Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.06.2011 16:04 - „ЦАРСКИТЕ” МОСТОВЕ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1649 Коментари: 0 Гласове:
3



                                                    „ЦАРСКИТЕ”  МОСТОВЕ

 

       По времето на н.в.цар Борис ІІІ след свършването на войните – Балканска,Междусъюзническа и Първа световна,България бързо навлиза в икономически подем.Всички хора работят - едни на полето по нивите,други по планините с животните,занаятчии по градовете и по малките работилници.Като умен човек и произхождащ от значително по-напредналата Западна Европа царят прави програма за развитието на инфраструктурата на страната.Основно място в нея заема развитието на ж.п.структурата,но също така и пътищата из цялата страна,които е трябвало да достигнат до всяка махала в планината.Специално място е отделено на борбата с ерозията по речните корита в планинските райони.За целта се строят баражи по реките.Нещо е спъвало дейността на царя обаче и това е било политическото проституиране на многобройните тогава партии,начело на които са били шарлатани.Специална негова разработка срещу тези мошеници ги ликвидира през 1933 г.след преврат на Кимон Георгиев.Той забранява партиите-фантоми,които имат за цел да поминуват от политиканстване и които само объркват хората и ги настройват едни срещу други.От тази година до започването на Втората световна война България е една богата страна,а на Балканите е първа.Мързеливите гърци тогава са били потънали във въшки,мръсотия и бедност.Тяхното време изгря след Втората световна война,когато запаразитираха към СССР и Щатите едновременно,давайки им военни бази слещу безумен наем,а после към ЕС,от когото до сега гепнаха 300 млрд.евро.

   Строителството на ж.п.линиите се е следяло лично от царя.Той е знаел как се управлява локомотив и след пускането на определен участък от ж.п.линия го е откривал,управлявайки първия влак,а покрай линията са излизали всички хора от населените места с надежда царят да се покаже от локомотива и да им помаха с ръка.Майка ми също е била на такова откриване на линия,но не видяли царя как кара влака.Икономическият и духовен подем на страната е вървял ръка за ръка.Строителни компании на ж.п.пътищата са били наемани от Италия,тунели са копаели австрийски фирми.Фирмите са проектирали съоръженията,ръководели са работата по тях,а работата се е извършвала от всякакви  български мйстори – зидари,миньори,бетонджии,арматуристи,ж.п.специалисти,общи работници.А майстори по онова време е имало,за които красотата на сътвореното от тях е била на първо място.За такъв майстор разказва Николай Хайтов.Направил му един майстор канал в къщата му в с.Яврово.Но така го направил,като че е за украса,а не като за зариване под земята.След като го направил,казал на изкопчиите да почакат един-два часа.Минавал майсторът,огледждал направеното,показвал на Николай колко красиво го е направил,поседнал малко край него.Тръгвйки си казал,че вече могат да го зарият.Такива са били и майсторите по ж.п.линиите.Ако пък не са,зидовете трябва да са строени от поети.

    По времето на цар Борис ІІІ се изгражда един много тежък участък от ж.п.инфраструктурата на страната,Подбалканската линия.Известно е,че на север Балканът пуска много дълги и широки ридове и там Подбалканска линия не може да се построи,тя преминава чак през Дунавската равнина.От южната страна на Балкана обаче тази задача колкото и да е трудна  е въможна.За решението й обаче са необходими десетки тунели и мостове.Най-голям проблем са били трите връзки на Балкана със Средна гора – Гълъбец,Козница и Стражата.Времето на царя не достига да свърже Подбалканската линия.Той умира от инфаркт в момент,когато трасето е изградено от Бургас до Клисура и от София до Копривщица.Австрийска фирма прави тунел-шедьовър при Клисура,който вие на серпантина под земята.Остава последният тунел,между Клисура и Копривщица,който трябва да бъде идеално прав,с дължина над 8 км. за да се свърже линията София – Бургас.Смъртта на царя,Втрата световна война и всеобщата несигурност тогава отказват австрийците да започнат да пробиват последния тунел,който ще свърже ж.п.линията.Той е прав и лесен за работа от двете страни едновременно.Пробива го социализЪма след Деветото,но майсторите са същите,които са работили по линията преди Сталин да изгрее свободата ни чрез агента си  Гошо Тарабата,известен и като Мастиката.

