Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.08.2009 22:33 - ОПАСНА ЛИ Е ПЛАНИНАТА ЗА ТУРИСТИТЕ – ИНОЦИ?
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 5739 Коментари: 0 Гласове:
3



 ОПАСНА ЛИ Е ПЛАНИНАТА ЗА ТУРИСТИТЕ – ИНОЦИ? 

          В днешно време е много трудно да се намерят хора с достатъчно близки по отношение на природата интереси и с подобни физически възможности,които да посещават планината групово.Истинският природолюбител притежава малко по-различни качества от тези на нормалните хора.Той може да ходи по цял ден в жеги или ветрове,почти да не  се храни ако го гони времето,да навлиза в места,където човешки крак не е стъпвал от векове,да се среща очи  в очи с всякакви зверове,в това число и агресивни като вълците и прасетата.А с идването на вечерта нощуването става на случайно място.Това е един нормален сценарий,но той понякога се усложнява,напр.от мъгли,гръмотевици и др.Това обаче не е причина след един такъв ден радостта на природолюбителя да бъде пълна след срещата с дивната природа.

          Имал съм доста случаи,когато  вземам хора с мен по тяхно  желание,за да посетят те нещо интересно,но при такива случаи стават и „инфекции”.Туй интересно,според мен нещо,за тях се оказва  или далеч,или времето е много топло/студено/,или пък в хижата вечерта липсват удобства.Аз от своя страна желая да окажа внимание на тези хора,като ги запозная с красиви места,които те изобщо не знаят,че съществуват,а те се държат така,като че ми правят услуга,а аз съм ги преебал.И става,каквато става.Аз искам да им направя един нестандартен подарък,за мен особено ценен,да им покажа нещо красиво,те се държат като че чадър в анусчето им разтварям.Поради това особено стесних кръга на тези,които каня при случаи или пък приемам да бъда с други,като ще отесня този кръг още повече.Защото с напредването на възрастта голяма част от хората губят интереси към заобикалящата ги среда.Вместо да се зареждат с красота и хармония от природата,те гледат безкрайни тъпи сериали и предавания на разни простачки,които не могат да говорят,но пък изтряскват някой шеф на телевизия,някаква си откровена мутра и той им плаща за сексосването си с тях с ефирно време.Стана така,че вместо да са ми благодарни някои хора от предходните години,че са упознали България доста благодарение на мен,те се държат с мен като човек,който им е губил времето по планините,затруднявал ги е и др.подобни.Но след поумняването им,въздигането на тези хора до нивото софра-бира-чалга,вече посещенията им в планина продължават,но само на елитни места по планините,където има удобства. Такива вече има,като началото поставиха банскалии.

          Не само това е причината,да  се превъплътя в турист-инок,причина за това са и програмите,които съм си поставил.Те наистина са много,тежки са,крият и много неизвестни.Не виждам никой,който да е подходящ за такава изява или казано съвсем точно,няма такъв човек,когото да взема със себе си. Затова сега ще се опитам да отговоря на въпроса,опасна ли е изявата на туриста-инок за самия него в най-дивите части на нашите планини.

          За мен отговорът е еднозначен,твърдо  не!Аз в никакъв случай не се чувствам застрашен от природата и дивите животни.Туристът-инок си прави сметката за всичко и отговаря сам за себе си.Няма човек,който да не се стреми да си запази живота или да го продължи чрез поколение,това е заложено в самия него.Аз си знам недостатъците,от тях ще изтъкна едно,чувството си за равновесие.То е болезнено предпазливо при мен и ако нямам опора и чрез ръцете си,не преминавам опасния участък,доверявайки се само на него.Не съм преминавал участъка между Голямата и Малка Мусала,не съм преминвал Стражите в Пирин и доста други подобни „кончета” по Балкана,Родопите и другаде.Но пък през гори,където има само диви животни преминавам без никакъв страх.Не ме е страх и от гръмотевици.До мен да падат,не се стряскам от тях.Казвам си,от цяла планина точно върху мен ли ще паднат?За мен голям неприятел е мъглата,защото ползвам била,стари вървища и трасето обраснали вече с подраст пътеки. Ако нямам видимост,не мога да разчитам само на реперите,които съм си избрал и ориентирането ми става невъзможно.Лошото време разбира се е голям враг не само на туриста-инок,но аз се съобразявам с него,като си избирам подходящ профил на прехода си за деня,а също като си набелязвам места за прибиране обратно при необходимост без да се изгубя.

