Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.06.2014 15:28 - МОИТЕ МУЗИКАЛНИ ВЕЧЕРИ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 1695 Коментари: 2 Гласове:
15

Последна промяна: 07.06.2014 15:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

                                                     Посветено:          
               
МОИТЕ  МУЗИКАЛНИ  ВЕЧЕРИ…

  

    Въведение:

    Този постинг реших да напиша след концерта вчера на един изключително талантлив абитуриент – Георги Леков. Музиката заема голямо място в живота ми, което считам като дар от Бог към мен. За десетките години в тясна връзка с нея тя се явява част от фундамента на моята ценностна система. Речта на хората, написаното слово, природните картини - те за мен са като звучаща музика. Аз живея сред музиканти, много от които израстнаха и станаха такива пред очите ми. За жалост, най-добрите от тях поеха по света. В период на търсения, размисли и неувереност във възможностите си аз помогнах с каквото мога на доста мои приятели музиканти, на чиито изяви постоянно съм канен. Винаги съм търсил връзката на определено произведение с другите произведения на автора, както и връзката му с произведения на други автори, от които авторът му е черпел вдъхновение и  се е опитвал да достигне като съвършенство. В това отношение мога доста да помагам на музикантите, защото те, „изработвайки” до съвършенство едно произведение нямат време за тези взаимовръзки. А те са важни за намиране на най-краткия път към автора и поради това считам срещите ни и разговорите по тези въпроси за полезни.

    

     И така,

    от красотата на Западния Балкан без преходен процес се потопих направо в музиката. В края на всяка учебна година има концерти на даровитите деца, други концерти има след завършване на майсторски класове. По това време и  абитуриентите изнасят своите последни концерти в голямата зала на НМУ. Преди летния сезон се изявават и големите ни артисти, ненапуснали страната, а наши видни музиканти на работа в чужбина посещавайки Родината си за кратко време участват в някой концерт или изнасят самостоятелен рецитал. Картината е тъжна. Голяма част от талантливите ни деца нямат бъдеще като музиканти в България и отиват по света. Тук почва за „развитие” намират такива като Успелия на 33 и други подобни изроди, чалгаджите и приматите. За интелигенцията, към която принадлежат и музикантите ни място сред нас няма, защото указанията на Ленин – интелигенцията е реакционна маса! –  у нас остават в сила до днес.  Вероятно ние сме втората по износ на музиканти страна след Русия, която изнася и много балетисти. Руските музиканти имат своя столица -  Лондон, от където биват канени на гастроли по световните сцени. Нашите предпочитат постоянна работа – концертмайстори или място във филхармония, солисти, диригенти, педагози, в камерни състави. Ученици на съпругата ми се изявяват по целия свят и идват тук само на гости. Така ще бъде, докато още са живи родителите им. След това децата им, родени по чужбина изобщо няма и да стъпят тук.

    Аз съм всяка вечер облигатно на концерт, само в четвъртък имах почивна вечер. Музиката обаче за мен е част от живота ми и аз посещавам тези концерти с голям интерес. Понякога програмата или изпълнителите не ми доставят голяма радост, но понякога те се превръщат в празник за мен, след който не мога да заспя от вълнение. Ще дам три ппримера:

   Имаме един страхотен пианист, Людмил Ангелов, син на маестрото Михаил Ангелов. Той е отличен музикант, но не свири винаги на присъщата му висота. Това е обяснимо – човек има проблеми, може да е болен -  това не може да не се отрази на духа му, който вае музиката. Людмил работи в Испания като пианист и педагог. Всяка година обаче той идва в България през м. май и прави майсторски клас. Завършилите музикалното образование в Голямата страна пред 1989 г. го недолюбват, според мен поради завист, но той не им се дава. След приключването на курса най-добрите му ученици изнасят концерт, а той закрива концерта обикновено с три пиеси. Тази година мотото на майсторския клас бе „Композитори пианисти”. Най-много пиеси бяха изпълнени от Шопен. Отбелязвам, че още като ученик на Константин Станкович, Людмил изнесе в няколко рецитала цялото клавирно творчество на Шопен. Аз го слушах, но тогава още не бях дорасъл да разбирам още този поет на пианото, както той е бил наречен от Шуман. Обръщането ми към него стана след 1973 г, когато тук творби от Шопен изпълни Вайсенберг. Този велик артист ми разкри красотата на неговата музика. Тогава се замислих колко прав е бил Шуман да нарече музиката му топове, покрити с цвитя. От този период започнах и по-често да чета стихове.

   На заключителния концерт едно момиче от Пловдив изпълни любимо мое произведение от Шопен, Полонез-фантазия. А Людмил Ангелов изпълни Ноктюрното в до диез минор /№7/ с такова съвършенство, че си тръгваш след концерта заедно с ноктюрното в сърцето.

   Признавам, отидох в пълния смисъл на думата облигатно на концерта, но бях богато възнаграден.

