големите пианисти изпълняват негови сонати. А квартетите му – тях ги свирят всички камерни ансамби от този тип. За да покажат нивото си.
Да се представи оратория - това е трудно дело, защото трябва много голям състав и сцена. Текстът за нея е взет от поети, а не директно от Светото писание, като е приспособен от либретист да отговаря на музиката. Бах пише пасиони, предназначени за изпълнение в църквата, това са призведения по текст от Евангелията. Хайдн пише оратории – големи музикални произведение по драматичен сюжет, наподобяващи едноврменно и опера и кантата, предназначени за концертно изпълнение.
Творчеството на Хайдн заема доста сериозна място в живота ми. Не защото е огромно - аз не го познавам цялото, както почти цялото на Бетховен или на Брамс - но пък имам претенциите, че го разбирам и разбирам мястото на този велик човек в музиката. Когато зазвучи негов квартет, симфония, клавирна соната, аз в първия момент се напрягам за да определя на Моцарт или на Хайдн е произведението, което отгатвам бързо и внимателно изслушвам произведението. Неговата музика ми напомня за портрета му, където той е усмихнат, добродушен, а за мен този негов портрет има и още нещо – пимб над главата му. Освен Татко Хайдн за следващото поколение музиканти, за мен той е и Светец в музиката...
Послепис:
Съдбата на Хайдн в последните му години давам за пример на хората, които в даден етап от живота си, макар и късен, също се оказват свбободни хора. Свободата им не бива да означава, че те са достигнали последните предели на мъдростта - бирата и чалгата - а представлява шанс за изява в живота им, който не спохожда всеки човек. Свободният човек се стреми към съвършенство, казва Яне Сандански. Аз мисля, че свободният човек трябва да се стреми към творчество според даденостите и възможностите му. Това е времето, когато той трябва трябва да се поучи от творците, да се опита да ги разбере и да приложи мъдростта им в малкото оставащ му живот.
Прекрасен пример в това отношение е Хайдн. Той не притежава гения на Моцарт, но цял живот се стреми да усъвършенства таланта си. За него е гордост да се учи от великите творци, били те и по-млади от него. Щастливата случайност - на 60 в разцвета на силите и опита си като композитор той се оказва свободен творец! - става причина да бъде тясно свързван с направлението в музиката, което наричаме класицизъм и към което той принадлежи в Троицата с още двама велики виенски композитори, Моцарт и Бетховен. Всеки от тях е различен, всеки е неповторим, но таткото на двамата е Хайдн. Още една Троица се споменава, Бах, Хендел и Глук, но тя е несъвместима, измислена е от НКВД за размиване на ценностите, оставени от тях. И на нея ще се спра някога. Хайдн е будителят на останалите двама в Троицата, ако мога така да се изразя за въздействието им върху тях. Бетховен знае какво прави и осъзнава значението си. Моцарт осъзнава гения си, какъвто след него няма. Скромният Човек в това съзвездие е Татко Хайдн. Поклон пред него!
И поздрав към тези, които прочетат внимателно този мой постинг за Хайдн с неговата Симфония №101 в ре мажор, "Часовникът". Тя най-много от всички негови наподобява последните три симфонии на Моцарт и е любимата ми негова симфония. Но си имам и любим негов струнен квартет, оп. 76 №3. А също и любима Клавирна соната, в ми-бемол мажор, която е от последните му творби в този жанр. Има я в Ю-туб в изпълнение на най-великите - Хоровиц, Вайсенберг и Глен Гулд.
Популяризирам го в моята група към вибокс7, разбира се линквайки постинга ти!
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - I. Allegro con spirito - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=sofvBr76reA&feature=related
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - II. Adagio sostenuto - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=9JWMoSm2_20&feature=relmfu
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - III. Menuet: Presto - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=HXCbMAmD8b4&feature=relmfu
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - IV. Finale: Allegro ma non troppo - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=eTEEWrvGqKE&feature=relmfu
Популяризирам го в моята група към вибокс7, разбира се линквайки постинга ти!
Допълних си постинга, вземи последният вариант. Благодаря за мнението,
Коста
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - I. Allegro con spirito - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=sofvBr76reA&feature=related
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - II. Adagio sostenuto - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=9JWMoSm2_20&feature=relmfu
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - III. Menuet: Presto - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=HXCbMAmD8b4&feature=relmfu
Haydn: String Quartet in G, Op.76 No.1 - IV. Finale: Allegro ma non troppo - Tesla Quartet
http://www.youtube.com/watch?v=eTEEWrvGqKE&feature=relmfu
Може да звучи нескромно, но си харесах постинга и го попълних с послепис. Готвя се да напиша това, за което отдавна се готвя, за Човека Хайдн. Аз съм негов много голям почитател. Сега ще отворя линка. Благодаря за мнението,
Коста
Haydn String Quartet Op 76 No 1 G major
http://www.youtube.com/watch?v=4QXbUGjSoyc&feature=relmfu
Haydn String Quartet Op 76 No 2 D minor 'Quinten' 'Fifths'
http://www.youtube.com/watch?v=yv5Lb-v4VV4&feature=related
Haydn String Quartet Op 64 No 3 B flat major
http://www.youtube.com/watch?v=a0iAtyNsv2c&feature=related
Haydn String Quartet Op 76 No 4 B flat major 'Sunrise'
http://www.youtube.com/watch?v=kueKQT1ll0w&feature=related
Haydn String Quartet Op 76 No 5 D major 'Largo'
http://www.youtube.com/watch?v=WPsVML3fJWM&feature=related
Haydn String Quartet Op 76 No 6 E flat major
http://www.youtube.com/watch?v=AWUlz-5kAlI&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=8q9_jIEZSaQ
