Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.12.2014 00:58 - ТВОРЦИТЕ, КОИТО ТРЯБВА ДА ПАЗИМ...
Автор: planinitenabulgaria Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2516 Коментари: 8 Гласове:
11

Последна промяна: 29.12.2014 01:23

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

  ТВОРЦИТЕ, КОИТО  ТРЯБВА  ДА  ПАЗИМ  И  С  КОИТО

                 ТРЯБВА  МНОГО  ДА  ВНИМАВАМЕ

 

   Творците – това е цветът на всяка нация. У нас те стават все по-малко поради ускорената приматизация на хората във всички области на живота. Ние сме доста напреднали в тази дейност и вече навлизаме в период на нейното разгърнато строителство. Примати – от такава маса / б. м. Ленин нарича хората така/ се нуждаят новите ръководители не само у нас, но и по света, защото те самите са на това интелектуално ниво. Те се нуждаят и от още нещо - от продажни гласоподаватели, които да ги избират. Техен враг е реакционната маса /б. м. Ленин така нарича образованите хора/  и тя е нежелана в техните кръгове и обръчи от фирми и агенти. Да опазваме творците при сегашното статукво в страната, когато, колкото повече някой мяза на изрод, толкоз повече го уважават сме длъжни както да опазваме застрашените от изчезване животинки, вписани в Червената книга. Трябва и да ги подкрепяме с каквото можем и да ги предупреждаваме за капаните пред, защото „нация, която не подкрепя творците си е духовно камикадзе”.

   Творците никъде по света не живеят добре, колкото и богата да е една държава. Ако обаче извървявайки земния си път те правят това, за което са призвани – да творят! - те са доволни. Точно тук ние можем много да им помогнем, ако този процес стане осъзнат и целенасочен от повече хора /б. м. непримати/. От позицията на тези хора, стъпили здраво на земята, с богат жизнен опит, ние разполагаме с доста опции да сторваме това.

   В държавите, управлявани от примати, творците са трън в техните очи. По всякакъв начин - със закони срещу тях, чрез ограничаване на свободата им или чрез тормоз от специално обучени от службите /б. м. вече бивши/ за сигурност хора, спрямо творците се оказва натсик, терор. Някога бе още по-страшно. На рожденния ден на Правешката Тиква отровиха писателя Георги Марков, на рожденния ден на полковник /от КГБ/ Путин застреляха с автомат интелектуалката Политковская, на рожденния ден на полковник Кадафи негови агенти свалиха пътническия Боинг. Не се съмнявам, че това са механични съвпадения, но е възможно и подкрепящи тия държавници /б. м. идиоти/ да са сторили това за да ги израдват точно на рожденния им ден.

   В Блог. бг също има в готовност цяла гвардия срещу неудобни, която задкулисието активира понякога, но главните мишени на проработката им са творците, наричани в миналото първенците. Бетонните глави, промитите мозъци, прикриващите се между тях агенти с картончета на службите, лошите хора, които никой не мотивира да пишат против творците – това е тяхното небесно воинство Лошите хора са подобни на пора - те са създадени за да смърдят и биват включвани много лесно в разработки чрез стимулирането им с написани за тях химнословещи ги коментарии.  Освен тези глупаци в блога има и разработчици със задача, подобна на тази на разведчика Иванов, който „скачайки” на майка на недоправен индивид, покрай скоците рЕди убийството на Троцки.  Дейността на тези хора е в подкрепа на управляващите, които се борят за масова приматизация защото тях всичко интелектуално ги дразни. За тази гвардия обаче дойде време, когато няма кой да им възлага поръчки, няма кой да събира информацията им, защото няма пари за тази цел, но по инерция в мисленето им те продължават това, за което са били разработвани. Инерцията в мисленено е една от най-могъщите инерции на света, каза на времето Н. Хайтов. А интелигенцията – тя е реакционна маса, това го е казал Ленин, творците -  също. Разработваните да мразят тези хора пак ги мразят, макар да няма защо и никой вече да не им плаща да мразят. Инерция в мисленето им? Не! Те имат нужда да си измислят враг и да го обиждат, защото без омраза в организЪма си са като пропоец без алкохол в кръвта си.

 

    Творецът е Божие творение, и той човек като нас, но доста по-съвършен. Той не може да бъде описан точно, защото всеки творец е строго индивидуален. Всичките творци обаче имат три важни съставки  - талант в някаква област, което ги прави творци, но също така интелект и висок разум. Тези три компонента не могат да бъдат еднакво развити у творците. Определящ е талантът, останалите две съставки обаче са важни за да разцъфти дарованието им. Много рядко са творците, притежаващи тези три компонента в еднакво развита /висока!/ степен. Познавам големи таланти, които похабиха и таланта и живота си заради неподходяща пропорция между таланта им и другите два елемента. Тези хора са много честни, но пък неОправни в живота, поради което стават жертва на манипулации от службите, намесващи се в творческия им процес.  Примери  в Блог-бг – много, но всеки творец е длъжен сам да си открие инфилтрираните сред приятелите му агенти от различните видове и подвидове. Аз, макар и неинтересен като обект за разработка, но пък пишещ по неприятни казуси също си имам агент, който ме следи, но си го фанах сам.

