Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2015 22:46 - КЛАВИРНИТЕ КОНЦЕРТИ НА МОЦАРТ - 2
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 1585 Коментари: 1 Гласове:
1



    /Продължение/

 

    Второ дейстние:

    След този концерт-шедьовър за самия него Моцарт твори в други жанрове около две години, създавайки доста симфонии, концертите си за цигулка, а също концерти за фагот, за обой, за флейта,клавирни сонати, сонати за цигулка и пиано, струнни квартети, песни, концертни арии, църковни сонати. Всичките тези вещи - прекрасни! Навършвайки 20 години той написва нов концерт за пиано под номер К 238. Този концерт е възникнал поради някаква необходимост за изява на Моцарт. За разлика от повечето концерти за пиано на Моцарт този не принадлежи към серия от някоко концерта, обикновено три и дори повече. Причината да се откъсне Моцарт така дълго от писането на концерти за пиано е неговата свръхзаетост, а той иска да пише за пианото когато е по-свободен, за да отдаде по-голямо внимание на този жанр, възлюбения от него клавирен концерт. Концертът К 238 на мен отново ми напомня за опера.

    Следващият клаврен концерт на Моцарт е за три пиана. Тук Моцарт прави доста компромиси заради състава, за който е предназначен този концерт и той отстъпва на останилите негови концерти от този жанр.

    След Тройния концерт Моцарт пише един за графинята Люцоу, която живее в Залцбург. Моцарт си харесва концерта и възнамерява да го изпълни във Виена на своя академия.

    Със следващия си концерт за клавир Моцарт показва, че геният на твореца може да сътвори шедьовър на всяка възраст. Моцарт е на 21 години и пише клавирен концерт под номер 9, който по съвършенство може да се мери с всички  сътворени след него. Той създава този концерт за мадам Женом, дарявайки я по този начин безсмъртие както италианската цигуларка Стриназачи, за която пише Сонатата „Стриназачи”, но и други дами. Как ли го е вдъхновила тази жена Моцарт да напише такава уникална дори за самия себе си творба. Подобно на него Бетховен като млад създава най-великото си симфонично произведение, Симфонията „Ероика”. В този концерт на Моцарт има минорна част, втората, каквато ще се появи после в неговата Симфония концертанте за цигулка и виола, също гениална творба. Тази част на концерта ми наподобява също на опера, в нея има дори речитатив. Речитативи, че дори и каденци има и в клавирните сонати на Моцарт. Пишейки всякаква музика, в главата си той със сигурност е имал мисъл за поредната си опера, дала отражение върху почти всичките му творби извън оперния жанр. Солистът и оркестърът в този концерт са в хармонична връзка, неземна красота е когато пианото акомпанира на оркестъра, който провежда темата. Този метод прилага Дворжак при Концерта си за виолончело. А как акомпарира Ростропович!

    Финалът също е много оригинален. В Рондото има въведен Менует с четири вариации.

    Този е един от любимите ми Моцартови концерти!

    След този концерт Моцарт пише един двоен, за него и сестра му Нанерл, също с музикален талант. Да имаш такъв брат и да не стаеш и ти музикант…Този концерт Моцарт е изпълнявал и с други пианитски, като за целта е преработвал оркестровата партия., въвеждайко още инструменти – кларинети, медни духови, тимпан, съобразявайки се със състава на оркестъра, където концертът ще се изпълнява. Не само в музиката на този гений има топки. Концертът е близък до Симфонията му концертанте с цигулкака и виолата и е в същата тоналност.

   В този период от живота си Моцарт се запознава с клавирните концерти на Шрьотер. Трябва да има нещо хубаво в тях, щом Моцарт ги е харесал, днес те са неизвестни. Но още една връзка има с фамилията Шрьотер от една страна и Хайдн и Моцарт от друга.  При първото си пребиваване в Лондон, когато Моцарт идва да изпрати Хайдн и му казва, че повече няма да се видят, Хайдн го убеждава, че е добре. А той наистина е бил добре, защото в Лондон се влюбва във вдовицата на този Шрьотер и любовта им е споделена. Тя го намира за прекрасен мил старец. Хайдн тогава е на 69 години, две години по-малък от мен в момента.

     Във връзка с концертите на Шрьотер и работата над този жанр от Моцарт, той в едно писмо пише на баща си следното:

   На твореца трябва да е трудно, за да е лесно на слушателите!

   Моцарт прибавя още една година към възрастта си и става на 22. За да се изявява на музикалните си академии той пише последователно още три концерта за пиано. Те са предназначени за съпровод от различни видове инструменти, каквито инструменталисти могат да се намерят на мястото, където те ще се изпълняват. Тези три концерта са замислени от Моцарт да се допълват един с друг. Първият звучи пасторално, вторят – поетично, а третият е блестящ, защото има медни духови и тимпан. Тези концернти виенската публика харесва.

   Малко след написването си на тези три концерта Моцарт е обзет от нова творческа енергия – той написва три прекрасни концерта, после прекъсва серията за да напише един квинтет, който счита за любимото си камерно произведение и после още едни концерт, в сол мажор, но какъв концерт!

