Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.06 21:13 - КАК ВЕЛИКИТЕ ХОРА СИ ПОМАГАТ В ТВОРЧЕСКИЯ ПРОЦЕС!
Автор: planinitenabulgaria Категория: Забавление   
Прочетен: 151 Коментари: 1 Гласове:
8



 

                                   КАК  ВЕЛИКИТЕ  ХОРА

                     СИ ПОМАГАТ  В  ТВОРЧЕСКИЯ  ПРОЦЕС!

 

   Творците са част от един много висш процес на този свят, в който те по някакъв начин са свързани. Следващото поколение се учи от предишните, в сътвореното от някой от предците понякога следващиия творец открива себе си. От тази позиция той продължава развитието си,  съобразявайки се с времето, в което живее, но и с поглед назад, към сътвореното преди него – творчеството, на което той се явява продължител.

   В музикаата има много такива примери, един от които е класически -  творческата връзка Хайдн-Моцарт, след смъртта на Моцарт променила се на Моцарт-Хайдн. Сътвореното пък от Брамс е повлияно от Великите преди него – Бах, Бетховен, Шуберт и неговия съвременник в началото на творческия му път и духовен отец, Шуман. Творчеството на Шостакович, титанът на ХХ век е повлияно от достиженията на Мусоргски, на Брамс и на Бах. Това е цяла епоха в музиката, обхващаща период от предкласиката до съвременността. Този творчески процес е много висш, той не се влияе от етнос, от времето, през което са създадени творбите, той е извън тези неща, подвластен е единсствено на Бог, дарил хората с тези велики творци да украсяват и осмислят живота им, да ги подбуждат към красиви, благородни дела, да няма място по света за маймуни с ракети, трън в обите на добрите хора.    

     Давам пример с Бах, който завършва една епоха в музиката, предкласиката, времето на полифонията. Макар и най-висш неин представител, Бах твори в този жанр когато той е отстъпил вече мястото си на новия стил в музиката, класиката.

    Брамс е нещо подобно. Той твори във времето на романтизма, но произведенията му не са така романтични както на Шуман, Шуберт и други представители на този жанр или на съвременниците му. Те са нещо по-различно, макар да носят отпечатъка на своето време, романтизма, но са като в класическа рамка, от която той никога /!!!/ не излиза. Нима неговият Концерт за цигулка не е романтично развълнуваан в сравнение със същото строго класическо произведение на Бетховен?  Слушайки струнните квартети на Брамс те наподобяват на тези на Бетховен, но също и на Шуберт. Но такава силна романтика в тях както в последните три – най-великите квартети на Шуберт – няма.

    Много велики, но също  повлияни от  творби на предците му са и произведенията на Шостакович. Неговият идеал за руски композиитор е Мусоргски, комуто той отдава заслуженото преработвайки творбите му, извършвайки транскрипции на някои от тях, прилагайки негови композиционни похвати в своите произведения. Това е лесно доловимо при неговите Прелюдии и фуги, които са вдъхновени от Бах, но руската музика и по-точно тази на Мусоргски присъства в много от тях. В симфониите си пък той е последовател на Брамс.

   Има изключително оригинални творци като Шуман, като Шопен, които също са повлияни от творчеството на предците си, но това влияние е по-трудно забеллежимо. Слушайки поезията в музиката на Шопен само образованите в тази област разбират колко вещо ползва той полифонията в творбите си. Същото важи и за по-късните творби на Моцарт, в които той отдава на полифонията все по-голямо значение. Едва ли някому, слушайки увертюрата на Моцарт към операта му Вълшебната флейта е направило впечатление колко сложна е тази красива музика.

