Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.12.2011 23:25 - K 626
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 2555 Коментари: 5 Гласове:
9

Последна промяна: 24.12.2011 13:12

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

       Subito:  Коледен поздрав към  една музикантка, надарена с поетичен талант:

                      

                          МУЗИКАТА – ОЩЕ ЕДИН ПРОЗОРЕЦ КЪМ СВЕТА                                                         

 

      С течение на годините препълних главата си с музика и стана така, че вече ходя не на „щатните” концерти, а само на тези, където очаквам творчество от изпълнителите. Преди бях редовен посетител на камерната зала България и на голямата зала, защото се запознавах с произведения, към които имам интерес. Днес посещавам само концерти с големи артисти или изгарящи на сцената студенти, на деца и на мои приятели музиканти, които са ме поканили. Редовен посетител съм на изявите на децата в НМУ и на студентите в МА.

      Бях поканен преди няколко дни на концерт в НМУ, на който трабваше да присъстват двата президента - стария и новия, барабар с Веждикултурага. Убеден бях, че няма да дойдат тези хора, но си бях подготвил приветсвие до новия президент, което така да изкажа, че да го чуе агент Гоце. Биринджиите така и не дойдоха, но пък изпратиха цветя, поздравителен адрес и извинения.

    За участници в концерта бяха избрани най-надарените с талант  деца и знаех, че концертът ще се превърне в празник. Така и стана. Беше голяма радост и вълнение. Децата творят на сцената според възможностите си. Оприличих ги на пеперуди, които се измъкват от пашкула си и вече хвръкват с прекрасно оцветените си крилца. Със сигурност извън България...Това обаче, което ми направи най-силно впечатление бе програмата, в която бяха включени доста камерни произведения. Камерната музика - това е раздел от музиката, който в учебната програма на подрастващите музиканти се подценява, а тя според мен е най-важната от всички. Камерният ансамбъл помага на децата да намерят мястото си в него, да бъдат ритмични и прецизни, отоворни, да се съобразяват с останилите в състава, да влизат в диалог с различните инструменти, от самъвглъбени над инструмента да станат артисти на сцената. Най-трудният камерен състав е струнният квартет и за тези ансамбли в НМУ е още твърде рано за да се изявяват деца в тази област. Възможно е да се пробват в квинтет с пиано, каквито са писали Брамс, Шуман, Шостакович или Франк, но на пианото да има сериозен музикант. В консерваторията обаче най-даровитите музикално деца вече образуват такава струнна група. Така е възникнал Струнният квартет „Аврамов”, след него „Димов”, сега имаме и други, но на нивото на тези – не.

   Децата, изучаващи музика като малки се впечатляват от изпълнение на ансамбли с много иструменти, напр. симфоничен оркестър. Изпълнението на камерна музика, в която е включено само пиано напр. не ги впечатлява, също и малко по-голям ансамбъл като сонатна двойка или пък клавирно трио. За концерт със струнен квартет – те няма и да отидат и с право. Преподаватели по пиано и пианисти трудно „навлизат” в квартетното изкуство, защото са клавирно програмирани при обучението си и все търсят клавира, а какво остава за децата.Същото важи и за любителите музиканти, които проявяват интерес към музиката. Не говоря за т. н. меломани, една от най обидните квалификаци. Поради това запознаващите се – за които това е смислен процес! - като чуят напр. Реквиема на Берлиоз, написан за хиперсимфоничен състав, който може да се побере на стадион, но не и на сцена, те го считат за нещо страхотно. Същото важи и за двата Клавирни концерта на Лист. С минаването на годините и напредването в музиката за тези, които я обичат идва и прояснението. Реквиемът на Брамс, на Моцарт, тяхната красота и дълбочина започва да им се разкрива. Идва ред на разкриване на красотата и музиката в по-малките инструментални състави като октет, секстет, квинтет, триа, сонати, всичките с участие на пиано в ансамбъла. Пианото помага за по-бързото разбиране и обикване на произведението, защото то е велик инструмент, по природа многогласен и с голяма звукова мощ. Малцина обаче се задълбават в най-сериозния раздел на камернта музика, струнния квартет. Неговият баща е Татко Хайдн, а най-даровитият му ученик – Моцарт. Моцарт посвещава на Хайдн шест квартета, които за Хайдн  остават най-скъпият подарък в живота му. Какво представляват тези квартети личи от факта, че в последата година на живота си Бетховен, пишейки Последните си квартети – най-сложната музика в творчеството му, той ползва идеи от тях. Ако някой се интересува от квартетите на Моцарт помествам номерата, по които те могат да бъдат намерени – К 387, 421, 428, 458, 464  465. На квартетите на Бетховен пропускам да дам опусите. Те са трудни и за музикантите.