   Първият от трите последовантеелни концерта в ми бемол мажол е с посвещение на дъщирята на един богат земеделец, която е пианистка. Този концерт е начало на серията от концерти, които следват и в които Моцарт ще доведе този жанр до недостижима висота. За тези три концерта ще приложа мнението на Моцарт за тях, написано в писмо до баща му – той си харесва концертите и не отдава предпочитание на нито един от тях, иска мнението на баща си и сестра си за тях, неговите критици на музиката му. Да напише Моцарт тези вещи и да казва, че си ги харесва…Какво може да се прибави към това? Аз обаче ще добавя – музиката на канцертите му става все по-полифонична. Всички велики композитори ползват полифонията, дори когато сторват това съвсем незабележимо за музикално необразованите слушатели, напр. Шопен, но към този раздел велики композитори принадлежи и Моцарт. Той ползва свръхсложна полифония във финала на последната си симфония, фута на три теми. Ако се проследи творчеството на други велики композитори, напр. Бетховен, Брамс / и още много други/ в последните години на живота си творбите им стават все по-полифонични, те дори пишат и фуги. Бетховен пише Фуга за стунен квартет оп. 133, в Сонатата си Хамерклавир има една дяволска фуга, вдъхновила после Лист за Сонатата му в си минор. Брамс през целия си живот ползва тази форма в камерната, симфоничната и ораториална музика. Напомням за неговата Пасакалия от Четвъртата му симфония, на която равна по величие е само Пасакалията на Бах. Аз имам мнение като немузикант защо великите композитори в последните си години наблягат на многогласието и то е, че полифонията е най-великото музикално изкуство. Ако животът не им оставил време за такави творби в зрялата им възраст, то в последните си години, когато все пак тези велики творци добиват по-голяма свобода, те отдават дължимото на тази музикална форма, според мен най-великата. Полифоничното изкуство е за мен нещо много силно въздействащо и винаги при изпълнение на творби от всички жанрове търся порифонията. За големи пианисти ппризнавам тези, които изваждат гласовете, аз казвам гласоводят. Не наистина са най-големите.

    Продължавам с концертите на Моцарт, а сега следва нещо изключително за самия него – Клавирният концерт № 17, по номерацията на Кьохел К 453.

   Този концерт вероятно е вдъхновен от учениичката на Моцарт Барбара Плойер, и тя останала безсмъртна заради Моцарт, който й посвещава този концерт. С нея той изпълнява и сонатата си за две пиана в ре мажор К 448, друг недостигнат след него шедьовър. Моцарт да избере някой да свири с него!?!?! Аз писах вече, музиката на Моцарт, освен гениална, в нея има и топки, големи.

   Концертът звучи интимно, пианото и оркестъра водят вдъхновен диалог. В тоналността сол мажор, в която може да бъде скрита и усмивка и печал има непрестанни приливи на чувства. Вторатта част звучи страстно, в нея има доста модулации. Финъл е тема с вариации, но те завършват с могъща фуга.

   Този концерт е един от най-популярните Моцартови концерти сред музикантите. Той изглежда лек за възпремане, темата в третата част  е красива и лека, но до къде достига Моцарт в различните вариации към нея. И този концерт на Моцарт на мен ми напомня за опера. А оркестъра? Оркестровата палитра на Моцарт е уникална, но в този концерт тя е недостижима. Някои моцартоведи поставят този концерт на първо място сред Моцартовите. Аз не мога да правя такива сравнения, но този концерт ми е сред любимите от Моцарт. Такова сравнение за мен е равнозначно да кажа Юпитер ли повече ми харесва или Венера. Концертите на Моцарт са от такава величина, че да се сравняват кой от тях е по-хубав е светотатство. Аз ги слушам и се наслаждавам на тази вселенска музика.

      Моцарт е вече на 28 години. След този концерт с най-красивата оркестрова палитра от всички инструментални концерти на света не само концертите му за пиано, но и всичките му творби не отговарят като писани от млад човек. Геният му се развива и достига до висота в музикалното изкуство, непосилна за никой след него. Ще дам само два примера – при най-хубавия си клавирен концерт, Четвърти, Бетховен се учи от Моцарт. Когато пише последните си квартети, Бетховен, който е на 56 години се учи от Моцарт, който е на 28. Сравнете струнните квартети К 464 и на Бетховен опус 131и ще се убедите, че е така.

    Край на второ действие.

 

    А ето и линкове с концертите на Моцарт в това действие:

   

    https://www.youtube.com/watch?v=0L-O4hc88xA

    https://www.youtube.com/watch?v=X6dbkkJLA_Y

    https://www.youtube.com/watch?v=hZB31-d-DL8

    https://www.youtube.com/watch?v=Or8QDlg0ybk

    https://www.youtube.com/watch?v=cLJcF45y2ko

    https://www.youtube.com/watch?v=PIvLUo3NaPc

    https://www.youtube.com/watch?v=8rN7P0VL6b8

    https://www.youtube.com/watch?v=PJjVEGgwROg

    https://www.youtube.com/watch?v=fPF02ti5oEw

    https://www.youtube.com/watch?v=W1yj94oyLpo

    https://www.youtube.com/watch?v=wXph8KTdyIo

    https://www.youtube.com/watch?v=fKqOhlsXO3Q

    /Следва трето действие/

 






Гласувай:
2



1. planinitenabulgaria - Минусът е г/жа Йотова.
15.10.2015 10:38
Благодаря, следващият път ще включа и другите концерти на Моцарт.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12189889
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031