Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.09.2009 22:37 - ЧУПРЕНЕ - СЕЛО, ПРЕВЗЕТО ОТ ЦИГАНИТЕ, СТАКЕВЦИ-СЕЛО БЕЗ НИТО ЕДИН ЦИГАНИН
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 5362 Коментари: 2 Гласове:
3



    ЧУПРЕНЕ  -  СЕЛО, ПРЕВЗЕТО  ОТ  ЦИГАНИТЕ,

               СТАКЕВЦИ-СЕЛО БЕЗ НИТО ЕДИН  ЦИГАНИН! 

          Все още обмислям следващото си по-обемно писание,защото темите и проблемите там са много.То ще бъде за Светиниколската планина,към която от години се чувствам емоционално привързан както към една друга,бих казал странна планина,Понор.Свдетиниколската планина е една от най-непосещаваните планини,но по нейните алпийски и гористи върхари има СПЕЦИФИЧНА,уникална красота,каквато има в понорите,въртопите,увразите и слепите речни долини на слабо посещаваната от туристи Понор Планина.При определяне границите на планината географите ни са допуснали грешка,която квалифицирам като тяхно основно заблуждение.Ще го посоча с доказателства.След Деветото върху природата на планината бяха нанесени много щети чрез изсичането на огромни площи букова гора.В селата в полите на планината пък принудително бяха заселени по разпореждане на Правешката Тиква цигани от вътрешността на страната,които за нула време се уядоха в ТКЗС-тата и дадоха могъщи популации. Граничарите също нанесоха вреди на природата с построяването на клеона,но пък подържаха някакви пътища към билото,които днес изчезват.Много проблеми освен опита ми да опиша планината като интересен туристически обект,ще поставя в писанието си,но сега се връщам на спомен от лето Господно 2009:

            Има едно село Чупрене с  околност,съперничаща по красота на тази срещу с.Чипровци.В центъра на селото - архитектурен паметник,каменна часовникова кула.В дясно от нея - магазин и кафене,пред кулата – площад.А на площада- циганин до циганин,смрад,боклуци,врява до небесата.Едни от тях мръсни,недоспали,други щъкат като бълхи в руно на овца,трети седят по скамейките или по тротоарите,дъвчат по нещо,ядат семки,плюят люспите по площада.С автобусите приходят нови цигани,други качат автобусите и отходят.Идват луксозни коли с по някой дебел циганин,дебела циганка и дебели деца.Циганинът с джипа или лимузината като слезе от нея,коремът му - като надут с компресор,вади джиесем и започва разговор на цигански.Разговорът е дълъг,циганетата не издържат в колата,с крясъци слизат от нея и се присъединяват към останалите.В колата остава мангалката,която пуши цигара,изпълнила с плътта си половината кола.По улицата са спрели товарни бусове и коли комби с вдигнат заден капак,за да се вижда предлаганата стока.Тя се състои от всякакви турски боклуци - обувки,анцузи,каквито мангалите носят,играчки,домакински потреби.Предложителите на стоки пак са цигани.Ако някой попита за нещо,но няма намерение да го купи,предложителят го преследва,сваля от цената,виковете са поне 90 децибела.Останалите цигани по площада също крещят,но най-високо викат децата.Игрите са им такива,че те се надкрещяват,а като се сбият пак с крясъци се намесват и родителите.Центърът на Чупрене представлява един разбунен кошер.Но разбунените не са пчеличките,а циганите от Чупрене.Предполагам,тук има цигани дедесари,специализирани в точене на ДДС,други да свалят проводници от стълбовете /краденжицен/ или да изкопават кабели от земята /гепенкабел/.Защо аз не мога да си купя джип за 200 000 лева и да стана 200 килца,а един циганин може.И го не пита никой колко е души живи изгорил,колко е майки разплакал.И това е всеки ден!Въпросът е: къде е мястото на хората от Чупрене.Аз се досещам къде.Да отглеждат продукция по нивите и градините си,циганите да я крадат.А също да работят по службите в пощата и общината,които изплащат на циганите детските,социалните и помощите за безработни,енергийните помощи,които по закон им се полагат и те си ги искат на датата за получаване.Възниква обаче и друг въпрос: От тук нататък има ли още село Чупрене или не?Хората казват: Дойдоха,превзеха ни,напускаме си селото,за нас повече тук място няма,не може да се живее повече тук!Но не можем да си продадем и къщите,защото никой не купува къща в циганско село.И къщите си ли да оставим да оставим на циганите.Майката ни разгониха!Никой не се интересува от нас,никой не ни помогна.

