Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2020 20:23 - НА ВНИМАНИЕТО НА АПИ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Регионални   
Прочетен: 430 Коментари: 1 Гласове:
5

Последна промяна: 01.10.2020 20:24

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                МАЗНИЯТ  ПЪТ  ТРЯБВА СПЕШНО ДА БЪДЕ ДООБЕЗОПАСЕН!!!

 

   По Родопите през този сезон се ремонтираха няколко основни пътища. Искам да отбележа обаче, че най-добрата пътна настилка по Родопите е по Кърджалийско. Подобрената инфраструктура в планината ще предостави повече възможности на гостите й да се насладят на красотата на планината, както и да се развие там туризма като част от поминъка на хората. През ума ми миава една прекрасна местност, където се намира с. Конче. Ако имаше хубав път през Стръмни рид, който да се включва в пътя от Крумовград към Чорбаджийско, там щеше да е бъкано с туристи.    

      Предпоставки за промяна на живота на хората по Родопа има много, но преди това трябва да се подобри тотално и изгради нова инфраструктурата през планината. Пример за добре свършена работа по подобряване инфраструктурата на планината посочвам пътя от Варвара до Велинград през този летен сезон и преди година този от Кричим към Тешел. И двата пътя са превъзходно направени според даденостите на релефа, като на тесните им участъци по острите завои, както и на места, избрани за „джобове” има отляти от бетон парапети, излизащи от подпорната стена над реките, за да бъде пътното пхлатно широко колкото в останалите участъци. Друг отлично реновиран път е този от Велинград през Юндола за Гърция. Отлично подържан е и пътят от Асеновград към Пампорово и Смолян. Полагат се грижи за подобряване на пътищата по Родопите и към по-малките населени места, което е много важно за оставащите да живеят там.

   Предпоставките за това строителство са две -  отпусканите средства по кохезионните и други програми на ЕС, както и доверието, което ЕС има към Бойко Борисов. Ако се случи това, което сега иска президентът ни и върти този целия просташки цирк, да преминем към ОНД, дали Путин нямаше съвместно с него да измисли големи, малки или средни шлемове и с благословията му да окраде България за пореден път? Напомням за енергийния шлем на Путин, на който се ловна на времето агент Гоце.

   Последният ремоннтиран път от Велинград към Доспат през седловината Каратепе е така добре направен, че хората го наричат Мазния път. Този път предоставя на туристите големи възможности за еднодневни преходи от двете страни на р. Чепинска, където има прекрасни местности – тези по Алан... и Софандере, към Грашево, към Цветино, има  разкошни  пътеки от Г. С. Чехльово, джипов път до Голямата Сюткая по долината на Айдере /Мечкина река/. В регионна има махали – тук помаците са 100% - където хората живеят така, както са живяли преди векове. Имам спомен от махалите КьоравА, КръставА и др, както и от не така вече многобройнните стопанства на помаците, където през лятото те отиват със животните си. Фатастично е. Животът тук е застинал. Е, е чак както по джунглата на Амазонка, но и тук могат да се видят неща, които човек не може да си представи или приеме за действителни, ако не е посетил този регион.

   Мазният път прехвърля седловината Каратепе и слиза в Г. С. Селище, от което се разклонява към друга красота, по долината а на р. Доспат по посока на извора й, където е с. Меденни поляни. Това село е кръстопът към Западнородопските красоти, където обичащите Родопа трябва да упознаят, за да усетят със сърцето си тази планина, както казва Антон Дончев.

   Пътят минава през Сърница, едно огромно село, днес одобрено за град. От това село има недобър път по деснния бряг на яз. Доспат, но много живописен. Обновният път от Сърница продължава към друг основен път, този от яз. Широка поляна към яз. Доспат и се спуска към гр. Доспат. За този язовир ще отбележа само, че е много голям по площ, но е плитък, много е красив и има може би най-късата язовирна стена.

   Натискът на хората от малките населени места покрай Мазния път, да имат и те път като хората до населените си места в страни от него е принудил ББ да отклони част от техниката от големия път, за да приключат работите по малките пътища преди да дойде зимата. Там работата е започната и ако зимата изпревари завършването й селата остават откъснати. За малко се разминахме с него в с. Грашево. Поради това за довършване на пътя от Велинград до Каратепе са останали минимален брой работници, то и работата е малко, но е много важна. Не са поставени само мантинелите по парапетите, които излизат от  подпорните стени и са надвесени над реката. Само това не е направено, но работата е спешна, идва зима, а тук вали много сняг. Спускайки се привечер по този път при всяко уширение по него, когато се преминава по парапет си е опасно, особео ако е тъмно, ако вали дъжд или е паднал сняг става още по-опасно.  Разширението на парапета завършва срещу мантинела, където да се удари някой е съвсем вероятно и през деня. Поставянето на мантиели по парапетите е по друга, доста по-сложна технология и явно специалистите още ги няма, но АПИ или Бойко самият трябва да ги появи и работата да се довърши. Странно чувство изпитвах като пътувах покрай тези участъци, които задължително са по завоите, те не са много. Обзема ме напрежение, защото при неразумо каране по Мазния път директно отиваш в реката. А пътят е хубав, хората карат бързо.

   И още едно недоправено нещо по пътя – всичките мостове са разширени, останал е обаче един с едопосочно движение. Които не знаят този факт, може да строят беля, защото  пътят е с прекрасни мостове, а един не е разширен.

  Мостът не може да се направи бързо, ще остане за следващата година, но парапетите да се поставят веднага е задължително. Напомям за миналата зима в с. Чурен и Върховръх, където падна 3 м. сняг. Тук много вали, нека да не е три метра, а само половин, но кво праиме ако ги няма мантинелите по парапетите, а колата не спира поради заледяване апр.  Страшно ще стане. Тук няма туристически бази както по пътя за Пампорово, но след ремонта на пътя неговото значение става по-голямо, а и работата на хората вече е такава, че мобилността им нараства в търсене на работни места и опит да останат хората по населените си места. Каква мобилост е необходима напр. за хората, заети в дърводобива и която е основен поминък на хората по най-малките населени места знаят само запознатите с планината.

   Вече е м. октомври, не повече от месец има АПИ да обезопаси участъците от пътя.
  Важно е...

  

 

 





Гласувай:
5



1. vladtepes - АПИ
02.10.2020 15:47
Сезирайте архиепископ Датев Акобян. За съжаление покрай конфликта в Карабах компетентните служители са ангажирани сериозни и разглеждането на жалбите се бави.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12189323
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031