Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.02.2018 21:46 - ЖЕЛЕЗНИЯТ МОСТ НА Р. АРДА - 1
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 3697 Коментари: 7 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
    
     Тази разходка ще бъде първата с изходна точка "Железният мост на р. Арда", както съм нарекъл тук местността. Тук е кътче от рая сред останки от тракийската култура - скалната гробаница Кованкая /пчелна скала/, разбита и ограбена от иманяри, скалният феномен Арката, Попмартиновата дупка, която според мен също е тракийска скална гробница, по-късно пригодена за християнска скална църква. От тук се тръгва за тракийските светилища при с. Пчелари, Горни главанак, Долно Черковище, Маджарово. За мен това са понятия, които ми носят вдъхновение, за съжаление може би само на още един два човека и на няколко жени. Отбелизявма, че тук по импровизираните паркиниги женското присъствие е много по голямо. Оставят си колите дамите, но не знаят къде да отидат, а като тръгнат им се чини далеко или стръмно и обратно в колите и в кафетата тук и там.
    Районът е много красив и това привлича хасковските бизнесмени /б. м. мутри/, които са получили инвестиции по европейски програми и строятппокрай реката /мутробароци/. Сградите са обградени от чудни скали отвсякъде с тракийски скални ниши. Железният мост е много стар, той е исторически. Удържал е повече от сто години на прииждващата ненадейно река. Хората казват, че водата е преминавала и върху него, а кото погледеенш от моста надолу е много високо.
   Този край, освен непознат от българите е забравен и от страната. Тук в сила са феодаблните порядки, по планините се подвизават като дерибеи хасковски ловци. Хората - почти всичките турци - работят по Европа като стротели и само когато нямат работа се завръщат тук и остават на разположение на предприемачите си. Повикат ли ги - на колите и към обекта. В Германия има мода сега за се обновяват старите къщи, като обновяването се състои в тоталното им събаряне и построяване на нова точно както старата, но с модерни технологии, топлоизолации и др. Кръчмите по селата тук са пълни с такива млади хора. Не сядам с тях, защото....отиде ми денят.
    От години, може повече от 20, тук има един започнат проект, който не се завършва, построяването на пътя от Железния мост до с. Маджарово. Там има големи красоти, но достъпът до Маджарово е доста труден. Само ще отблележа, че заради златните мини до селото, не заради селото, яз "Ивайловград" бе построен със стена висока около 80 м. вместо 120, за да не се залеят мините. Тази дтена е проектирана като не от архигекти, а от поети, толкова е красива. Ако проектът бе изпълнен, днес яз. Ивайловград щеше да има завирен обем над 1000000 куб. м., сега събира само 1/3 от проекта.
   И още нещо ще добавя, лично мнение, но от позицията ми на турист, който познава страната си, държа на него.
   Най-великата река в България според мен е Арда, на второ място оставям Искъра и на трето Марица.
    Приятна виртуална разходка с мен!
   
    

image

Реклама с един белооглав лешояд, със скалната гробница Конакоя и с нишите до Железния мост.

image

Идиоти-иманяри са разбили това световно културно наследство  - скалната гробница. Долу се е извъшвало богослужението, горе в скалите са били вкопани гробовете, захлупени с каменен капак.. Идиотите не само са хвърлили капаците горе от скалите и са ги почупили, но са копали и в скалите под мъртъвците...

image

На път за Железния мост. Строят хасковлии, както енергийните мутри МВЕЦ-ове.

image



image

Левият браг на Арда е плато с отвесни към реката скали, изпъстрени със скални ниши.

image

                 Ниши, но доста размити за 8000 години.

image



image



image

                  Нишите тук едвам личат, нтази пещера вътре също е в ниши.

image

                        Още една пещера и отново размити ниши.

image



image

                             Железният мост. Единствената връзка тук между
                             селата по р. Арда и Бяла  река.

image



image



image

                             Ето и по-запазени тракийски култови ниши.

image

         Може ли да няма пещера сред тях, къде ще стои първосвещеникът.

