Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.03.2009 00:44 - ОТ ПЕТРОХАНСКИ ДО БЕЛОГРАДЧИШКИ ПРОХОД /Амбарица 2/, част 5
Автор: planinitenabulgaria Категория: Туризъм   
Прочетен: 3483 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 10.04.2009 21:04


От Чупрене за хижа Горски рай има три възможни пътя.Левият вариант движи по останки от римски път,на който селяните са извадили камъните и са си направили огради.Пътят е подобрен и достига почивен комплекс,умрян след Десетото.Долината на реката е прекрасна:смесени широколистни гори,ливади,скали по бреговете й,чиста вода.Ако се мине от там през есента багрите са от цялата палитра цветове.През пролетта вместо трева,цъвтят цветенца преди нея.И букова гора.Ако не е чисто букова,тя е от всякакви широколистни видове.След като се достигне почивния комплекс /пардон,неоткраднатите останки от него!/ пътят продължава като вървище нагоре в планината.То ми прилича ми на изоставено трасе на римски път,пооправено за тракторите,но не мога да кажа дали е така.За да не забие в непроходимата смърчова гора пътят завива в дясно и през букова гора и над ливади изкачва райска местност,наречена Ветровник.От тук нагоре букова гора няма,започва царството на смърча.Това е част от резервата Чупрене,където е забранена всякаква дейност,която променя природата му.Да ама не!Мутра строи точно на Ветровник ловен мутробарок.Мутрата в същност е окупирала целия връх.Горе си строи вятърна електроцентрала,прекарала си е вода,направила си е мутрата и фекален бетонен канал с километри надолу до широка поляна.И пътища,пътища.Гъбар щъкаше наблизо,попитах го що за мутра е тая,да й разрешат да строи в резервата.Той отговори,че не само ще строи,а ще вземе на концесия и резервата като построи ловния мутробарок и ще прибира парите от отстреляните мечки,прасета,елени от чужденците.Попитах за името на мутрата,той смутоляви име,което не чух точно,но е едно от трите:Бабоков,Бамбоков,Бобоков.Каза,че този човек държал Монтана,макар да не бил от там,строял американски град в Русе и купувал заводи.Бил купил завода Плама в Плевен,акумулаторните заводи в Добрич,Пазарджик и Монтана,завода за боя в Русе и други,но това гъбарят не го интересувало и не ги знаел кои са.Търсел да купува и още заводи. Не след дълго се срещах с турци,аз си имам лаф с тях и ги помолих да ми преведат това име на български.Казаха ми,че основата на името е бок,което значи човешко лайно.На животинското лайно казвъли фашкъ.Ако в някои родовете децата се насират до късно,турците кръщавали тези хора Бокови,да се знае от всички,че са посерковци.Бабоков оначавало баба бок,голямо лайно,нещо като Лайноедрев.Бобоков означавало лайняно лайно,на български Лайньо на квадрат или Лайньо Лайнев.Бамбоков означавало бамбашкъ бок,специално лайно.Така наричали лайното на ханъмата след като мъжа й се изпразвал в ануса й при характерната за тях „турска” любов.Това било символ на нещо много гадно.На по-малко мръсното турците казвали бербат,а на мръсните в хигиенно отношение хора давали името Бербатов.На тях къщите и дворовете им били думусбербат,свински мръсно разхвърляни. Пътят ми минаваше покрай ловния мутробарок на мутрата,той е почти готов,веднага горила се появи да ме скива оти съм там и дали съм подзрителен.Побеснях,не го погледнах и си продължих надолу.Как се променя символа на триединството.Някога Бог- отец,Бог- син и Светият дух.После Директорът,Партийният секретар и Председателят на профкомитета.Днес Мутрата,Джипа и Горилите охранители. Тук го загазих с ориентирането и си обърках.Появи се обаче много симпатичен човек с кола Нива,беше запознат с това място,дето никой не смогвал да го открие,качи ме в Нивата и за минути бях отново на изходна позиция.Човекът бе явно някакъв строител,но не пожела да говори какво строи тук и на кого. А долу каква поляна под ловния мутрешник,до поляната мутрата си е направила поне два километра път от друга една райска поляна.Зад едно възвишение е хижа Горски рай и ако има точно избрано име за нея,това е най-подходящото.Хижата е взета под аренда от някакви си хорица след Десетото,но мисля,мутрата ще ги издуха от тук за отрицателно време ако му дадат резервата на концесия,защото ще му пречат да си върти игрите,макар по закон резерватите да са изключителна държавна собственост. Този номер с концесиите е възлюбен на Педересчето Николай Василев.При даване на концесия има винаги концесионни,пардон,комисионни.Ще дам пример с най-ощетяващата концесия страната ни,тази на Софийска вода.Тя е символ на източване на дружеството и прахосване на национални ресурси.Директорите англичани там вземат по 68000 лв.заплати,които директно потъват в банките на принц Кирил и Милен Велчев.Те ликвидираха на практика водоснабдяването и сключват договори с външни фирми за всичко.А всеки договор има комисионни.Лошото е,че 2/3 от водата за София се губи и така се прахосва национален ресурс,но за това никой не се интересува.Те такава концесия ще вземе сигурно и този ловец тук,с фамилия,производна от фекалии на ланински език. Втори маршрут към хижата е този,по който се качват и лекотоварни коли.Той движи по дясната река,която слиза от прохода.Прз цялото време се ползва римски път и се минава по римски мостове.