Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.03.2011 15:03 - ПРЕХОД С АВТОМОБИЛ „РОДОПСКИ ЯЗОВИРИ”
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 10014 Коментари: 0 Гласове:
7

Последна промяна: 15.03.2011 15:05


                                                         Всички ние сме пътници на борда на този     

                                         прекрасен космически кораб,наречен Земя.

                                                                                                     Дела Раи                          

 

                          ПРЕХОД  С  АВТОМОБИЛ  „РОДОПСКИ  ЯЗОВИРИ”

 

         Този преход е един от най-красивите аква турове в България.Подходящ е за прохождащи в туризма или за семейства с дете,което още не може да ходи както големите хора.Преходът може да бъде извършен с обикновен автомобил,с помощта на който ще се достигат и местата за пренощуване.Още по-добре е ако се пътува с кемпер или с автомобил и каравана.Кемперът трябва да се остави на подходящо място,защото пътищата са лоши и може да се преобърне някъде.Ако пътуването обаче е с кола и прикачена към нея каравана е още по-удобно,защото караваната се оставя на някое място за нощуване,а с автомобилът може да се допътува до някоя по-близка изходна точка.Язовирите в Родопа,които са особено красиви са осем на брой.Има още толкова,но те са по-скоро водоеми за населени места или развъдници за риба с допълнителна функция да съхравяват за напояване пролетните води в реките.Обикновено са дадени на концесия на мутри,заради които рибата стана по-скъпа от месото.

     В Родопа има една много голяма река - Арда,три големи – Чепинска,Въча и Чепеларска,четири,бих казал средни – Доспат,Върбица,Крумовица и Бяла и много малки реки,които през пролетта са доста пълноводни.Голяма част от малките реки текат на север към Тракийската низина,като една от тях,Харманлийската дава питейна вода за Хасково.Изключително интересна река е Перперек,която си променя обема в много големи граници.Това водно богатсво на Родопите и променливият дебит на водите в реките е причината да се построят в тях доста язовири за оползотворяване на енергията на водата и акумулиране на вода за напояване през лятото предимно на Тракийската низина.В аванс ще кажа,че измисленото как да стане това строителрство е било много далновидно и е изпълнено качествено.

        Язовирните групи в Родопа са три.Първата група обхваща т.н.Баташки водносилов път.В тази група влизат пет язовира: Батак,Тошков чарк,Голям Беглик,Малък Беглик,Широка поляна и Джиневра.

        Втората група язовири обхваща водосборната зана на река Въча,като чрез специален пенис,наречен прозорци,в нея е включена водосборната зона на р.Доспат и дори реки,които текат към Места,напр.Канина река.Тази група включва язовирите Доспат,Тешел,Цанков камък,Въча и Кричим.Годишният отток на водите по тези две язовирни групи е почти равен.Ако някой снесе милионче в евро на Догана,той ще ни консултира с точност до грам колко вода изтича годишно от тях.

       Третата група язоври са по река Арда.Без да си искам милиончето за консултации,като човек,отлично запознат и с този воден басеин казвам,че каскада Горна Арда трябва да се строи!За енергетиката от нея ще има голяма полза.Групата Арда обхваща три грамадни язовира,Кърджали,Студен кладенец и недостроеният Ивайловград.Има и четвърти,яз.Боровица под с.Безводно за питейна вода на Кърджали,също един доста голям язовир.

       Ще предложа маршрут по тези язовири от запад на изток.Няма да предлагам туристически маршрути от тях,само ще спомена някои направления и ще уточня мястото им сред Родопа.По-подробно ще се спра на особеностите на самите язвири.Всеки язовир е един бисер,различен от останалите.Аз имам два любими язовира,Голям Беглик и Студен кладенец,не защото са по-красиви от другите.Тръгна ли към язовирите,в съзнанието ми излизат тези два.А от реките в главата ми упорито стои Хамбардере с комбинацията от прекрасни гори и сипейно-пясъчно-каменни пустини.