 

   Друга една студентка първи курс, бивша ученичка на жена ми ни покани на неин рецитал в Зала 9 на НДК. Програмата не бе изцяло  музика на композиторите, писали за мен /така казвам за любимите ми композитори/, но тя изпълни всичко на такава висота, че времето на концерта изтече като миг. Освен авторите, които обичам – Дебюси, Бела Барток, Димитър Ненов - тя изпълни и Соната от Албан Берг, чиито произведения ме дразнят. Изпълнението й обаче бе на такава висота, че аз за първи път в живота си слушах този додекафоник с интерес, а може би и удоволствие. А момичето – олицетворение на нежност, женственост, красота - вае образите от Прелюдиите на Дебюси с ръцете си по клавишите. Един от малкото случаи, когато казвам, че нищо повече не може да се иска от артиста. Пак стана празник, неочаквано. Слушах момичето преди година, тя е израстнала в музиката за този период много. Музиката е животът й, не щадях похвалите си към нея – нещо което правя рядко. Заслужи си ги.

 

    И още един празник. Абитуриентът Георги Леков, един голям талант в музиката, дава своя абитуриентския си концерт. Това дете има голям талант и интереси в областта на музиката. Поради това слуша различни автори, чете, запознава се и с партитури. Има страхотен жест с ръцете и аз съм убеден, че той ще започне кариера като диригент или като пианист и диригент едновременно, както Баренбойм. Полифоничният инструмент – пианото, е развило в достатъчна степен мисълта му и възможностите му да разчита партитури, което той прави с лекота. Приеха го с пълна стипендия в САЩ и знам какво ще се случи с него след години – ще се утвърди там, ще му предложат добра работа и той както другите ни талантливи музиканти ще напусне България.

   Момчето поразчупи малко строгата форма на концерта и макар и с малък жизнен опит се опита да каже по нещо преди всяко произведение. Това обаче, което каза ме впечатли и подвърди увереността ми, че той вече е на истинския път в музиката. За Прелюда и фугата от Бах той каза, че това произведение възприема като отправено към Бога и той така ще се опита да го изпълни. За Четвъртата част на Седма соната от Бетховен каза, че в нея открива частица от себе си. Прелюд от Дебюси бе подготвил нарочно, защото тази пиеса преди дни изпълни любимото му момиче. Върхът на концернта му обаче бе изпълнението на една Соната от Скрябин. По-добро изпълнение от никой утвърден музикант не съм слушал.

   Този празник бе очакван от мен, но че момчето е достигнало до такова ниво разбрах сега. Брависимо!!!

     Този мой музикален маратон ще продължи до 19. т. м, като ще завърши в гр. Гевгелия в Македония.

 

     Човек предполага, Господ разполага. Тази мисъл често ми идва на ум, защото аз мисля едно, но често се получава друго. Напр. отивам на концерт с предубеждение, че няма да е добър, а той се превръща в празник. Така става и с планината. При последното ми пътуване извън плана ми посетих една местност, където подземна река се вижда от един скален прозорец. Тази красота и страхотия едновременно поставям на първо място в спомените ми от това пътуване по всичките места, които посетих. И ще се върна отново, за да погледна още веднаж тази дивна, бих казал, най-дивната от всички природни картини, която пак възприех Божий подарък към мен?

 

    Този постинг написах за тези, които обичат музиката. В приложените линкове ще включа някои произведения на Шопен, които са заслужили популярността си сред музикантите. Музиката е сериозно нещо. Пътят към нея продължава години и чак тогава тя постепенно започва да разкрива своята красота. Съвсем съзнателно помествам музиката в изпълнения на двама пианисти, Лисицина и Вайсенберг.

 

     http://www.youtube.com/watch?v=JtZokkiSxBM

 

     http://www.youtube.com/watch?v=qxO07-gYuGY

 

     http://www.youtube.com/watch?v=JS7KfOyMEIY

 

     http://www.youtube.com/watch?v=JS7KfOyMEIY

 

     Музиката на поета на пианото, Шопен, вдъхновява и поетите да напишат стихотворения за него. Помествам едно стихотворение за него на поетесата Дела Раи, което макар и безглаголно достатъчно красноречиво описва въздействието на музиката му върху човешката душа. И понеже авторката  явно е впечатлена от някое от Скерцата му и някоя от Сонатите му, ще поместя в линк по едно произведение в този жанр.

 

 

      17.09.2011 13:25 - Житейското скерцо

Автор: wonder Категория: Изкуство   
Прочетен: 4606 Коментари: 34 Гласове:

61




Шопен. Хармония. Пиано.
Ръцете ти - ята в лазура син.
На скерцото прибоя от призваност.
Сонатата на вик неотразим.

Шопен. Поклонници. Години.
Оркестър. Пъстрота. Ефирен гръм.
От нотите - прекършени руини.
От музиката - сбъднатата стръмност.

 

 

  

   На тези, които обичат музиката – приятна среща с Поета на пианото!

      












Гласувай:
15



1. sande - Забележително!
09.06.2014 07:31
Поздрави и поздравления! И възхищения!
цитирай
2. akioseva - Напълно споделено
18.06.2014 22:52
Толкова точно изказани са всички чувства, които аз самата изпитвах, слушайки Георги, както и маестро Ангелов. Наистина музиката е уникален език и който го владее кара слушателите да трептят хармонично. Напълно споделям написаното. Поздравления!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12185150
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031