    Големите композитори винаги са отделяли място в творчеството си за камерната музика и те са правили това във върхови моменти в творчеството си или в преломни моменти на  живота си . Бах пише Сонатите си и Партитите си за соло цигулка след смъртта на жена му Мария Барбара. Бетховен пише квартет след неуспешен опит за брак с Тереза Малфати и го нарича Квартет сериозо, а в края на живота си пише още седем квартета поради разочарованието от племенника си. Моцарт пише квартети за да покаже, че се е поучил от добрия Татко Хайдн и да му благодари чрез тях. Брамс пише квартети, вдъхновен от образците преди него и трите му квартета са връх на този жанр при романтиците. Шостакович пише квартети, които отразяват социалистическия реализъм. Добре, че са го пощадили джелатите на Жданов.

    Сега ще се спра на един съвсем скромен по състав камерен ансамбъл, за който Моцарт е оставил ненадмината образци – две дуа за цигулка и виола. Отбелязвам, че Моцарт докато е работил в Залцбург е бил концертмайстор в капелата на архиепископ Колоредо и като такъв е написал 5 концерта за цигулка. Баща му, който написва фундаментален труд за обучението по цигулка, валиден и до днес, нарича сина си отличен цигулар. Но Моцарт е свирел и на виола, и на пиано, а вероятно е владеел в някаква степен всички инструменти, за които е оставил концерти. За инструментите с изключение на пианото, цигулката и кларинета, концертите му са второстепенни.

    Таза форма на камерна изява – дуо за цигулка и виола не произлиза от Моцарт. Дуа /не дуети/ , защото те приличат на сонати, са писали и други автори преди него, напр. Хайдн, но най-много такива произведения е написал братът на Хайдн, Йохан Михаел, който е бил на служба към архиепископ Колоредо в Залцбург. Моцарт посещава родния си град през 1783 г. и намира Йохан Хайдн болен, не можещ да изпълни поръчката към архиепископа да му представи в срок шест дуа. Написал е само четири. Моцарт се прибира в къщи, сяда и след два дни дава на Хайдн преписани на чисто липсващите към поръчката на архиепископа дуа. Връщайки се във Виена той изисква с писмо до М. Хайдн да му бъдат изпратени копия от тях, вероятно да напише още такива творби, но повече не твори в този жанр.

   Оставените от Моцарт шедьоври са два, в си-бемол мажор с номер К 423 и в масонската тоналост ми-бемол мажор с номер К 424. Да си слушал камерни произведения на Моцарт и да не познаваш тези две вещи е голям пропуск.

  Този жанр – дуото цигулка и виола - се появява още в ХVІ век, но в произведенията се е наблягало на виртуозността, на етюдното им начало. Моцарт освен на виртуозността набляга и на музиката. В първата част на първото дуо има канон, като темата преминава от единия инструмент на другия. Изискванията към инструментите са според максималните им възможности, също и към тези на изпълнителите. Интродукцията на второто дуо пък е Скерцо, но звучи като симфония. Симфония с два инструмента?!? При Моцарт и това може! В Алегрото обаче след интродукцията звученето като симфония става още по-пълнокръвно.

   Гениална шега на Моцарт са каденците в края на първите части, където двата инструмета свирят заедно каденцата. Те са изписани от Моцарт. При предствянето на тези творби в Залцбург Моцарт е изпълнявал партията на виолата.

  Преди да напиша нещо и за двойния Концерт на Моцарт за цигулка и виола, няколко думи за друг негов подобен шедьовър, Струнното му трио К 563, също в ми-бемол мажор, известно още като Диверименто за струнно трио. То заема уникално място в творчеството на Моцарт. Написано е също в любимата на масоните  тоналност и е посветено на един негов брат масон, Михаел Пухберг, добър човек, който му е помагал при затруднения в живота му. Ако не бе Моцарт, това име нямаше да го знае никой.

   Триото е в шест части. Моцарт е искал да напише нещо изключително, изобретателно, весело. В него има два прекрасни, весели менуета, една бавна част, която е божествена тема с вариации. Неговите главни части обаче са три: първото Алегро, Адажиото в ла-бемол мажор и финалното Рондо. Първата част на триото е симфонична по замисъл, върху нея е стоварил Моцарт най-голямата тежест на творбата си.

    Струнни триа са писани и след Моцарт, напр. трите от оп. 9 на Бетховен, но до нивата на Моцарт никой не се е възвисил.

    Моцарт пише и един двоен Концерт за цигулка и виола с оркестър в ми-бемол мажор, останал с името Симфония концертанте за цигулка и виола. Това е последната дума на Моцарт по отношение на концертите му за струнни инструменти. Този концерт подбужда велики творци в музиката след него да напишат подобни творби. В първата част на концерта струнните инструменти разговорят с обоите, после струнните преминават в пицикато и започват диалог с валдхорните. Появяава се прелестна втора тема.

    Втората част е тъжна и сериозна, в тоналност до-минор. Музиката й принадлежи към най-популярните страници от творчеството на Моцарт.

    Третата част е танцова по характер, пълна с изненади.