       Маршрутът започва с един язовир в Рила,на границата с Родопа,който никак не е за подценяване,Белмекен.От старото шосе за Пловдив при гара Сестримо се поема нагоре по Рила.При разклонението за ПАВЕЦ Белмекен се продължава направо,към енергийния социзгъзек Чаира.С джипове може да се мине покрай ПАВЕЦ-а и да се достигне под стената на яз.Белмекен.Пътят обаче за Чаира и разклоненията му след него към местността Куртово и към яз.Белмекен е добър.Като се достигне този язовир и се премине по брега му в дясно има разклонение за високопранинския лагер Белмекен.

     Искам да отбележа,че ПАВЕЦ Белмекен е също велик строеж и допринася голяма полза за енелретиката ни.Той е с пет генератора по 80 мвт,от които два могат да работят като помпи.Теизкачват водата 700 м.вертикално.Слабото място на това звено е некачественото изпълнение на язовирната стена.Зидарията е направо трагична.Редовно я поправят,подсилват,а тук на височина 2100 м.н.времето за работа е кратко.Като човек,който умее да строи с камъни давам оценка на строителите на стената „Пълна скръб”.Язовирът побира около 50 млн.куб.м.вода,но не го пълнят изцяло,защото стената му пропуска.

     Вторият ПАВЕЦ,Чаира,е заченат между мегаломани и ненормални.Той може да работи примерно половин час и ще изчерпи водата на яз.Белмекен в случай,че стане повреда с ядрения реактор с мощност 1000 мвт.Толкова пари отидоха тук напразно.

     Пътят след разклонението възкачва алпийска част на Рила малко над нивото на яз.Белмекен и го заобикаля.След това минава покрай язовира и преминава върху контрастената.При построяването на язовира демонстративно го държаха пълен,имаше коридори за плуване,макар тук да е страшен студ,2100 м.н.в.Водата можеше да се достигне с ръка от контрастената.Тук в този малък язовир идват водите на Рила от алпийския й пояс посредстнвом прозорци /подземни канали от бетон или стоманени тръби/,направени по-най-грозния начин възможен начин и се устремяват към турбините на ПАВЕЦ Белмекен.От тук има пътека за хижа Белмекен.През спортния град пък може да се отиде директно в хижа Трещеник по приличен път.Чаловете на този дял на Рила са дали името на дела й тук Чалтъка.Те започват още от седловината Яденица и свършват чак при хижа Заврачица.

      При яз.Белмекен всеки остава толкова,колкото би желал да се наслаждава на красивата алпийска природа: Пасища,клекове,поточета,едно езеро има при х.Белмекен,но не е близо.Мястото обаче като спортен център запада.Вече няма и автобусна линия насам.Не съм попадал на информация за съдбата на спортните сгради,но вероятно и тях са ги купили мутри по схемата за 1 лв,но със задълженията им.Както Кремиковци.Спортът се развиваше при социализма,сега е начин за пране на пари подобно на строителството.Западането на този район е неминуемо.Той запада и като изходна туристическа точка в посока към прекрасния дял на Рила,Чалтъка.Някога горе имаше стотици стада овце,днес няма и една овца.

      Пътят се спуска към местността Куртово,също много красива.Името й идва от многото вълци някога,които са се крили по клековете на Балабаница и Раковица.Имената по Рила са образувани на основата на името на някой мъж,напр.овчара Балабан или Райко,след това към името слагат женско окончание и от Балабан става Балабаница.

     Следващото красиво място е Юндола.Къщите са разпръснати по възвишенията,за да не отнемат площи от плодородната земя,има и ж.п.гара наблизо,приказка.Тук има пазар и е редно да се купят стоки от хората,напр.сирене,диви плодове и др.защото са екологични и защото хората тук нямат пазар за продукцията си.За тези хора Вазов казва,”Нищета в пазвите на рая” .

