Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.10.2011 14:29 - СЛЕД ПРОЧИТАНЕТО НА МИСЪЛ НА ДЕЛА РАИ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 2726 Коментари: 1 Гласове:
15

Последна промяна: 11.10.2011 15:22

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

                         СЛЕД  ПРОЧИТАНЕТО  НА  МИСЪЛ  НА ДЕЛА  РАИ

 

    Аз внимателно чета стихотворенията и мислите, които тази надарена с талант поетеса-пророчица помества в блога си. След няколкото премъдрости за истината, сега тя помества премъдрости за изкуството. В третия й постинг на тази тема тя пише:

    „....мисля, че всички творци трябва да се обичат помежду си и да уважават творчеството си, както своето, така и на другите, за да блика Хармонията и Любовта в Сътвореното.”

     Не е възможно тази мисъл да не се забоде направо в сърцето на човек! Това е много стара истина в изкуството, която великите творци са спазвали. Когато прочетох тази мисъл по Mezzo изпълняваха Тридесет и деветата симония на Моцарт. Мисълта на Дела ме размисли на тази тема, музиката. Това произведение е вдъхновило Бетховен да сътвори друг такъв неръкотворен паметник, Третата си симфония, наречена Героична, в същата тоналност. Третият Клавирен концерт на Бетовен в до-минор че е вдъхновен от концерта на Моцарт в същата тоналност с номер К 491 могат да усетят и немузиканти. А връзката между двата квинтета за пиано и духови, на Моцарт с номер К 452 и на Бетховен с оп.16, пак в същата тоналност? Тук има и един личен момент. За това свое произведение Моцарт казва, че то му е любимо измежду всички, които е сътворил.

    Критерият, към който се е стремил Бетховен личи и от Последните му квартети, които напомнят с дисонансите си и менуетите на Шестте квартета на Моцарт, посветени на Хайдн. В зрелия период на живота си Бетховен преработва своето Клавирно трио оп. 1 в до минор в струнен квинтет, като му дава и отделен опус, 104. Това е единственият му струнен квинтет. Чрез възможностите на струнните инструменти той по нов начин предава мислите си. А Моцарт има доста такива квинтети, между които и нендаминатите образци в до мажор и сол минор, проследните му творби в този жанр.
    След смъртта на Моцарт Бетховен също посвещава на Татко Хайдн шест струнни квартети, издадени с опус 18.

   Пример да уважават творчестовото си дават също Моцарт и Хайдн. Хайдн е бащата на симфонята,на струнния квартет и на клавирната соната. Моцарт, роден четвърт век след него се учи от Татко Хайдн,както той го нарича, но го надминава. От благодарност той му посвещава шест струнни квартети, които в този жанр са ненадминати образци. Моцарт пише много бързо, но над тези квартети се е трудил дълго време, защото първият има номер К 387, а последният – 465. Щом е за Татко Хайдн, трябва да е нещо велико!

        Моцарт умира твърде рано. Хайдн има още 18 години да му върне жеста за този подърък и той го прави. В последните си 12 симфонии, наречени Лондонски, защото са писани там, той възприема формата от трите симфонии на Моцарт с номера 37, 38 и 39, но най-вече на тази с №39. Това, което учителят научава от творчеството на ученика си след като той вече е починал, той прилага също спрямо струнните си квартети и клавирните си сонати, жанровете, в които го наричаме с обич Татко Хайдн. Както казваме, Дядо Вазов. Така великите хора са се обичали, уважавали са творчеството си, учили са се един от друг.

     Надарените с талант нерядко са пророци и ще посоча един от тях, Пушкин. В трагедията си „Борис Годунов” той описва живота на този цар-престъпник. Този цар крепи управлението си на тъмните сили, тези на сигурността, осигуряващи укриване на тайната, как той е седнал на престола и предоставящи му възможността да управлява. Този напрегнат живот води до полудяването му. Друг велик творец, Мусоргски пише опера по това произведение. На края на живота си диктататорът се разпорежда на престола да седне сина му. Но!!! Срещу това излизат службите по сигурността с компроматите срещу него и те, още по-големи престъпници от него, застават начело на дръжавата.

     Този сценарий на Пушкин се осъществи в Русия около два века  след написването му. Службите взеха властта в Русия и турнаха начело шефа им Путин. Последва превръщането на Русия в държава на сто олигарха и едва ли има днес и бебе,като ги види какво правят да не си казва: Русия отива към смъртта си!

    Творците наистина трябва да уважават творчеството си, но то трябва да бъде обичано и прилагано в живота и от нормалните хора, доколкото това им е възможно. Така те ще се стремят да се доближат в ежедневните си дела до тях. По-добре ще различават доброто и злото, ще бъдат по-богати...

 

   




Гласувай:
15



1. vahisht - Всичко казано от ...
11.10.2011 22:09
Вас по повод вдъхновението на един творец от друг е напълно вярно. Във всеки един аспект на изкуството, музиката, вземете дори и науката е присъствал така наречения момент на influence съвсем закономерно и коренно различно разбира се от плагиатството .Но смятам, че там където замествате политиката с изкуството се отдалечаваме от второто за сметка на първото...Не го разбирайте като опит за спор или нещо подобно, просто е изразяване на мнение:)
Харесах публикацията, Ви!
Поздравления !!!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12183430
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031