Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.06.2011 21:28 - КЛИСУРСКИТЕ Ж. П. МОСТОВЕ И ТУНЕЛИ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 4661 Коментари: 1 Гласове:
1

Последна промяна: 25.06.2011 13:19


                                                        На Г/жа Juliet с пожелание да посети Седмия мост:
          
КЛИСУРСКИТЕ  Ж. П. МОСТОВЕ  И  ТУНЕЛИ – ТУРИСТИЧЕСКА  АТРАКЦИЯ

 

     Клисурските мостове и тунели,едни от тях –царски – другите соцсделани, са част от строителните успехи на България.Най-трудният участък за изграждане на ж.п.линия в България е бил този в Искърския пролом,като само за участъка от Курило до Мездра мостовете са 11 а тунелите – 22. И при построяване на ж.п. линията през Кръстешкия проход не е било лесно,но антрацитните въглищата там са били решаващи за да се построи тя.С тази връзка през Балкана е била свързана линията Русе – Подкова,днес превръщаща се в пълна скръб.

     Клисурските мостове са 7,а тунелите – 13,но степента на трудност при построяването им е била най-голяма от всички подобни строежи в България.Който прочете писанието ми ще се убеди в това.А в ПЖИ държат изпит по тази тема.

    Клисурските мостове са разпределени на три групи.Първите два преминават над Камарската река.Строени са по технология,която е подобна на тази на строителния ни гений,Колю Фичето.Той строи само с камъни,като зидът е така направен,че при натоварване не се получават никакви странични усилия между камъните,напротив,те се самонатискат.Всеки камък се прави за мястото,където ще се вгражда,както при църквата Frauenkirche в Дрезден.Колю Фичето едва ли се е учил да строи в Дрезден,но и той така работи.Технологията на мостовете след Колю Фичето имитира неговия модел,но прилага нови решения – зидарията е само декоративна,като тя едновременно се ползва за кофраж,в който се налива силно армиран бетон.Тази конструкция търпи развитие,което като красота на изпълнение по време на соца върви стремително надолу.Защото всяко красиво нещо изисква въображение на архитекта,майстори,които да могат да го изпълнят,както и повече време и средства.Най-добрите архитекти наричаме поети,такъв е бил напр.германецът Земпер.Към поетите слагам и Колю Фичето.Смятам себи си за човек,който може да оцени делото му.Аз се снимах до паметника му в Дряново,държейки символично – според Библията – връзката на обувката му.А колко разбират от делата му тези,които са му подредили музея се вижда от картините на мостовете му,които не отговарят на конструкциите им.

    По времето на социализЪма,когато се извършваше масовизация,обезличаване,типизация,откровена простащина дори спрямо красотата в строителстовото се разработиха типови проекти и за мостовото строителство.По тях се изградиха такива мостове,за проектантите и майсторите на които ми идва на ум една скоропоговорка на хората от най-шопското село в Софийско – Требич.При подобни случаи те казват: Ни го знаем кой е тоя,нито ми е направИл нещо,но като гледам що е направИл - да ти е драго да му е... майката!

    Третият мост преминава над река Буновска.Имам снимки от него в блога си.Той е строителен шедьовър.Веднаж близо до него видях легнали тюленки,7 – 8 екземпляра и след тях два тюлена.Бяха на не повече от 18-20 години.Наподобяваха грамади от плът,млади фидоски.Аз през този ден от Мирково се качих до Баба и слязох в Буново,те с колите си дошли тук да се пекат както тюлените по леда в периода,когато се ешват.Две от тюленките ми се похвалиха,че дошли до тук пеша,защото нямало място в колите за тях.И как ще има?На задата седалка три тюленки не могат да се поберат.Отишли пеша до моста,отдалечен от селото на разстояние,както в Требич казват,на един таквоз място.

    Следващите два моста са при гара Копривщица.По-близкият до гарата е с много сложна конструкция заради терена.Мостът пресича реката на много неудобно място и се налага да има S-извивка,като по едно време е успореден на реката  /Тополница/.Той е доста висок и поради това е изпълнен изцяло от бетон.Изпълнението е много красиво.Не мога да определя всочината,но тя е поне 80 м.Този мост е съвсем до гарата и тук водят студенти от ПЖИ да им го показват.Да ходят и до следващия – трябва много да се хабят.Той е отдалечен на 500 м.от първия,а слизането под него не е за дебелаци.Мостът е с един свод върху реката,но има въведение към този свод със специална конструкция.Имам снимки в блога си,направени от долната страна на моста.Те са интересни за много малко хора,а за мен – много!

   Вторият мост до гарата е с хибридно изпълнение.Само колоните са изпълнени по технологията,която имитира Колю Фичето.Има 6 свода и две стъпка на бреговете на реката.Фусовете му са могъщи като Съветския съюз.Сводовете са изпълнени изцяло от бетон.Как е бил закрепен кофражът на сводовете,за да носи десетки тонове на стотина метра над реката,нямам въобрежение да си представя.