     Местността Юндола не влиза в темата ми за язовирите,но тя е толкова красива,че не може да се подмите току така.Тук любимото ми село е Пашово.Типично мюсюлманско село в района е Света Петка.А борвите дървета какви са наоколо!

     Пътят слиза във Велинград,където трябва да се внимава с колата,защото някои ромове могат така да направят с нея,че да прекратят преждевременно отпуската ви.Ако този ден е неделя,има помашки пазар,където пак поради същата причина,да се изкупи на хората продукцията и да се купи екологично храна,може да се купи от помаците всичко:плодове,зелечуци,месни и млечни произведения,трайни храни като боб и др,колата ще ги вози.Любимото ми място за почивка във Велинград е една сладкарница до бившите хали,където хората сами си произвеждат тортите,а също зареждат хотели и магазини с тях.

       Пътят продължава към Костандово,в ляво от което остава известното Животниско гробище с костите от праисторически животни.Следват Дорково и Ракитово,където спирането за магазин или нещо друго е абсолютно противопоказно заради високата концентрация на дебнещи ромове и започва изкачването към яз.Батак.Достига се разклона за снобарника,Цигов чарк,където обаче е и красиво и интересно.Срещу ресторантчето има остров в язовира,има и лодки,наблизо има контрастена,но сега пътят към нея минава покрай големи мутрешници.В тях мутри вложиха откраднатото за строеж на хотели и ресторанти.В целя свят разбойниците перат парите си чрез строителство.За втори път казвам,че разбирам от строителство и съм впечатлен от строежа на един мутрешник до НДК,който облицоват с полирани гранитни плочи,поръчани в чужбина.Плочите издигат с кран,защото са дебели десетина сантиметра и с площ по един квадратен метър,което означава,че една плоча тежи между 350 и 400 кг.Тук чак такова нещо няма,но пък като РЗП сградите са нещо много огромно.Те ще запустеят веднага след построяването им.А хорицата са били окрадени със сумата,отишла по строежа им чрез банков или друг тип грабеж.....

     Пътят заобикаля язовира като прави отклонение за гр.Батак.Тук на брега на язовира построиха параклис Света Марина.В дясно от него раздадоха земи за строеж и някои си построиха къщи.Районът е обилен на подземна вода и които не построиха къщите си по съответната технология,те са обречени.Да не се посети музеят и църквата в Батак е непростим пропуск.Новият панорамен път покрай язовира е много красив.В местността Дъното /на Баташкотот плато/ има хотелчета,ресторантчета,там може да се нощува.Наблизо има и летовище,Свети Константин.И там що мутробароци извъртяха!.

    Язовир Батак е един от големите язовири в страната.Има завирен обем около 300 млн.куб.м.вода.В него идва енергйно отработената вода от язовирите Голям Беглик и Широка поляна,след което тя се отправя за ВЕЦ Алеко и ВЕЦ Пещера.Язвирът не се намира по долина на река,а е върху една преградена с контрастени низина,наричана Баташкото блато.Не мога да определя красотата му спрямо другите,всеки язовир е различен,но този  е много красив.Красотата му в района на Дъното бе оценена от пловдивските магистрати,които незаконно си построиха тук мутробароци в чашата на язовира.

    Следващият ден маршрутът продължава по шосето за Доспат.Пътят пресича високата Баташка планина през проход около 1500 м.н.в. в местността Картала /Орела/.Тук някога имаше лятно село,магазин,сега са останали само складове за пясък за пътя през зимата и някои сгради.Лятното село Картала вече го няма.След тази местност има отклонение в ляво за яз.Тошков чарк.Слиза се в едно лятно село,където сезонни работници добиват дървен материал и  залесяват.Наблизо е язовирът.Околностите му са прелестни.Този язовир има за цел да прехване единия приток на Двинската река и да изкачи водата й с помпи в яз.Малък Беглик.Красотата му бе оценена още на времето от партийните ни другари,които го превърнаха в техен рибарник,а когато не ловяха риба,ходеха на лов.С падането на другарите,пътат от лятното село до язовира западна.

