Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.08 22:47 - ИМАТ ЛИ ЦАРИЦА МУЗИКАЛНИТЕ ИНСТРУМЕНТИ?
Автор: planinitenabulgaria Категория: Забавление   
Прочетен: 164 Коментари: 2 Гласове:
9

Последна промяна: 01.09 08:43


 
  Има един инструмент, на когото това качество е вменено, но това вменяване според мен не прави смисъл. Затова ще напиша настоящия постинг.
   Иструментите са много видове - струнни, духови, ударни. Те имат много подвидове. При струните напр. звукът може да се извлича с лък, може да се дърпа струната, както е при арфата, може звукоизвличането да става с удар на чукче по нея, както е при пианото.  Духовите инструменти също са доста видове, но са в две отделни категории - дървени и медни. При някои духови инструменти задачата на духача не е никак лека, напр. при обоя, защот струйката въздух минава през стройката много трудно. От дългогодишното надуване при спазване на определена техника и трудова безопастност, обоистът завършва кариеирата си с емфизем на белия дроб. Леко минава въздуха през кларинета, през флейтата, фагота. При медните духови на духача задачата също е доста трудна, защото  натоварва устните си и дробовете си.
   При ударните инструменти звукоизвличането е доста по-леко в сравнение със струнните и духовите. Изпълнението на ударника обикновено се подценява, което е непрофесионално. За най-тъп ударен ивструмент се счита тимпана, а той е нещо много важно за оркестъра - освен, че оркестрантите следят жестовете на диригента, те слушат и тимпана. Тимпанистът е вечният солист на оркестъра, койтотрябва да има съответната техника, която се изисква към този инструмент, да бъде бърз и сръчен, за да ги пренастройва и то съвършено точно, да има желязно чуство за ритъм.

