Постинг
17.09.2019 17:46 -
НА РАЗХОДКА ОКОЛО СЕЛО РАВЕН И ОКОЛО СЕЛО ГОРНА ЧОБАНКА
Това е навес за празнуване на религиозни празници от мюсюлманите - Рамазанбайрам, Курбанбайрам и др. до с. Врело. В религиозния комплекс влиза едно теке, този навес и една разкошна чешма. Аз имам принос в градинката до чешмата, където оформям короните на подрастващите дървета. Сградите са строени със средства на една туркиня от с. Врело, която от много години живее в Англия. Три месеца през лятоото прекарва тук в помощ на родителите си, овчари, а със спечелените пари строи чешми, подпомага строителството на тюрбета, текета и др. Познавам я жената, човек с мисия. Откакто направиха текето и чещмата, тук стана млекосъбирателен пункт. Много пъти съм нощувал тук, мястото има много голяма сила. Вероятно поради това никъде другаде в Родопа няма толккова много тракийски светилища на квадратен км.
Чешмата до текето. При последното ми посещение тук оставих 9 домашни сапуна.
Между тези камъни пасат животните, между тях са и къщите на хората. През лятото тук е ужасяваща жега, но пък където има извор има чешми, а извори тук - много.
Тези камъни имат своято история, предполагам, че са подреждани и моделирани от траките.
Останки от крепост
Останки от крепостна стена
Породата на овцете тук е специална, издържливи на топлинен удар.
В село Равен съм. Всиички дерета, които започват от него са част от огромен култов компекс на траките. Мястото на селото е равно, от далеч се различава от една стърчаща от центъра му скала от типа Харманкая, вид светилище на траките.
Турците имат култ към дъба. Те казват: Дъбът с желъдите ще нахрани овцете, после овцете ще нахрнят нас. Тази дъб е над 1000 години.
Дъбове в центъра на с. Равен.
Тази жена от с. Долна Чобанка да е пътувала най-много до Момчилград, ако й се е налагало да отииде на лекар. Иначе - с жиивотните от сутрин до вечер.
Стадо на с. Гора Чобанка, обезлюдено почти напълно село след възродителния процес.
Това е ливадата на човека, който си я е оградил.
Овчар от с. Горна Чобанка без ходила. Ходи на осакатените си крака,
пасе стадото си. Трябва да се стяга /да се работи/, иначе няма екмек /хляб/, каза сакатият овчар.
Овчар със сакати крака....
Този хълм е свято място за селяните от с. Горна Чобанка.
Още един възрастен човек, който без ешека си /магарето/ вече не може да се придвижва.
Картина от ХІІV век?
Човекът спря магарето си да попита търся ли някогго, може ли нещо да помогне, къде ще спя. Като му казах - в медресето до Биволяне, веднага станах негов човек.
Къщи от с. Горна Чобанка
Където им вода, тя се събира за да се ползва.
Кадъна от с. Горна Чобанка
Още една кадъна
Следващ постинг
Предишен постинг
И в Симеоново има един на около 200 години, още когато е населявано от турски бей, там имал чифлик. Много му харесала местността и се заселил баш в Симеоново.
цитирайrosiela написа:
И в Симеоново има един на около 200 години, още когато е населявано от турски бей, там имал чифлик. Много му харесала местността и се заселил баш в Симеоново.
тия дъбове са на една ръка разстояние от Момчилград.
Търсене
За този блог
Гласове: 18367