Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
22.02.2010 19:05 - ДА ВЪЗВЪРНЕМ ПОПУЛЯРНОСТТА НА ТУРИСТИЧЕСКАТА ЕКОПЪТЕКА ПЕТРЕНСКИ ДОЛ!
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 3631 Коментари: 1 Гласове:
3



 /Дано някой фактор от ГЕРБ или някой от тези,които планират                 

                                    екопроектите Красива България,да  прочете това мое писание!/

       

                  ДА  ВЪЗВЪРНЕМ ПОПУЛЯРНОСТТА  НА  ТУРИСТИЧЕСКАТА       

                                        ЕКОПЪТЕКА ПЕТРЕНСКИ ДОЛ! 

      Петренският дол е близо до Гара Лакатник.Този дол е едно от седемте планински чудеса на България.В долината му целогодишно тече реката Петра,дала името на дола.Тя се влива в река Пробойница близо до Гара Лакатник.Аз съм писал за тази долина,сега само ще кажа,че в частта на каньона й,дълъг около 2 км.има такава концентрация на шеги и чудеса на карста,каквато другаде няма.То са пещери,в които се чува да тече вода,тук са известни като водни дупки,карстови извори,скали,разрязани от реката като за показване на редуващите се при изстиване на магмата пластове в тях,а също и жива украса като гори,цветя.Водата,понеже е варовита си е изваяла дъно с настлан върху скалите отложен варовик с форма на корали,като той в различните участъци има различен цвят.Преди да тръгне по тази теснина,на красива обширна поляна реката приема още един по-малък приток.Някога до тази поляна имаше широка зидана туристическа пътека,която бе върхът на туристическите пътеки в България.И други зидани пътеки има в България,напр.по трасето,известно като Кайзервега,тази над х.Яворов,за да мине по нея Фердинанд безопасно с коня си на път за Баюви дупки,но тази е зидана от местните майстори и е изпипана,защото работата им не е била зависима от суровия алпийски климат.Направили са я добре,същото е валидно и за останките от няколкото каменни мостове,които прехвърлят река Петра.Реката,която по промяна на дебита си съперничи с р.Арда.

        Каква е историята на тази пътека?

        След Деветото народът победи,всичко се правеше от народа,чрез народа и за доброто на народа.Събраа се някъде и решиа,че трудещите се в неделя могат да качат един влак и да отидат в Лакатник,където да починат от делата си,/б.м.строителството на социализЪма/,оти там е убаво.За целта пуснаха две-три влакови композиции с конски вагони,които приспособиха за хора.Заковаха дъски над решетките,върху които конете акат и пишкат,от дъсчените прегради между конете сковаха пейки.На вратата за качване на конете във вагона направиха приспособление да се слага напречно на нея една греда,за да не изпопадат хората по време на движението на влака.Освен това задраскаха надписа на конския вагон, 8 КОНЯ  и сложиха нов, 52 души.И композициите тръгнаха.Парни машини изпуфкваха разстоянието София – Лакатник от около 60 км.за 3 часа,което за времето си бе добре.От Кочериново до Рилския манастир около 30 км се изпуфкваше за 4 часа с най-тесния влак на България.Конските вагони при нас бяха по-различни от тези в Братската страна от онуй време.Там те са били пломбирани и пазени от НКВД,за да не избягат по пътя политзатворниците,пътуващи за Сибир.В Голямата страна се е пътувало с конските вагони значително по-дълго време.От Москва до Колима пътуването е продължавало месец.

            А сега едно отклонение за  конските вагони от времето  преди Деветото.Тогава в България  е имало много животни,налагало  се е те да се транспортират из страната,да се изнасят за продаване в чужбина,най-вече на тогавашния ни съюзник и приятел,Германия.Други животни са се внасяли,за да се подобрява местната раса.Най-съвършенното,скъпо и търсено животно,необходимо на хората е бил конят.За него са били предвидени специални удобства при превозването му по влака.Имало е прегради,където конете са били вързвани,за да не се сритат и избият ако се подплашат по време на пътуването.Конските каруци са били автомобилите на времето во Деветото,всичките с мощност по една конска сила.

           В първите дни след Деветото  нуждата от конски вагони е била много голяма.Изведнаж се оказва,че в България има много фашистки овце,фашистки крави,коне,които от вътрешността на страната трябва да се извозят с влак до кланици на други места по големите градове,където живее работническата класа.Какво означава понятието фашистки добитък?Собственикът на стадото по информация на местен комунист се оказва,че е фашист.Тричленка от три тогавашни съдебни проститута осъждали фашиста на смърт и присъдата се изпълнявала на момента.Оставал фашисткият му добитък,който трябвало да се оползотвори.Брънка в този процес са били и конските вагони.     