     Следващият язовир е Малък Беглик.Ройонът му е златното счение на красотата на Западни Родопи.На мен това е едно от любимте ми места.И тук някога имаше лятно село,имаше и поща.От тук нагоре по Бегликя тръгваха овчари,залесители,секачи.Днес останаха само секачите и такива като мен.Не мога да пътувам по този път и да не остана дълго в началото на язовира.Това е малък язовир,имащ за цел да прехване водите на някои реки,спускащи си от Бегликя и да ги изкачи с помпи в яз.Голям Беглик,който е следващият.Той някога се казваше яз.Васил Коларов.Този язовир е в долината на преградена с разкошна стена река,течаща към Девин.Красотата тук е различна от яз.Батак,защото е на височина почти 1500 м.н.в.По десния бряг на язвира има път,който извежда до възловата точка за туристите,Черновръх.

      Този язовир възприемам като алпийски.Тай е на открито място и тук винаги духа.Има почивни станции на НЕК,имаше и хотелчета и туристически хижи,днес те са заключени.Голямата дълбочина на язовира позволява да живеят в него различни видове риби и кошчетата на рибарите тук са винаги пълни с риба.С разрешение на охраната на стената може да се слезе долу в основата й.Тогава се вижда нейното величие и се усеща мощта зад нея на около 60-те млн.куб.м.вода в него.

     Мястото на този язовир в Родопа е много централно.То се пада в район,който включа Баташката планина,Сютките и Девинския балкан.Тук се чувствам като цар от шахматна игра,застанал в център на дъската.На където и да тръгнеш,разстоянието е най-кратко.Дали този район не е и най-красивото място на Западните Родопи,не мога да кажа.

     Пътят през язовирната стена отвежда до следващия язовир,Широка поляна.Този язовир е в страни,на около 2 км.в ляво от пътя.И тук не е имало река,а няколко дерета.Язовирът лежи върху ливади и изглежда като гора с вода в нея тук и там.Това е една огромна заравненост на рид,който разделя река Доспат,течаща на юг и река Девинска,течаща на север.Този язовир е плитък,много широк,с няколоко контрастени,които преграждат пътя на водата.Надморската височина на най-високата точка на водата е колкото на яз.Голям Беглик.Те са свързани гравитачно с подземен водопровод.Източването на водата от яз.Голям Беглик „дърпа” вода и от този язовир.Бреговете на язовира са много типични.Представляват гори,които с различни форми навлизат в язовира.Всичко е много оригинално.На най-неочаквани места са строени сгради от първите ни по различни времена.Дори за цар Борис е строена ловна хижа,един грандиозен каменен стоеж.Най-гъсто застроеният бряг на язовира е в местността Кавалтепе.Има връх с това име,гол,от който се вижда Олимп.Тук има доста дълга контрастена,а под нея има малък язовир,Джиневра.В него се събират още рекички,които текат към Девин,но от язовира с помпи водата се изкачва в яз.Широка поляна и от там – в централите на Батак.Тук е най-обгледното място около язовира.Имаше почивни станции,строяха къщи,сега този сграден фонд се изоставя.Защо не идват хората сред този рай,а се блъскат по горещите плажове,където ги крадат цигани и плащат на мутрохотелиерите високи цени,това никога не съм могъл да разбера.Чувал съм обяснението,защото ако дойдат тук,ще трябва да си размърдат дебелите гъзове.Аз покрай морето само преминавам.Спирам за малко,порадвам му се и продъжавам.Човек открива себе си сред природата,моето място не е при морето.