image

Когато са се провеждали службите на траките тук сигурно пещерата е била по-обзаведена.

image


image

                                              Още една пещера

image

И тук в центъра на скалата има пещера. Вероятно е  имало нещо, което траките са разширили и довели до този вид.

image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image

                   Ето я и река Арда, най-променливата като дебит река в България.

image



image

       Ще се покача на тези скали, горе е плато. Да се слезе от тях до Арда може само по пътеки. Тук имах случай да се изгубя, но краят беше добър.


image



image

Черен щъркел ми изпраща привети, вероято гнезди наблизо в някоя ниша.
Този щъркел не си прави гнезда, а търси скални дупки по отвесните скали.










Гласувай:
7



1. vesever - Много ми харесаха пещерите! Уютни. ...
19.02.2018 12:18
Много ми харесаха пещерите! Уютни. И мостът е хубав.
Селото на една от най-близките ми приятелки от детските години е по поречието на Арда, обаче не помня как се казваше селцето...
Поздрави!
цитирай
2. rosiela - Невероятни скали и пещери.
19.02.2018 14:49
И примамливата Арда. Защо я наричаш най - велика, може би ще ми напишеш, интересно ми е.
цитирай
3. pvdaskalov - * 1 *
19.02.2018 16:56
Ако от мен зависеше, не зелена, а златна карта щях да ти дам, Приятелю! Съпроводена с билет за околосветско пътешествие. Ти си в състояние да превърнеш всяко кътче на Родината в туристическа дестинация!
Нови успехи!
П и е р
ПС - Ако имаш Постинги за Калоферския балкан, подай насам линковете им. Между другото, интересуват ме изворите на Тунджа. Разпитвал съм, казват, били два.
цитирай
4. planinitenabulgaria - За Вас имам една задача -
19.02.2018 18:08
vesever написа:
Много ми харесаха пещерите! Уютни. И мостът е хубав.
Селото на една от най-близките ми приятелки от детските години е по поречието на Арда, обаче не помня как се казваше селцето...
Поздрави!


да си спомнинте името на селото, важно е. Какви ли свети места крие и то?
цитирай
5. planinitenabulgaria - Защото Родиопите имат две вододелни била, север-юг и изток-запад.
19.02.2018 18:16
rosiela написа:
И примамливата Арда. Защо я наричаш най - велика, може би ще ми напишеш, интересно ми е.

Всичките реки от второто било се събират в Арда, а те са повече от страни. Посочва само някои - Черната река, Върбица, Малка Арда, Давидковска, Боровица, Крумивица и още сто /пиша го с думи/ по-малки рекички и временни дерета. Има нещо силно в този регион, защото още преди 8000 години траките са го избрали за свое свято място. Не е за всеки този регион. За Банско ще се намерят сноби, които да пият маймунско кафе по 30 лв и после да искат още писти, защото обичат Пирин, но тук идват по-различни туристи... Аз съм един от тях.
цитирай
6. planinitenabulgaria - Имам постинги за Централен Балкан,
19.02.2018 18:19
pvdaskalov написа:
Ако от мен зависеше, не зелена, а златна карта щях да ти дам, Приятелю! Съпроводена с билет за околосветско пътешествие. Ти си в състояние да превърнеш всяко кътче на Родината в туристическа дестинация!
Нови успехи!
П и е р
ПС - Ако имаш Постинги за Калоферския балкан, подай насам линковете им. Между другото, интересуват ме изворите на Тунджа. Разпитвал съм, казват, били два.


посетил съ неговите 100 водопада. Любимият ми е Видимското пръскало.
Изворите на Тунджа са два, местостта се казва Пилешки полог. Те са непосредсвено от юг на върховете Ярушка гламада и този острия до него. От север пок им извира река Видима, което не е точно, това са изворите на р. Росица.
цитирай
7. rosiela - Благодаря ти искрено
19.02.2018 19:56
за пояснението, Коста.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12149928
Постинги: 4532
Коментари: 10746
Гласове: 18293
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031