Пътят е частично модернизиран,моденизацията се е скапала,автомобилите подсакачат по римските камъни.Мостовете също са модернизирани,но така просташки,че ти идва модернизаторите да ги застреляш.Отгоре изляли бетон,разширили малко мостовете,претоварили ги,други ги „укрепили”,доколко удачно не знам,но са ги загрозили безкрайно.Сега има разни страежи покрай реката,но не са нищо особено.При отклонението за х.Горски рай и за прохода имаше нещо като почивен комплекс.Днес той е превърнат в хранилка за циганите,които го отнесоха на отпадъци.Пътят на ляво е за хижата.С много серпантини по красиви скатове и с разкошен изглед към турлите и Трите уши,той се изкачва на приказна поляна.Там е мало овчарници,вода,днес – останки от тях,призраци.В ляво има надвесен над Чупрене рид с връх на най-високата му част със страхотен изглед към Белоградчик.От поляната започва долина на река,която слиза на шосето,което описах при първия преход от Чупрене за х.Рай.Дерето е мрачно,обрасло с къпини,върви се много трудно.Имената тук са много спецални и не мога да ги запомя.Те са в основата на екопътеките тук,които за започнати и заебани.Помня само една,Кръста,но кръст не намерих.Мутра ли го е откраднала за мутрбарока си,някъде скрит ли е ,въпреки че се оглеждах,не го намерих. От приказната поляна има разклнение.Едното е за почивния дом на овчаря,една барака от тенекии /бидонвила/ и продължение на пътя,който вероятно мутрата си го е правила сама да возят строителните материали до авджимутробарока й.Нагоре пътят води до старо трасе,което завива по гранцата на резервата и води до хижата.Ако се продължи по него,ще се достигне пак до ловния мутробарок на мутрата. От хижата има прекрасни леки маршрути за разходка.Нагоре в резервата пътеката е само една,описах я.От хижата на изток има също красиви места.По пътища,вървища и пътеки може да се стигне до местностите над с.Горни Лом.Смърчовите гори са мрачни,страшни,но изглежда ако съмръчът си е там,където трябва да бъде,посаден от Бога,той също е красив.Поляни с цветя и гъби,пътечки нагоре кам резервата,но къси,приказна е местността. На запад също е красиво.След обикалянето на оградата на резервата се излиза на много голяма поляна със седловина.Седнал на голия връх от другата страна на седловната с изглед към Чупрене и предланините на изток,към които спадат и Белоградчишките скали,към широката страна на връх Хайдушки камък с моренните му участъци,към трите Турли,ако си бил на тях и сега ги гледаш от тук,наслаждението е безгранично. Върхов маршрут обаче обаче от хижата е този до главното било и после до връх Острата чука.Това,което се вижда от нея се вижда от много малко върхове по Балкана.Има и вариант пак от хижата до главното било,после на дясно до Чупренския превал,но за този маршрут трябват 10-12 часа.Слиза се от превала стотици метри,после нови стотици се изкачват до хижата. Връщането от х.Горски рай до Чупрене е добре да стане по дерето,което е мрачно,но все пак е част отсеверната природа.Това е най късият път от селото до хижата,стръмен е,през зимата е непроходим.Ползва се много рядко,но и това му придава чар:толкова необрани диви плодове едва ли има другаде някъде. От Чупрене за Стакевци има вървище.Прехвърля се едно бърдо меду Стакевската и Чупренската река и си в Стакевци.До Стакевци е направен разкошен асфалтиран път,защото там ходи на лов президентът ни,Проститутът първанов.Стакевци няма тази просторна лъка на Чупрене,където се събират две реки,но по красота на местоположението не му отстъпва.Единият бряг на реката му е главното било на Балкана,от който слизат многобройни рекички.Гори,зеленина,чист въздух,спокойствие,беднота,неуки хорица.Отново нищета сред пазвите на рая.И човект дрипав,твар нещастна,роб на мъки и на мрак вековни,фърля пятно в таз картина красна.Това го е казал Вазов за Искърския пролом,но си го спомням тук отново.В ляво от долината на река Стакевска по една по-голяма река,спускаща се от планината се намира село Крачимир.Казват,той бил брат на Стакьо,те основали тук някога селата.По целия участък към централното било започват пътеки,пътища за ловни мутроджипове и трупчийки.Сечено е много,сече се пак,но гори още има.Има и диви прасета.В Странджа толкова много диви прасета не съм виждал. Аз имам една препоръка към Проститутът първанов,наричан Историкът,или гошо Ловеца.Ако иска да осигури работа на хората,в чиито район стреля по полудивите им прасета,да поиска да се построи тук един газопровод.Ако се открие газ,да е готов.Ако пък не,ще го подари на Путин и на зам.министърките му,Генадия Курина и Анушка Хламидиевна.От Стакевци до Голямата страна ще го химнословят. Вървището от с.Чупрене минава през Стакевци,от там отива в Крачимир,после прехвърля рида Ведерник и слиза в с.Салаш.От с.Салаш има около 20 км.шосе до Белоградчик,но има и вървише през планината Ведерник с едноменния връх,което минава покрай скали без аналог в България,нещо като въведение към Белоградчишките и излиза на крепостта над града.Не знам защо,но като пообиколя по тази пътека разните скали в района и като се спра да погледна от високото към тези в долината,която слиза към река Стакевска,обезумял от красота,казвам си това,което бирнджи строителните мутри казват,макар да не схващам смисъла им: ЕБАХГОДАГОЕБА!!! Сега започвам една специална глава,за селата под участъка от билото,който описах.