Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.11.2011 12:42 - И ХОРАТА ПОЧНАХА КАКТО ЦИГАНИТЕ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 1149 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 05.11.2011 12:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

                                                                                                                                                                

                                                                 На Госпожа Пролет:

                                  И  ХОРАТА  ПОЧНАХА  КАКТО  ЦИГАНИТЕ...

 

     Градският транспорт е нещо доста скъпо. Един автобус за да измине дневния си пробег изразходва около 40 литра гориво на стойност над 100 лв. Съчленените автобуси – още повече. Горивото е само част от разходите за автобусите.  Те се износват, нуждаят се от честа смяна на бързоизносващите им се части, като гуми, ремъци, филтри, имат нужда от персонал за техническата им подръжка, която също е скъпа. На определен пробег се подменят масло в двигателя, в трансмисията. Трябват пари за заплати на хората от подръжката, за заплащане на такси като пътни винетки, на рекетьорите от т.н. Гражданска отговорност и КАСКО. Трябват пари за заплати на двамата шофьори на всеки автобус и на допълнтелните, чрез които се обезпечава излизане на линия на автобуса без почивен ден. Подбно е и положението с Електротранспорта, който се нуждае допълнително от токоизправителни станции  /ТИС-ове/, контактна мрежа, релсов път, електроенергия. И при него разходите са големи. Таксите от билетите покриват около 60% от разходите на Градски транспорт, останалата част като дотации отпуска Общината.  За метрото в това писание няма да стане въпрос. Там нещата са по-добре и то има бъдеще. Дано гърците да не издънят ЕС и заради тях да ни спрат парите за него.

    Истина е, че билетите и картите са доста скъпи, но те не покриват разходите на отдела Градски транспорт в Общината. Да се повишават цените също не върви, защото те са дотигнали един предел, след който вече доста хора ще престанат да си перфорират билети и ще стане по-лошо. Голяма тежест за градския транспорт са щъкащите по цял ден цигани из София, които го ползват без да си перфорират билети. Циганите пътуват неколкократно през деня, защото чрез возилата на Градски транспорт мъкнат намереното в кофите за боклук към гетата и кварталите си, където извличат необходимото им, а останалото – може би 90%! - изхвърлят около жилищата си или в деретата до гетата им. Пример – планините боклуци около блоците на циганите в квартал Столипиново в Пловдив. Чувал съм, че за да се избегнат скандали от ЦГМ са дали негласни инструкции на контрольрите да не провряват циганите, защото стават скандали, които до нищо не водят - циганинът няма да си перфорира билет или да си плати глоба, „това е ясно, както че ще съмне”. Това обаче дразни хората, които правят забележка на контрольора, че не проверява всички и пак се стига до скандали, при които потърпевш отново е контрольорът. Тази инструкция на ЦГМ да не се проверяват циганите в надземния транспорт им е известна от ромлидерите им и те пътуват без билети като дори не чувстват неудобство пред останалите пътуващи и от факта, че „тежат” на Градския транспорт, на Общината и на хората, които плащат и техните сметки. При случаи на подкана от контрольорите в стремежа си да покажат на хората, че проверяват всички пътници към циганите да си перфорират билет или да слезнат ако не строят това, без дори да споменават, че за нередовен пътник има санкция 10 лв, циганите вдигат такъв джангър, че за всички пътуването се превръща в ад. В друг постинг ще опиша два такива случая в автобус 305.

      Тази практика обаче, контрольори на ЦГМ да не закачат циганите без билети има ново развитие, съобразено с все по-наглото поведение на циганите в превозните средства на Градски транспорт, които считат, че понеже са бедни, безработни и многодетни трябва да пътуват безплатно.  Тъй като от ЦГМ не могат да се намерят кандидати за контрольори в линии към циганските квартали, напр. в автобусите №79, там контрол липсва тотално. Има и други такива линии и аз сега ще спомена три такива, които ползвам. Това са автобусните линии №1, 2 и 4. Причината за да изчезнат контрльрите от тези три линии са експлозивно разрастващите се цигански райони по маршрута им и най-вече при спирка Разклон Германски път. Горубляне пък стана място, където те се сбират през лятото и прекарват деня - циганките с децата по градинката, циганите – на бира. За да не стават скандали в автобусите  и поради това, че контрольри по тези линии не искат да работят, линиите са оставени на автопилот. За да си купят хляб, да се разходят  или по разни нужди циганите /напр./ от Разклона качват един автобус и пътуват до където решат: До Горубляне, където има люлки за деца и супермаркет с бира, до Метрото, Технополиса, Карфура или по дела. Пребиваващи временно в София по дела цигани пък продължават с автобуси до гарата.