 

   Аз разделям творците на две основни групи. Това разделение е специфично мое, то не влиза в никакви норми. Едната група творци считам за изключително умни, недостижими в това отношение от останалите творци в тяхната област. Не само от изкуството им си личи този факт, но и от излъчването на тези хора когато ги видищ и особено при случайни срещи. Хвърленият от тях поглед когато отговарят на поздрава остава незабравим.  Другата група творци считам за гениални в различна степен. Имам предвид творците в музиката, които са мои съвременници, но това важи за всички видове изкуства, защото те  са разклонение от едно и също дърво – на вечното, непреходното, което стимулира хората към смислени, почтени и красиви изяви в живота им. Макар хората да не са творци, те са повлияни от този процес на творците, чието изкуство е вечно и никаква приматизация няма да го унищожи окончателно. Все ще се раждат хора, за които изкуството ще бъде важна съставка от живота им.

 

   Първата група творци разчита на разума си, който за някои от тях бива сравняван с Вселена. Те не черпят силите и вдъхновението си от Отвъдното, а от земята, на която са стъпили. Тези хора, колкото и да са висши по разум доста повече приличат на нас, отколкото втората група творци. С тях може да се осъществи контакт, да се подържат нормални взаимотношения. Но човекът, осъществяващ контакт с такива хора трябва да е наясно за таланта, ума и интелекта на тези хора и много трябва да внимава.

 

 

   Една по-малка част от талантите аз считам гениални, защото те според мен черпят сили и вдъхновения от Този, който ги е изпратил с мисия на земята. С единият крак на земята и с другия в небето – това е доста неудобна поза да се чувстват удобно тук, на земята. От това произлизат и специфичните им изяви, по които биват различавани, много трудните връзки с хората, биха били те и техни блатодетели, спонсори, приятели, почитатели. Това води до огромно творческо напрежение при тях, продължителна свръхвъзбуденост, ранното им износване като нервна система, неадекватни преценки и заключения, влизащи в разрез с реалността. Тези неща са изписани на лицата им, те присъстват в излъчването им. Това непрестанно напрежение води с годините до душевни деформации и психически проблеми, които с  напредване на възрастта им не могат да бъдат прикривани.

   Ще илюстрирам това с примери от музиката, защото тя присъства в моя живот вече 65 години:

    Често  се говори, този композитор е гениален, друг един е гениален и т. н, това е превърнато в клише. Гениалният композитор е само един и това е Моцарт. Всички други композитори са като нас, обикновените хора, но много по-съвършении. Значи ли това, че Моцарт няма равни на себе си? Разбира се, че не. Нима Бах е по-малко велик? Скоро ще пиша постинг за него и тогава ще обясня защо.

    За гениален творец считам Пушкин, написал роман в стихове, трагедията Борис Годунов, оказала се пророческа за пътя на Русия след него, валиден и за новия Борис Годунов в моента, полковник Путин. Значи ли това, че Гьоте, написал трагедията „Фауст” е по-малко значим от него?  Разлира се, че не.

    Доста музиканти в някаква степен носят в себе си гениалното. Цитирам Глен Гулд, на когото съм почитател. Той присъства в живота ми със своите изпълнения предимно на Бах, но и на доста други автори. Последените запииси, които направи бяха на всичките Клавирни сонати ни Моцарт и на Голдбервариациите на Бах.

   Хората лесно „преценяват” такива като Глен Гулд със заключението, много е луд. В това има частица истина. Гледайки записите с него се вижда, че той не е сам. От друга страна обаче всяка мисъл на автора той представя пречупена през неговата глава и то така, че тя се възприема, макар и доста различаваща се от наложените вече от останалите изпълнители. Всеки глас на автора в полифоничната фактура на произведението той го изважда, провежда и подчертава. Този глас запроличва на ария на артист, който излиза на сцената и изпява партията си. Очите на Глен Тулд горят, докато изпълнява музиката, светът е спрял, той изпълнява произведението като това да е най-важното нещо на света в този момент и за последен път. Това обяснява и ранната му смърт - той изгаря в собствения си творчески огън. Поради тези причини изпълнените от него произведения в различни етапи на живота му имат доста различия. Той започва кариерата си с изпълнение на Голдбергвариациите на Бах. Същата тази пиеса е последната, която той записва и умира от инфаркт без да успее да чуе изцяло записа.