Ще подредя селата по маршрут до Белоградчик,като започна от Берковица.Първото село на запад е Черешовица.Няма нищо забележително.То е на източен скат на рида Дълги дел,един много прецизно наименован дял.Като започне от връх Сребрен,този дял стига чак до с.Гаврил Геново.С.Черешовица е в една лъка,където се събират две рекички.Има маршрут към билото на Дълги дел и до хижа Здравченица,една дървена запусната хижа в красива местност.Пътят прехвърля рида Дълги дел и слиза в село Дълги дел.Това е по-голямо село в коплекса от села тук:Дълги дел,Говежда,Дива Слатина и Копиловц.В Дълги дел има нещо като читалище,културен дом,има площад,център.Хората са се позамогнали докато се работеше горе на сребърната мина под връх Сребрен и на медния рудник под с.Копиловци.Един единствен сериозен туристически преход започва от селото,този до билото на планината по соцмакадам,приспособен някога за рудодобивниците и граничарите. Екопътеката за Белоградчик продължава надолу по течението на река Дългоделска Огоста,стига се до разклон за село Дива Слатина.На това село би подхождало името Дива Неподправена Красота.Селото е нищета сред пазвите на рая.Беднотията е ужасяваща,хората са добри,петимни да видят външен човек и да осъществят контакт с него.Ако пък ги попиташ за пътя,само не тръгват с теб.Ако пък не знаят пътя,търсят човек и го водят да те упъти. Тези села са по маршрута за Берковица,но ще отбележа тук още едно,село Говежда.То е малко по-надолу от Дълги дел по течението на реката.Това е единственото село,където има цигани в този район.Хората не се оплакват от тях,те работели и не крадяли.Възможно е.И аз чух за един циганин от Факултето,който не крадял.Чух и за един друг,качил се в трамвая от Западен парк и си перфорирал билет.В парламента също имаше един циганин,Цветелин Кънчев,много свестен бил,сега пък има един друг,той пък бил много честен.Циганин-говеждянин,Чако има регистрирана фирма за дърводобив и сече буки и за умрелите,казват хората тук.И аз попаднах на негово сечище.Шарил е сухо някому,както тук казват за фирмата му,вероятно на ДПС. От с.Дива слатина се отива в с.Копиловци.Има кратък вариант като се прехвърли рида,разделящ Дивослатинската и Копиловката Огоста и по долината й покрай мутроВЕЦа се слезе на асфалтовия път малко над селото.Този мутроВЕЦ прави много бели на хората,които ползват водата на реката за градините си.Мутрите спират водата във ВЕЦ-а за половин час да си напълнят тръбата,после я пускат,така на приливи водата не може да се ползва за напояване на градините.Ако има отново размирни времена,тия с градините първо ще гръмнат двестакилограмовите мутри и после ще им взривят ВЕЦ-а,така ги мразят. Друг път само за туристи има от с.Дива Слатина за Копиловци,него го описах.Тръгва се по реката,която идва от Кацата.Изкачва се десния рид,после още един-два и се отива на местността Припон - в рая сигурно е така красиво - и после по разните деренца и ридове се достига х.Копрен.От хижата има 6 километров асфалтов път до с.Копиловци.Пътят обаче към Чипровци продължава от х.Копрен,макар да има друг,но не толкова красив от с.Копиловци.Този маршрут до Чипровци описах.Дуршина река,Граовска река,по нагоре от една поляна се вижда Големия скок,река Козарница,река Андрова с Чипровския водопад,недостижима красота.Изгледът от Чипровци към планината е уникален:от Втория Копрен до Мартиновата чука,между тях един безименен чукар,Трите чеки,Трите кукли.И десетки други групи скални куклички. Чипровци днес е един заруснат град.Хората се изселват,за младите няма никаква перспектива.Възрастните остават тук да си умрат.Около красивия площад щъкат пияници с молба да им купиш едно питие или цигари,за ядене не говорят нищо,то е на втори план.Цигани напъват да се заселят и там,защото още има останки от рудници и сгради,които за тях са хранилка с металите за сваляне и отнасяне на отпадъци.Много тъжна картина. За да се продължи за Горни Лом се отива до с.Мартиново и се прехвърля Язовата планина.Пътища към билото й има много.От другата страна на Язовата плранина към с.Превала също има много пътища.Най-красив,но и дълъг същевременно е маршрутът по билото на Язова планина под Мартиновата чука,после следва една малка водосборна площ на р.Превалска и се слиза по късо стръмно било в с.Горни Лом.И там-трагедия.Намръщени,отчаяни хора,скъпи автобусни билети,цигани!Някога правеха там акумулатори и изхвърляха киселината и оловото в кристалната река,сега и това не правят.Седят на площада,от който дори планината не се вижда,серото е затворено от три страни с планина като родопското село Триград.Едни ядат сладолед,други пият бира.Жестоко.Отчаяние,това е излъчването на хората. Селска пътека от селото прехвърля рида,идващ от резервата Чупрене и слиза малко под селото.И Чупрене-пълна скъб.Символът на селото е една часовникова каменна кула,но и там каменната зидария се е цепнала на най-важното място.Ако не се направи здрав стоманен пояс,каменната кула ще се срути.Ако говоря за наплив,за популации от цигани,тук е центърът им.