        Следващият язовир е Доспат.Към него от яз.Широка поляна има доста спускане по един от бреговете му,от където се разкриват страхотни гледки.Този язовир е много голям,побира около 450 млн-куб.м.вода.На мен ми прилича на море.Стената на язовира е до град Доспат.От Доспат към Сърница има два пътя,по двата бряга на язовира.Десният е по-добър,но и той е зле.Левият преминава през райони,които са си присвоили днешните силни и където зад скъпи огради се извисяват дворци.Собствениците им пътуват  с джипове и да се построи там един добър път,те не биха желали.Подобно заселище има на яз.Ивайловград,за което се оказа,че си го били построили митничарите със заплатите си от 400 лв.Добре е обаче да се обиколи язовира,като от с.Сърница се отиде до Медени поляни,поляните със скалите – болиди и скалата с жабата върху нея.

      Предназначението на яз.Доспат е да отнеме от изворния басеин на река Доспат водите и да ги отправи чрез тунел към ВEЦ Тешел.Там се изгради и изравнител,наричан язовир Тешел.Така вместо към Гърция водите на р.Доспат текат към Тракийската низина.   

      Районът на Доспат е един от най-красивте дялове на Родопа.Тук на времето са идвали султаните на лов.Горите,наречени Доспатдаг са били пълни с дивеч.Един от султаните,наречен Авджи е прекарвал тук цялото лято с хиляди придружители,които да му гонят дивеча към него.За мен вододелното било на Родопа,което е и границата ни с Гърция и долините му към нас са най-красивата част на Западни Родопи.То започва от връх Виденица,минава над Триград,после през най-високото село в България,находящо се на 1700 м.н.в.,Чамла,после по Карлъците над Широка лъка и накрая връх Перелик.Изказвам мнение,защото считам че е компетентно: Колкото по близо до водолелното било на Родопа се върви от изток на запад или от запад на изток,толкова по-красива е природата!

     След яз.Доспат се пътува през едни наклонени скатове,осеяни с махали.От планината се спускат две реки,които текат в пазлични посоки.Втората река се нарича Магарешката.След нея започва стръмно изкачване и пътят пресича един висок рид,разделящ река Доспат и река Въча.Горе на рида се намира турското село Борино.В района има няколко села с турско население,Тешел,Гьврен и Грохотно.Останалите са помашки.Село Борино изглежда добре,защото тукашните турци работят в Турция и се връщат с нормални заплати,докато тук в с.Борино поминък имат само тези,които гледат животни и тютюн,но тютюнът постеренно го умират.Селото има бъдеще като туристическо,защото е една от вратите към Девинския балкан.Той също е феномен,но много различен и труден за посещение,а също и опасен поради карстовия са характер и скалистите места.

      След Борино следва един изравнител на водата,която идва от яз.Доспат и се подава към ВЕЦ Тешел.Наричат го яз.Тешел,но това не е  никакъв язовир.Тешел /преведено от турски език означава огнен вятър/ е водосбор на няколко реки и кръстопътно място за много интересни туристически обекти,напр.втората по красота в Европа пещера Ягодинската.На мен любимият ми преход е от тук до Османовия вир,после по река Ливадето,нагоре по Брахамаговица и до с.Чамла.От никъде другаде няма такъв хубав изглед към масива на Перелик.

    Надолу по река Въча следва първият язовир,най-новият в България,Цанков камък.Интересното при него е стената му,извита навътре дъга.Тук планината е карстова,издупчена,което наложи да се бетонира дъното му със стотици хиляди куб.метри стоманобетон.Язовирът е известен с това,че от него не краде този,който не можа.Доганът открадна към 2000000 лв.но съдът,който се командва от агент Гоце го оправда въз основа на обстоятелството,че Доганът не бил ходил на работа и следователно не можело да се счита,че от висотата на служебното си положение се бил възползвал.Изкараха го кристално чист,като спрайт,пардон,като Софиянски.

За обем на завияването на язовира служи и част от долината на р.Гашня,идваща почти от вр.Боташки Снежник.

      Обемът на този язовир не е голям,около 110 млн.куб.м.не са големи и машините му,две по 40 мвт,но има тръби след язовирната стена,които повишават напора на водата към турбините.Трябваше да го има този язовир,защото р.Въча носи много води,но ме е яд,че може би само аз не откраднах нищо покрай него.То бяха кражби без спир.Австрийските работници пък заплодиха почти  всички циганки-проститутки от Девин,които се издържаха от тях по този начин и стана така,че сега половината циганена в Девин са руси.Бащите-фрицове изчезнаха след свършване на строителните работи.

