Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.09.2021 09:12 - ИНФРАСТРУКТУРАТА НА РИДА ДОБРАШ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Регионални   
Прочетен: 834 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 29.09.2021 09:13

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                ИНФРАСТРУКТУРАТА НА РИДА ДОБРАШ

 

  По времето на ГЕРБ инфраструктура в Добраш се подобряваше по план, нъгласуван с ЕС и финансиране по различни кохезионни програви и такива за развитие на изостаналите по този показател програми. Цитирам най-често прилаганата програма, ЕФРР и едни път, който промени бита на турците в Източна Родопа, този между селата Врело и кос.     

    Най-личният път в Западните Родопи, наричан от родопчани Магистралата бе завършен, като за това натискаше лично Бойко Борисов. Той лично бе поел ангажимент пред помаците на с. Грашево и го изпълни с чест. За целта дори отклони техника от строежа на Мазния път, ще го уточня и него. Магистралата е едно прекрасно високопланинско шосе от с. Аврамово до с. Кръстава, от което се отделят второстепенни пътища за махалите в страни от него. Този път е към дела Велийца, но пък Велийца и Добраш са свързани. Прекрасният път промени бита на хората от източната страна на рида Велийца, доста гъсто населен. Завършен бе и ремонтът на основния път от Сърница до Велинград, наричан от рдопчани Мазният заради новата му асфалтова покривка и уширенията над реката. Един мост обаче остана да се довърши. Не остана време на Борисов за това, защото простащината, организирана от рушителя на страната ни, президента, свали правителството му чраз избореен преврат. Довърването на моста, успоредно на който трабва да се построи още един със сигурност няма да стори просташкото /по моето мнение/ служебно правителство на Радев, ще посоча и причината – в актуализацията на бюджета недоразуменията /министрите/ в него не предвидиха и един лев за инвестиране в пътната мрежа на Родопа. Тяхната простащина стигна до там, защото те вероятно изобщо не знааят за тази част на България, както на времето президентът Джонсън не знаеше, че има страна Италия.

    Още два построени пътя ще спомена от времето на ГЕРБ, като подчертавам, че строежът им е финансиран почти изцяло от ЕС - този от с. Филипово до с. Рибново и този от шосето между гр. Сърница и горско стопанство Селище до бившето горско стопанство Ранча. Този проект трябваше да свърже това място със с. Ковачевица, преминавайки през сърцето на Добраш. Това би било много голямо богатство не тамо за региона, но и за цялата страна,у защото ще привлече хора както пътят някога от с. Манастир до с. Давидково. Такава красота е рядка за самата Родопа. Ще се върна на този проект.

   До повечето от селата в Добраш има прилични асфалтови пътища, но към тези, високо в планината има само третостепенни пътища или почвени, които се ползват само при подходящо време – сухо и топло. В този регион живеят само помаци. Известно е, че те не напускат родните си места поради причината, че ИСЛЯМЪТ ГИ ЗАДЪРЖА В ПЛАНИНАТА. Това, от което те имат нужда са пътища, които не могат да си направят сами и това е единственото, което те искат от държавата. Останалото като местно благоустройство водоснабдяване, строеж на обществени сгради и др. те си организират сами. Те могат и да строят, и пари от своите си дават. Тези хора са родени за да работят и държавата трябва да им помогне. Теези техни качества и възможностите, които ни дава ЕС по няколко линии са причина помашките села да изглеждат доста по-добре, защото хората в тях в някакав стпене се замогнаха, в друг постинг ще пиша на тази тема.В най-голямата дивотия, при крайно небрагоприятни условия, те живеят, имат по няколко деца, трудят се и произвеждат хранителни стоки, екологични и истински, контрапункт не боклуците, които купуват и предлагат търговците по големите вериги, от които хората стават все по-дебели. Тези стоки обаче трябва да бъдат реализирани, за това е необходим път. Тази е и причината толкова много и различни стоки да се предлагат от помаците по пътя от Юндола към Якоруда и не само там. Помаците нече имат и и логистика, която превозва тези стоки до пазарите по страната, включително и до Софийските. Ако на тези хора се даде възможносттао да работят, те ще произвеждат значителна част от хранителните стоки, необходими за страната. И те ще бъдат добре. Политиката на цар Борис е била да се стимулира селото за да произвежда, като за тази цел се е извършвало благоустройство на селата, на основата на които Българя е просперирала. Голяма част от храните си Германия е получавала от България.

   Известно е какво стана със селото след колективизацията по сталинския модел -  срутена от идиотите бе основата на страната ни и разрушена ценностната система на хората. Затова и днес толкова боклуци, които Радев обедини на основата на простащината им и три от тях бяха в последия парламент да му помагат за делата му срещу страната ни. Сега е моментът да се направи нещо подобно както това на Царя, като се наблегне на благоустройство на помашките райони по Родопа, от което страната и хората, живеещи там при крайно трудни условия ще имат много голяма полза.

