Прочетен: 2605 Коментари: 6 Гласове:
Последна промяна: 11.09.2023 22:22
ЕДНО 16 ГОДИШНО ДЕТЕ, АЛЕКСАНДРА ДОВГАНЬ, РАЗПЕРИ КРИЛЕ И ПОЛЕТЯ В БЕЗКРАЯ НА МУЗИКАТА
Аз съм в края на „заточението” си в собствения ми имот и както винаги работя почти целия ден. Дочух обаче вълшебни звуци – Божие слово, преведено на езика на музиката от Бах – които ме привлякоха. Току що изключително надарената Александра Довгань започваше да изпълнява Шестата партита на Бах. Такова вълшебно изпълнение съм слушал рядко. Тя ме плени още с първата част на Партитата, Токата. Такова умело гласоводене, такова чувство за многогласие, това е по силите само на най-големите майстори. Според мен тя ще достигне нивото на родените да изпълняват полифонични произведения музиканти като Татяна Николаева и Глен Гулд. Вичките части на Партитата бяха безупречно изпълнени, като испанският погребален марш Сарабанда тя превърна в център на пиесата. Финалът с правата и огледалната фуга тя въздигна като купол на църквата, която сама съгради чрез изпълнението на предходини части на Партитита.
Нека бъдещето принадлежи не на изродите, които избиват деца по домовете им или ги депортират, тероризират страни с ракетите си, унищожават храните за бедните страни, а на такива надарени от Бога личности, които с изкуството си могат да променят света като разкриват неговата красота и хармония.
Ще потърся линк с това изпълнение и ще го приложа.
Приятно слушане на вълшебното изпълнение на Довгань в изпълнението й на музика-Божие слово!
Паметникът на Съединението в Пловдив - и...
ПОВТОРЕН ОПИТ ЗА ПОКУШЕНИЕ СРЕЩУ ДОНАЛД ...
Аз я следя от 9-годишна. Имам един приятел, професор в Консерваторията - той ми я показа на 2-я международен конкурс на пианистите в Москва през 2017 г. Тогава свири 30 минути Моцарт, 23 концерт.
Мен ме плени с 8-ма соната на Моцарт. :)))
Качих я заглавието. Гениално дете виоруОз.
11.09.2023 20:58
Аз я следя от 9-годишна. Имам един приятел, професор в Консерваторията - той ми я показа на 2-я международен конкурс на пианистите в Москва през 2017 г. Тогава свири 30 минути Моцарт, 23 концерт.
Мен ме плени с 8-ма соната на Моцарт. :)))
Качих я заглавието. Гениално дете виоруОз.
Шостакович посвети своите "24 прелюдии и фуги". На доста хора в музиката, вече не млади, завършили НМУ и прекарали години в дома ни аз предрекох точно мястото им в музиката.
Слушах и записа с "Вариации Хендел-Брамс". Има какво още да се желае, все пак детето е на 16 години. Блестящо се справи детето обаче с финала на Вариациите, двойната фуга. Така заплете двете теми, правата и обратната, че върнах на някоколко пъти финала. Една преродена Тотяна Николаева, от който аз очаквам скоро да представи на сцената "Изкуство на фугата" в клавирната транскрипция. С която Татяна Николаева започна кариерата си.
Напомням и за Глен Гулд, първият запис са когото, едва ли не още като дете, бе с "Голдберг вариации", които записа още венаж в посвледните месеци на живота си.
Когато се съвзема емоционално ще чуя и Сонатата на Моцарт в ла минор, писана в Париж, в деня, когато там по време на турнето им с Нанерл почива майка му. Тази соната е неговата скръб....
железен лък, който остава перпендикулярен на струните при основата и върха, страхотна пръстова техника. И свири темперирано, което означава че има абсолютен слух. Не мога да възприема, че на тази възраст дете може да достигне този ТЕХНИЧЕСКИ връх. А има и такива япончета, все момичета, които свирят на цигулка и на пиано еднакво силно. В Европа имаме само една такава, Юлия Фишер, много сериозен музикант.
Навлизането в света на музиката обаче става по-късно. Детето може да е добър виртуоз, но дали ще стане и добър музикант може да се каже доста по-късно. За сега това момиче е още бебе в изкуството, макар да е дете чудо. Когато започне да изпълнява камерна музика, напр. сонати от Моцарт, Бетховен, Брамс, ще могат да се презенят и качествата й като музикант.
При Концерта на Чайковски е ясно, че има пресилване, има коригиране от тонинженери на записа, липсват тактове. Този Концерт освен труден технимчески е труден и като музика, но има и още по-трудно от него.
На слука на това надарено дете!
железен лък, който остава перпендикулярен на струните при основата и върха, страхотна пръстова техника. И свири темперирано, което означава че има абсолютен слух. Не мога да възприема, че на тази възраст дете може да достигне този ТЕХНИЧЕСКИ връх. А има и такива япончета, все момичета, които свирят на цигулка и на пиано еднакво силно. В Европа имаме само една такава, Юлия Фишер, много сериозен музикант.
Навлизането в света на музиката обаче става по-късно. Детето може да е добър виртуоз, но дали ще стане и добър музикант може да се каже доста по-късно. За сега това момиче е още бебе в изкуството, макар да е дете чудо. Когато започне да изпълнява камерна музика, напр. сонати от Моцарт, Бетховен, Брамс, ще могат да се презенят и качествата й като музикант.
При Концерта на Чайковски е ясно, че има пресилване, има коригиране от тонинженери на записа, липсват тактове. Този Концерт освен труден технимчески е труден и като музика, но има и още по-трудно от него.
На слука на това надарено дете!
Не подценявай възрастта! ;)))
Може да видиш 90-годишен човек, който има 30 прераждания и е дух-бебе, а до него 7-годишно дете с 2000 прераждания - стар дух в края на Пътя. Опитностите на единия и другия са несравними. Телесните обвивки са временни и нищо не значат... почти.
Знаеш колко деца-индиго, Кристали, дъга, златни и др., се родиха в последното десетилетие. Тези генийчета са от тях.
Композиторипе имат периоди в най-ранна възраст, когато пишат велики творби. Давам пример с Третото клавирно трио на Бетховен и Третата клавирна соната на Брамс. В момента си спомням една мисъл на диригента Михаил Ангелов, който каза, че геният във всеки момент на възрастта си може да бъде "треснат" и да се роди нещо гениално. С напредване на възрастта на композиторите гениалните искри, които са се разпалвали у тях изчезват и отстъпват на просветления им разум. Това важи и за изпълнителите, които по същество са съавтори.
Мога да дам много примери, но ако реша, трябва да пиша цял постинг на тази тема. Благодаря за рекоментара.