Не стигат тия,а непрекъснато с хубави коли идват нови и нови,стоят около площада,говорат по мобилните си телефони с часове,въртят се като мухи без глави и по някое време потеглят обратно в посока Белоградчик.Регистрацията на колите им показва,че са от цяла България.Що дирят тук тия цигани,не разбрах.Има и гранична полиция в селото,но явно и те са ортаци с циганите и не ги закачат.Служител от съвета ми се оплака,че задължавали циганите да работят по благоустройството по малко,за да могат да си получават помощите,но те така се разправяли за работата и с тези,които им казват къде да се отиде,че човекът каза,такъв боклук как можа да дойде тук.НАПРАВО НИ ПРЕВЗЕХА!!!Всичко казва,обират,изяждат,крадат,правят бели и с конете си,като ги пускат вечер по градините на хората.Чупрене вече е циганско село и хората ще избягат.Но пък там има и една мутра.Долу в началото на селото има голям мутробарок с яки каменни стени и много охрана.Там живеела мутра,но никй не я е виждал.Идвала с охрана,излизала с охрана,яка охрана оставала да пази мутробарока й. Имам спомен от площада на Чупрене.Доста трябваше да почакам автобус,стоях на площада при часовниковата кула.Не при пейките,защото там бе седнала една бременна мангалка с две мангалчета.На някяква стойка имаше кошче за боклук,но на такава височина,че кучка-кърмачка си мушкаше главата вътре и си вадеше селективно това и онова.Мангалката бе най отвратителната циганка,каквато съм виждал въобще.Вратът й не отиваше нагоре,а напред и главата бе пред гърдите й.Погледът й бе такъв,че смразява със злобата и грозотията си.Ядеше зрънчо,но така бавно дъвчеше,че приличаше на преживящо спящо животно.Злобата,обаче,която излъчваше бе нещо страшно.Децата ядяха боклуци,събрани от някъде и голяма част от тях изхвърляха по градинката и площада,но не и в кошчето за боклук,защото не можеха да се ядат.Това,което изхвърляха циганетата кучката кърмачка не поглеждаше въобще,беше под достоинството й.Тя си хареса кофичка от кисело мляко,извади я от кошчето и със зъби я направи на ленти.Почна да облизва лентите.Гледах и си признавам,че към кучката изпитвах някакви симпатии,защото това,което прави е по Божия закон.Ще се нахрани,ще има кърма и ще си накърми бебетата.И поставих циганите далеч,далеч по-долу от кучетата.Пред очите ми са три потенциални крадци и държавата сега плаща за тяхното отглеждане,да убиват,лъжат и крадат един ден такива като нас.Само един съдийски състав с проституиращи с правосъдието съдии изглежда по-гаден от тази отвратителна мангалка с изроди-мангалчета.И свързах нещата.Хората казват,тези цигани тук всичко откраднаха и изядоха по нашите градини и ниви.Ще си изоставим градините,ще си изсечем плодните дървета,те не само ни ги обират,но и ни ги чупят.Този номер го знам от прасковените градини в Сливен,където хората си изсякоха дърветата,защото хем им крадат циганите прасковите,хем ако се възпротивят ще ги пребият.Аз обичам да си събирам орехи от дърветата по страната,които са разпространени при трудни климатични условия и са едри.Въпреки многото орехови дървета и цели гори от тях тук,за първи път тази година не намерих един орех,макар да минах ро вемето,когато те се берат.Един човек каза,че циганите ги обират,но така,като с магнит да са ги прибирали.И се карали кои цигани кои дървета да обират.Аз търсих някое плодче и в къпиновите храсти,където ги има под ореха,и там-нищо.Хранилката,която са намерили тук циганите при идването си,вече не им стига.Затова и нов бизнес почват.Идват дебели цигани в лимузини,привикват по мобилните си телефони местните цигани,говорят си нещо и си заминават.Възлагат им поръчки може би дебелите цигани с лимузините:Някъде нещо е на сгода да се открадне,да отидат на някои местни или други избори,където да продадат гласа си и да турнат един начело на местната власт,който се е свързал вече с циганите. Има едно понятие ромски глас,то за циганите е стока и източник на доходи.Колкото сърбите могат да виреят в Косово,толкова вече и българите могат да виреят тук сред циганите. Няма по-голям проблем България от това.Може би само корумпираната ни съдена система нанася на страната ни по-големи щети от циганите,защото техният морал е много по-нисък от този на циганите,не осъждат крадците на банки,мутри и всякакви престъпници.Защото им се отчитат.Парите днес са при разбойниците.Те слязоха от горите,влезнаха в канцелариите и с калем в ръка започнаха да обират хората.Банкери ли са тези неоразбойници или юристи,всеки знае отговора.Мой познат,доста наясно със съдебната ни система пък твърди,че големите пари от престъпността отивали при прокурорите,но за това хората не научавали и поставяли съдиите по корупция под тях. От Чупрене има път /вървище/ за с.Стакевци през планината.Пресича се рида,слизащ от Хайдушкия камък,който от тук прилича на три широки уши.Слиза се точно в селото Стакевци.То е в подем,защото там ходи на лов Проститутът първанов.Оправената инфраструктура,път,площад и др.са причина хората да опитат да си продадат никому ненужните си имоти на високи цени,но не става.Стакевци е едно от селата с много хубави околности,макар надолу да слиза само една река.От лявята й страна има разкошни гори,слизащи от главното било на Балкана спускащи се от тях рекички,както и много пътеки към билото на планината. Вече Белоградчик не е далеч.