           Успоредно с преустройството на вагони,от конски за хора,които ще пътуват до Лакантик,се построи много сериозна пътека покрай река Петра и мостове през нея,която получи името Зиданата пътека.До трудните за достигане пещери над реката се поставиха парапети,направиха се допълнително пътеки.Най-трудната част от строежа бяха мостовете,чиито опори към брега на реката са съградени изящно с камъни.Допуснаха ли обаче грешка проектантите или пък така са ги накарали,за да намалят разходите по строителството,но вместо да построят каменни сводове върху мостовете,на едни от тях поставиха отгоре греди с наковани дъски и парапети,на други поставиха релси и върху тях- пак дъски.Тази грешка на проектантите се оказа фатална за бъдещето на мостовете.След Десетото от нея се възползваха мургавите бригади,които отнесоха релсите за скраб,а дървената част пое към печките им.Колоните и опорите на мостовете,непоклатими с времето,очакват отново строители,за да „опънат” върху тях непостроените на времето сводове.Не е идеален вариант,защото се увеличава височината на мостовете,но е добър път към завършването им.Така ще се запази автентичността им,кемерови мостове,като ще се приложат новите технологии: Каменна зидария с бетонен пълнеж.В противен случай мостовете ще си останат грозни и ще се „ритат” с красотата наоколо,сътворена от Първотвореца.Каквото и да се направи тук,трябва да е много красиво и да се слива с околната среда хармонично.

       И така,някога влакът със селяните,дошли в градо да утвРЪждават народната власт,после пък отпратени обатно в селата си като милиционери и партийни деятели да текезесират и масовизират съселяните си,както и да ги пращат в поправителни лагери по Белене и другаде ако не щат да се текезесират,пътуваха в неделя с трена до Лакатник като за световно и не само до там.Имаше специален влак пак с конски вагони който достигаше само до с.Реброво и стотици почиващи в неделя от делата си поемваха към махалите си нагоре по река Батулийска.Популярен за тогавашните „туристи” район бе и този около Гара Бов.От едната страна на реката - водопадът Скакля и скалите,от другата-два водопада и долината на река Трескавец.

       Голямо ядене и пиене ставаше на просторната поляната след каньона на река Петра,която може да събере хиляди хора без да си пречат.Там имаше овчарници с каменни сгради,имаше чешми с вода от карстовите извори,сенки,вода в двете реки като кристал.От тази поляна до сега има пътеки нагоре към Миланово,някога – Осиково.Ако се продължи покрай река Петра по долината й се достига до с.Дружево,някога Дупни връх.По долината на малката река,която идва отляво и се влива в р.Петра пък се достига до махалите на Губислав,които са на много голяма площ.Ако се прехвърли рида на малката река се достига нова река,която с красив скок излива скромното си количество вода близо до събирането на реките Дълбочица и Петра.Поляната и днес предлага няколко красиви прехода към към Миланово,Дружево и Губислав – център.Всеки от тези маршрути има много варианти,като  някои маршрути към Миланово минават покрай страховити и чудновати скали.От едната страна остава настръхналият Врачански Балкан,виждат се Кобилските му стени,а от другата-приказната Понор Планина,където Булата не прилича на забулена жена,а на сфинкс.

      Но всичко се променя.ЕнтусиазЪмът на туристите,пътуващи през летния сезон за Лактаник след 1960 г.започна да се изпарява.Тогава по постановления започнаха да се дават на граждани парцели за облагородяване,пардон,да се раздават земите на прогонените от родните им места или пък осъдени от народния съд хора,като парцелите получиха името места.Вместо да ходят на общото място,напр.на поляната над каньона на р.Петра,хората започнаха да ходят по своите си парцели.През този период от 15 години,от 1945г. до 1960 г. и нещата с влака доста се промениха.Вместо конски вагони,пуснаха вагони трета класа,после - втора,след това електрифицираха ж.п.линията и я удвоиха.Върхът на ж.п.транспорта бе някъде от 1970 до 1980 г.След Десетото го окрадоха,крадат го и сега.Има специализирани ромбригади с инструменти за сваляне на джелезо от подвижния състав и от ж.п.пътя,което се продава н Отпадъци.Така ромбригадите се препитават от НК БДЖ.А по влака,джелезо – бол. Освен джелезо,покрай влака има и много проводници.По тях работят други кланове като гепенкабелн или краденжицен.И номерата им минават.Железниците възстановяват щетите след тях,иначе трябва да спре влакът.Така се стига до ново зареждане на хранилките,от които се препитават ромбригадите.Никой не помага на БДЖ срещу това източване.