          Опасни ли са за туриста  дивите животни?Веднага отговарям,не са!Ако бяха опасни,те отдавна да са ми видяли сметката.Срещал съм стада диви прасета,които ппривечер излизат да търсят храна,мечка съм срещал,многократно вълци,като веднаж те бяха три,но съм виждал и по два и какви ли не диви животни,живата украса на планината.Всичко бяга от човека. Дивото животно можеш да видиш само ако го изненадаш.В този случай изискването е: Никакви резки движения,не поглеждаш към животното,продължаваш си все едно не си го видял.Така то остава спокойно и взема решение да изчезне от теб.Други животни,които не се срещат често,но са опасни са змиите,усойниците - високо по скалисто-тревните участъци и пепелянките - в дъбовите гори и храсти.Просто трябва да знаеш,че подбна среща е възможна,особено ако се изкачваш и се хващаш за скала или камък в участък,който не виждаш в първия момент.

          След свършването на деня следва спане някъде и това някъде винаги е до водоизточник.Няма начин цяла нощ всякакви животни,и диви и питомни да не идват до водата.Нека си идват.Те идват за да пият вода,а не за да те плашат,да те будят или да те изядат.Колко пъти до сега съм се събуждал обграден плътно от домашни животни,най-вече от коне.Едни дремят прави,други лежат,трети ме гледат,аз спокойно се раздвижвам,давам на някой кон филия хляб,те усещат,че съм техен човек и се държат добре.Те са ме обградили,защото са свикнали да има при тях човек.Ако ги подплаша или ядосам,ще ме стъпчат.

            Други срещи в планината,където аз ходя това става много рядко,това са срещи с хора.Тук вече внимавам и си признавам,че се притеснявам.Силно е да кажа,че ме е страх,но има и такъв момент.Така веднаж попаднах на едни бракониери над с.Комщица,които поставяха примки.Приличаха на разбойници,а и те се притесниха,защото ги видях какво правят,нещо,което е забранено.Такива срещи са шибани.Попадал съм и на други бракониери,които секат вековни буки.Те виждат,че ги хващам на местопрестъплението,виждам им камионите,те са без номера,бракувани военни автомобили,ситуацията не е добра за мен.Това са направо казано утрепки.Тези хора са за застрелване,аз трябва да се държа с тях,все едно нищо не правят.Тези срещи ме притесняват,а не дивите животни и планината,част от природната среда,в която живее и човекът.

             След Десетото нещата се промениха в лош аспект.Вазов казва в едно стихотворение,

                   ”Разбойниците тук не бродят,в горите и по планините,

                     те другаде свободни ходят,но  вие тях ги не ловите”.

             Това е било валидно за края на 19-и век,но днес вече не е.След Десетото,когато държавата бе разграбена от набелязани да сторят това и абдикира от всичко,разбойници тръгнаха и по горите за да ограбват къщи,да събират бакър и скрап за Отпадъци,да секат незаконно вековни дървета и да крадат животните на хората.От тях 99% са мургави бригадири,но има и бледолики такива.Ще дам пример точно с бледолики.Настигам над с.Бов много стара жена,на която пенсията бе стигнала да си купи само хляб и боза.Два-три хляба и толкова бози,това ще яде бабата един месец до следващата си пенсия.Тя се оказа и глуха.Спрях я,за да й взема торбите и да ги изкача аз до къщата й,тя умря от страх.Каза,мислех,че ще ме убиеш,защото сина ми е разбойник и е обрал много къщи тук,страх ме е някой да не ми отмъсти на мен заради него.Сега той бил в затвора.Имало и други като него.Аз в едно от писанията си предрекох,че около Бов ще има стрелба заради мутри и за жалолст това се оказа така.Абдикиралата и от хората по селата държава допринесе за това,някои от хората в тях да се превърнат в разбойници.Чувал съм за такива от Добърчин,чиито земи с площ 3000 декара са продадени на посредника на Доган,таксиджията от София Ашраф.Тези дни почина полицайчето,простреляно заради кражба в къщата на мутрата от Бовско Луково,за която писах преди доста време.Заради мутрата и гювендията му,на която мутрата подарила луксозен джип Линколн гръмнаха полицайчето и то после почина.