Достига се разклона за с.Крачимир,по рекичката се изкачва ридът Ведерник и по този рид между скали с всякакви форми се отива до крепостта над Белоградчик.Тук завършва преходът Берковица-Белоградчик,един прекрасен преход.Ако се маркира той,за да са спокойни туристите,които го ползват,става страховита екопътека:Дива Слатина,х.Копрен,Чипровци,Горни Лом,Чупрене,Стакевци,и накрая скалите над Белоградчик.Страхотно.За този преход трябват около 5 дни.По селата вече има хотели,но дали такива като мен ще могат да заплатят да нощуват там или ще спят в гората е друг въпрос. Днес около Белоградчик вървяли емисари да подканват хората да си продават имотите.Едната фирма била на Станишев,който после щял да ги препродава,другата на Догана,кйто искал да заселва тук турци.Не срещнах никой,който да е бил обект на токова предожение.Съмнявам се обаче.Там,където има цигани,турчин не стъпва,турците не допускат циганин в селото им.Пъдят го както овчарят краставата овца,която се оставя на вълците да я изядат и да се предотврати заразата.Но в селата имало доста сделки с къщи,продадени примерно за 1 лев,кой ги купува не разбрах. Сега започвам нова глава,за римските пътища в този район.Вероятно по долините на реките,даващи начало на голямата река Огоста е имало римски градове,селища,крепости,не знам какво още.Над с.Бели Мел има останки от римска крепост.При с.Равна пък има останки от римска баня.В с.Копиловци на площада има римска чешма,наричат я латинската.Тя е подобна на римската чешма в Годеч.Не е възможно всички тези места да не са били свързани с пътища.Като завладявали някакъв район римляните принуждавали хората с робски труд да строят крепости,пътища и др.Който вече не можел поради старост или болест да работи са го убивали.Това е принципът на строеж най-вече на пътищата и мостовете,които са били за времето си уникални строителни съоръжения.Ще посоча моста над р.Арда при град Ардино.Като строител с доста познания аз разбирам технологията на строежа,но как се били изкачвани камъните по местата им,с какво са споявани,не само аз не мога да си го обясня.Това са три гигантски свода и четири дорълнителни,ако дойде много висока вода.Не по-малко красив е мостът на р.Девинска при х.Орфей.Макар и много по-малък,с един само свод,той не отстъпва по красота на Ардинския,но пък Ардинският шашва с мащабите си.Стоиш,гледаш,чудиш се.Как е било сътворено това чудо? Първото доказателство,че през Копиловци е минавал римски път или е имало римско заселище е чешмата,тя се ползва и днес.Доста промени има направени в района,камъните от пътя са били взети за други цели или пък върху римския път е положено ново трасе.Изведаж обаче при р.Граовска,на час път под водопада Големия скок римският път се появява.Той минава по долината на реката,където я пресича има специални участъци за подвеждане на водата,мостове тук не са строени.След като достигне водопада пътят минава под него и изчезва в гората.Появява се доста по-високо отново.Трасето му там е подобрявано за да минават малки камиони до местността Деяница.От тук пътят движи почти по хоризонтала,пресича изворите на р.Козарска и излиза на наклонено било,не далеч от седловината между върховете Трите чуки и Вражата глава,където от към Мартиново под ъгъл поне 135 градуса към него се устремява нов римски път. Това строителство не е било необмислено.Пътят е прекаран по трасета,които за здрави:скали,морени и др.Ще дам за пример решение на строителите римляни за път по алпийски скат на планината,доста воден.Те просто са избегнали този участък,удължавайки пътя,но пък пък изграждайки го върху здрави основи.Не така предвидливи са се оказали 2000 години след тях граничарите,За да не ползват завоите на римския път,овенните-граничари са преминавали с джиповете си по разни ливади,къде е по-прималиво да се мине,изровили са тревата и са предизвикали руини от пороите,днес ужасни рани,не знам как ще зарастнат.Те са толкова дълбоки,че за да ги прескочиш трябва да избереш удобно място за това.А сега пример с римски път по наклонен скат.Скатът не е вдълбан за да се оформи трасето,а са подлагани камъни и е правен зид.Така пътят остава на по високо ниво и не може да се насипва с пръст или да се разруши от порои,лавини и други бедствия тук в алпийската част на планината. Друг римски път е идвал от долината и е завивал нагоре към Чипровци.Следващите 20 века са извършвани там промени,пътят вече не личи.В Мартиново обаче има римси мост,направен от няколко дялани трапецивидни камъка.Мостът е произведение на изкуството.Педераси обаче са направили новия мост над него,без да го разрушат и са го покрили с бетонен саркофаг като гръмналите реактори на Чернобил.Който го знае,може да го намери,но той е затлачен с клони и боклуци.След Мартиново баче римскят път вече се открива много по-лесно.При второто събиране на реки над селото той тръгва по левия бряг на средната река и се закатерва равномерно нагоре.Вече има нов път и този е изоставен,но горе в равната местност пътищата се събират и римският си тръгва надясно самостоятелно.Придвижването по него е удоволствие докато той пресече изворите на Мартиновската Огоста.След това изчезва в гората. Връщам се на Амбарица.Там изоставеното трасе на римски път,минаващ покрай.