            Връщам се на темата.По време на снеготопене и при обилни дъждове в планината река Петра става много голяма и буйна.От карстовите извори и изворчета покрай нея по това време водата не извира,а излиза под налягане от карстовите дупки.На други места вода извира някъде по тревата на съвсем равен участък.Най-големият карстов извор изтича от една харлога изпод с.Миланово и част от водата му днес с помпи се изкачва за питейни нужди на селото.Запознатите с района около селото ако тръгнат към този извор и после на някъде,не посочвам точно на къде,защото навсякъде е много красиво и оригинално,могат да предприемат страхотни екскурзии: дълги,къси,по скалисти участъци или пък по гористи,по била на ридове,до карстови извори.

         Без мостовете река Петра не може да се преминава през зимата или когато е голяма и поради тази причина туристите ползват друга пътека от Лакатник,която е била предназначена за висящото на скалата алпийско дървено заслонче.В ляво малко преди да продължи за заслончето пътеката има разклонение,което минава над долината на река Петра и слиза на поляната,където на времето рабочей и крестянь печеше цър-пър,пиеше и пееше съветска чалга, песенките Три танкиста, Разцветали груши,пизды, Мы ебали все на свете и др.Функционери пък знаеха Сулико и Ален мак,най-просташките песни.Разклонението от пътеката в ляво е с широко трасе,не пресича реки,не е опасно и се ползва целогодишно.Пътеката за алпийското заслонче минава над него и се отправя нагоре към паметника на хвърлените през 1923 г.въстаници в бездната и към побития по време на демокрацията наблизо кръст.Дано да не е откраднат и той,както откраднаха кръста с каменорезбата за параклисчето пред НДК от гробището на с.Гинци.Пътеката вие по рида за с.Миланово и го достига с възможности за спускане не само към долината на река Петра,но и към долината на реката за с.Оплетня.

      Мостовете,парапетите и разните  други неща,които след Деветото  наричаха благоустрояване,след Десетото бяха атакувани и почти всичките отнесени от мургави бригадири,специалисти в тази материя.Пътят на свалената „суровина” е ясен.Тя е намерила покой в Отпадъци,където работи друг мургав бригадир.И стана така,че от мостовете останаха само колоните,по-точно опорите към бреговете на реката.Те са от камък,камъни не вземат в Отпадъци,затуй си стоят до днес.Само железните констукции на мостовете,по които преминаваха хората бяха изчезнати от местата им.Ако сводовете са били направени на времето от камък,тогава имаше и майстори по камъка,днес те щяха да са оцелели от набезите на мургавите погромаджии.

      В момента се сещам за реката  Планщица.Някога имаше пътека  покрай нея  от Златната  рибка с много мостове,която  достигаше поляната,където днес  е Космическата станция.Мостовете  бяха ограбени,а след това-пътеката  изоставена.Възстановяване едва ли там е възможнто вече,защото пътеката е поне пет пъти по-дълга от тази по каньона на р.Петра.Една красота е била достъпна много малко време.А има хора,и аз съм между тях,които обожават Плана.

      По линията на ЕС отпускат пари за екопътеки,но нещата не вървят.Парите се усвояват,не че не се усвояват,в смисъл почти всичките се крадат.А с неоткраднатите се прави нещо,но като за умрял и то издържа от ден до пладне.Ще посоча пример,пътеките по водопадите на реките от Копрен,така наречените скокове.Сковаха едни дървени стълби,заебаха ги,те изгниха или някои паднаха през зимата.Ако стълбите са да речем 100 и една падне,като няма кой да я поправи,всичките останали стават неизползваеми.Направи се нещо по линията на ЕС,скове се една барачка в красива местност да си пекат барбекюто лайновозите,дойде някой функционер за откриването на екообекта и казва магическото заклинание от времето на Правешката Тиква: Да ви е честита новата придобивка! И разрухата започва.Защото направеното изисква подръжка,осебено в планината,където суровият климат руши съграденото.Разрушено в голяма степен е и построеното по долината на р.Петра.Тук разрухата от природните условия е на второ място,защото долината не е в алпийския пояс.Първичното тук е ромграбежът с цел продажба на скрап в Отпадъци.

