Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.06 08:48 - ДА ПОСЛУШАМЕ ХУБАВА МУЗИКА !
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 910 Коментари: 0 Гласове:
6

Последна промяна: 08.06 08:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

              ДА  ПОСЛУШАМЕ  ХУБАВА  МУЗИКА !

 

   Този мой постинг ще бъде за камерната музика. С право тя се счита за елитарно изкуство, защото камерната музика е най-сложната за творчество, за изпълнение и слушане. Тя има и най-малко приятели – високоборазованите в музиката слушатели и музиканти. Камерната музика е доста разнообразна по отношение на състава на инструменнтите. Те могат да бъдат в солово изпълнение или в ансамбъл с още инструментиу като нейните почитатели са различно чувствителни тъм отделните й сектори. Причана за това е свързването на камерната музика от слашателя с инструмента, на който се изявява даден музикант или пък е любим за любителя музикант. Най-трудният сектор от камерната музика е струнният квартет. Когато композиторите се намират във върхов момент в твореството си, те се обръщат към този жанр. Това сторват и в трудни моменти от живота си, когато отново творят в този жанр.

    Пианистите предпочитат камерна музика, възложена на пианото или пианото в ансамъл с други инструменти, едногласни по природа. Центърът на тежестта на една такава камерна творба е пианото заради възможностте, които има този полифоничен по природа инструмент. Стремежът обаче  да бъде превърната съпровождащата роля на едногласния, изявяващ се с пианото инструмент, напр. цигулката в равностойна на тази на клавира в камерната пиеса е завършен при класиците и тази тендения след тях се запазва.

    Камерната музика може да има и симфонимен заряд, което някои автори постигат в своите произведения. Шуман пише пиеси за пиано, които нарича Симфонични етюди. Пианото, най-висшият от всички инструмети, някога е било ползвано като инструмент за забавление в семеен кръг.  Великите композитори обаче променят неговата рола в музиката. Това е възможно, ззащото чрез този инструмент може да се изобрази оркестър, струнна група, духова група, тимпан, арфа и др. инструменти. Да се долови това димфонично начало в камерните произведения не е по-силите не само на доста от слушателите, но и за част от музикантите.

    Има автори, които пишат за клавир, което е произведение от камерната музика, но някои произведения за този инструмент звучат симфонично. В този постинг ще включа двама такива творци, един истински германец, Браамс и един истински руснак, Мусоргски. Макар и руснак той обаче е повлиян от западноевропейската музика и култура.

    Мусоргски оставя много велики произведения на музикалото изкуство, част от тях недовършени като партитури. Към тези произведени принадежат и двете му най-велики опери, Борис Годунов и Хоованщина. Това са опери по исторически сюжети в произведенита на Пушкин.

   Мусоргски пишше и много песни, всичките са бисери. Текстовете той взема не само от руската, но и от западноевропейската литература, напр. Гьоте, който вдъхновява Шуберт и др. велики автори. Той е любимият автор на Шостакович, който се учи от него и редактира оперите му. Най-великият изпълнител на герои от руските опери нашият бас Борис Христов, недостижим в участието си в руски опери. Аз го считам за най-великият бас на света. Слушам често изпълнението на ролята на Борис Годунов, когато е на смъртно легло. Такъв драматизъм има само при арията на Командора, когато навлиза по време на пир при Дон Джовани. Няма по-добър изпълнител от Борис Христов и на  песните на Мусоргскии. Големиаат симфонимен заряд в песенния цикъл „Пляска на свърта” Шостакович преработва от камерен състав, глас и пиано, в оркестров състав и глас.

   Ще приложа една велика творба на Мусоргски, Картини от една изложба, която макар и само за клавир здвучи симфонично и това е причината един от най-великите оркестратори, Равел, да я преработи за симфоничен оркестър. Най-добрите музиканти и образованите любители музиканти когато чуят такава творба в изпълнение на клавир, те чуват и инструмунталните групи, на които често от тази творба наподобява. Затова ще поместя в обратен ред транскрипцията на Равел и оригинала на пиесата на Мусоргски. За по-младите и още не навлезли в къщата на музиката, но обичащия я,  може би този нанин за запознаването с произведеня със симфонимен заряд е по-лек да навлезат в тяхната същност.

   При Брамс положението е подолно, но и още по-силно изразено. Още в съвсем младежките си години, той започва творчеството си с камерна музика, която звучи симхонично. Давам за пример Третата му клавирна соната, сонатите му за виолончело и пиано, Първата цигулкова соната, Триото оп. 101. Концертите му за пиано пък наподобяват на симфонии със солиращо пиано. От Брамс ще приложа Петата част от Третата му соната за пиано. Като музикална форма тя наподобява неговата първа Симфония. 

    На тези, които обичат музиката – приятно слушане!










Гласувай:
6



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12610165
Постинги: 4627
Коментари: 10888
Гласове: 18506
Архив
Календар
«  Юни, 2024  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930