Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.06.2023 21:52 - ОБИЧАМ МУЗИКАТА !
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 268 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 08.06.2023 21:55


    Постингът посвещавам на блоговите интелектники-единомишленики - Радостиналасса, Миссана и Ив69, възмутени от взривяването на яз. "Нова Каховка" от укрофашистите. Когато се докосвам до по-съвършени от мен, те ме вдъхновяват да мисля като тях.

                                           ОБИЧАМ  МУЗИКАТА ! 

    Годините ми напредват, струва ми се все по-бързо. Може би навлизам вече в периода на променливата възраст. С напредване на промяната в мен обаче се засилва обичта ми към децата, към музиката, към природата, а жените вече дори прекрачили 25-30 още ми изглеждат млади, красиви и привлекателни. В  постинга си сега ще пиша за промените в мен във връзка с музиката, неотменния ми спътник в живота от времето, когато бях още малко дете.

    Сега съм на вълна Моцарт и Шопен. Държа да отбележа, че на доста вълни съм бил и приземил се след тези висоти съм  се занимавал задълбочено с много автори и произведенията им. Моцарт е труден автор, това го осъзнава човек в зрялата си възраст. Докато човек е млад, отправил поглед напред и нагоре, ощеи твърде глупав, той не разбира трагичните му творби, в които трагедията майсторски е прикрита с красотата на музиката му. Доста по-късно идва това разбиране и то ако през годините човек е навлязъл в дебрите на неговото огромно творчество. Това разбиране на музиката на Моцарт важи не само за немузикантите или просветените любители-музиканти като мен, но дори и за композиторите. А колко е сложна музиката на Моцрат и как тя се променя в продлъжение на краткия му живот, това осъзнават само най-подготвените да се докоснат до безсмъртните му произведения. Достигналите това ниво са най-съвършените слушатели на света според мен.

    Кратък е и животът на Шопен, почти колкото този на Моцарт. Докато Моцарт е универсален, Шопен е поет на пианото. С творбите си той издига ролята на този инструмент. Неговото дело продължат и други композитори, но според техните, дадени им от Бог дадености и свързани с времето, в което творят. Един такъв композитор е Брамс, който също издига ролята на клавира на ново ниво, доста различно от това на Шопен. В последните си 4 опуса за пиано Брамс поставя такива изисквания към клавира, каквито до този момент не е имало. Неговият клавир вече наподобява орган, оркестър, струнна или духова група, човешки глас. Щастлив е този човек, който познава и разбира произведенията на Брамс в неговите последни опуси 116 – 119. И не само тях.

   Продлължител на делото на Шопен е Клод Дебюси. И той както Шопен създава много клавирни произведения, но отнесени към неговото време, на импресионизма. Той пише тематично също както и Шопен цикли за пиано, в които продължава развитието на идеите на Шопен като създава много произведения за пиано като Прелюдии, Етюди, отделни пиеси на космическа величина, клавирни цикли, цитирам Детски ъгъл. Друг титан, Шуман пише Детски сцени. Само че тези сцени не са за деца, а спомени на възрастните хора за детството им. Велики хора!

   Развитието на клавирната музика според мен започва от Моцарт, преминава през Шопен и бива довършено от Дебюси. Те са жалоните, но има и други на тяхното ниво, тухни съвременници или родени по-късно.  Велики хора, които ни вдъхновяват с творбите си и ни учат да живеем разумно, да се стремим към достойни дела и съвършенство.

   Твърдя, че познавам всичките клавирни творби на Шопен и на Дебюси. Много ме впечатли обаче с  изпълленията на четирите Балади на Шопен полският пианист Кристиян Цимерман. Аз го считам за един от големите музиканти, който изгря с помощта на друт великк музикант, Бърнстейн, след като дирижираше двата концерта на Брамс. Велики изпълнения. В тези изпълнения звучи един истински Брамс.

   Баладите на Шопен са вдъхновени от стихотворения на Сенкиевич. Шопен много се е трудил над тези творби и е създал безсмъртни шедьоври. Любимата ми Балада е първата. Най-съвършената обаче и най-развитата като разработка е Четвъртата. Тя е наситена с богата полифония, към края на Баладата има и хорал. Шопен е клавирен гений, за когото един руски пианист-педагог, не си спомням името му, казва, че ако се свири само това, което е за едната ръка от пиесите му, а другата не участва, музиката му пак ще е велика.

   Приятно слушане на тези безсмъртни произведения от Поета на пианото, както Шуман нарича съвременника си Шопен.

  Да допълня нещо:

  Шопен е бил болнав през целия си живот, страдал е от туберкулоза и не е можел сам да представя творбите си, защото е достигал до Мецофорте. Клавирът изисква и физическа сила. Творбите му обаче представя друг велик музикант и страхотен пианист, Лист. Така от Париж, те тръгват по Европа и после по света.
   Та ...да достигнат до нас, които обичаме Шопен.   













Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12182060
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031