       Много бих желал,този забравен,изключително красив район,днес отписан от туристите,да стане отново достъпен за тях.Специално обръщам внимание,че този акт може да има и политически последствия за района.Известно е,че начело на Своге е метастаза на ДПС,която сече горите и извършва заменки с тях поради ключовите места на депесарите в местната власт.В този район турци не е имало никога,има мекерета на ДПС,всичките са българи.Хората тук като чуят думата ДПС,като да опитваш чадър в гъза им да разтваряш,така реагират.Своге си има и феодал,областният управител,той е от ДПС,кметът-също.Ако деятели на ГЕРБ успеят да направят три скромни неща по Свогенско,те ще привлекат върху себе си доверието на хората и на следващите избори депесарите ще изхвърчат както насъбрани газове в правото черво на кон.А тези три неща,които са трън в очите на свогенци от години,са следните:

      1.Липсва въжен мост от ж.п.спирка Орлин до другия бряг на Искъра,за да се съкрати пътя на хората към селата Лесков дол и Редина,

     2.Преместване на циганите,които са се заселили върху ж.п.тунел №8 до Своге и унищожават арматурата и декоративния му зид чрез помийните си ями,в които освен фекалии и урати изливат и киселината от стари акумулатори,които мъкнат от боклучищата,за да им вземат оловото.Ако продължи така ще се срути и тунелът.А какви боклуци се стичат по едната страна на ръкава му!То са кутии от акумулатори,пластмаси,гниещи отпадъци.Това е самият ужас!

    3.Въстановане на тази прекрастна пътека по долината /каньона/ на река Петра,като се  включи тя в екпрограма.

     Тези три обекта ще разкрият и временни работни места.

     Ето три съвсем дребни неща,които местната власт не решава почти 20 години, хората се дразнят и вече им е писнал,както те казват,фалоса,заради тези неуредици.Ако ГЕРБ успее да изпълни тези неща,на следващите избори гьотовете на депесарските гьотверени няма да им бъдат цъфнати,а направо експлоадирани от избирателите им в Своге.Такъв гьотсикиджан ще фърлят избирателите на тези 500 души от ДПС,коикто ги управляват почти 20 години,начело на кито е бирнджибабата Емил Иванов,че никой вече няма да посмее да играе гьотверенкючек на ченгетта от ДПС,които са ги разработвали.Таково животно,ДПС от Своге повече няма да има!

         

                                                                                                         Товарищ   Пропойцев 
 

           Послепис:

           Освен за дивата природа,аз  пиша и за великите музиканти,чието творчество е било обект на политически интриги.Ще дам за пример Четвъртата симфония на Шостакович,заради която той през 1936 г.за малко не е бил интерниран в Сибир.Години след създаването й без тя да е имала премиера,разработените да проституират в областта на музиката политически проститути на Сталин продължават да пишат срещу това произведение,макар до този момент да са го чули само от НКВД.Във връзка с писанието ми за руския титан,Дмитрий Шостакович,който изрисува със звуци историята на Русия в рамките на своето време,аз бях наречен от мой приятел,професор в Музикалната академия,бяла лястовичка.Първоначално се замислих върху това определение,но после го приех като справедливо,в смисъл,че не влизам в стандарта.Хората днес искат чалга и простотии,така ги възпитаха,за да ги манипулират лесно по медии и интернет,а аз се интересувам от симфониите на Шостакович и връзката им с трагичните събития,отразени в тях,от струнните му квартети и другите камерни ансамбли,от неговите Прелюдии и фуги,най-значителните след Бах.Така е и с настоящото ми писание за долината /каньона/ на река Петра.Днес момчетата сърфират от тъмно до тъмно,момичетата с все по-усъвършерстваните вибратори творят нов тип изкуство.Кой ще подхване тази моя идея,да се възстанови зиданата пътека и мостовете,кой ще се раздели с любимата си играчка-лаптопа или вибратора,за да отиде до тази приказна местност и да я упознае?Красивата природа вече не е част от жизнената среда на младите хора.Но написаното в блога ми ще остане.Някога хората ще прочетат,че ако посетят река Петра,тя ще се превърне за тях в живо понятие,носещо красота и вдъхновение.