х.Плевен,после през рида Новоселски поленици подсича изворите на р.Черни лом.После това трасе слиза до една река от Саръкая и се закатерва към Видимския превал.Още няколкосерпантити ат пътя са различими в посока към х.Левски и пътят изчезва под 20 вековната тревна покривка.Школата на майсторите е била една. А сега отново на пътя,който пресича река Мартиновска Огоста.Страхотиите,пропастите,издълбаните скали,за да мине път по тях,приликата е голяма с тази при Амбарица.След тези извори обаче после става много трудно.Дъбови дървета растат и върху самия път.Пътят излиза или на Мартиновската седловина или под връх Вражата глава,за да се събере с другия римски път от Копиловци.Към седловината между Вражата глава и Голямата чука трасето на пътя минава по скат,пътят е надигнат и укрепен с огромни камъни- подпорна стена,кято не е мръднала въобще.В горната част на пътя камъните са извадени и с тях е направен пост,днес изоставен,най-богатият на камъни пост по билото въобще.С тоя номер са излезли и сърбите от другата страна,където има пост точно срещу нашия.Със същите червени камъни,но много по-скромен и насочен точно срещу нашия от по-висока позиция. Други римски пътища в района на Копиловци и Чипровци не видях,но пък видах в следващото село,Чупрене. Още с излизането от Чупрене нагоре към планината по дяната река започва запазен римски път.Той достига Чупренския превал.Личат многото поправки и модерницирании на пътя,но те са пропаднали и на места стои само римския път.Тук има и няколко римски моста,защото Чупренската Огоста е много буйна.Те са с един свод.Върху тях са изтряскани бетнни первази,да се поразширят и да минават камиони по тях.От това много мостове са се попукали,всичките са загрозени.От превала пътят слиза в Сърбия.Тук е място за почивка,но малко хора знаят как се върви по билото от този превал на север.Там е билото,което нарекох Стоте чучки. Според мен има и втори римски път от Чупрене към билото на Балкана по лявата река.Трасето си стои,камъните обаче са извадени и са ползвани за ограда на дворовете.До къде е стигал той,не можах да определя.Горе до връх Ветровник да е отивал,не съм убеден в това,но много сериозно подозирам нещо такова.Трасето много наподобява такова на римски път,но да са били извадни камъните и да са останали само скалистите участъци,или пък вместо камъни да са оставени голи скали,просто нямам отговор. Сега искам да коментирам това,което чух от хората там за законите в този край.Те се обуславят от две неща:на хората всичкото им е навън:ниви,градини,животни,плевни.Къщите са дървени и са като приготвени клади за палене.Затова никой никого не краде,това е закон,който се спазва свято.Почнат ли да се крадат един другиго,всичките са загубени!След Десетото обаче се появиха мутри,които играйки на този кон за отрицателно време подчиниха хората на престъпните си замисли:или сте с нас или сте свършени /б.м.запалени,пребити по нивите,убити!/.И така,най-големият разбйник става кмет,може и да няма официална власт някой,но пак да командва,както Георги Илиев командваше Кюстендил,Чомбето-Петрич и т.н.Останалите трябва да слушат.Тук има един полицай на няколко села,той нищо не може да направи,няма съд.Ще дам пример.Мутра си докара багер и започна да копае пръст за насип на мутробарока си,подкопавайки красива поляна.Попитах отговорно лице,защо не се обади в полицията в Монтана,да дайдат да приберат мутрата.Отговорът бе:А какво ще стане после с мен като се върне тоя с багера?.Това ще ми е краят!Смея ли да се обадя?Тук закони няма.Има по един дето командва и каквото той каже,това е.Иначе си свършен!Това не е София. Друга интересна тема за този край са мутроВЕЦовете.Сега има призив да се пести енергияата,да се правят малки ВЕЦ-ове,като тези по р.Искър,да се строят вятърни генератори.От ЕС отпуснаха пари за това и си има определени хора,които да ги откраднат.Първият от тях е Доган.Как се правят мутроВЕЦовете?Преграждат някъде една бистра планинска рекичка,вкарват водата в тръба,на стотици метра по вертикала правят централка /караджейка/,запаралелват се с мрежата и ако има повече вода,могат и да подадат към нея някаква мощност.Това руши околната среда,но парите на ЕС усвояват само мутри никой не смее да се обади.Рибата измира,коритата на реките се пресушават,но има и една полза.По програмата ФАЛОС са отпуснати средства в Първа инвестиционна банка и срещу представен проект те се усвояват.Голям усвоител на тези пари бе президентът на Литекс,Ангел Бончев,с което издразни биринджиусвоителя,Догана и сега Бончев е извън играта.Успял е да гушне само 400 милиона евро,повече му не дават.И аз мисля,че му стигат.На мен половината да ми дадата,пак ще съм доволен. Гледах един мутроВЕЦ над с.Копиловци.Едни хубави къщи в прекрасна местност,мутрешки джипове,до там асфалтиран път.Нова компилация,мутровец + мутроград сред най-дивната природа.Господ дава водата,мутрите от водата ще правят ток и ще печелят за сметка на хората.А и пари от ЕС ще свият.Ако не вземат да се гърмят за мутроВЕЦовете или да си ги взривяват на конкурентен принцип.Последният мутроВЕЦ,който видях да се строи е под заставата над с.Мартиново.