    Съвсем накратко искам да кажа,че съжителтвото помаци-цигани е невъзможно,но в Девин има такова нещо.Твърди се,че цаганите са докарани тук от ДПС заради гласовете им по време на избори,но те не се върнали по пазарджишко,а после пък циганките се сработили с чуждестранните строители и така се заформил поминъкът им.Пет пъти по дълго го строиха този язовир отколкото трябваше,пет пъти отпускаха допълнителнсо пари за него.Стана язовирът,а покрай него - в циганския кваратал се появи нова раса.

     Следващият голям язовир е Въча.Той е в завирена част на долината на река Въча,втората по непослушност река в България след Арда.Единият стръмен и висок рид е на Баташката планина,а другият – Върховръх на Чернатица.Този язовир е много дълъг.В началото му се намира село Михалково,известно с извора с естестевно газираната си вода.Тя извира бяла,защото има в нея разтворен въздух.Михалково е село с кръстопътно мяста на четирите посоки.От него може да се иде в много села на изток /Баташка планина/ и на запад /Чернатица/.При възможност ще опиша поне десетина маршрута от Михалково в тези две посоки.

    Язовирът,с обем 220 млн.куб.м.аз намирам за интересен,но мутрите го намират за атрактивен.Мутри и бракувани спортистки си купуват плаващи къщи в язовира.Покупката на имот не изисква документ за произход на парите и поради това придобиването на имоти си е чисто пране на пари,законно.Строителната измама,наречена строителен бум или втори банков грабеж също изпра много от парите на престъпниците и ограби наивниците,които банкие привлякоха да си инвестират парите при тях.

     За мен интерес представлява стената на язовира,която се посещава свбодно.Тук наблизо са преминали останалите десетина живи партизани,спуснали се от вр.Санджак след преследване от ловните дружини. От стоте и петдесет партизана от отряда Антон Иванов,убити или умряли от преумора,измръзване или глад,спасили са се само тези,които са успели през март да преплуват река Въча и така са избягали от преследвачите си.Има паметник за това събитие и поради него язовирът се казваше Антон Иванов.Един престъпник,работил едновремнно за / и против/ Сталин и Чърчил.

      След яз.Въча по реката остава още един малък,но интересен язовир,Кричим,с много сложна функция.Отработената енергийно вода от яз.Въча се задържа тук и според нуждите от енергия в момента водата продължавап за ВЕЦ Кричим или ако има достатъчно енергия в момента,тя може да се акумулира чрез изкачване на водата обратно в яз.Въча.

     Стената,помпите,централата,всичко тук е много сложно и грандиозно.Как са работили на такава височина работниците,с какво са изкачвали горе бетона,когато понятието бетонпомпа не е било познато,не ми е ясно.Като погледнеш горе от стената изтръпваш,а хората е трябвало да стоят на нея и да градят.Това повече не може да стане.Майсторите умряха,нови майстори няма.Има крадци,юпита,мутри,бизнесмени,пазарни проститути,ограбени хора,обрулена държава.

     Остават още три големи язовира в Родопите по река Арда: Кърджали,Студен кладенец и Ивайловград.Няколоко предварителни думи за реката Арда:

      Това за мен е най-великата река на България.Тя отводнява целите Източни Родопи и дебитът й е както много голям,така и много променлив.Причината е,че когато вали дъжд или се топят снеговете,Източните Родопи,предмно скалисти, почти не попиват водата както Западните и всичката вода се усремява в реките.Ако завали дъжд в Западни Родопи,водата се стича в няколко реки,а в Източни Родопи – само в една.Има още една малка река там,Бяла река,то тя има малък изворен басеин.Траки са живяли по долината на р.Арда и са оставили много културни паметници в целия й изворен басеин.

