Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
13.04.2017 09:45 - НА РАЗХОДКА ПО ГОЛЕМИТЕ ПОНОРИ - 3
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 3294 Коментари: 2 Гласове:
7


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 
      Разходката продължава по дъното на понора Орлова бара. Името му идва от полупреградата между двете му половини, наричана Орлова чука. На нея някога винаги са стояли орли с надежда за умряло животно или да откраднат агне. Второто име на барата е Воденичната, защото тук е имало ярмомелка за смилане на магарешки бодили. Когато поради суша не е имало трева за есента, наричана отава, хорада са събирали магарешки тръни, смилали са ги на ярмомелката и са ги давали на овцете.
   

image

          Пред мен е претградата между Орловота бара и следващата, Студената.

image



image

                          В дясно е това, което наподобява язовирна стена.

image



image



image

Останки от пътя, по който са преминавали стадата с овце. Днес той се ползва от офроутовите мутри.

image

                       След няколко завоя рекичката влиза в своята си дупка.

image



image

Наблюдател на процеса, при който водата поема по подземния си път?

image



image



image

                     Последни метри на воодата преди да влезе под земята.

image



image



image



image



image



image



image

                                         Те такова е поноровото дъно.

image



image



image



image



image



image

Този рид от двете си страни приема вода, която влиза под него и продължава по неведоми подземни пътища.

image

Сега е времето на лилавия цвят. След две седмици всичко тук ще е в жълто.

image



image



image



image

                                   Едно рядко цвене, минзухар албинос

image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image



image

Това е преградата между понорите Орлова и Студената бара. От тук не се вижда размелът на площта му. Тя представлява един трийгълник с широката страна опираща на билото на Козница. Размерът само тук е съизмерим с площта на Витоша.

image



image



image

Останки от горите, позени поради включването на Понора в Натура 2008. Реките са отклонени на север и дават ел. енергия и питейна вода за Враца и други населени места. Въпреки това обаче биривджи мутродобивници превръщат нековните буки в метровици за горене. Някакав мафия много от високо ги закриля в престъпността им, а мутродърводобвниците вероятно им се отчитат.





Гласувай:
7



1. rosiela - Хубави места си посетил
13.04.2017 21:34
и то скоро. Скалорадевката направо оживява като човек. Лично аз мисля, че Витоша обаче е по-красива, както и Плана планина.
цитирай
2. planinitenabulgaria - Всяка планина притежава специфична красота, но и си прилича с други.
13.04.2017 22:24
rosiela написа:
и то скоро. Скалорадевката направо оживява като човек. Лично аз мисля, че Витоша обаче е по-красива, както и Плана планина.


Плана е едно кътче от Западните Родопи край София. Макар и малка, тя е една от любимите ми планини, нямам непосетено място по нея. Там са живяли траки, защото има много хубав кимат. Осоговската планина пък прилича на Централен Балкан. Витоша, макар и малка е типична алпийска планина. Тя е умален модел на Рила, но с много зъл климат. Понорите пък нямат аналог, тях човек ги обича ако е предразположен към този тип красота. Те са важна част от общата култура на туриста.
Аз имам друго разбиране за планините - едни, може и да не са красиви, ме привличат, наричам ги силни за мен. Макар да съм ги упознал изцяло, винаги бих ги посетил отново. Други планини посещавам, но привличане между тях и мен не се получава и после ги посещавам само служебно. Такава е Средна гора. Към големите ми любови принадлежат Софийската планина, Искърският пролом, който съм описал с площ 2000 кв. км. и доста други. Скалите и водопадите ме прпивличат, посетиих около 100 водопада само в Централен Балкан. Много упоритост трябваше, много трудности пеодолях. Всеки човек е индивидуален, той открива себе си сред природата, така както обичащите музиката след години търсения откриват себе си сред нея.
Аз не влизам съвсем в стандарта и не бива да давам примери със себе си, сторвам това много рядко. Животът ми винаги е бил силно свързан с планината и музиката и това ме прави различен човек, с когото трудно се осъществява контакт. Защото изискванията ми не само към мен са много високи.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12273636
Постинги: 4565
Коментари: 10794
Гласове: 18368
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930