          Тази бездуховност на младите хора днес се дължи в значителна степен пак на службите,които и сега от скрити позиции продължават да манипулират тяхното развитие.За тази цел те разполагат с отлични възможности,произтичащи от информационните технологии и това,което наричаме медии.Няма нужда от партийни секретари и първични партийни организации.Пак ще дам пример за манипулации,този път от БТВ.Има един политически мафиот,когото активират срещу заплащане,Андрей Райчев.Той не се посвени да оклевети Левски,за когото каза,че откраднал коня на вуйчо си и не знам още що направил,но това,което не каза и ние  трябваше сами да си направим извода е,че днешните мутри са същите,какъвто е бил Левски някога.И Ботев е бил такъв,твърди политпроститутът,но времето тогава било друго.Може би още не е било сътворено чудото независима съдебна система,която да им натъкува майките на тия двамата хубавци,Левски и Ботев.Ако разбира се те не се „отчетат” подобаващо пред магистратите за да не ги закачат.

         За да не е капо и жена му,Виза Недялкова и нея са я активирали с няколко бали мангизи,добър мотив да понесе като бръмбар сламка патриарха на българската литература Иван Вазов.Разказът Една българка нищо не бил,Вазов бил скучен дядка.Как не знаех,че така били работите.Вазов,Левски,Ботев,това за мен бяха свети образи,а те били мутрите на времето си.Браво,Райчев-Недялкова.Как не съм се сетил до сега!

          Политическата милиция от т.н.6-и  отдел на ДС е била съставена от най-неморалните милицонери,днес пък полититолозите и социолозите са дъното на тинята на обществото.Те сега са гвардията,която ако може,ще раздели на молекули Цветан Цветанов.Аз имам дарбата да оприличавам хората на животни,вероятно защото съм осъществил множество срещи с много от тях по местата,които обитават и болезнено обичам животните,но не оприличавам тия двамата на нищо,защото те не са достойни да бъдат причислени дори към животните.Единият по-скоро прилича на Клавдий,а другата-на угоена преди заколване свиня.Принадлежащите към тази гилдия обаче,повечето превърнали се в изроди в резутат на поръчковото политпростуиране разпознавам веднага.Политпроститут/к/ите не живеят по Божия закон и придобиват трайни изменения,с които се различават от хората.Една,която явяват по телевизията прилича на елитна проститутка,добре почистена и охлъзгавена преди да й скочат.Друг един прилича на излъскан като американска пожарна кола лайновоз.Друга една е с тестостерон в количества,поради което носи по-големи обувки от моите,гласът й има тембъра на Борис Христов и като заговори наподобява хищен динозавър,ръмжащ при нападение.Така изглежда когато е по туризъм.Друга със същата професия прилича на бракувана кобила,която вече не може да тегли каруцата и са я изгонили,да ходи където си ще,а тя тръгнала с туристи по планината.От злоба,че цял живот са я били докато е била впрегната,кобилата се е озъбила срещу всичко и всички и това е нормалният й статус.Трета нещастница от същата гилдия,но на по-високо интелектуално стъпало наподобява коза,която са я пребили с тояга по гръбнака,поради което влачи и замята задните си крака.На тази „коза” обаче й е ясно,че пак ще я бият и тя го очаква,но се надява,следващите удари да не са пак по гръбнака.Психологическият прочит на поведението на това „животно” е,че то осъзнава нещастието си,но не може да направи нищо.Дори по туризъм го не пускат,за да се намали вероятността да го издърварят пак.

              Преди време Сашо Диков попита Андрей Райчев,откъде има 180 000 000 евро.Андрей скочи и каза,че всичко е законно,платил си е данъците,Сашо до отиде и да провери,като пита.Мисля,парите са от мафията,на която той служи.Същата тази,която бетонира Черноморието с парите от куфарчетата на Луканов,която проби трасета за лифтове в планината и увреди природата й,която построи толкова хотели по планинските курорти,че те вече не са привлекателно място както преди,а място,което се заобикаля,защото там се настани посредсвеността и грозотата.Който строи,построеното от него прилича на него.Затова и казваме,мутробароци на по-изисканото,мутрешници-на останалото.Същата тази мафия продаде всичко това,изпра парите и днес се бори за политическата власт.За хората остана увредената  и ограбена природа.

             Но пък и кътчета,като Петренския  дол.   

                                                                         Написано   тоже    Пропойцевым



Тагове:   екопътека,


Гласувай:
3



1. pluton911 - Търсих и намерих
04.05.2010 10:32
Търсих информация за този Петренски дол и от тук не продължих повече да търся! :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12191516
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031