Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.02.2011 21:14 - ПОЛЕЗНИ СЪВЕТИ ЗА ЛЮБИТЕЛИТЕ - ФОТОГРАФИ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 2088 Коментари: 0 Гласове:
4



                                                                На влюбените от връх Драгуната

 

                                                  ПОЛЕЗНИ  СЪВЕТИ

                       за любителите-фотографи,изявяващи се по планината

 

         Имах среща с двама влюбени на връх Драгуната.Те се оказаха любители-фотографи,но не бяха доволни от снимките си,правени от тях като рокери из планината.Момчетата нямаха достатъчно познания в тази област и се интересуваха от разни неща.Видяха ме,че съм с фотоапарат и това стана тема на разговора ни.За тях и за другите,които имат неподходящ фотоапарат или им предстои да си купуват такъв,ще напиша няколко указания,които да им служат като критерий за изискванията им при покупката на тази полезна и необходима за планината играчка.

         До преди няколко години цифровите фотоапарати бяха малко разпространени и нямаха необходимите качества,за да конкурират лентовите малоформатни огледално-рефлексни камери със сменяеми обективи с размер на изображението  24 х 36 мм, наречени съкратено, 35 милиметрови камери.Такива имаше доста.Най-добрите разбира се бяха японските.Имаше и съветски тип Зенит,тежки като Калашник.Но най-широкоразпространените у нас бяха гедерманските тип Практика.Те бяха с метален затвор,придвиждащ се вертикално по късата страна на кадъра,с много широк диапазон на експонациите,работеха безотказно при ниски температури.

        Първите цифрови фотоапарати бяха с ниска разрешителна способност,около 2 мегапиксела,с малко оптическо приближаване на обектива,с няколко програми,крайно недостатъчни.Електрониката обаче се развива бързо и за кратко време се получи така,че те изпратиха класическата 35 мм.камера в историята.Голямата разрешителна способност,големият зум /това е термин на американски език,на български означава оптическо проближаване/,многото инсталирани програми,възможността да се прехвърлят снимките директно в компютъра или на друг носител,това не е по възможностите на лентовите апарати,което доведе до края им.

       Как да се ориентираме обаче в това разнообразие от предлагани камери?

За просветените любители-фотографи,към които се причислявам и аз това е лесно,но останалите могат да бъдат подведени от рекламите на съответните фирми.Не казвам излъгани,защото те не лъжат,но разчитат на простите хора,да се ловнат на някой техен пенис,а също и на мутрите,които искат да си купят най-скъпото от производствената им програма,предназначено за сноби или богаташи.Като часовника без цифри,който бил много скъп и мутрата си го купила поради тази причина.После се оказало,че часовникът има само един недостатък,не може да се използва.Но пък иначе бил страхотен.

       Какво трябва да знае този,комуто предстои да си набави фотоапарат или да си го смени с по-съвършен?

 

      1.Първото изискване е оптическото приближавене,т.н.зум.

      На фотоапаратите е написано,оптическо приближаване 12 или 18 или дори 30.Това е подвеждаща информация.Човешкото око гледа под ъгъл 45 градуса,което отговаря на камера с фокусно разстояние 50 мм.Окото на орела има ъгъл около 5 градуса,рибешкото око – около 85 градуса.Ако на един фотоапарат е написано оптическо приближаване 30 /пъти/,трябва да се погледне колко е фокусното разстояние на обектива,приведено към 35 мм.камера.Ако пише,че то е от 20 до 600 мм.то приближаването ще бъде не 30 пъти,а 600 : 50 = 12 пъти.

     За туриста е много важен този показател  и той трябва да прецени избора разумно.Колкото по-голям е зумът,толкова по-добре!

     

      2.Второто изискване е за стабилизирането на образа.То трябва да бъде двойно,оптично и механично.Иначе при голям зум,когато разрешителната способност на обектива спада,ще се получи размазване на образа или с други думи,нищо няма да стане.Отстъпка от тази показател не трябва да има.Или двоен стабилизатор или никакъв фотоапарат.

    

    3.Следващ важен показател са допустимите мегапиксели.Желателно е те да са над 10,това е допустимият минимум.По-добре е да са 12.Това разрешава да се увеличава част от снимката,да се получава по-качествен образ при голям зум.Голямата стойност на мегапикселите изисква по-обемен носител на информацията,но само най-тъпият фотограф не ползва максималната разрешителна способност на апарата си.

 

    4.Друг важен показател е форматът на кадъра.

    Фотоапаратите вече работят при избор на формат 2 х 3 или 9 х 16.И двата формата трябва да ги има.Ако ме питат мен производителите на фотоапарати,трябва и квадратен формат,1 х 1,както на времето снимаха гедерманските репортерски камери с филмите 60 х 60 мм.Идеалният фотоапарат за мен трябва да има тези три формата и съм убеден,че ще се появят и такива камери.

 

    5.Програмите на фотоапарата вече са толкова много,че за всеки случай има подходяща,предлагана от производителите.

