Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.12.2017 22:57 - ЕДНА НЕ МНОГО ПОПУЛЯРНА ТВОРБА НА БЕТХОВЕН
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 399 Коментари: 4 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

       ЕДНА  НЕ МНОГО ПОПУЛЯРНА ТВОРБА  НА  БЕТХОВЕН

 

    Бетховен е роден в Бон. Още от малък той показва изключително музикално дарование. Почти още дете, той свири в оркестъра на капелата в Бон като виолист, а като пианист е достигнал високо майсторство. На тази крехка възраст Бетховен вече и композира. За да бъде обаче един надарен музикант и добър композитор, той трябва да бъде подготвен за тази дейност. Сега има предмет в консерваториите композиция, докато през предишните векове композиция са преподавали на надерените деца само композитори и специализирани в тази област много големи музиканти педагози. Такъв е бил Салиери, при когото Бетховен взема уроци във Виена и след това много уважава като музикант.

    Талантът на Бетховен става причина баща му с пощенската кола да отиде до Виена и да представи сина си на Моцарт. Трудно е било да се улучи Моцарт, той през живота си не е имал минута свободно време, но все пак срещата се е сътояла. Показали са на Моцарт Бетховен, той му задал тема да изпровиззира. Моцарт се заслушал с внимание и казал:

-         Този ще накара света да заговори за него!

За уроци от Моцарт – за това и дума не е могло да става, той не

имал време. Бетховен се връща в Бон.

     Минаават няколко години. Моцарт умира ненавършил 36, Хайдн по това време е в Лондон, където тамошните музиканти го поканили за да му окажат внимание, а той им посвещава 6 симфонии, наречени Лондонски. Това посвещение става причина за второ посещение на Хайдн в Лондон, където той пише още 6 симфонии. При тях Хайдн прилага достиженията на Моцарт в този жанр, който го е надминал и това са най-великите симфонии на Неканонизирания светец в музиката, както аз наричам Хадйдн. Моцарт го нарича Татко Хайдн.

   След второто си гостуване в Лондон, в края на живота на /австриеца/ Хайдн, към него се пробужда интерес в Германия, канен е навсякъде, оказва се и в Бон. Веднага отиват при него и му казват, че в Бон има втори Моцарт, искат да му го доведат. Това е чувствитеелна тема за Хайдн, който казва:

-         Втори Моцарт няма да има!

   И отказва срещата, казвайки че може да се срещнат във Виена. Това юношата Бетховен приема като обида.

   Времето за сериозно обучение на Бетховен като музикант вече не търпи отлагане, той заминава за Виена, световният център на музиката по онова време. Среща се с Хайдн в дома му с молба да му преподаава композиция, Хайдн се съгласява. Той обаче се оказва лош учител, разделят се. Бетховен се труди усърдно, вече е готов за композитор и то какъв! И твори първия си шедьовър, трите клавирни триа опус 1. Третото от тези клавирни триа е такъв шудьовър, който остава неразбран и от самия Хайн. Бетховен му носи триата, Хайдн не ги оценява, а за третото му препоръчва да не го публикува въобще. Същото се повтаря с трите му Струнни триа оп. 9 и с Шестте струнни квартети оп. 18, Хайдн отново не ги харесва творбите ми. Бетховен е обиден на Хайд заради това отношение към творбите му, но аз от висотата на моята възраст, като преценявам времето, през което живее и твори Хайдн и времето, през което живее и твори Бетховен като съвсем закономерно. Бетховеен носи творби на Хайдн от новия /ХІХ/ век, Хайдн живее в своя си предишен век. Там е останала неговата младсот и сила, неговият Бог в музката, Моцарт. Връзките между тези двама най-велики творци са скъсани завинаги..

 

    Творбата на Бетховен, клавирното му трио в до-минор, която ще разгледам показва какво нещо е един гений да го осени вдъхновението. То идва по неведоми пътища, не се интересува от вързаст, етнос. С този опус Бетховен започва композиторската си дейност, създавайки мъдро и велико произведение. Така постапва и Брамс като 20 годишен със своята Трета клавирна соната.