       Към първия язовир на Арда,Кърджали,се пътува по шосето от Асеновград за Кърджали.При Комунига се отклонява път в дясно за с.Безводно.По това отклонение е пълно с тракийски култови ниши по скалите,но сега става въпрос за язовирите.Пътят слиза долу в долината на р.Боровица.В дясно има язовир за питейна вода за Кърджали,яз.Боровица,а над него е село Безвоно.И двата обекта преди посещението на трите големи язовира са така интересни,както яз.Белмекен преди Баташките язовири.

    Язовир Кърджали,най-големият от трите язовира по р.Арда е един от най-големите язовири в България.Максималният му завирен обем е 550 млн.куб.м.вода.Този язовир е много интересен.Започва с два ръкава,по долината на р.Боровица и по долината на р.Арда.Между тях има един красив рид,Бездювен,който навлиза като полуостров в язовира.На най-острата точка на рида е построена крепостта Патмос.Навсякъде по долините на реките има тракийски скални култови ниши.По-голяма е концентразията им по левия бряг на язовира,където се намира култовата пещера Вулвата и мегакомплексът Дъждовница.И по левия и по десния бряг на язовира има пътища и десетки селца,според мен по нищо не приличащи на българските.Каменни турски къщи,голяма часта от тях изоставени поради изгонването на хората по време на възродителния процес,каменни огради над два метра,комбинация между пустиня и градинки,такъв е пейзажът тук.На места път слиза долу до бреговете на язовира напр.при селата Пъдарци,Старо място,Главатарци,Крайно село,Тополчане.С кола може да се отиде до много места в непосредствена близост до брега на язовира.Пътища водят направо към язовира,под чиито води останаха много села.

      Стената на язовира е много особена.При стротелството й се оказва,че скалите,в които е вкопана тя не са чак толкова здрави и се наложи да променят констукцията й с цел да я подсилят.Точно под стената е град Кърджали.

       Над язовира има въжен,мост,наречен Суховският,но село Сухово е доста далеч от моста.Този мост е така важен за региона тук,както бул.Царигардско шосе за София.

     Околностите на язовира са много интересни: села,тракийски светилища,тук наблизо е най-великиат според мен сроеж в България,Ардинският мост.Заради него и скалите над Ардино този град ми е любим в района.

     Следващият голям язовир по р.Арда е Студен кладенец.Той е с по-голяма площ от яз.Кърджали,по-широк е и по къс,има почти същия обем.От тази група язовири този ми е любимият.Той започва почти веднага след стената на яз Кърджали.В язовира се вливат две реки,Перперек от север и Върбица от юг.Златното сечение на язовира е при село Лисиците,където има въжен мост над него,а също и ж.п.гара Момина скала.От двете страни на язовира има голяма концентрация на трикийски култови скални останки и крепости.Долу,от брега на язовира,който ми прилича на море,се разкриват прекрасни гледки.Любимо място ми е устието на река Върбица,където има огромна крепост.Тук на един връх е светилището Читкая,а обгледността никъде не е така разнобразна и обширна,както от тук,в райна на село Лисиците.И в ляво и в дясно от брега на язовира има тракийски култови останки.Тук наблизо са Татул,Равен,Каменната гора,понятия,които носят красота и радост,който ги е упознал.

     Язовирът има стена до местността Дяволския мост,естествен скален мост.Понятието не е точно,защото този мост е цепнатина в скалата,където Арда когато е маловодна тече в един процеп,широк 3-4 метра и дълбок 60 метра.

     Специално препоръчвам на туристите спускане по долината на река Буюкдере /Големица/ от рудник Звездел до с.Зорница.Това нещо никъде другаде у нас го няма: красота,дивотия,средновековие,запазено до днес.И гостоприемни хора,само дето знаят две-три български думи.Ако си оставиш колата отворена,не само,че нищо няма да ти откраднат,но може и някакав алмаган да ти сложат,напр.сушени плодове.