            Такива истории по видинските села - много,но в случая става въпрос за голямо,хубаво село,в което можеше да има курортен комплекс.А с малките селца сценарият на заселването им с цигани е разработен до болка.Първо идва един циганин,купува накоя полусрутена къща за без пари,после идват там още 100 цигана,самонастаняват се в изоставените къщи и хората започват да напускат селото си заради тя.Така циганите го завладяват тотално,ползват плодни дръвчета и асми докато не подивеят,изгарят гредите и прозорците на сградите,а печките,железните врати,оградните платна и др.откарват за скрап.Керемидите се натоварват на каруци и отиват за продаване в други села. На мястото на някогашното село остават развалини.Като да са нелетели самолети,да са извършили бомбардировка над селото и да са отлетели.От вън ако дойде агресор,резултатът ще е същият,но страната ни с войска и полиция ще се противопостави на агресията.Но ако разрушителите са измежду нас,тогава няма полиция,няма закон.Даваме свобода на разрушителите,внедрили се сред нас да вилният,да тормозят хората,да превръщат села,мера и гори в леш.Ще дам пример извън Чупрене,във Велинград.Като се влиза във Велинград от дясно имаше гора,сега я няма,изсякоха я на метър от земята,изгориха я.Вместо гората,сега там има коптори с 10000 цигана,заселили се там след 1989 г.,други няколко хиляди пък се заселиха в Чепино на един скат без вода,ток,път.Изникнаха и ромбароци,вероятно за милиони,но никой не се интересува от къде са дошли парите за тях.Никоя институция не се противопоставя на циганите,те секат,строят,крадат,дават популации.Ако е българин,ще го спукат от виза за строеж,план,съгласуване за ток,вода.А мангалът ползва вода незаконно,не плаща и дори не затваря крана на чешмата си в двора през цялата година.

        Мисля си обаче,че не трябва да им се противопоставяме,защото Европа такова нещо не би харесала.А етническо противопостовяне може да доведе до етническо напрежение,което пък няма да се хареса на избраните от циганския електорат,Аамет Доан,Анал Лютиф,Лютиф Местан,Анал Етем.Най-добре ще е да се правим,че нищо не видим,че нищо не се случва,че не ни крадат,като минират улиците да ги почистваме,да не се намесваме в тоя процес,подобно на държавните ни мъже,които винаги отминават този въпрос с компетентно мълчание.А те са учени,политици,всичко предвиждат ходове напред.В Голямата страна на времето имаше лаф:Депутаты больше знают,больше деньег получают. 

          Един рид само разделя село  Чупрене от село Стакевци.Тези  две села са съседни по маршрута на един суперкрасив туристически преход,преминаващ напреко северните ридове на Стара планина,който започва от с.Дива Слатина,после през селата Копиловци,Чипровци,Мартиново,Превала,Долни Лом,Репляна,Чупрене,Стакевци и Крачимир,достига село Салаш.Който не е изминавал този преход понятие си няма каква красота и мощ крие Балкана в този дял,особено в Чипровския.Турист,не изминал този преход е все едно музикант да не познава творчеството на Шуман,най-обаятелната личност сред композиторите.А сега за село Стакевци с научното съобщение,че в него няма нито един циганин.Така,както е по турските села,само че във Стакевци няма нито един турчин.Селото е чисто българско,не казвам християнско,защото този край е увреден от комунизЪма и една част от хората не вярват в Господ,а в изроди като Сталин,Гошо Тарабата,Правешката Тиква,Александър Лиийиилов,Димитър Попов – Свиркаджията и още си тъгуват по тях.От това село имам емоционален спомен.По прехода от с.Дива Слатина насам след почивката ми на площада в Чупрене,главата ми загърмя от циганската джагара-джигара като воденица да мели в нея,поради което скоропостижно тръгнах към Стакевци.Върви се до един овчарник,после се пресича рида,спускащ се от Трите уши по изоставен вече път,който се слива с пътя за ловната резиденция на Параванката и заслизва към с.Стакевци.Вървиш,гледаш и не вярваш,никъде никакъв циганин,просто дар Божий.Отрудени хорица,беднотия,но и тук проблемите са много,ще ги включа в писанието си за Светиниколската планина.Почивката ми след тежък преход обикновено става в цетъра на някое село,където си купувам кафе и кроасан,но задължително установявам и контакт с хората.Не веднаж съм им ставал подозрителен,защото познавам околностите на селата и особено планината,а твърдя,че съм от София,не съм от техния край.А билото на планината тук е и граница.Сигурно хората ме мислят за каналджия,но пък гранчарите винаги са ми имали доверие.

