Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.02.2011 21:29 - И ж.п.ГАРА ВЛАДО ТРИЧКОВ ВЕЧЕ Я НЯМА!
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 3974 Коментари: 1 Гласове:
3



                  И  ж. п. ГАРА  ВЛАДО  ТРИЧКОВ  -  ЗА  ОТПАДЪЦИ  И  СКРАП

 

       БДЖ намали разходите си с още 6000 лв.на месец.Пет души загубиха работните си места.Една от гарите по Пролома с най-голяма разгърната застроена площ,Владо Тричков вече е заключена и зарешетена.Очаква си крадците,които вече опустошиха закритите преди нея гари.Тя ще бъде следващата им плячка.

       Смъртта на гарата бе предизвестена.Макар тя да не бе предизвестена официално,демонтирането на релсите от коловозите,които позволяваха маневри,товарно-разтоварни дейности,разминаване или изчакване на композиции,бе ясен знак.Почеркът - също.Извадиха релсите,натовариха ги на специални много дълги вагони и ги изчезнаха в чужбина за скрап,оставяйки планките върху траверсите.И как не?Теглото на планките не е и един промил спрямо това на релсите,а колко работа има за да се извадят по две планки от траверса.Циганите ще ги демонтират за Отпадъци.Те вече го направиха.А болтовете през траверсите не могат да се извадят,защото те се избиват след изваждане на травесата.Поради това останаха да стърчат.Кому му пука за това?Релсите - в чужбина,планките – в квартала Зли дол на Своге.Разрухата сред изваждането – от нея никаква суровина,да си стои така.Да ни напомня за гарите в Багдад след налета на съюзниците.Не БДЖ и циганите,Алиансът!

      Още един признак имаше,че гарата я умират.Натрупаха около нея бетонни траверси от ремонта на ж.п.пътя.Така и ще си останат.А сградата – и тя показваше,че ще я изоставят.Мазилката й започна да пада,тоалетните бяха ограбени от към джелезо,откриха се две пиянищници.Могат и да не пътуват хората,но не и да не пият.И в двете се сбират пиянища от сутринта.Старци,безработни,отчаяни,ненормални.Пият както смоците мляко.

       Спирка Владо Тричков е открита доста по-късно от другите спирки до нея,защото повече махали е имало над спирките Луково и Ромча.Селото,известно днес като Владо Тричков е било част от мегакомплекса от махали Церецел.Тенденцията да слизат хората от планината в по-ниските населени места е била налице винаги и така след построяване на ж.п.линията се е основало селото Владо Тричков.Допълнителен поминък за селото освен работата по железницата се открива след разработката на базалтовата мина по река Скока,извираща изпод високите церецелски махали.За обработка на рудата се построи и един цех за плочки,известен като базалтовият завод.Него пък го купиха мутри и го закриха веднага.По-голямата тежест на спирката след построяването на завода е причина тя да се промени в гара,а след удвояването на линиити значението й нараства.Най-големият поток от хора към тази гара е имало в годините непосредствено след Деветото.Тогава толкова хора са пътували от селата си до София и обратно,че специален влак в неделя с 10 вагона е пътувал само до гара Реброво.Тогава хората не са имали коли,а пътниците не се могли да се поберат във влака за Лакатник.

     Няколко думи за района на ж.п.гарата Владо Тричков:

     Тя е изградена на площ от отводнен блатист участък покрай река Искър.Това е било зимовището на местните крави,порода искърско сиво говедо.Тук са идвали крави от с.Кътина,като един превал носи неговото име.Слизали са крави от с.Церецел,от с.Ромча.Климатът тук е доста по-мек от колкото в Софийското поле.Пасли са кравите по малко клонки,тревички покрай реката,но са издържали на студа.Това голямо животно само да си търси храна през зимата вместо да му я осигураваш е било голямо предимство за стопаните им.

      Най-добър поглед върху това разширение на долината на река Искър се добива при прехода от с.Луково в посока към махалите на с.Ромча когато пътеката върти под връх Турска могила.Реката прави един клуп,движи се бавно и там има обширна долина.В тази долина е вбит един клин,ридът,който разделя днес селата Ромча и Владо Тричков.Между двете села е най-дългият тунел по Пролома.

      Районът на Владо Тричков бе първият,в който държавата започна да раздава имоти за облагородяване.Първо одържавиха земята и горите на хората,те се преселиха в София,после им раздадоха земите по постановления,че запустяли.Тук земята е най-бедна може би от всички останали населени места по Пролома.Хората наричат меките скални шисти лиска.За да стане някакво културно растение,трябват много вода и тор,а такива тука няма.Места се раздаваха като за световно,те достигаха по височина до половината от най-високия връх на западния бряг,Свети Пророк Йеремий.За да се достигат тези места и да се направят модерните някога бидонвили,получили името си от ламарината по тях,бяха причинени много ековреди на района: Пътища,които се ерозираха,изнесоха се строителни материали,от които се построи нещо много грозно,сечаха се горите.