    При този концерт виолата е настроена с половин тон по-високо от колкото трябва и звучи различно, по-светло, както според Моцарт е трябвало да звучи творбата му. Да не не стигат изразните възможности на инструментите на твореца и той да ги промени, за да изпълнят те изискванията му – това е единственият случай в историята на музиката. Всеки се е докосвал до гения на това космическо чудо, Мцарт, но – убеден съм! – никому животът не е дстигнал да го разбере изцяло. Дори на най-великите композитори след него! Но пък са били повлияни от него така, както и много хора немузиканти като мен.

    Композиторите след Моцарт заменят виолата в ансамблите с виолончело. Брамс пише двоен концерт за цигулка и виолончело в ла минор с оп.102, вдъхновен от тази прекрасна вещ на Моцарт.

    На концерта на децата едно даровито момченце и една отлична виолистка, доста по-голяма, изпълниха Дует от Плейел. Този дует ме подтикна да напиша настоящото ми писание за най-скромните по състав камерни ансамбли за струнни инсрументи на Моцарт. Моцарт не пише както Бах пиеси за соло цигулка или виолончело. Чак по времето на романтиците този тип пиеси се възраждат, но ударението пада на друго място в сравнение с безсмъртните шедьоври на Бах. Двам като пример за сравнение Сонатите за соло цигулка на Изаи.

    Мен все ме тегли назад, макар да ми очертават такова светло бъдеще:

-          да ми направят магстрала, само за 4 часа да достигам до морето,

-          да построят и останалите МОЛ-ове, та по цял ден да си търся щастието по щандовете им, напр. чалгахитовете на Азис или Кондю,

-          да станат пакетите на мобилни оператори с включени към тях по 5000 мин. за разговор и по 1000 мин. за хитчалгашлагери.

   Чудя се сам на себе си, какво толкоз съм се заел да правя реклама на Моцарт и то на най-скромните му като итструментален състав творби. Дано и други се здапознаят с тези прекрасни творби, в които геният на Моцарт се проявява пък с пълна сила.

-            

  Моцарт като образец за недостижима красота и съвършенство от една страна и музиката като цяло са вдъхновявали и поетите. В едно стихотворение, което много ми хареса и част от което ще цитирам няма посочен композитор, но е повлияно много от музиката. Поетесата, написала стихотворението сравнява  със симфония разпилените думи, които галят, омагьосват, рисуват обич. Думите са за нея са част от мелодията, хармонията на тази симфония. Но клавирното в мисленето й не може да остане скрито, което проличава от този стих: Симфония от разпилени мисли по черно-белите клавиши.

    Прекрасно стихотворение. Само музикант може да напише такава красива вещ, само обичащият музиката ще забележи, че поетесата след сравнението на речта със симфонията посочва и възможностите на  клавира като изразно средство на поета. Шопен – поетът на пианото, така го е нарекъл Шуман. Той е писал балади, скерца – поезия със звуци.

    И още нещо родеещо се с музиката има в това прекрасно стихотворение. То звучи! Има кулминация, има мелодия,  паузи за поемане на дъх - както при песните на класиците и романтиците. Пожеланието ми по случай Коледа към тази надарена с талант поетеса е, такива творби да пише и да не си разпилява таланта. Върви се от голямото към малкото, но с много съдържание в него. Пример за това е Брамс. Първата му рапсодия е най-продължителна, втората – по-кратка и третата от оп. 119 е най-кратка. И с трите му Клавирни триа е така. След първото – огромно в си мажор, следват още две, като върхът при тези пиеси е третото в до минор, най-краткото. Но пък има четири части и красота, каквато композиторите след него не достигат Ей такива вещи създавай, надарена с талант Госпожо, като това стихотворение, част от което цитирах. Имаш талант, концентрирай го в стихове, в малки форми.

   Търди се, че пианистите които мислели в няколко линии /вертикално/ развивали двете си полукълба на мозъка и ставали разностранни личности. Можели после да работят като диригенти, като музикални директори, да станат поети, били подходящи дори за министър на културата Може и така да е.  

   А заглавието на постинга ми – то ми хрумна неслучайно - музикантите ще го разгадаят на секундата.

 



Гласувай:
9



1. mt46 - Музиката
23.12.2011 23:58
и поезията са близки, взаимно свързани. От стихове се ражда музика и обратното...
Пожелавам ти мажорно настроение /сол или си мажор/ - коледно и следколедно!
Здраве и повече Светлина!...
цитирай
2. planinitenabulgaria - На мt46:
24.12.2011 00:13
Благодаря!
Най-въздействащата ми тоналност е ми-бемол мажор. Като на масоните...
Коста
цитирай
3. mileidi46 - Вълшебна Коледа!!! за теб и за ...
24.12.2011 16:12
Вълшебна Коледа!!!
за теб и за всички,които носиш в сърцето си...
От все сърце!!!
цитирай
4. mt46 - Честита Коледа, приятелю!
25.12.2011 09:05
Здраве, Светлина и ми-мажорно настроение!
цитирай
5. ckarlet - Честита и много щастлива Коледа и от ...
26.12.2011 17:43
Честита и много щастлива Коледа и от мен!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12149649
Постинги: 4532
Коментари: 10746
Гласове: 18291
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031