Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.03.2021 12:59 - КЪМ ТЕЗИ, КОИТО ОБИЧАТ МОЦАРТ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 396 Коментари: 2 Гласове:
5


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

              КЪМ ТЕЗИ, КОИТО ОБИЧАТ МОЦАРТ

 

   Моцарт е гениален като личност, такава е и музиката му. Той е най-популярният композитор в света. Известен е на първо място с оперите си, които са връх в този жанр. Той обаче твори и други произведения във всички жанрове на музиката. В този постинг ще се спра на две малко известни произведения и на две други, почти неизвестни дори на повечето музиканти.

    Моцарт присъства по някакъв начин в живота на милиони хора по света, а може би и милиарди. Всяко година, за да посетят родноото му място в Австрия пристигат годишно към 8000000 гости от цял свят, в последно време все повече от Япония, която се „обръща” към културата на Стария континент.  Моцарт присъства и в моя живот, но доста сериозно и поради това съм чел за него и съм слушал много негови произведения. На провяващите интерес към творчеството му препоръчвам книгата на Алфред Айнщайн, МОЦАРТ, а на музикнтите – многотомното издание на Херман Аберт със същото заглавие, в което той прави разбор на почти всичките му произведения.

   Макар да звучи красиво, в музиката на Моцарт има и много тъга. Освен това музиката му е и много сложна, но това от слушателите му не се забелязва, цитирам Финал-а на неговата Симфония „Юпитер”. С напредване на възрастта нна Моцарт, музиката му става все по-полифонична. Полифонията е най-висшето изкуство в музиката според мен. Тя вдъхновява великите композитори с напредване на възрастта им да се потопят в нея, цитирам Бетховен, така както Библията вдъхновява творците за най-великите им творби.

   Аз съм любител на камерната музика и съм се запознал с доста от камерните произведения на Моцарт. Когато човек прохожда в музиката, той се интересува от иппозантнтите творби, изпълнявани от оркестър, в който непременно има тимпан и духови инструменти. Затова такива прохождащи – не казвам това в обиден смъсъл – харесват напр. Реквиема на Берлиоз, защото той се изпълнява от 5 симфоничи оркестри. Голямото майсторство на великия творец в музиката е да изпълни със съдържание малките форми в музиката, в камерния жанр, бихи били те за солов инструмент, най-подходящо от които е пианото или за камерен състав от няколко инструмента – сонати за два инструмента, триа, квартети, от които струнният квартет се явява най-трудното за писане и слушане произведение, или за малко по-голям състав. Обикновено нямайки сили да се заемат с ново, голямо произведение, напр. симфония, великите композитори завършват творческия си и земен път с велики камери творби. Цитирам Бетховен с Последните си квартети, Брамс с последните си Клавирни опуси.

   Сега ще се спра на четири камерни произведения на Моцарт, като ще започна от най-популярното от тях, Триото за пиано, виола и кларинет в ми бемол мажор, наречено Кегелщатт. Това трио е изключително красиво, как сладостно в целия си диапазон да звучи /диша/ кларинета. Няма в друго такова трио. Моцарт пише произведението за масоните, защото той е член на тяхната ложа. Масоните имат лбим инструмент, кларинета и любима тоналност, ми-бемол мажор. Триото е тричастно, изключение за Моцарт, когато пише подобни камерни творби. В творчеството си Моцарт предпочита виолата пред челото, след него единствен който ползва виолата в камерния състав е Шуман. Виолата се счита за инструменнт, даващ хармонична плът в оркестъра, в струнния квартет, но каква красота е той в това трио.

   Ще допълня мисълта ми, че Моарт като масон създава творби за кларинет. Цитирам Кларинетния му квартет, Концертът за кларинет и оркестър, написан в края на живота му, това се все произведения за масоните. Такава е и операта му Вълшебната флейта – масонска!!! -  с изключително трудната като музика увертюра, и тя в масонската тоналност.