     В района на Владо Тричков се намира най-опустошената част от Искъркия пролом,долината на река Скока.Някога – буйна река,дали са й име Скока,днес -  сипейно-пясъчно-каменна пустиня.Не стига това,но е превърната и в незаконно сметище на общината.През лятото във фургони пък докарат цигани - секачи,които причиняват допълнителни замърсявания с мъкненето си на боклуци.

     Духът на разрухата,който се вихри днес въру сътвореното, върху природата,който ерозира ценностите на хората,не спира.Ето още една негова изява,ликвидирането на гарата.Нещо направено,готово,ползва се,но явно не дава принадена стойност.Значи не трябва и пазарът го изхвърля като чуждо тяло.Още една хранилка за циганите,които ще усвоят разните жици и джелеза от него за пунктовете им в Зли дол,дограмата – за печките си в незаконния квартал на Своге,наречен Тунел №8 и т.н.Кой-печели от тази разруха в крайна сметка?Държавата – със сигурност не,циганите – да!

      Две думи и за туристическите лъчове от гара Владо Тричков.На изток има два лъча,десният от които извежда през едни безкрайни махали на рида между Владо Тричков и Ромча.Този рид се събира с друг още по-голям рид на Софийската планина,който идва от връх Голата глава.На ляво от нея започва още една пътека,която извежда на т.н.Турска могила.Тук е имало турско семейство говедари и това вероятно е било единственото турско семейство в Пролома.След Освобождението те се местят в Турция.Наши селяни купуват къщите им,но името остава.Махалата е част от с.Луково.Този рид също се слива по-горе с рида,идващ от връх Голата глава,но е приказно красив,защото е обгледен.Върви се все по високата му част по просторни пасища.

     На Запад от ж.п.гарата посочвам три прехода.Един от тях следва долината на река Скока и след достигане на първата махала на Церецел прави всевъзможни разклонения към отделни махалички.Всичките тези пътища излизат на рид и завиват с него на дясно.В тази посока ридът разделя река Дълбочица и река Скока.След като се измине екоужаса в долното течение на реката,нагоре става много красиво.Поне пет реки се устремяват към река Скока в местността със същото име.Верятно там е бил този водопад.Строени са пътища с цел изсичане на гори,които днес са проходими за туристите.

        По един от притоците на реката пък се достига до Кътинския превал.Горе природата е не красива,а вероятно като в рая.Красотата на този рид едва ли,но разкошните му дъбови гори със сигурност са станали причина да се направи път по рида.....за да бъдат сечени горите му.Голяма част от тях са изсечени и заменени с борови.Красотата тук е такава,че върви и бор.

        От Владо Трчков започва шосе в посока към високите махали на Церецел.Предназнчението на шосето се е променило,то сега се ползва от секачите на горите.При достигане горе на върха с антените над с.Реброво започва едно безкрайно въртене из махалите на Церецел.При мъгла шосето не бива да се напуска,защото има много стръмни места,които са непреодилими.Слиза се в посока,накъдето туристът пожелае: В Кътина,в Балша,в Царичина,в Чибаовци,поне пет са посоките към Своге.

        Районът на ж.п.тара Владо Тричков,подобно на вече хиляди други населени места,също бе абдикиран от държавата.Сигурно не й трябва.Хората тук  са бедни,нищо не може да се открадне от тях.Беден е целият им район и то толкова,че на времето бе отписан и като възможност за текезесиране.Последната печалба от него май ще са тези 6000 лв,дето ги даваше БДЖ.Вече няма да ги дава.Нещо подобно на това,което на времето направи Милен Велчев с външния дълг на България,та брат му бетонира Черноморието с хотели.И в двата случая се краде от беднотията,за да стане тя още по-жестока.Тук авантата ще е по дребна,вместо откраднати 1 млрд.лв,спестени 6000лв?

       При този факт установих,че съм доста упорит.Все си задавам един въпрос и все нямам отговор.Като абдикира държавата от тук и от там и след като изабдикира от цялата си територия с изключение на три града,Варна,Пловдив и София,ще я има ли повече държавата България?

      Като наблюдавам непрекъснатата й абдикация,която плаши с машабите си вече дори разните демографски агенции,все продължавам да се питам!Защото едва ли има някой,да е ходил по селата на България повече от мен,и то в най-изоставените й райони.

                                                                               

                                                                                                                               Т.   Пр.

 



Гласувай:
3



Следващ постинг
Предишен постинг

1. анонимен - Jorkata
09.09.2011 11:04
Чудесен материал! Поздравления! Тъй като живея в района съм запознат с някои негови особености и няма как да не забележа че е писано с доста познаване. Нека има повече такива материали, за да разбират хората какво се случва около тях.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12300193
Постинги: 4573
Коментари: 10802
Гласове: 18380
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930