   Друга основна класификация на инструментите е дали те могат да изпълняват многогласна музика или пък само едногласна. Духовите инструменти са едногласни. Струнните лъкови са също по природа едногласни, но с големи усилия те могат да свирят и полифония като ползват специална техника за да проведат различните гласове. Така напр. ползват се празните струни, които се оставят да звучат, свирят се двойни тонове и дори тройни, което на съвременните струнни инструменти е много трудно. При тях магаренцето има по малък радиус и лъкът по време на изпълнение не може да се отгпуска. При по-старите инструменти в предишните векове се е свирело с лък, който изпълнителят може да опъва с пръста си по време на изпълнение, струните не е било проблем да бъдат докосвани от този мек лък по три едновременно. Повтарям, по природа струнните лъкови инструменти са едногласни, многогласие се свири по изключение, изпълнява се много тлудно, а изискванията към цигулара са невероятно високи. Същият този проблем го има и виолончелото, но там е по-лесно, защото звуците са по-ниски и празните струни отзвучават по-дълго време.
    Многогласни струнни инструмети са  арфата, китарата, но и пианото, който също е струнен инструмент, при който извличането на звука става с чукчета, задействани от клавиатурата.
     Преди да премина към органа ще се спра по-обстойто на пианото, защото той е най-великия инструмент, според мен надвишаващ органа, възникнал и оставащ и до сега като инструмент, осъществяващ връзката на човек с Бога.
     Изискванията към музикантите, които  са изпълнители на един или друг инструмент са различни, но най-високи са към тези, което свирят на пиано. Всичките велики композитори са и пианисти, всичките диригенти при  работата си се нуждаят от пиано.  Ако си изпълнител на едногласен инструмент, имаш да си учиш партията, която е доста  по-лека от колкото на един пианист, който вместо по един тон трябва да свири по няколко, възможно е до десет, като всеки тон участва в хармонията или е един от гласовете на многогласното произведени, а след малко ще изпълни следващия глас или дори тема. Пианистът тряба да има много сложен мозък, за да се справи с изискванията на музика за този инструмен. От него се изисква много силна памет, ръце. Има разлика дали един едногласен инскрумент ще изпълни напр. соната за цигулка и пиано или клавир ще изпълни някое произведение с  "гъсто изписана партитура", която трябва да е в главата и ръцете му.  
    Не подценявам изпълнителите на едногласни инструменти. При тях също има много големи музиканти, ще посоча само един, който има желязно чувство за полифония, Хенрик Шеринг. Има и велики кларинетисти, това също е един възлюбен от мен инстумент. Има и велики виртуози на инструмента си, което не нълнува кой знае колко слушателите, просветени в музиката. Цитирам тромпетиста Накаряков, който свири партии и на цигулката без никакви затруднения.
   Родените за композитори, за музиканти, чувстват това призвание в себе си и когато ще започват са учат музика, те искат непременно пиано и нищо друго. Това е заявил Вайсенберг на родителите си, а с Брамс нещата са още по-сложни. Брамс е на 6 години, но в областта на музиката той е по-наясно от баща си, музиканта Якоб Брамс.
   Детето Брамс е много музикално и първо, иска да взема уроци не при баща си, а при сериозен музикант и второ, иска да свири на пиано. Възможности на градския музикант Якоб Брамс да купи пиано - никакви, Брамс свири на чужди инструменти и до 20 годишна възраст, когато отива при Шуман да представи сонатите си ,той още няма пиано. 
   Какво е имал предвид Якоб Брамс като обучение по музика на сина му:
    Якоб е градски музикант, който свири по разни поводи на доста духови инструменти, най-често сватби и погребения. При първия случай е имало много свирене и много забавления, той е бил най-добрия и издържлив танцьор в Хамбург. По съкщество Якоб се явява чалгаджия според днешните схващания за работата му. Иска такъв да стане и сина му, но Брамс не ще - иска да става музикант, а пътя към тази цел е той да свири на пиано. Този факт баща му не е могъл да разбере , но шестгодишното му дете е било напълно ясно с казуса. И тръгва по пътя, който той иска да измине.
   На същата възраст, 6 години, Хайдн започва музикалната си кариера...с тимпан. Но понеже е бил още немощен да го носи, носел го е друг на гърба си, а  Хайдн се справил блестящо. Въвеждам таг, Симфония с тремоло на тимпана.
    И найкраяя за най-полифоничния инструмент, органа.
    При него знукът се получава от едни свирки, които са с различен тембър. |Органистът си избира тембрите и силат на звука, може и някой да му помага. Органът има най-малко три мануала и най-много седем. Това дава предимство на ръцете по мануалите да не си пречат. Ако мануалът е един както при пианото, ръете си пречат.  Органът има и педали, които дават възможност да се провежда някой скрит глас, а ъщо и темата. Най-голям майстор на педалите е бил Бах който  есвирел с краката по тях както с ръцете по клавишите, а в педала Бах въвежда и многогласие.
    Има опити да се изнесе органа от църквата и да се въведе в концертните зали, защото за орган има писана и светска музика. Хендел пише концерти за орган и оркестър, но аз съм особено консервативен и не слушам такива произведеня. Светски произведния за орган от Бах, от Цезар Франк, тома е нещо съвсем различно. Те са замислени като светски, но не са съвсем такива. Светски са и Прелюдиите и фугите на Бах за орган, но и те в някаква степен са отравени към Бог.
   В този ред на мисли ако някой може да отговори на въпроса ми, защо се счита, че цигулката е царицата на инструментите, би било за мен интересно. Истината е, че върху звука има двойно въздействие, това на пръстите и това на лъка, което придава нюанси на тона, на изпълнението. И още една разлика ще посоча - който и да е концерт, писан от цигулар и композитор, напр. Паганини, Виотан, Вииенявски. Ако се сравни с един концерт също за цигулка, но писан от пианист, разликата е голяма. Цитирам два коцерта, много известни - Паганини №1 и Бетховен. Защото не правя сравнение на произведения на изкуството, оставям края на този постинг отворен. 
     













Гласувай:
9
0



1. leonleonovpom2 - Здравей, Коста!
01.09 08:44
Честно казано, понеже съм музикален инвалид, изобщо не ми мина през ума ,че става дума за музикални инструменти
Инструменти в техниката са и апаратите и машините да, реално и те свирят и като е фалшиво, става опасно!
Та, затова надзърнах, заинтригува ме кой апарат е царицата?
Разбрах бързо грешката си, но не съжалявам
За пиано имам интересен спомен Племенникът ни, живеят над нас, близо година се мъчи да свири на пиано без напредък Веднъжс жена ми и синът ми, беше 8 годишен се качихме горе Племенникът отново се мъчеше Тъкмо се канех да кажа на бабата, да не го мъчат, не му се отддава и жена ми седна да му показва Тя умее! Но напразно! Ядоса се и каза че и Стефан-синът като гледа ,ще засвири ?И стана Но Стефан веднага седна И почти докара мелодията Онемяхме? Питах го, къде е свирил на пиано! Никъде, гледал майка си и повторил

Хубав ден!
цитирай
2. planinitenabulgaria - Един абсолютно немузикален, леко музикален и донякъде разбиращ от музика:
01.09 09:06
Три полицая патрулират. От един прозорец идват звуци на пиано. Първият казва:
- Някой чука на пиано. Вторият:
- Някой дрънка на пиано. И третият:
- Някой свири на пиано.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 6790752
Постинги: 2916
Коментари: 7451
Гласове: 14599
Архив
Календар
«  Септември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30