Как са разбили коритото на реката,какви бели са направили,сравнение е възможно само с Хирошима след взривяването на атомната бомба там. Сега ще вмъкна някои теми,които хората споделиха с мен при последните ми пътувания. СЕЧТА НА ГОРИТЕ И ДОГАНА: Не срещнах човек,който да не свързва сечта на горите с Догана.При всяко сечище,едно от друго по-ужасно аз се спирах и говорех с хората.Епилогът бе нещо такова: Горска мафия,покровителства се от министерството на горите,чадърът е от Догана.Тъй като все по-малко гори остават неосечени,все по-глеми комисионни трябват за да ти дадат разрешение.Затова и цената на дървата скача.Вече хората по селата не могат сами с разрешение на горския да си отсекат за зимата някое дърво,трябва да си купят дърва от горската мафия по 50 лв.за кубик.Но тава не е най-голямата беля.Виждал съм букови дървета,нарязани по метър за горене,с диаметър дори над 50 см.обречени да изфучат през кумина.Просташката горска мафия не знае колко струва това ако се преработи за мебели или за нещо друго,да речем за дръжки за инструменти.Поразията е тотална,зад нея стоят тези,дето избутват на преден план Догана,крият се зад него и ограбват страната и за слеващите 250 години.Ама и Догана умее да си вземе от тях. КОПИЛОВЦИ И ЧАЛГАТА Където и да си в Копиловци-сладкарница,магазин,кафене-винаги слушаш сръбска чалга.Аз съм просветен любител-музикант,разбирам и от тази просташка музика.Но сръбската чалга е на много по-високо ниво от нашата.Гепнах един изглеждащ по-интелигентен човек и го запитах:От другата стана на границата пак са българи,защо слушате тук всичките сръбска чалга?Той ми отговори приблизително следното:Сръбкините пеят много по-хубаво,а нашите чалгаджийки са проститутки и не могат да пеят.Фащат курвите,понаучват ги да пеят,надуват им устните,правят ги свиркаджийки и после ги изтряскват мутри.Предпочитаме да слушаме певици,не проститутки. ГРАНИЧАРИТЕ И МАФИЯТА В СЪРБИЯ: Няма начин нашите граничари да не се познават със сръбските.Които срещнах всичките бяха добри момчета,но някои не си познаваха добре района,съседните им райони-още по-малко.Един обаче се оказа по-запознат с тези места и от мен,намери ми грешка при ориентирането за един водопад.Евалла!Тъй като момчетата не срещат по чукарите много хора им се говори и при разговор с мен те казаха,че в Сърбия мафия като у нас няма.Полицията там е силна,имат и действаща местна власт.Граничарите им не ходели вече по високото,а пазели в дълбочина.Предупредиха ме обаче да не преминавам при тях,защото са с по-особен манталитет и най-малкото ще отнеса един бой за нарушаване на границата. Много силно впечатление ми направи това нещо.Значи Сърбия е правова държава.Няма мутри,в селата се спазва законът.Браво!И горите не си секат!И ливадите им като подстригани.А защо е така шибано у нас,да го еба!Педераски и лезбийци в парламента,курвове и проститути на по-ниските етажи,по-надолу идват мутри и цигани и най-долу в най-мръсните ферминтирали фекалии плуват съдебните ни изроди-проститути.Гушат се от престъпниците,вместо да отървават хората от тях и гледат как да откраднат правово имотите на хората.Сетих се за един възрастен човек,който преди години казваше,бомбата е заложена в съдебната система.Не е в здравеопазването и просветата,ще видите. РОМЕЛИЯ /препоръчително ново име на окръг Видински/: Още през далечната 1960 г.стана ясно,че цигански проблем в България има и ще става все по-сериозен,но бяха взети мерки не за неговото решаване,а прехвърлянето му от области,където положението бе непоносимо в други,с по-малка концентрация на цигани.По идея на най-първия тогава,Тодор Живков,много цигански фамилии пребиваващи без жителство тук и там и по други причини бяха изселени по Видинско.Мангали от Кючукпариж,Факултето и от квартали в други големи градове бяха насилствено заселени по селата във Видинско,за да работят там по ТКЗС-тата.Само във Варна бяха оставени мангалите,защото те там предвидливо са се кръстосали на времето с българи,ставайки по този начин джуревци.Там има и турци,приели християнството,гагаузи, които се водят пълни българи. Съвсем скоро обаче във Видинско разбрали номерата на циганите и пропищяли от тях,но нови и нови пратки пристигали от страната.Вместо да работят по ТКЗС-тата,мангалите изпокрали всичко,което могли от селата и започнали да се местят да крадат по градовете и да създават могъщи популации. Единственият начин да получат те законно някакви пари е да имат деца,да не работят,за да се водят социално слаби или безработни,за да искат от държавата и да искат. През 1989 г.този процес - тук станаха много цитаните,изселете ги някъде по Видинско! - вече не минаваше.Но пък се яви нова хранилка за циганите по Видинско,времето на югоембаргото.Тукашните цигани,сръбските цигани по Воеводина от Земун до унгарската граница,румънските цигании в окръг Арат,които са над 2000000 глави се съешиха и пренасяха каквото можеха през границата.Нашите мангали минаваха с мотопеди с по 2 литра бензин в тях по пет пъти на ден.Югоембаргото засмука в Брегово и други гранични села допълнително много цигани от страната.Това положение на мангалите бе оценено от политиците,които бяха избирани с т.н.ромски гласове.А тук ромски гласове,много.Обидени от непочтеността и лъжите на местните си властници,хората не гласуват за мошениците,крали ги няколко години по време на мандата си и те вече идват на власт с ромските гласове.