           И така,площадът на Стакевци е тихо място,където няма куфарни търговци,няма джагара-джигара до небесата,няма по страничните улици минирани участъци /осрано от циганите/.Просто в селото има един нормален дух,климат,няма ги античовешките изяви на циганите,българите на бъдещето.Ако хората живеят без цигани,те са си нормални хора,живеят по закона Божий.За Стакевци няма да пиша сега,ще го сторя скоро.

           На посещаващите Белоградчик  бих препоръчал да посетат  тези две села,да огледат чудните  им околности.Нека да поседят час в центъра на Чупрене,ако издаянват толкоз време на джангър и цигански миризми.Не е желателно да се празглеждат къщите на селото,като се ходи по уличките около центъра му или ако се ходи да става това с осторожно внимание,като се гледа къде се стъпва,защото пребиваващите на прощада плътно са минирали всичко в страни от него.За да няма „минни” изненада,ще отбележа,че мангалите ядят кренвиршите с червените найлонови обвивки,за това не е необходимзо вещо заключение от работещ към съда фекаловед.След посещението на Чупрене да се отиде и до Стакевци.Разликата е горе долу такава,каквато е в произведението на Мусоргски,Нощ на голия връх.В Чупрене беснеят бесовете,в Стакевци е като след удара на камбаната.Които познават произведението на този велик човек,ще ме разберат и съм убеден,че и те по подобен начин ще усетят разликата.Как едни вървят според възможностите си по естественото Божие употребление,а другите – на 180 градуса срещу тях.

           Българио,Българио,камо грядеши,или  на циански,кате джас?Никой ли не вижда,накъде отиваш или съвсем точно,че загиваш.Ти ли ще си първият пример,как примитивите ще те унищожа?.Както преселниците-примитиви между 4-и и 7-и век,дето тъкуваха майката на Византийската империя.

             Връщането от Стакевци става,като се преминава наблизо до Белоградчик.Не отидох до там не защото съм безразличен към това място,обичам го много,обходил съм и почти всички скали от Фарковец до Граничак.Не отидох,защото и там е като в Чупрене.Сетих са за виц,като слязъл някога Господ на земята,какво видял: Кон до кон,юнак до юнак.После като слязъл,нещата се били променили,защото видял: Кола до кола,айдук до айдук.И спрял да слиза.Но ако реши да слезе пак и попадне във Видинско,сега ще види каруца до каруца,мангал до мангал,мина до мина....................... 

                                                                                               Товарищ   Пропойцев

                    




Гласувай:
3
0



1. анонимен - да, наистина в Чупрене има цигани и в ...
22.06.2010 03:30
да,наистина в Чупрене има цигани и в кое ли село или град няма?мисля ,че не сте много наясно с нещата,които се случват в нашето село и за това не трябва да си вадите прибързани мнения!В това което казвате има доза истина ,но не е точно така селото ни все още не се е превърнало в циганско и се надявам никога да не се превърне!а за кражбите сте много прав-това за тях е нещо съвсем нормално....преди не беше така....лоши времена настанаха...Чупрене беше много спокойно село
цитирай
2. анонимен - с. Чупрене - и мнението ми за природата и населението там
23.07.2011 14:33
Прекрасна природа, уникален климат и моето радно място. За планината обгърнала селото, като майка орлица, която го пази от беди и неволи няма да говоря. За всеки, който е посетил селото е ясно, че по-красиво няма. Циганите ли? Те са хора, които могат да живеят както в с. Чупрене, така и навсякъде. Всичко зависи от управата на населеното място. Колкото по-благоприятни са условията за живеене, толкова по-голям е техния брой. Но както в цялата ни държава, така и в с.Чупрене циганите са избиратели, които всеки кмет обгрижва за да печели избори. "Какво значение има, че местите хора страдат"? Убедена съм, че това ще се промени. Ако не на тези избори, то на следващите ще се избере кмет, който няма да търпи това положение. А хората ще го подкрепят.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 5747016
Постинги: 2594
Коментари: 6264
Гласове: 13514
Архив
Календар
«  Август, 2018  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031