   Понеже съм свързан с музиката доста силно имах възможността да се запозная на времето със седем видеокасети с изпълнения на Глен Гулд. В тях има и доста изпълнения с камерни ансамбли, навсякъде той свири наизуст. А познанията му за музиката, за авторите , за произведенията – той има мнение за всички и е готов да го защити без никаква подготовка така, както е готов да изпълни всичко от репертоара си в момента, когато това се наложи. Всичко носи в себе си.

  

  

   Коренно противополажен на Глен Гулд е Вайсенерг. При него всичко е работено, търсено, намерен е най-краткият път до автора. Разбира се, че изпъллненията му стават все по мъдри, но различни – не. С Вайсенберг, който не е от типа на Глен Гулд може да се установи контакт, да се разговаря с него. Че човек се докосва до велико изкуство се убеждава само от това, как Вайсенберг стои пред клавира. Неговият маниер бива наричан желязната маска, но ако камерата приближи образа му се вижда какво огромно напрежение го е обзело по време на изпълнението му. Вайсенберг остава един отворен за почитателите си и за останалите музианти творец, равен на който по разум няма нито един негов съвременник. Един диригент, който се счита за по-велик от Вайсенберг, застанал на подиума до него, той просто се губи. Вайсенберг има излъчване, мисъл, а знаменитият диригент, чието име пропускам, притежава твърде малко от това. Изпълнявайки произведението Вайсенберг остава на земята и ако го прекъсне някой и го запита колко е часът, той и на това ще отговори вярно.

   Не правя сравнение между тези две велики личности, за да поставям единя по-високо от другия. Те са открили себе си в музиката и са дали всичко от себе си на хората.

  

    Контактите обаче с бичности, които имат елементи и на гениии са доста трудни. Почти никакви сношения с музиканти и хора не е извършвал Глен Гулд. Господ му изпраща подкрепа в последните му години, една жена, която го обича и го подкрепя, оставяйки семейството си с двете си деца за да се посвети на него. В последните две години от живота му обаче той става много луд и никакво съжителство вече не  невъзможно. Вероятно пренапрежението, на което се е подлагал през целия си живот е довероло до психически проблеми, които няма да назова като диагноза, но те са характерни за този тип творци. Давам пример и с Бетховен, през последните години от живота му за когото се грижи Антон Шиндлер. Как ли не го обижда Бетховен, но Шиндлер не го оставя до последия му ден. Една скоба за Бетховен, защото той притежава черти на двата типа творци, за които споменавам.

   Той започва кариерата си като гений, но минавайки през период на голяма криза променя тази линия и завършва живота и кариерата си с най-великите си творби – трите Сотани за пиано и Петте последни струнни квартети. Бетховен е ппимер за гениален творец, който изживява творческа еволюция, от небето стъпва на земята, преодолява голямата си криза от този преход и в последния етап на живота си, благодарение на своя ум-вселена той създава творби, недостижими за следващите поколения музиканти.

  

   Творците с елементи на гениалност са на първо място лоши към себе си. Ограничаването или недопускането на лични контакти с тях ги поставя в нездравословна среда, лишава ги дори от имунитет при връзките им с хората.  Живият контакт носи радост, вдъхновение, да се лишаваш от него е глупост. Такъв става Глен Гулд след 30-тата си година. Той слиза от сцената и започва да прави само записи. Има само едно изключение – Микеланджели трябва да изпълнява в Торонто Пети концерт от Бетховен, но се разболява ден преди концерта и моли Глен Тулд да го замести, като му казва, че веднага трябва да дойде на репетиция. Глен Гулд идва, той няма нужда да се готви предварително Отделно от него е само столчето му, на което той единствено свири през целия си живот. Имам запис на репетицията и на концерта.

  

    След това доста дълго въведение преминавам по същество:

    Сега е време за изпращане на картички и поздравления по случай Нова година. . Внимавайте, скъпи блогъри, кому изпращате картичките и какво пишете в тях. Ако ги изпращате на хора, подобни на нас, но превишаващи ни по разум, бъдете спокойни – посланията в пожеланието ще бъдат правилно разчетени, дори да сте съгрешили нещо. Ако изпращате поздрави до личности с елементи на гениалност, бъдете особено внимателни. Непремерена дума, нещо не съвсем ясно написано или пък ненаписано – всичко това може да доведе до големи неприятности, с които да огорчите твореца или да отнесете неговия гняв. Пи тази категория хора всичко може да се обърне срещу Вас. Но ние трябва да пазим творците, не трябва да ги дразним или да спорим с тях, а доколкото можем да помагаме на техния творчески процес.

   Границата в отношенията с тези хора е много тънка. Прекрачиш ли я – лошо. Не достигнел до нея – пак лошо.  Та:

  Внимавайте много по празниците, ако държите те да не преминат при свити Ваши сърца. Много трябва да пазим творците, но и много да внимаваме с тях….  

