Прочетен: 1390 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 02.11.2022 18:19
СМЕЛ ТВОРЕЦ Е БИЛ ЙОХАНЕС БРАМС - 1
За да стане ясно защо, ще напиша два постинга на тази тема. Твърде голяма ще да е била смелостта му, а също и увереността в самия него, да се заеме да пише сонати за виолончело след като са сътворени преди него този тип камерни произведения от Бетховен. Брамс, подобно на Бетховен обича много този инструмент.
Бетховен пише първите се две Сонати на виолончело и пиано в младостта си, издава ги под оп. 5. Сонатите си за цигулка и пиано твори по-късно. Към средата на творческия си процес той създава един шедьовър, Сонатата си за виолончело и пиано в ла мажор. Всички големи артисти от сонатните двойки или специално заради тази Соната я изпълняват. Сонатата изпълняват и Глен Гулд с големия френски виолончелист Розе, като свири текста наизуст.
Последните две Сонати за виолончело и пиано Бетховен издава след като привършва с творчеството на Сонатитте си за цигулка и пиано. Сонатите отново са две и биват издадени под оп. 102. Бетховен е навлязъл в последния си творчедки период, когато разума му е на висота вселена. Те са писани в късния му стил, когато той съчетава високите и ниски тонове, характерно за късния му период, а също и полифонията в тях. Фугите не са от типа на Бах-овите, но с си фуги, подобни на фугата от Сонатата му за пиано оп. 106 и на Фугата за струнен квартет оп. 133.
Брамс също иска да сътвори камерен жанр от този тип и успява. Той е към средата на творческия се период, подолно на Бетховен и пише великата си Първа совата за виолончело и пиано. В нея той прилага достиженията на Бетховен в трите сонати, които цитирах. Сонатата му има първа част, заредена с огромна енертия, която избухва в две кулминации. Втората част, бавната, наподобяваща квази менует е доста дълга, и тя много красива. Третата част е полифонична, като Бах ползва тема от Изкуство на фугата от Бах. За мен това е равносилно да напишеш стихотворение и да взаимтваш тема от Светото писание. На това ниво е сборника на Бах Изкуство на фугата. В тази Соната Брамс ползва достиженията на трите Сонати на Бетховен, които цитирах.
Които обичат Брамс и го разбират, ако не са запознати с този шедьовър на камерната музика, прилагам линк с Първата му соната. Той пише в късния период на творческия си живот и Втора соната, съвсем различна от Първата, и тя шедьовър. От къде е черпил опита си Брамс, прилагам и трите Сонати на Беховен.
Приятно слушане!
Един от духовните ми отци...