    Човекът обаче е икономическо животно. Всички хора виждат, че циганите пътуват без билети, че в автобусите  №1, 2 и 4 няма контрольори и вече стана така, че и хората започнаха да правят точно това, което правят циганите, да пътуват без билети. В касата на Градския транспорт  от тези линии постъпват само парите от хората, които имат карти за цялата градска мрежа или за две линии, като едната от тях включва тези три автобусни линии. Това превръща линиите в губещи. А какво става по тези три автобусни лини го знаят не само циганите, но и хората: щом автобусите стъпят на Цариградско шосе, контрольрите изчезват яко дим от тях. И нека някой познае кои веднага се качват в автобусите. Ще ги подсетя, като им кажа, че тези пътници освен че не си порфорират билет и развоняват автобуса. Хората също започнаха да се съобразяват с този факт – от Цариградско шосе до крайните си спирки и от крайните спирки до Цариградско шосе и те вече не си перфорират билет. Оправданието им - за едни може без билет, за други не. И казват на приятелите си, ако се засекат с такива, не си перфорирай билет до Панчарево или Пасарел, няма страшно. От тези линии  загубите за Градски транспорт са доста големи, защото по тях пътуват много пътници, от които според мен половината цигани. В почти всички случаи на спирка Разклона за Германски път качващите се в автобусите са само цигани. Не, че циганите вече са станали половината от хората, но те пътуват многократно, колкото пъти решат. Все едно автобусите са пуснати да ги развозват тях. Хората отиват на работа и се връщат, циганите пътуват, пътуват, пътуват. И влачат чували от сезал  с боклуци или големи сакове също с боклуци, от които извличат неща за лично ползване или за предаване в Отпадъци. И правят планини от боклуци около заселищата си ако няма накоя река, в която да ги хвърлят и тя да ги отнесе в Искъра.

    Изборите свършиха. Ще трябва да се огледа бюджетът на Общината. Първо се гледат губещите отрасли. Такъв е Градският транспорт. И първото предложение обикновено е да се повишат цените на билетите. Дали няма обаче  някой да каже, че пътуващите без билети са твърде много и че по техния пример вече и хората, където това е възможно, започнаха да пътуват без билет? И че по този въпрос нещо трябва да се направи!

    Проблемът с пътуващите по Градски транспорт цигани ще се става още по-тежък поради тенденциите на миграция на циганите към София, където те намират поминък по кофите за боклук, като жрици на любовта, джебчии, крадци на метали, по домовете и др. Свободата на придвижване,  която им осигурва демокрацията, отказът на местната власт в цялата страна да прилага законите на съответната Община спрямо тях, застъпничеството на ромлидерите им и на тези за правата на малцинствата, начело на които стои Джордж Сорош катализира този процес и той ще придобие катастрофални измерения след десетина години. Давам за пример двата нови квартала на Велинград – единият при влизането в града в дясно, където циганите изчезнаха боровата гора и другият в Чепино, по ската с копторите, където няма никакав инфраструктура и... местна власт. Какво стана с красивия курортен град Велинград?

   Ще завърша с въпрос към кмета на София:

   Ако един циганин напр. от Видинско реши да се премести в София и се засели в кв. Баталова воденица, дали някой ще му поиска документ за собственост на земята, където се е заселил и дали като започне да пътува по дела из София с Градски транспорт някой пък ще се осмели /само/ да го подкани да си перфорира билет? Липсва ли такъв проблем пред Общината или той се премълчава?

     

       




Гласувай:
5
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 7376041
Постинги: 3163
Коментари: 8446
Гласове: 15435
Архив
Календар
«  Август, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31