    Последните два моста са при Клисура.Първият по течението на реката е изпълнен изцяло от бетон по технологията „видим бетон”.Като любител – строител съм си задавал въпроса,как кофражистите са успели да сковат дъските в такива форми и така да ги укрепят,че да се получат толкова красиви симетрични фигури и извивки.

    Седмият мост имитира изцяло технологията на Колю Фичето,но и е седемсводест както Ардинския шейтан.Красотата му трабва да се види.Слушах,че красотата му имала и странични въздействия и ще пиша за едно едно от тях:

    Момиче с нередовен цикъл все не успявало да прихване,годините минавали,биологичният й часовник цъкал,цъкал.Веднаж поради катастрофа  на голямото шосе се наложило колите да минават по стария път през Клисура и те спряли да починат от пътя и жегата близо до моста.Мостът така грабнал с красотата си момичето,че с него станало чудо.То,както си било с нередовен цикъл,сега,вдъхновено от тази красота,на минутата узряло едри жизнени яйцеклетки и в двата си яйчника.Пак под въздействие на красотата,те се смъкнали бързо по тръбите и се залепили в изчаквателна позиция на стената на матката й.Какво са направили след това с мъжа си,никой не е видял,за да ми разкаже,но момичето се прибрало в къщи котно и се пръкнали два петкилограмови разноячни близнака,момче и момиче.Хората искали да имат едно дете,две им дошли много и поради това да отидат пак при моста,не посмяли и да помислят...

    Тунелите в този участък са 13,но между тях има два рекордьора.Тунел №7 е дълъг над 8 км.Той е прокопаван от изток и от запад едновременно.Източната му страна е средишно място за тунелите и там бе построена гара – Стряма на името на реката наблизо,макар да няма село,за да се извършват на нея маневри,да има техника и база за подържане на тунелите.Този тунел свързва гара Стряма с Копривщица.Дългите тунели се копаят от двете страни едновременно,като в центъра нивото е малко по-високо.Причините за това са две: подземната вода да се изтича и при някаква причина,напр.липса на напрежение,влакът да се измъкне от тунела сам.

     Друг рекордьор е тунел №9,който наподобява подземна спирала.Това е така,защото гара Стряма е по-висока от гара Клисура.Той е дълът малко над 3 км.но е много интересен.При случаите,когато се извършва ремонт по линията в този участък аз с дрезината на работниците съм минавал и през двата тунела.Дългият е скучен и студен,той е идеално прав,спиралният обаче е много интересен.Работниците по изкопа на тунелите са били предимно от Клисура и района около нея,като голяма част от тях след строежа са починали от силикоза.Тогава не имало още технологията водно биене.Било е ужасен прах от взривовете и инструментите.Как се проветрява помещение,находящо се на 4 км.навътре в земята?

     Аз съм убеден,че притежавам строителни умения да направя проект и да бъда технически изпълнител на строеж само от камъни и строителен разтвор на едносводест мост над малка река и на параклис с площ до 15 кв.м.но това нямаше как да стане през живота ми.Работех друго.Затова идеите си вложих в по-скромна програма,в която участвах само аз: един минипараклис и един трисводест минимост,под който не тече река.Имам снимки от тях в блота си.

     Освен тези интересни мостове и тунели между Долно Камарци и Клисура,в този район има и много красива природа.Балканът се надига мощно още от вр.Звздец,след който следват върховете Баба,Говедарника,Мургана,Свищиплаз,Паскал,Тетевенската Баба,Булованя,Картала Вежен,Юмрука.Реките,които слизат от Балкана на юг са много,а на север – още по-пълноводни.Само през с.Антон те са четири и то доста големи.В района е и Златишко-Пирдопското поле,днес загрозено,но пък удобно за достигане с бързия влак и е с много красиви околности.В района се намира и един от най-високите превали на Балкана – Клисурският,по който се е преминаволо от Тетевен за Клисура.

      Мостовете в района са добър повод за запознаване с него,а след запознаването са възможни интереси към планината,която се издига над тях.А двата тунела,№ 7 и 9 – и те могат да се посетят,но когато в района се извършва ремонт на трасето и няма трафик.Влиза се два фенера,единият – резервен.В тунелите има много „спасителни острови”,където хората да се скриват от въздушната възглавница пред влака.Но по-добре да го няма!

               На добър път!

 

                                                                         Товарищ   Пропойцев




Гласувай:
2



1. docs76 - Тунели
19.10.2016 10:10
Хал хабер си нямаш от това за което си писал. Първо тунелът свързващ гарите Стряма и Копривщица се казва Козница и е дълъг 5 км и 800 метра не осем и второ вторият по големина тунел не е тунел номер 9, а тунел №4 и да наистина е 3 км и нещо, но изобщо не се намира там където ти пишеш. Въпросният тунел се намира между гарите Долно Камарци и Буново и се казва "Гълъбец" а твоя спираловиден тунел е тунел №9 който се намира около гр. Клисура и е дълъг около 2 км без стотина метра и се казва "Зли дол". Нещо бъркаш местонахожденията и номерата. Пишеш за Гълъбец, а имаш предвид Зли Дол които са на голямо разтояние един от друг. Единия ти е в Софийско, другия между Клисура и Копривщица.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12184403
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031