     При Хайдн и Моцат камерният състав Клавирно трио не изпълнява сериозна музика, а такава за развлечение. Бетховен обаче симфонизира този жанр, той придава на музиката за него нов смисъл. Ако Хайдн е бащата на симфонията, струнния квартет и клавирната соната, то в ози смисъл баща на този камеренхсъстав се явява Бетховен още с първата си творба. Този ще бъде пътят на клавирното трио след него, цитирам оп. 101 на Брамс.

    Триото на Бетховен е характерно и за неговата еволюцията му като музикант. Големите музиканти във върхови моменти на живота си творят най-трудната за писане и слушане камерна музика, струнни квартети. Класиците без изключение от зрелия период на живота си, отправяйки се към края му, наблягат на пориифонята, на камерната музика, на струнните квартети, по-рядко и на струнни квинтети. Като по-млади творбите им са за клавир или за клавирен състав – трио, квартет, квинтет с клавир и духов квартет. В края на живота на Бетховен неговите творби стават все по-полифонични, той пише дори фуги за пиано / в сонатата .Хамерклавир/ и за струнен квартет, издадена в отделен опус 133 – грандиозни, изключително сложи фуги, от които се се учили Лист, Шостакович и др.

    Към края на живота си композиторите класици отдават все по-голямо значение на камерната музика за струнни инструменти. Бетховен завършва творчеството си със струнните квартети оп. 127, 130, 131, 132, 133  и 135, а  Брамс – с кларинетния квинтет за струнен квартет, подсилен с кларинет.

    Обръщайки са назад в живота си Бетховеен решава да направи транскрипция на своето велико произведение Оп. 1, като му направи транскрипция само за струнни инструменти. Явно състава на стунния квартет не му е стигнал и той въвежда още една виола в него. Повтарям, Бетховен не преработва гениалното си произведение, прави му транскрипция, и то каква. Това той сторва при влизането си в последния си творчески период, наричан Късният Бетховен. Музикантите знаят с какво е характерен той, сложно е да го обясня. Бетховен транскрибира клавирнатаа си творба, дава й и нов опус, 104. Не след дълго ще се появят последните му струнни квартети, с които той наистина кара света да заговори за него, както му предсказва Моцарт.

 

   Ще приложа линк на творбата на Бетховен, издадена като негоово първо произведение с оп. 1 и транскрипцията й за струнен квинтет, издадена като оп. 104. Нещо изключително велико!!!!!!!!!!!!! 

   За струнния вариант попаднах само на едно изпълнение, но за клавирния намерих страхотен запис. Участва ли някъде в камерния състав цигуларят Изаак Щерн той така въздейсгва на останалите, че те дават всичко от себе си.

     

    








Гласувай:
3
0



1. vesever - Изслушах първото изпълнение със ...
18.12.2017 23:45
Изслушах първото изпълнение със слушалки, много въздействащо, особено ми допада втората част. Не бях чувала тази творба.
Сега си пуснах и струнния квинтет, обичам съчетанието на много струнни инструменти, величествено!
цитирай
2. vesever - А аз искам да Ви поздравя с един любим ...
18.12.2017 23:56
А аз искам да Ви поздравя с един любим челист, Степан Хаусер, уникален е, в изпълнение на изключително любимото ми Адажио на Албинони, направо е настръхващо!
https://www.youtube.com/watch?v=kn1gcjuhlhg
цитирай
3. planinitenabulgaria - Този челист не ми е познат като име, не съм го слушал.
19.12.2017 01:24
vesever написа:
А аз искам да Ви поздравя с един любим челист, Степан Хаусер, уникален е, в изпълнение на изключително любимото ми Адажио на Албинони, направо е настръхващо!
https://www.youtube/watch?v=kn1gcjuhlhg


Челисти, които дават рецитали обикновено слушам, такива, които участват в камерни ансамбли, солисти. Този е от нишата на пианиста Клайдерман.
цитирай
4. vesever - Хървтин е, и с още един хърватски ...
19.12.2017 18:48
Хървтин е, и с още един хърватски челист направиха дует 2Cellos.
Много са ми симпатични и имат свежи хрумки и изпълнения...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 5905316
Постинги: 2616
Коментари: 6316
Гласове: 13625
Архив
Календар
«  Октомври, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031