2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. tota
12. getmans1
13. stela50
14. deathmetalverses
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. manoelia
7. mimogarcia
8. samvoin
9. bateico
10. sekirata
Борис I Михаил и Владимир Расате в Българските апокрифни летописи от 10-11 век
Апокрифи се наричат текстовете, който са се разпространявали извън църковните книги през средновековието. Една особена част от тях, са историко-апокалиптичните апокрифи, за края на света, които най-често интерпретират пасажи от библеиската история. Българските апокрифи, са преписи на елинските, но съдържат важни части, който липсват в гръцките оригинали. Там в тези пасажи са вградени образите на мнозина от нашите древни царе - Испор Цар(довел българите на балканите), Цар Петър, Цар Симеон, Петър Делян, и не на последно място Борис I и Владимир Расате. В книгата "първобългарско езичество", Анчо Калоянов възкликва за тях:: "У нас апокрифните видения добили популярност в годините, когато страхът от края на първото хилядолетие от Рождество Христово, присъщ на народите от средновековна Европа, тъкмо за българите намерил потвърждение в погубването на българското царство. Сякаш са се сбъднали пророчествата на старите езически шамани, които вещаели гибел за държавата при отказа от вярата на предците и които Княз Борис отместил от политическия живот след смазването на бунта на боилите, възпротивили се на покръстването. Тривековният двубой с Византия завършил с ослепяването на Самуиловите войни след битката при Беласица през 1014 г, чудовищна и непозната дотогава в историята на Балканите жестокост, която естествено ще е довела до отвращение и до отказ от византийския вариант на християнския морал (император Василий II официално бил титулуван Българоубиец)."
/Фреска от град Верона, Италия. Българският владетел - покръстител е представен в дрехите на католически свещеник/
Личноста на Борис I Михаил, е широко интерпретирана в апокрифите. Нека първо разгледаме най-известната ни творба - така наречения "Български Апокрифен Летопис":
И след смъртта на царя Изот пак прие българското царство син му Борис, и бе благочестив и много благоверен. И този цар покръсти цялата българска земя и създаде църкви по българската земя и на река Брегалница, и там прие царството. На Овчо поле създаде бели църкви и отиде на Добрич и там завърши своя живот. И царува 16 години, без да има грях, ни жена. И бе благословено царството му, и почина с мир в господа.
Само кратък поглед върху текста, показва открито идеализиране на Борис I, като твърденията, че той нямал жена са меко казано грешни, тъй като съпругата му е добре известна на хронистите, и го е дарила с шест(а според някой историци седем) деца. Kaто творби създадени по времето на Византииското робство у нас, е разбираемо идеализирането на образа на Борис I, до степен напълно неотговаряща на истинските събития. Нека разгледаме и останалите споменавания на Борис I, и неговия образ в "Тълкование Данаилово", където той е представен като Каган Михаил от Слънцеград(Бляскава града=Плиска):
И ще умре за седем години и ще лежи до тази година. По Божие повеление ще се надигне от гроба като че ли е спал. И ще се
преобрази като юноша, недъгав с едното око, когото ще мислят за мъртъв. Името му е Михаил. Ще се надигне той от Слънчев Град и ще започне единадесетата година. И бог ще изпрати един ангел да го събуди. И ще му рече: "Стани! Бог ти дава да царуваш над всички народи, докъдето грее слънцето." И като възседне коня си, ще тръгне само с един меч. И ще доиде до Рим. И няма да му
отворят, но ще започнат да говорят: "Ето, той е изманик". А ще удари в медното капище и ще го разсипе като прах, и ще влезе в града...
И ще се надигнат двама мъчители от изток. С първия ще се срещне на Овче поле: ще избие скопските воини при Киевския извор. Тук ще се върне. И отново ще дойдат две орди измаилтяни, и ще завладеят цялата българска земя. И като тръгне каганът, ще се съедини с тях при Средец, и тук ще има на два пъти сеч. И ще рече при Бояна: "Оставете тук плячката. Идете си по домевете." А измаилтяните ще започнат да говорят: "Ние няма да дадем но ще се бием". И тук ще стане голямо побоище - на това място има извор с два чучура. И ще бъде толкова голямо кръвопролитие, че би потънал в кръвта тригодишен жребец. Тук ще надвият въгрите, и ще избият войниците му. А сам той ще избяга във Велбъжд. И тук отново ще свика сираци и попове, и дяци и монаси - на планината Витоша, където са събрани много светии от всички земи. И ще тръгнат с кръстове срещу Измаил. Патриархът ще върви след тях. Ще се изплашат въгрите и ще изоставят плячката.
И ще се засели каганът в Солун за 13 години. Ще дойдат въгрите с всичките си сили срещу Солун. И една трета част от тях ще
остане да се покръсти, понеже господ обича Измаил, и му дава сила. И ще излязат солуняните против въгрите да ги избият. и ще изгорят оръжията за три години. И ще има добри години при този цар, и ще има живот, какъвто никога не е имало, нито е има.... Така ще настане голяма радост - бедният ще бъде като властелин, властелинът - като цар, а царят - с най-голяма слава, и в Божи образ ще пребивава две години.
