
Прочетен: 196 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 27.04 22:27
ДА ПОСЛУШАМЕ ХУБАВА МУЗИКА
Един от най-великите композитори е Франц Шуберт. Той е съвременник на Бетховен, умира само една година след него, но е романтик, един от най-великите. Спомням си по времето на Културната революция в Китай негови произведения там не се изпълняваха, защото хунвейбините /тогавашните трифоноворадеви боклуци/ го класифицираха като автор на тъжна музика, изгубила значението си, далеч от духа на Великата проретарска кулртурна революция. Няма този път да правя паралел между Културната революция с нейните Дацзибао и отделите за култура в НКВД с техните Указания към творците, за да не изпаднат във формализъм. Защото формалистите тогава ги изпращаха в Сибир.
Жалкото е, че този велик композитор, символ на романтизма в музиката, е живял само 31 години. Творчеството му показва, че талантът му е в непрекъсното развинтие, цитирам Деветата му симфония, наречена „Великата”. Грешна команда в чипа на този гений води до ранната му смърт, подобна на тази при Чайковски, и тя довела до кончината му когато е на върха на творческата си мощ. Квехки като хора са гениите, от Някъде Другаде достигат до тях командит
Шуберт е много велик песенен композитор. Той пише към 600 песни, всичките бисери, между които има и два песенни цикъла, Хубавата мелничарка и Зимен път. Аз пак имам любима песен, Горски цар, по текст на Гьоте. Тези два цикъла са пример за Шуман, който също пише песенен цикъл, но по свои стихотворения, Любовта и животът на жената.
Всичките ппоизведения на Шуберт звучат песенно, така както на Моцарт звучат оперно, а на Брамс – симфонично. Давам пример с Осмата симфония на Шуберт, която той не довършва. Песни, песни, песни, и в двете й части. В своите камерни произведения той също ползва теми от песните си, давам пример с най-великото му клавирно ппроизведение, Фантадията „Скитникът”. Тук отбелязвам, че голям майстор на прералотки на песни на Шуберт за пиано е Лист, роден 13 години след него.
Песенно звучат и клавирните му произведения. Към края на живота си той пише два клавирни цикъла, 4 импромтюта оп. 90 и 4 импромтюта оп. 142. Прекрасна музика!!!!!!!! Част от тези пиеси са в репертоара на най-големите пианисти, които ги изпъняват на рецитали или някои от тях на бис след изява с концерт. Има пианисти, да ги нарека шубертианци, които изпълняват на много исоко ниво произведенията на Шуберт. Любимият ми изпълнител на негови творби е Рихтер, а и самият Рихтер казва, че обича творбите на Шуберт.
Слушайки тези безсмъртни творби понякога се замислям, те на Интермеци /произведение, което между другото казва нещо значмимо/ ли приличат повече или на Ноктюрни – музика, предназначена за изпълнение през нощта, нощни пиеси. По-склонен съм да ги пиемам като Ноктюрни.
Тези 8 пиеси в творчеството на Шуберт имат същата тежест в творчеството ву както 20-те ноктюрни в творчестото на Шопен. Доста различни, но гениални, безсмърнти, зареждащи с красота и вдъхновение всеки, докоснал се до тях. Не включвам трифоноворадевата простащина, която си създаде и отгледа други идоли.
В два линка ще приложа двата опуса с Изпромтютата на Щуберт. И понеже ще остане място, ще включа и най-великото му клавирно произведение, Фантазията в до мажор. Много велик момент в нея е решението за промяна на скитника в живота му, комуто омръзна тъгата и промени живота си, след което следва грандиозна четириграсна фуга, увенчаваща Фантазията така, както камбанария цъквата.
Прилагам и една транскрипция на Лист на песен на Шуберт, и тя много велика..
Приятно слушане.