    Родопа е планина от безкрайни деретини, много от тях непроходими заради плрофила им. Тя, макар и не висока е трудно проходима планина. Стоиш на едни рид, съседният е близо, дели го една река, но какви скали и пропасти има до другия рид, а някъде ниско се вие между скалите река. Имам предвид реката Канина, която минава през с. Ковачевица.  Селата високо в планината имат вътрешни връзки с почвени пътища през летния сезон и при условия, че не е валял дъжд. Тези пътища помаците си ги подържат сами, някои ги  подържа Горското. Те съкръщават пътя между селата високо в планината петкратно, а може би и над десетократно, ако се ползват приличните пътища. Давам пример за връзката между селата Орцево и Черешово. Такива са почти всички високоразположени села с хора, деца, стока, животни - села в растеж. Доста различна е картината със селата с помаци по Родопи преди 15-на години и сега, видимо селата се замогнаха. Но не от далавери, а от труда на хората, за които лъжата и кражбата е нещо недопустимо.

   Добраш представлява един огромен рид, който след с.  Медени поляни се издига, като от източната му страна няма условия за села. От западната има някакви условия, като селата достигат доста голяма височина, цитирам Скребатно, Осиковица, Рибново. На юг този огромен рид, започвайки от региона на с. Ковачевица се спуска,  разделя се на няколоко подрида с благодатни гънки за села и е доста гъсто населен. Най-високото му населено място е село Сатовча, негов админитративен център. Изразявам лично мнение, в това село живеят изключително интелигентни помаци. Една интелигентна дама ми направи впечатление преди години, оказа се, че е кметица. Присъствах на оглед на къща, свлякла се. Собственичката, спокойно казваше, така Аллах е решил, ще я построим пак.

   Целият рид като се започне от с. Медени поляни до селата Плетена и Ореше е покрит с гъсти гори, макар да са сечени многократно. Тук горите са като нива, която се засява и после сече. Във високите места преобладава смърчът, надолу има черен бор и широколистни гори. Прекрасно е. Има разлика между ридовете на север и този на юг.

   Инфраструктурата, която е строена до сега не разполага с път, кйто да свързва долините на реките Места и Доспат, пресичайки рида Добраш, което е голям пропуск. Трасета обаче има много, те са строени за горските работници. Има възможност да се направят два сериозни пътя, единият от които е започнат. Той започва от пътя близо до Сърница, изкачва се до някогашното гороско стопанство Ранча и от там преминава в макадамови, по същество преустроени римски пътища. Левият път следва трасето на по-сериозен римски път, преминаващ през днешното с. Сатовча, а десният е един от най-дивните пътища на Родопа. Той е бил стратегически римски път, широк само 80 см. Този път след 9 км. достига до горско стопанство Беслед, до което някога имаше асфалтиран път дълъг 12 км. от с. Ковачевица. Днес този път е придаден към горските власти и е изоставен.Все още преминават по него джипове за горско стопанство Вищерица, за селата Рибново, Осеново и Медени поляни.

   Този път трябва да се построи, трасето му е пробито, той ще преминава през сърцето на Добраш. Той трябва да започва от с. Осеново, да преминава по долините на реките Вищерица и Канина и да се спуска близо до гр. Сърница. Ако този път се построи, той ще наппави достъпни най-красивите места на Добраш.

  Друга опция за път, пресичащ Добраш е трасето от с. Елешница да се оправи и през махала Шаренковци да се спуска в с. Медени поляни. Ако това стане, прекрасната природа на с. Медени поляни ще привлече за закупуване на къщи и строеж на нови такива много хора. Регионът е прекрасен!!!

   Има и по-кратък вариант, от с. Гостун направо в с. Медени полряни. Трасето на пътя съществува, ползва се от джипове. Ако има такъв път, той ще е най-краткият от р. Места до р. Доспат през рида Добраш и ще се ползва от производителите на стоки.

   Реализацията на тези пътища е възможна със съдействието на ЕС по линията за благоустройство на населените места с лоша инфраструктура. По тази линия доста пътища в Родопа бяха построени. При сегашната ситуация обаче, без парламент, страната начело с просташкото /по мое мнение/ правителство на Радев, което едва ли знае за съществуването на този регион, това няма как да стане.

  Докато не се махне Радев, който изпълява заказ да скапе страната ни и така да ни извади от ЕС и да се присъединим към ОНД, на тези хора, чакащи единственото, пътища, бих казал:

-       Надежда всяка Вие тука оставете!

   Простащината на президидента, който застана начело на олигарсите, той набута в правителството, опростачи и направи за смях парламента, защото му пречи по пътя му за президентска република, ако той спечели с помощта на простацитеу неговия електорат изборите, със сигурност простащината му ще залее цялата страна и от нея излизане няма да няма. Тя ще съсипе обаче и тези, които с гласовете си ще я докарат. Те не виждат какво става с цените, как се възвръща спекулата от времето на 1990-та година. Когато го усетях  по джоба си, ще е късно и за тях.

 

     /Следва/

 

  





Гласувай:
5



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12184431
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031