Нека разгледаме някой от характерните особености на текста, които съм подчертал. Слънчев Град, без съмнение отговоря на града Плиска, наричана още Бляскава града. Това е доказано и записано в книгата на Иван Т. Иванов - "Българският етноним". Интересно е, че въпреки късната датировка на творбата(11век), се говори за капища, и старият обичай да се удари меча в капището, за да се ознаменува победата над врага. Титлата Каган е споменава само относно двама български владетели - Борис I(на два пъти, в апокрифите и в Дуклянската летопис), и Петър Делян(споменат като Оделян Гаган в апокрифите). Изключително важно е да се изтъкне изречението "понеже господ обича Измаил, и му дава сила.", което в прав текст признава че християнският Бог обича Измаил И му дава сила. Този текст, в леко различен вид се появява и в друг апокриф с дългото заглавие: "Сказание за светия пророк Исая, за бъдните години и за царете, и за антихриста, който ще дойде".
"...И ще има живот, какъвто никога не е имало" през царуването на Каган Михаил от Слънчевград"/
Нека разгледаме какво казва другият апокриф, част от приписваните на Пророк Исая творби:
И след това Господ ще изпрати цар, и той ще бъде четиридесетият богоизпратен цар, името му - Михаил. И той ще зацарува над цялата вселена... И ще сложи венеца на главата си Михаил, и Бог ще му даде петдесет и три години живот. При този цар ще има радост и веселие и щастлив живот, какъвто не е имало от началото на света...
/.../
Векове по-късно, Борис Михаил, бива митологизиран освен от тесният кръг на българските църковни среди, но и сред руските такива. За това свидетелства "Чудото на Пресвета Богородица за царкинята Персика, дъщерята на цар Михаил Български", чиито текст в съкратен вид ще представим тук:
Когато българското царство изобилстваше с всякакви честити блага, тогава в него властвуваше много славен цар по име Михаил. Понеже той беше украсен с пълнолетие, близките му боляри почнаха да го подканят да встъпи, както е според християнския обичай, в законен брак. Преславният този и на лице прекрасен монарх послуша съветите им, заповяда да му потърсят с най-голямо старание равна нему девица както по добродетели, така и по хубост на лицето (...) Година след брака и веселието царица Александра роди дъщеря по име Персика. И детето, пазено от Бога, почна бързо да расте (...) И наистина Персика беше хубава като зеница и подобна на нея нямаше по целия свят...
Нужно е само да отбележим, че такава дъщеря при Борис I, не е засвидетелствана от друг източник, но само по себе си сведението от средновековните руски летописи е важно по не една или две причини. Но нека се върнем на апокрифите. Ето как продължава текстът: "Сказание за светия пророк Исая..."(на снимката в дясно). С подчертаните редове се вижда вмъкването на образа на Владимир Расате, който е представен като антихрист, хранен и откърмен от людете на Каган Михаил в манастир, седнал на трона на българското царство, и започнал да "мъчи християните, да ги хвърля в тръните, а на други червата да увива около дъбове". Всичко това е част от средновековната представа на църковните люде за опита на Владимир Расате да възстанови вярата на дедите у бащината земя. В произведението: "Канон за архистратига Михаил" също става дума за княз Владимировите мъчения над християните в България. Ето цитата,
на който той се позовава:
"...С Гавриил, о, славни Михаиле, и с всички апостоли, моли се на Господ Бог! Нека се избавим от беди и напасти, от нашествието на поганците..."
В апокрифа, лично "единственият син" на Бога слиза на земята за да върже Дявола(синът на Каган Михаил), в "неразрушими окови". С наименованието поганци са се наричали езичниците, и иноверците като цяло, като думата води корена си от pagan(езичник).
Въпреки силно изкривената представа за историческите събития, у християнските писатели, идеализиращи покръстването и демонизиращи опита за връщане на българската езическа религия, апокрифите са ценен източник на информация. Те също така носят и голяма доза заряд относно избраноста на българите и нашата мисия, тъй като в средновековието са служели за сплотяване на народа през двувековното робство. Ето какво се казва в Сказание за Сивила:
Те(Българите) ще предадат правата вяра Богу, превъзхождайки целия свят.
https://samoistina.at.ua/3/kaganmihail.htm
ПП: От този текст може да си направим някои изводи...
Защо "Денят на Европа" е слово...
"Покръстването " на кагана ( р...
Истината помага на човек да се усети свободен!
Истината помага на човек да се усети свободен!
Истината помага на човек да се усети свободен!
Апокрифите крият и интересни неща...
Всяка наука си има специфична методология...
2. М. Тачков - Ако бях премиер
3. Дела
4. Деспи...
5. Стойнев
6. Светлана
7. Блогът на Стойнев
8. Блог. бг - правила
9. М. Тачков - Любовна балада
10. Публикации - сп. "Пламък"
11. "Изповедта на една компаньонка"
12. Плагиатска "стихосбирка"
13. "Добри да бъдем"
14. Най-хубавата
15. Молитва
16. Меджик
17. Две и 200
18. Да се завърнеш... Редактиране...
19. За държавата, цените, политиците и бюрократите
20. Всеки стих е път към Теб
21. Н. Николов
22. 22. Защо някои другари не са ми драги
23. Западният либерализъм е по-разрушителен от комунизма
24. Контрол чрез глада. Монсанто
25. Да бъдем максимално живи
26. М. Тачков - "Светлей, Училище"
27. М. Тачков - Светоглед
28. М. Тачков - Аз обвинявам
29. 29. Противоречия в автохтонната теория
30. Славянизация