 

  Завършвам постинга си с по едно изпълнение на тези два колоса:

 








Гласувай:
13



Следващ постинг
Предишен постинг

1. born - Изненадващо е за мен, че интелиг...
29.12.2014 01:13
Изненадващо е за мен,че интелигентен човек като Вас може да се опитва да внася политически елемент в нещо толкова красиво като музиката. Жалко е. Толкова ли тежко сте живели през всички тези години, та изповядвате такава неистова злоба към различномислещите в политически план ? Що се отнася до постинга Ви,той е чудесен от музикална гледна точка и твърде неприятен от морална. Това е причината да се въздържа от гласуване, тъй като за пръв път срещам изкушен от музиката индивид с подобен светоглед. А си мислех, че изкуството облагородява човеците...
цитирай
2. aboychev - РОДЕНИТЕ ДА БЪДАТ ИДИОТИ
29.12.2014 06:28
ДОРИ И ДА СЕ ЗАНИМАВАТ С МУЗИКА
НЕ МОГАТ ДА БЪДАТ ОБЛАГОРОДЕНИ
ТЕХНИТЕ ЗАНИМАНИЯ С МУЗИКА
СЛУЖАТ ЕДИНСТВЕНО ЗА
ЛЕГЕНДИРАНЕТО ИМ КАТО ТВОРЦИ
цитирай
3. mt46 - Мисля, че
29.12.2014 09:04
съвременните ни управници съвсем не уважават културата, творците... Боко, например, си пада по спорта, но е доста далеч от културата...
цитирай
4. wonder - Честито Рождество!
29.12.2014 12:01
Поздравления за постинга, Коста! С пръст на пулса в Изкуството си натрупал опит, от позицията на който съжденията ти са верни в голям процент и погрешни донейде. Ще се аргументирам, естествено.

И понеже стана дълго и надвиши ограничените възможности на коментар, ето:

http://wonder.blog.bg/izkustvo/2014/12/29/dusha-kato-quot-pchela-udavena-v-meda-quot.1326351
цитирай
5. lulchev - Почеркът на здравите сили
29.12.2014 13:21
Доловихте ли характерния почерк на здравите сили в коментара на born:
1. Приписване на собствени грехове на другите: Кои политизираха изкуството и говоренето за изкуство до степен, която по-младите днес трудно могат и да си представят? А после - недоволни от внасянето на "политически елемент". Кои вече сто и кусур години насъскват едни хора срещу други? А после приписват на другите "неистова злоба".
2. Когато нямат възможността да пребиват, да "експроприират" и да изселват, какво правят с този, който изразява неодобрението си към тях? Представят го като неуспял човек, неудачник, нещастник, който се е озлобил заради неудачите си, и към когото дори проявяват разбиране:"Толкова ли тежко сте живели през всички тези години, та изповядвате такава неистова злоба..." Демек човекът не може да направи адекватна оценка, нещастник някакъв.
цитирай
6. karaiany - Хареса ми статията. Писана е със ...
29.12.2014 13:44
Хареса ми статията. Писана е със сърцето и това е, което е значимото тук. Позицията е чиста и естествено предполага позициониране в отсрещната страна. Слава на Бога, че в днешно време е възможно това, което беше немислимо преди 25 години. Поради тази причина съм убеден, че днес е далеч по добре от вчера. А утре не е толкова далеч. :)
цитирай
7. zaw12929 - ПОЗДРАВЛЕНИЯ ЗА МЪДРИЯ АНАЛИЗ
29.12.2014 19:41
ОСВЕН ВСИЧКО ДРУГО ТВОРЦИТЕ СЕ РАЗВИВАТ В ДВА ЕТАПА: УМНИ И МЪДРИ
УМНИЯТ ВИНАГИ ЩЕ СЕ СПРАВИ С ПОЛОЖЕНИЕ , КОЕТО МЪДРИЯТ НЯМА ДА ДОПУСНЕ, ДА ГО МАЧКАТ И УНИЩОЖАВАТ.

МЪДРОСТТА Е И ТАЛАНТ И ОПИТ, ДА ТАЛАНТА Е ДАР БОЖИ, КАТО ФИДАНКА ИМА НУЖДА ДА СЕ ПОДКРЕПИ ЗА ДА ПОРАСТНЕ
цитирай
8. planinitenabulgaria - Благодаря на Вас, които коментирахте постинга ми.
30.12.2014 01:30
Той обаче остана частично разбран. Написах го във форма на рондо с три теми, но в в него има и един скрит глас, който провеждам няколко пъти. Той обаче е останал скрит и за прочелите постинга ми...
Трудно ми е да го обясня, може би ще се върна на тази тема отново.

Честита Новата 2015 г. с повече посещения из planinitenabulgaria !


цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12183338
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031