     Сега ще приложа линкове с две творби на Брамс, от които е видно кой е бил първообразът им. Ще приложа и двата линка с музиката, от която той се е учил. Първата творба ще бъде Концертът му за цигулка и оркестър. Неговият Концерт и този на Бетховен са едни от най-великите цигулкови концерти. Друт велиик цитулков концерт е този на Чайковски, но той е щуро романтичен. Кнцертът на Брамс е писан по същото време, когато е писан и Концертът на Чайковски, но колко различна е музикаата в тях. На Чайковски – романтична 100%, на Брамс – романтична в класичека рамка. Нищо извън нея. Романтичното вълнение го има, но Концертът му в същото време е типично произведение, принадлежащо към епохата на класииката. Която вече е отминала, но още жива в творчеството му.

   Обръщам внимание върху първата част на двата велики концерта, в които е видно към какво се се стремил Брамс и как го е достигнал. Това личи още от оркестровата експозиция на Концерта на Брамс, на и във финала на първата част след каденцата. Мисля си, ако го нямаше Концертът на Бетховен, нямаше дда го има и този на Брамс или щеше да бъде доста различен от първообраза…

 

   Второто произведение, което ще приложа са вариациите на Брамс по тема от Хендел. Темата на вариациите е взета от произведение на предкласиик, от неговите Сюити за пиано. Приложен е вариационен принцип, възлюбеен от класиците, но пък финала на тези вариации е съвсем неочакван. Мисля, че Брамс взема тази идея от Шуберт, където тя е приложена във финала на /според мен!/ неговото най-великото клавирно прозведение, Фантазия „Странникът”. При Шуберт фугата е четиригласна, при Брамс фугата е на три гласа и на две теми, права и огледална.

   Приятно слушане на тези четири велики произведения!

 

   Послепис:

   В момента тече конкурсът „Чайковски”. Имаше напрежение около него и вероятност той да бъде бойкотиран заради музикалната мафия на Русия, начело с осетинеца Валерий Гергиев, известен с факта, че  е попълнил декларация за вярност към Путин и се гордее с нея. Няма да споменавам защо бе изгонен от Германия след аншлуса на Крим. С преценките си за качествата на изпълнителите тази твърде далеч от изкуството музикална мафия не работеше за изкуството, спестявам точния израз, а срещу изкуството.  Явно руснаците са се вслушали в препоръките на кандидатите за Конкурса да разкарат Гергиев и неговия ученик, Мацуев, не само от журите на Конкурса, но и от залата, защото ако бяха там, операторите щяха да ги покажат. На този конкурс в журито някога влизаха Ойстрах, Шостакович, Ростропович и др. руснаци, но и видни музиканти от много страни между които Барток, Бритън и др. Тези хора бяха фигури в музиката, уважавани от цял свят. Недопустимо бе те да бъдат подменени с неподходящи, ангаирани пологиически с режима на Путин.  Понеже съм много толерантен към хората на изкуството, никога не ползвам понятието боклуци.  На този конкурс известен за света стана Ван Клайбърн. Неговите изпълнения от онова време на Трети концерт на Рахманинов и на Първи концерт на Чайковски се превърнаха в класика.

   На сегашното издание също има добри изпълнители, които да се слушат е съпреживяване на музиката и обстановката на Конкурса. 
 
  И едно допълнение. Попаднах на страхотен запис на Фантазията с Рихтер. В изкуството обаче винаги има още и си мисля, че ако ниновА, решетникоВ и ламбО бяха назначили радеВ за пианист, а не за президент, само той би могъл по-добре да изпълни това гениално произведение. Те щяха да му кажат как....

   













Гласувай:
8
0



1. vladtepes - За Мусоргски
24.06 14:11
Мусоргски е бил един от най-изтъкнатите пианисти в двете направления - пиано и чашка, изявен участник в движението сближаване с народа посредством чашката. В края на живота си боледува от тежка цироза с усложнения. Неведнъж се е търкалял по канавките и е уволнен от държавна служба поради многобройни самоотлъчки, тъй като не е успявал да изтрезнее.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 6789168
Постинги: 2914
Коментари: 7442
Гласове: 14596
Архив
Календар
«  Септември, 2019  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30