  

    6.Следващо изискване към фотоапарата е да има визьор.

    Не е достатъчен само дисплей,защото на светло той затруднява кадрирането.Ако слънцето грее в него,той става неизползваем.Туристът ако има апарат без визьор,а само с дисплей,в планината той просто не му върши работа.Добре е фотоапаратът да има малък дисплей и от предната си страна.

 

    7.Друго изискване към фотоапарата на туриста е дисплеят на фотоапарата да бъде подвижен,по вертикала да се върти до 90 градуса.Така можеш да вдигнеш фотоапарата над главата си и да снимаш,можеш да го поставиш в макрорежим и да снимаш цвете или буболечка,като насочиш дисплея в удобно положение към теб.

    

     8.Важно изискване към фотоапарата е да се определя зумът ръчно,а не по електричен път,защото бързо ще се изтощават батериите.Фотоапаратите с голям зум вече  са такива,но още има и с електрозадвижване на обектива.То направо „яде” батериите.

 

     Деветото изискване е малко по-обстойно.Цифровите фотоапарати,които се предлагат на пазара са два типа.Едните нагласяват образа по определена програма,а другите работят според изискването на фотографа,според желанието и фантазията му,това са огледално-рефрексните цифрови камери.Тук ще се спра по-подробно.

      Обикновенният цифров апарат има програми за всичко,но това са програми,а животът е много по-зелен.Един пример:

        Ако човек снима буболечка,която пълзи по земята с обикновен цифров фотоапарат,резултатите ще са добри.Фотоапаратът,разбира се в макрорежим,ще се фокусира към земята,по която лази напр.гъсеницата.Снимката ще е добра.Но ако туристът желае да снима цвете,зад което има заден план,фотапаратът ще се излъже.Той няма да се фокусира в цветето,а ще си избере друго място за фокусиране.Това ще се определи от програмите му,по колко точки или лица той се фокусира и коя точка му е по-важна.Снимката с цветето няма да стане.Тя ще стане ако се ползва огледално-рефрексна камера,при която виждаш действителния образ,фокусираш на него,определяш формата му. Това ти предоставя възможността да го изтъкнеш на преден план,да размажеш всичко друго и така обектът да привлича погледа върху себе си.Това вече е работа.Не програми,а творецът решава как да работи машината му.Лошото е,че един огледално-рефлексен апарат струва колкото два обикновени от добрите,че и повече.

      

        В определени случаи туристът се нуждае и от видеокамера.Има тенденция в развитието на тази техника,изявяваща се в това,фотоапаратите да снимат клипове,а фотокамерите да правят и снимки с рязкост до 10 мегапиксела.Няма да се достигне обаче до нещо универсално ,камера-фотоапарат,защото няма кой да купи такова нещо.Това би било нещо като унисекс човек.

     За избора на камера изискванията са по-малко.Тя трябва да бъде с възможности Full HD и никаква друга.Не трябва да бъде и с харддиск,защото той не издържа на вибрации,а с SD карта.Такива вече има по 32 гигабайта.Тук изискването за визьор е валидно,но е доста скъпо удоволстнвие и туристът ще трябва да се раздели с него.Най-добрата камера в момента е PRAKTIKA DVC 10,4  HDMI.Единственият й недостатък е,че няма визьор,но камера от този тип,напр. Sony,със същите технически данни и визьор,струва 5 пъти по-скъпо.За мутри става,но не и за туристи или хора.

      За камерите ще допълня нещо.Тези,с разрешителна способност 0,8 мегапиксела пък имат друго предимство.Те са с вграден харддиск с обем до 100 гигабайта и зум до 100,докато HD камерите,снимащи с 2 мегапиксела приближават образа десетина пъти.Но пък заснемат много качествен образ.

      Сега за тези,на които посветих „статията” си.Бяха два моториста /пардон,рокери/ с обратна резба,пътуващи с един мотор,жестоко влюбени.Аз обядвах на Драгуната,когато те се качиха горе при мен с мотора си.Екипите им бяха супер,червено-черни,моторът им-страхотен.Карането на мотори е възлюбена форма за изява на педерасите.Известен рокер в Австрия бе Караян,който караше сигурно най-скъпия и бърз мотор в света.Да си мислят хората,че е пичага.Половината от тези,които срещам по планината с мотори си личи,че са от „бранша”,а останалите ги подозирам.Тези бяха пътували много и наистина им трябва фотоапарат,а не боклук,какъвто те бяха помъкнали.Толкова бяха пътували,че знаеха от тук как да стигнат до Осеновлак през Огоя,накъдето бяха тръгнали с кросовия си мотор.

               С надежда за разумен избор,

 

                                                                                            товарищ  Пропойцев,

                                                                              просветен любител-фотограф.

 

       

 

 



Гласувай:
4
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 7369207
Постинги: 3160
Коментари: 8442
Гласове: 15431
Архив
Календар
«  Август, 2020  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31