Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.12.2018 22:39 - НА ТРАКИЙСКОТО СВЕТИЛИЩЕ ПАРМАКЛЪКАЯ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 3574 Коментари: 9 Гласове:
7

Последна промяна: 18.12.2018 11:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
      За това тракийско светилище съм поместил доста постинги. То е огромно, разпростряло се е по всички притоци на Харманлийската река. А зад ската на рида, на който е разположен този светилищен комплекс още колко такива има. За да ги посетя съм идвал тук много пъти. Ще упомена само част от тях - това при с. Женда, при с. Мурга, където има поне още пет, при селата Узуново, Ходжово, Жълт камък, след това започва друга серия светилища в ляво и в дясно от река Боровица. Един свят, за който голяма част от българите не знаят, че съществува, той за тях е мъртво понятиие, но аз съм горд, че го упознах. Тук историята от 10000 години насам е написана върху скалите. Култови ниши, култови тераси, кромлехи, моделирани скали и пещери, един чуден свят. Но не за всеки. Предпочетох го пред върха на развитието, който достигнаха много хора у нас - чалгата, сръбската скара и бирата. 
    Както вече казах, този регион е за най-добрите туристи, съждение, което важи и за клавирните концерти на Моцарт - те са за най-добрите слушатели на света. Като просветен любител-музикант твърдя, че сравнението ми е истинно...
   Пармаклъкая означава в превод от турски език камък с пръстови отпечатъци. Така изглежда от далеч скалата. Тук е една от четирите вулвоподобни пещери, каквито има при светилището Харманкая, при Дангардъккая, известна като Голямата утроба, и при светилището до с. Красино, също доста голяма таквоз и много докарана да прилича на истинска. Тези "утроби" не са естествени пещери, те са доправяни от тракиите, за да изглеждат така. В Красинската таквоз има дори култови ниши на височина човешки ръст. Тази тук е доста скромна по размери в сравнение с другите три.  
    Светилището е до с. Ночево, махала Памука. С кола може да се достигне на 15 м. от него. Тук животът е застинал, според мен от три века, когато тези места са били заселени с подгонените поради историческите тогава събития от планината животновъди.
    Приятна разходка с мен!

image



image

                                               Пръстовият камък

image



image

Черен щъркел е уседнал в една от скалните ниши. Природата не търпи празно място.

image



image



image

                                           Страшен гущер?

image



image



image



image

На горната и долната снимка - Утробата под Пармаклъкаята.

image

Какви ли ритуали са се извършвали в тазии пещера не е известно,
но пък прилепите са припознала тази пещера за място за денуване в нея.




Гласувай:
8



Следващ постинг
Предишен постинг

1. radostinalassa - Трябваше да си останеш там.
17.12.2018 22:44
Ставаш за скален паметник, макар и дървен. Внимавай.
цитирай
2. planinitenabulgaria - Благодаря за критичния Ви поглед върху светилището и отрицателния вот.
17.12.2018 23:46
radostinalassa написа:
Ставаш за скален паметник, макар и дървен. Внимавай.


Предполагам той е продикгуван от високата Ви трако-светилищна култура, поради която показаното в постинга Ви недостига.
Понеже сравненето Ви между камъка и дървото не прави смисъл, прокарах коментара Ви през програма на Центъра, която да ми разясни скрития му смисъл - дървен кръст - и да предложи и някаква помощ за Вас. Пргромата ми спусна таг - Циклопрогинова, а също и обяснение как да пиете хаповете. Трябва да ги започнете по два по реда на датите, отбелязани на блистера и ако продължите да сте така "мила" с мен, ще Ви се наложи да вземате по три хапа наведнаж.
Ще Ви помогне! Имате и друг вариант за помощ, Венци, но он бега от Вас като ракета на Путин. Наблягайте на хаповете.
цитирай
3. sande - За виждам ти, Коста !
18.12.2018 10:13
Досега се не ми бе йасно какво тарсисх в тези пущтинаци
.

Сега вида - тука е самодивата !


в
с
цитирай
4. vesever - Прекрасно и уютно място, първите ...
18.12.2018 10:19
Прекрасно и уютно място, първите скални ниши, които видях на живо!
И пазителят отгоре е много величествен!
Спомени за чудно лято в планината...
а при нас вече има обилен сняг, в очакване на празниците...
Поздрави, Коста!