          Тези срещи с хора в дивата планина не са приятни,те са случайни,неизбежни,за мен са нежелани.Но има една нова тенденция в последно време и тя може да доведе до непредвидими последици.Аз я срещах вече многократно,лице в лице.

          С увеличаване на популациите  цигани нараства и нуждата  от повече храна за тях,та  нови допълни популации да  могат да произведат.Домовете  на хората по градовете,къщите  на хората по селата,продукцията им по нивите,това са техните хранилки.Отиват,открадват,ядят,пият,пеят,после правят още популации.Вече в Берковско не може да се намери кестен,циганите ги обират до последния,не може да се прибере реколтата от орехите покрай нивите и лозята,в лозята също се краде и то агресивно.Ще изтъкна случай в с.Соволяно,Кюстендилско,където цигани убиха пазача на обраните череши,предназначени за пазара.И ги отнесоха в квартала на Кюстендил,заграден с бетонни панели,да не виждат чужденците циганите самозаселили се до този важен кръстопът.Явно вече този „бизнес” да си набавят кльопачка и пиячка само от селата и градовете не им стига и те се насочват и към планините,където малкото останали животновъди отглеждат стоката си.И какво правят циганите?Една циганска кола с регистрация Монтана се изкачва в планината с два-три цигана и стои скрита в страни от пътя в храстите.Циганите,подобно на мравки-разузнавачки обикалят с джиесемите си покрай стадата,където такива има и дебнат.В едно стадо с овце напр.все някоя се разболява,не може да отиде с другите на паша и остава да лежи до водоизточника.Мангалите я намират и ако някой чете блога ми да отгатне какво се случва на болната овца.Но е възможно да се попадне и на нещо по-едро,напр.крава,кято няма звънец и се е отлъчила от стадото.Това е планина от месо,което с колата ще отиде в квартала над Берковица.А кожата на кравата,главата,червата и костите ще си останат там,горе в планината.Има и специализирани бригади,които „работят” с коне.Открадват коня на човека,който го е натирил в планината,защото не му трябва повече за този сезон,откарват го на някой цигански пазар за коне и мъни мъни.Ядене,пиене,пеене,популации от нови крадци.

           На такива коли с регистрация  Монтана съм попадал много  пъти.Спомням си една такава  среща над с.Гинци.На друга кола попаднах в ливада,в страни от поляната Йолковица,прикрита с допълнително чупени клони,както военните си крият колите от самолетите.Тези срещи са опасни за туриста-инок,защото циганинът е непредвидим.За да открадне два хляба,циганинът строшава стъклото на колата,за да открадне бензин,циганинът слага леген под резервоара на колата и го пробива с кирка.Известен е случаят на спор между професор в кв.Захарна фабрика и циганин.Циганинът извадил солиден аргумент,дебела водопроводна тръба и строшил с този аргумент главата на професора,който почина веднага.Историята се повтаря.Примитиви рушат културното наследство на по-съвършенните и унищожават самите тях,сега повторението е с опция.Примитивите няма да нахлуят от вън,има граници,те са си тук,остава само да се развъртят като наберат още малко мощ.Тук е маята,закваската,чака се да втаса забърканото.

         Не лошото време,не изгубването  сред планината,не срещата с  дивите животни,опастността пред  туриста-инок са точно тези  цигани.Ти си сам в планината,не си въоръжен,при стреща с тях,каквото решат,това ще сторят с теб.За сега аз ходя по вертикала доста над тази опастност,където пасат животните и ги дебнат цигани,те няма какво да откраднат от толкоз високо,но считам тази тенденция за тревожна и споделям опасенията си с всички,които посещават планината както мен. 

                                                                                                      Товарищ   Пропойцев

 


Тагове:   планина,   туризъм,


Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12180539
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031