    Величавите ж.п.мостове са наречени царски,защото са строени по времето на цар Борис ІІІ.Като архитектура те наистина са царствени.Два от тях,Макоцевските,са в района на Голяма София.Третият е на Буновската река,приток на река Тополница.Последните два са на притоци на река Стряма.Те са най-големите.Мостовете са строени от италианска фирма.Чувал съм,че техният инженер е бил Карло Руджери,който после се оженил в Панчарево и имал двама сина,Тончо и Митко Карлови.А той започнал да отглежда водни гъби /сюнгери/ за измиване на по-груби нечистотии по домовете на хората в топлите разливи на р.Искър.Тончо работеше в Енергото и го познавах лично.Докато всичко от масата не се изяде и изпие той не стваше от нея.Свързваше новите абонати,като се качваше по стълбовете.

     Мостовете са правени по същата технология,по която са правени и мостовете по Искърския пролом.Прави се много здрав фундамент за колоните и при местата,където започва мостът от бреговете над реката.След това се гради от специализирани майстори декоративна зидария и кухината се изпълва с много здраво армиран бетон.Сводовете са идеален полукръг,за да се самонатиска конструкцията и в нея да няма усилия на огъване.Римска технология.Хоризонталната част на моста хомогенизира целия строеж.За да е още по-красиво изпълненето има и декоративни елементи по колоните и горе,където те се разширяват.Това може би са го взели като идея от моста на Колю Фичето при Бяла.По мостовете има и спасителни острови на всяка колона.Как са били правени тези съоръжения по време,когато подемната техника е била ръчната лебедка,не мога да си обясня.Това е много тежък и опасен труд.Страшно е само да погледнеш от перилата на моста към реката,а хората там са работели с камъните,желязото и бетона.Как са се качвали самите те на такава височина,не знам.Може би както траките,дълбали по скалите култовите си ниши.Но пък сътвореното от тях е красиво,здраво и спрямо продължинелността на човешкия живот – вечно.

        Не всички мостове са прави.Те са съобразени с релефа на планината.Като излезе влакът от тунела преди моста може да се наложи да промени посоката си за да премине по следващия рид или за да се намали наклона на линията.Почти всички мостове са извити.По Искърския пролом има един извит мост,наричан Извитият или Лакатнишкият.Той е същият шедьовър,но е строен тридесетина години преди тези.Многото милиони /вероятно/ влакови композиции,преминали през него не са го помръднали.Тези по Подбалканската линия – също.Имало е майстори,имало е технически отговорници,но пък е нямало крадци,ДДС акули,източвачи на отпуснатите средства,строителни фирми начело с биринджи айдуци.Работело се е за вечни времена.Сега такова нещо не може да се направи.Има нови технологии,при които се набляга на бетона и това е защото вече няма майстори,а крадци,на които никой няма доверие.Здрав носещ кофраж се прави сега,силно армиран бетон,техника и мостът е готов.Между старото строителство,което вдъхновава с красотата на изпълнението си и новото,което е отвратително най-добре контрастира направеното по Искърския пролом след удвояването на ж.п.линията.На места бетонни мастодонти скриват красотата на стария строеж от едната му страна,а при гара Томпсън – и от двете.

      Аз поместих снимки от Буновския мост.Ще поместя и от другите.Препоръчвам тези мостове като туристически обекти.Не стават за всеки,но за тези,които имат култ към камъка като мен и разбират от строителство са особено интересни.Буновският мост се посещава от гара Буново.Макоцевските са два и те са след ж.п.српирка Макоцево,не гара Макоцево.Под тях минава път от Долно Камарци за Макоцево,по който пътуват ромколите с усвоената суровина от виладжиите към складовете на Отпадъци в Пирдоп.Реката се прегазва,защото мостове няма.

     Последните два моста се достигат от Клисура.Не е опасно да се преминава по тях в случай,че се появи влак,защото имат спасителни острови.Но ако ги преминава група,добре е да се разделят хората на групичка по двама и да се ослушват преди да се прехвърлят от един остров на друг.Иначе алтенативата е да те тресне влак или да скочиш от стонина метра.

     Освен „царски” мостове,в България има и царски гори.Местни управници са подарявали символично хубави гори на царя,за да ги предпазят от изсичане.Така е станало и с „царската” гора в Боровец.Знам доста такива,но няма да ги казвам,защото Крадлив Дедо,както хората нарекоха Симеон ІІ,педерасът непочистен,нищо чудно да поиска от тези,дето го турнаха за да се скрият зад него след като му платят,да поиска да сече и тях.А за „царските” мостове,какво може да се открадне от тях,за да си ги поиска да му ги реституират...

                      На добръ път!

 

                                                                                                      Т.   Пр.




Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12183190
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031