цитирай
5. planinitenabulgaria - Благодаря на коментиралите, за които постингите ми са интересни.
18.12.2018 11:36
Помествам снимки от места, кото са непознати на хората, а това е едно богато наследство от миналото на този регион. С кремък са дълбали хората по скалите за да напишат историята си, затова така силно е влиянието на делата им върху нас. Май не еднакво за всички, защото помествайки тези снимки едно дама ми зоподмятва дървен кръст, вероятно пожелаваки ми вечен покой от делата ми, но ако има как, тя ще ме раздели на молекули може би. Но аз знам причиината - не познава страната си. Дано пък да я упознае! Ако стори това тя със сигурност ще се промени. И вместо да химнослови ракетите на Путин - най-могъщото нещо на света - с което може да избие враговете си по планетата ни - прекрасният космически кораб, с който пътуваме по Вселената, защото завиждат на страната с най-щастливите хора на света, ще се обърне към корените на рода си, към красотата на страната си. Туй ми се чини по-нормално пред отправянето към мен на подводници и други такиви...
цитирай
6. lexparsy - Здравей Коста
18.12.2018 20:45
Дълго се канех да опиша и моите впечатления и емоции от този поход, но ти и Веси показахте достатъчно снимки и коментари.
Но всеки вижда през своя поглед с различни чувства и разбирания даже тези красиви и свещенни за траките места.
Сетих се сега за голямата утроба, която на 15-ти аз се забавих да си направя мои си изследвания които м бяха интересни, а след това ви догонвах... Не споделих тогава че планината, дали ме изгуби или ме откара от самосебе си в устата на "извънземното" , което снимахем от далече. Но като се връщах през един голям пущинак се натъкнах на още една по-малка "Вулва" (пещера) за която може и малко хора да знаят защото беше на една урва до която трудно се стига осве ако не търсиш пряк път като мене...
Веси има снимките и моите 20180815_154712.jpg
Пещерата е с триъгълен вход, колкото да влезе човек и като че е сглобена от три скални къса... Нямах време да вляза, но може да е вход към светилище...
Ще опиша къде е ако ходиш пак...
Благодаря пак за похода и емоциите!
цитирай
7. planinitenabulgaria - Аз знам четири пещери, кото приличат на вулви отвън като ги погледнеш,
18.12.2018 21:44
lexparsy написа:
Дълго се канех да опиша и моите впечатления и емоции от този поход, но ти и Веси показахте достатъчно снимки и коментари.
Но всеки вижда през своя поглед с различни чувства и разбирания даже тези красиви и свещенни за траките места.
Сетих се сега за голямата утроба, която на 15-ти аз се забавих да си направя мои си изследвания които м бяха интересни, а след това ви догонвах... Не споделих тогава че планината, дали ме изгуби или ме откара от самосебе си в устата на "извънземното" , което снимахем от далече. Но като се връщах през един голям пущинак се натъкнах на още една по-малка "Вулва" (пещера) за която може и малко хора да знаят защото беше на една урва до която трудно се стига осве ако не търсиш пряк път като мене...
Веси има снимките и моите 20180815_154712.jpg
Пещерата е с триъгълен вход, колкото да влезе човек и като че е сглобена от три скални къса... Нямах време да вляза, но може да е вход към светилище...
Ще опиша къде е ако ходиш пак...
Благодаря пак за похода и емоциите!


н и като влезеш вътре. Най-голямата и най-докарана да прилича на таквоз е тази при с. Илиненци, където бяхме. Тя има гофрирана галерия и входппна моточна шийка. Така е докарана в резултат на стъргането на кремъците на траките. Мисля, някой им е казвал къде да стържан и колко, може пък да е имало и архитекти по тази дейност.
Втората пещера по големина е тази на светилището при с. Красиино. Тя е по-различна, прилича на цяло родово дъно. И вътре е докарано, но втория отвор е доста тесен, не съм влизал в него. По влагалището има култови скални ниши на височината на човек. Без да бъдат мокрени от дъжд или сняг, те са много запазени.
Третата по големина пекера тип Вулва е тази на Харманкая, доста обраснала на входа, което я прави трудно забележима. Необходимо е епилирането й с трион, клонорез и лозарска ножица.
Четвъртата я знаеш, тя е доста малка, но мяза на каквото е заислена да прилича и 10000 години след като е моделирана продължава да изглежда така.
цитирай
8. lexparsy - Да, наистина и аз бях удивен от точното копие на Вулва…
18.12.2018 22:17
Но аз говоря за пещера с отвор почти човешки бой.
Като застанеш с лице към голямата Утроба, се намира на около 200 м. в дясно и нагоре. Не влязох, защото бързах да ви догоня. Но попаднах на нея търсейки пряк път през една урва, без пътека… Трудно се забелязва.
Всъщност аз чак сега се усетих като гледам снимката която направих... пещерата изглежда триъгълна защото я скрива един камък в ляво...и по малка заради перспективата на снимката. Помня че беше различна отпред... интересно е защото се намира на странно място и недостъпно. И може да не е добре изследвана.
Ако отидеш пак там и имаш време потърси я. Може да е интересна отвътре.
цитирай
9. planinitenabulgaria - Чакам Фикрет - най-красивата туркиня, която съм виждал - да се размножи
18.12.2018 23:06
lexparsy написа:
Но аз говоря за пещера с отвор почти човешки бой.
Като застанеш с лице към голямата Утроба, се намира на около 200 м. в дясно и нагоре. Не влязох, защото бързах да ви догоня. Но попаднах на нея търсейки пряк път през една урва, без пътека… Трудно се забелязва.
Всъщност аз чак сега се усетих като гледам снимката която направих... пещерата изглежда триъгълна защото я скрива един камък в ляво...и по малка заради перспективата на снимката. Помня че беше различна отпред... интересно е защото се намира на странно място и недостъпно. И може да не е добре изследвана.
Ако отидеш пак там и имаш време потърси я. Може да е интересна отвътре.


и тогава ще отида натам с армаган. Ще потърся и пещерата.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12184254
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031