 

  Второто много /!!!/ велико ппоизведение на Моцарт, по-малко позато от Трио-то Кегелщатт е едно трио за струннни инструментип- цигулка, виола и вилончело, наричано още дивертименто, защото се състои от 6 части. Тоналността му е масонската, но то е предназначено за негови приятели, а тази тоналност изразява топлота в отнощенията между хората. Както Хайдн е убеден, че втори Моцарт няма да има, аз така съм убеден, че по-велика творба от това трио няма да има. От него се учи Бетховен, който създава едно прекрасно Трио, оп. 9 №3, но триото на Моцарт не може да бъде достигнато. Такова съвършенство може да  постигне само Моцрат.

 

   Последнитедве камерни творби на Моцарт, които ще приложа в линк са изключително велики. Те са недостижими в този жанр и за съжаление малко или съвсем непознати, дори сред музикантите. Това са два дуета за цигулка и виола, които Моцарт пише за два дни при едно посещнеие в Залцбург. Неговият приятел Йохан Михаел Хайдн е болен и не може да довърши сериято си от 6 дуета за архиепископ Колоредо. Моцарт ги пише и му ги дарява. Интересното обаче в случая е друго – Моцарт ги пише на чернова и после ги преписва. За месец и половина Моцарт пище последните си три симфонии без никаква поправка в тях, над тези произведения обаче той палоти по друг начин. Още само една поправка в партитурите на Моцарт е известна, тази на Коцерта му за пиано в ре-минор. И още нещо. След време той иска от Йохан Михаел Хайдн да му ги върне или изпрати препис от тях.

   По времето на Моцарт дуа /дуети/ за цигулка и пиано са се писали доста, такива има и Хайдн /Виенският/. Толкова велики творби обаче никой не е написал.

   Първото трио в сол мажор по-прилича на триата, писани по това време – тричастно, с кратка втора част. Инструметите обаче са равнопоставени, темите прекрасни, изисква се голямо майсторство от инструменталистите. Второто трио започва с интродукция както симфониите на Хайдн, след която зазвучава ангелска тема. Втората част е Менует, изклъчитално красив, може би жест към брата на Йохан Михаел, в чиито симфонии винаги присъства част Мениет. Третата част е тема с вариации, но частта не завръшва с последната -/мисля 5-а/ вариация, а със специално за тази цел написан кратък финал. В триото има много полифонични елементи, за мен радост, защото слушайки някое произведение искам да чуя полифония в него.

  В закключение ще повтора, че Моцарт е труден автор за просветените в музиката. Колкото и прекрасно да звучи музиката на този гений, тя е много трудна. С напредване на възрастта и по-често слушане на произведенията, този факт става осезаем. Имаш в съзнанието си едно произведение на Моцарт, слушаш го и разбираш, че то е много по-висше, отколкото е в спомена ти за него. Слушаш го отново – същото, „станало” е още по-висше /за теб!/. Опитвайки се някак да се приближи към /музиката на/ Моцарт, човек осъзнава, че дистанцията се е увеличила и още ще се увеличи.

   Това е Моцарт – недостижим гений, без който светът и всяко поколение било по-бедно.

   Приятно слушане на тези гениални, съвсем скромни като инструментален състав  произведения. 

 

  













Гласувай:
5



1. wonder - https://www.youtube.com/watch?v=SPPdRU18akw
01.04.2021 10:06
Благодаря!
Аз днес слушам Хайдн.
Качвам ти горе 4 часа шедьоври. :)))
цитирай
2. planinitenabulgaria - Благодаря!
01.04.2021 10:59
wonder написа:
Благодаря!
Аз днес слушам Хайдн.
Качвам ти горе 4 часа шедьоври. :)))


Дано повече хора за се запознаят с тези велики миниатюри, ако бъдат сравнени с оперите на Моцарт.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 9319471
Постинги: 3905
Коментари: 9734
Гласове: 16947
Архив
Календар
«  Август, 2022  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031