Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.10.2015 23:40 - ЧЕСТИТ ДЕН НА МУЗИКАТА!
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 1349 Коментари: 1 Гласове:
6


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

        ПОЗДРАВ  ПО  СЛУЧАЙ  ДЕНЯ   НА  МУЗИКАТА

 

    Днес бе Денят на музиката. Прекарах го на покрива на кооперацията като строителен техник с 8 работници към мен, които го ремонтират. За моя радост работниците ме слушат и изпълняват точно каквото им казвам, защото разбраха, че съм запознат с работата им. Проблемът са съкооператорите. Ако времето не се развали за десетина дни покривът ще е поправен.

    За този ден исках да напиша постинг за клавирните концерти на Моцарт, но не успях. Не защото съм много зает, но защото пристъпих много отговорно към това дело. Клавирните концерти на Моцарт са така важни в неговото творчество, каквито са и оперите му. Те го съпътстват още от дете, кагото той пише Първия си клавирен концерт с номер К 37, а последният написва единадесет месеца преди смъртта си, той носи номр К 595. Сега ще пиша само за него:

    Никой човек не може да разбере напълно този гений, никой музикант не съумява да достигне до съвършенството на музиката която изпълнява. Моцарт е най-трудният композитор за изпълнение  и за разбиране, защото музиката му е нечовешка, тя е вселенска. Петият евангелист на Исус, Бах, е по-лесен за разбиране от Моцарт. Свеждаш глава, когато слушаш произведенията му, които не са светски и музиката свързваш с библейските картини. Ако има изпълнение на орган пътят към Бог е още по-кратък. При Моцарт не е така, ще дам пример със себе си. Струва ми се, че разбирам дадено произведение, но след години ако го чуя отново, то ми звучи съвсем различно, още по-съвършено и красиво, откривам много неща в него, които съм пропуснал. До кълко човек е открил себе си в музиката се разбира веднага по мнението му за музиката на Моцарт. А да се разбере Моцарт един живот не стига. Не сама за любителите музиканти кето мен, а и за самите композитори. Давал съм пример с Верди, който има титла професор и в края на живота си обучава студенти. Той доживява до ХХ век. Последната му лекция пред стуентите е била за Моцарт. Ето как Верди е описал Моцарт на студнтите:

-         Когато бах млад, казвах, аз. Когато станах по-голям, казвах аз и Моцарг. После започнах да казвам Моцарт и аз. Сега достигнал тази възраст, /б. м. 88 г, на тази възраст през 1901 г. той умира/ аз Ви казвам: Моцарт!

   И с мен става нещо подобно по отношение на разбирането ми за Моцарт. Не само за музиката на Моцарт, а и като човек. По някое време от жизнения си път ми се струва, че съм започнал да го разбирам, но след години установявам, че той се е отдалечил още от мен. Моцарт винаги е присъствал в живота ми. Не като образ, защото от него не са останали два портрета, които да си приличат, а като лъч от Вселаната, отразен от земята и достигнал до мен.

    В този постинг ще напиша още нещо за Моцарт, което го знаят малко хора – този гений е знаел и кога ще умре. Почти по едно и също време се случват две неща, които потвърждават този факт. Първият е свързан с Хайдн. Хайдн, неканонозираният светец в Музиката е поканен в Лондон. На 68 години той за първи път напуска страната си. Неочаквано, когато се качва в каретата за да отпътува от дома си за Ламанша, при него идва Моцарт. Моцарт е тъжен, Хайдн е както винаги духовит. Моцарт му казва, че това е тяхната последна среща. Хайдн е на 68 г, Моцарт е на 34. Хайдн приема това както винаги шеговито, като убеждава Моцарт, че е добре и ще се върне от Англия. Тук добавям още нещо. Докато е в Лондон Хайдн го ухажва една високопоставена и образована в музиката германка, която живее в Лондон. За да осъществява контакт с него тя взема уроци по музика от маестрото, който също не оставя равнодушен към нея. В постинга ми за Хайдн писах как той е създал клавирната си Соната в до-минор. Не човек, а светец, това е Хайдн!

    И в този творчески период на маестрото, когато той е далеч от Австрия идва най-скръбната вест в живота му – починал е Моцарт. За Хайдн Моцарт е всичко на този свят - човекът, който се е учил от него и го е надминал. На 35 той е напуснал този свят. А на Хайдн остават още 18 години, през които той се учи от ученика си и в своите произведения ще ползва неговите достижения.

    Още едно мрачно предсказание за смъртта си прави Моцарту в последния си Клавирен концерт в си бемол мажор, написан 11 месеца преди смъртта му.Тоналността е светла, но концертът звучи много тъжно. Този концерт е един от най-красивите вещи, съчинени от Моцарт. Слушайки го аз преживявам посланията в него и после с дни съм като болен. Много ми е трудно и сега да пиша за него. Няма да правя анализ на музиката, за концерта ще кажа само как го чувствам – сбогуване на Моцарт с живота. Същото чувство у мен оставя само частта Лакримоза от Реквиема му.

    Ще потърся линк с изпълнение на този концерт. А когато имам време ще напиша постинг за Клавирните концерти на Моцарт, вече съм готов за това. Аз съм техен почитател, но да пиша какво са те за мен няма да сторя, защото познавам почти всички известни клавирни концерти. Ще напиша обаче само това, че Моцарт за мен е единственият гений в музиката. Останалите са също много велики, но те приличат на хора като нас, само че много по-надарени с талант. Но хора. А Моцарт – той е нещо друго. Различните му портрети, това, че не се знае къде е погребан точно и най-вече музиката му, доказваща че „Втори Моцарт няма да имаме”, както е казал Хайдн в Бон. И такъв концерт, като този, който аз считам за прощален към нас, хората, че той се разделя с нас, също няма да имаме.

   Слушайте…

 












Гласувай:
6



Следващ постинг
Предишен постинг

1. born - Споделям напълно откровението Ви, ...
09.10.2015 12:09
Споделям напълно откровението Ви, че докато останалите гениални композитори са в човешките измерения, Моцарт е нещо неземно и космическо: божествено !
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12181346
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031