    Последният голям язовир по река Арда е Ивайловград.Това е най-дългият язовир в България.По осовата линия на реката той има дължина 35 км.Долината му е тясна с едно изключение малко след Маджарово и поради това побира малко вода,около 200 млн.куб.м.Язовирът е недостроен,аз специално много съжалявам за това,защото щеше да укроти р.Арда в по-голяма степен и да осигури повече вода за енергийно отработване.Ако язовирът бе построен според проекта,той щеше да залее Маджарово,където имаше златни рудници.Злато май въобще не е добивано,после рудниците ги купиха мутри и веднага ги затвориха.Ако язовирът бе построен според проекта той щеше да залее Маджарово,Малки воден и Бориславци,където щеше да се събере огромен воден обем,по подобие на яз.Батак и Широка поляна.Жалко.При това положение обемът му щеше да надминава 700 млн.куб.метра,сега побира само една трета от проектираното.Стената на язовира е уникална и според мен единствена от този тип в страната.На мен ми прилича на стената на язовира Хувърдам на река Колорадо,но една микрочастица от нея.Височината и е около 80 м,а е трябвало да бъде над 120.Преградена е една скалиста цепнатина,удобно място и за дори по-висока стена.Този пропуск не може да се оправи

     Пропуск на този язовир е още,че няма кой да направи и тук един въжен мост над него между селата Долноселци и Камилски дол.Веднага и дивите животни и хората и туристите ще защъкат по него на смени.Ако сега трябва да се пресече язовира,необходимо е да се изминат около 100 км.Няколко хиляди лева трябват за строежа,не пари за магистрала.Дано някой се заеме с това!

     Язовир Ивайловград е между два рида на Родопите,Гората,от север и Черни рид от юг.Пътят от Крумовград до Ивайловград преминава все по билото на този рид и е много обгледен.Това си е направо панорамен път.Само една по-значителна река се влива в този язовир,реката Марешница от юг.

     Реката Арда в участъка преди Маджарово е изключително страховита.Отвесни скали,остри чуки,каменни сипеи.Долу в разшираната част на коритото на реката се извива като змия Арда.Тук горе на един завой преди много години ми мина мисълта,че Арда е най-великата ни река и не промених никога мнението си.

    До долната част на язовира е гр.Ивайловград,в този изоставен от страната ни край.Тук богатството са дъбовите му гори и мутри ги секат и изнасят в Гърция като за световно.В района вече села няма,хората се изселиха,защото бяха тотално изоставени: без пътища,без вода,без снабдяване,прицел на мургави крадци гастролъри,търсещи предимно цветни метали.Все още има тук и там в някое селце по една баба.Този край е бил предоставен на изселниците от Тракия,която бе придадена към Гърция и Турция.Дойдоха тук хората с трудовите си навичи и умения в земеделието и животновъдството,после ги текезесираха,те напуснаха тези земи и отдоха по София.В района турци няма.Подобна бе съдбата на тракийците в района на Перперек с тази разлика,че те като се изселиха по София,на тяхното място се заселиха турци.

    Река Арда има една сестрица,реката Бяла.По течението й язовири няма,защото долината й е много широка.

     Преходът,който описах и чрез който могат да се упознаят по-големите родопски я.зовири може да педизвика интерес към някои от тях,към околностите им и да се оформи като притегателен център за години напред.Познавам почти всички язовири в България и изказвам мнение,че тези са най-красивите в България.Във всяка от трите групи язовири има бисери измежду тях,всяка група е различна от другите.Могат ли да се сравняват напр.яз.Голям Беглик и яз.Студен кладенец?Не могат.

    Който упознае язовирите,нека се опита да прецени....

    На добър път!

 

                                                                                                             Т.     Пр.

 

      

   

      

 

 



Гласувай:
7
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 7164426
Постинги: 3082
Коментари: 8197
Гласове: 15140
Архив
Календар
«  Април, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930