КЛАВИРНИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ НА МОЦАРТ ЗА ИЗПЪЛНЕНИЕ „НА ЧЕТРИ РЪЦЕ” ИЛИ С УЧАСТИЕТО НА ДВА КЛАВИРА В АНСАМБЪЛА
Космическият гений, Моцарт, е оставил творби и в този жанр. Те са велики както и останалите му творби, но са сравнително малко познати.
Моцарт е първият автор, който пише произведения за пиано, предназначени за изпълнение от двама души на едно пиано. Това става възможно точно по времето на Моцарт, когато клавесинът вече е изместен от пианото с чукчета, а ударният механизъм на пианото става все по-съвършен. Разликата между клавира и клавесина е много голяма – клавесинът има два мануала, тих и силен, звукът се извлича посредством дърпане на струната. Пианото пък има възможност да произвежда такава сила на звука, каквото пианистът иска. Звъкът е също различен, мек и богат на обертонове.
В това преходно за клавира време Моцарт попада на пиано ШПЕТ, което става неговата любима марка пиано. Този тип пиана още се ползват у нас.
Нуждата от музика на пиано за 4 ръце възниква и по икономически причини. За да се свири на две пиана, трябва да ги имат хората в дома си, а да свирят на пиано на 4 ръце е нужно само едно. Разликата обаче е голяма в полза на ансамбъла за две пиана. Тази тенденция се разраства след Моцрат и доста композитори, на първо място Шуберт оставят произведения в този камерен жанр. Така желаещите да музицират в домовете си, неразполагащи със средства и място за два клавира, могат да свирят в ансамбъл. Музицирането в ансамбъл носи повече радост.
Сега ще цитирам по-известните творби на Моцарт в този жанр, предназначени за 4 ръце, за две пиана или за две пиана с оркестър.
Една изумително красива пиеса и МНОГО РЯДКО ИЗПЪЛНЯВАНА е Сонатата му да пиано на 4 ръце в до мажор К 521. Сонатите на Моцарт за пиано са много известни и се изпълняват често по сцените, но тази – много рядко. Тази вечер я слушах в изпълнение на доктарантките Мила Михова и Александра Дичева. Сонатата е в светлата тоналност до-мажор. Тя по нищо не отстъпва на Клавирните сонати на Моцарт за соло пиано, но и малко се различава от тях. Музиката на Моцарт напомня за изпълнение на опера така, както музиката на Бах напомня за Богослужение. На места Сонатата напомняше на музика при оперно изпълнение преди отварянето на звесата, на други след отварянето й. След отварянето й се появи дует от две певици, които „изпълниха” наколко „ариети”. Соната е тричастна, типично класимеска, а третата част е във форма на Рондо. Подобна каденца има в 13-а Соната на Моцарт – посведната Парижка - която е с каденца при това в третата част. Каденца имаше и в тази, но доста по-скромна. Моцарт пише тази соната за негов приятел във Франция, музикант, който има сестра пианистка, да я изпърлнят двамата, като гии предупреждава, че сонатата е доста трудна в клавирно отношение. Вълшебство!
Тази Соната ме подтикна да напиша настоящият постинг.
Моцарт към края на живота си все повече прилага полифония в своето творчество. Той дори пише и произведение за две пиана, Адажио и фуга за две пиана в до минор К 426. Фугата е доста сложна, на 4 гласа, като тези, които пише Бах.
Друго произведение на Моцат, няма подходяща дума за да кажа, колко е велика, е негавата Соната за две пиана К 448. Вероятно и тази соната е писана с предназначение за някое семейство с двама пианисти. Възможно е и друго – Сонатата да е била подготвена за Академия на Моцарт, но си мисля каквъв ли ще да е бил пианиста, да набере смелост да се яви на сцена с Моцарт. Човек, да свири редом с този гений....
Тази Соната е написана в тържествената тоналност ре мажор. Аз я възпрпиемам като някакъв преход вмежду соната за соло пиано и концерт за пиано с оркестър. Трите части са съвършенство. Звуковата палитра се раздличава от тази на сонатите за соло пиано. Не 10, а 20 пръста участват в музицирането.
Друго произведение на Моцарт за две пиана е неговият Концерт за две пиана и оркестър. Вероятно и той е писан за някое семейство, като Моцарт се е съобразил с възможностите на изпълнителите. Тук трудността е доста висока и за двамата пианисти. В неговия Концерт за три пиана първото пиано е със съвсем нормална партия, второто е с доста по-слабо участие в ансамбъла, а третото пиано от време на време подсилва ансамбъла с акорди. Вероятно тази партия е била изпълнявана от дете.
Още няколко произведения има Моцарт за два клвира, но за тези, които проявяват интерес към този негов жанр, цитираните в постинга са достатъчни като начало. По номера на Кьохел те могат да бъдат намерини и прослуанни.
Приятно слушане, ако някой случайно все още не се е запознал с тези творби!
Знае ли някой днес нещо за Тота Венкова?
Разсекретяваме тайната на по – малкия си...
Имат и един страхотен Брамс.
17.04.2022 19:57
Имат и един страхотен Брамс.
Няма да казвам какво, защото повечето от приятелите ми музиканти са пианисти. Човекът е политическо животно и трябва да бъде дипломатичен, поне за да не го набият някъде. Има доста клавирни пиеси за пиано соло, на които е направена транскрипция и за 4 ръце, обратното е по-рядко срещано.
Има обаче една композиция на Шуберт, Фантазия за пиано във фа минор на 4 ръце. Това е музика, замислена да звучи по този начин. Прекрасна е, тя е любимата ми пиеса от този жанр. При Моцарт - опера, при Шуберт - песенност. Ето линк с нея:
https://www.youtube/watch?v=UyjzqPPXDcw
Благодаря за Коментара!