Тази дейност обаче се организира и ръководи от ромски барони,които после умеят да си получат договореното.И така Видниски окръг днес е парцелиран.В един район могат да крадат само роми от рода на еди кой си цигански барон,в друг-мангалите на друг цигански барон.При нарушаване на тези граници започват ромски войни между родове и кланове и държавата се намесва да спасява циганите.Известни са опитите да внедрят един такъв род мангали,Зрънкови,да краде в района межд Челопечене и Кремиковци,но хората не ги допуснаха.Появиха се и мидифицирани ромски професии.Напр.циганин копанар станал дедесар.Стават шашми с ДДС-то,търси стопанската полиция и ловва един ром от видинско,дето има само един гол фалос.ДДС-то пропада.Циганите покривджии пък станаха фирмаджии.Замъкне фирмата някой,фанат да го търсят чрез полицията,окаже се,че има такова лице,то е един циганин,дето нищо не знае по въпроса.Изглежда смешно,но това е разклонение на организираната престъпност,съгласуване с циганските барони от Видинско.Голяма част от тези барони пребивават в Сфийското равно поле,по –точно в нарочно построените за тях ромбароци в Костинброд.От там правят шашмите с имотите на хората в комбинация с правници- проститути,хванаха съдия и нотариус от съда в Костинброд и после се стрелят по улиците с конкурентите си от този бизнес.Да не говорим за мафията на цветни метали,селскостопанска продукция,цигари,китайска контрабанда,наркотици и какво ли не. Някога на видинския влак за София казваха мазният влак,защото от Видин за София се пренасяха много храни.Имаше случаи от багажника върху пътниците да потече олио.Днес това е история.Видински окръг е изпокраден и транжиран от мургавите бригади.Хората се изселват от там и идват предимно по София.А циганите от там напират и се местят все по-настрани и навлизат вече в съседните на Видин окръзи,парцелирайки си там нови райони,където само определени родове и кланове ще могат да се изявяват /б.м.да крадат/. Някога Северна България е трябвало да се нарича Източна Румеля.Защо приемствено днес да не се преименува Видински окръг на Ромелия?Хем свързано с историята,хем отговаря на статуквото там днес.Популации на роми,които щъкат из този район,прескачат се и държавата ги храни и размножава,това е Видински окръг днес.А за хората там има място толкова,колкото за сърбите в Косово. Някога критиците на социолизЪма казваха,че той оставял след себе си цигани и простотия.За съжаление това остава и днес.Освен цигани и чалгари,има популация на пазарни проститути,пазарни боклуци и пълни боклуци.Последните са най-много и са са най-щастливи.Т.н.демокрация се аказа една мехуреста дума,вземам я от речника на Дядо Вазов. УДОБЕН ЛИ Е ЧИПРОВСКИЯТ БАЛКАН ЗА ДОСТИГАНЕ ОТ СОФИЯ? Не само е удобен,утепало се е!Пътува се с бързия влак сутринта в 7,10 ч. след 4 часа си на село Копиловци.На гара Бойчиновци чака влак за Монтана.На Монтана чакат бусчета за всички възможни села без Чупрене и Стакевци.Избираш си бусче до село,от където смяташ,че ще е най-красиво да се изкачиш до района,който желаеш да посетиш.Има и конкуренция,таксита,които возят на цената на бусчетата.Един пример как се достига х.Копрен.Пътуваш до Копиловци с автобус,от там изкачваш 6 км.до хижата или вземаш такси след като пийнеш вода от римската мешма,което струва 4 лв.за 4 души.Но имаш и опции.Слизаш с автобуса в с.Дива Слатина или пък в Чипровци и през местности,които наричам рая на земята,за 4-5 часа достигаш хижа Копрен.А хижата има телефон и две дами приемат резеврации.Ако си поръчаш почивка,могат и да готвят през този период. За посещение на Чупренския или Стакевския балкан е малко по-сложно.Същият влак се ползва до гара Орешец.Тук атракцията е един полицай,който пази на перона.Той е толкова дебел,че хората слизат по релсите,за да го заобиколят.Мисля си,ако през крака ти премине локомотив или те настъпи този полицай,разлика няма да има.Много искам този полицай да пробва да се качи на влака,за да видя стъпалото на вагона ли ще се строши или ще се наклони вагона.От гарата те поема автобус или такси с цената на автобуса до Белоградчик.Държиш си всичко ценно,за да не те окрадат мангалите изотзад от мястото,където си седнал и внимаваш,защото за тях всичко е интересно да се открадне.В раницата ще има нещо за гризкане,после ще я продадат на битака за едно пиене. Автобуси има за навсякъде,но на автогарата чакат таксиджии и возят на цената на билета.Ако има време за разходка по скалите,това трябва да стане с багажа.Другият вариант е да останеш без него.Белоградчик запада и се руши.Хората намаляват,навсякъде цигани!Новите бизнесмени,мутрите които купиха почивните комплекси и хотели като виждат тези популации от цигани,които пропъждат хората,не виждат никакъв смисъл да инвестират откраднатото в хотели или казина тук.Белоградччик е вероятно един от малкото градове,където цганите са фактор,с който и мутрите се съобразяват.А пък във Видин съм сигурен,че мутри въобще не вървят.Всички канали се държат там от цигани,чито барони редовно се „отчитат”.Те знаят кому,а ние подозираме..... По въпроса с превоза до даден турстически подстъп аз съм сигурно най-привилегированият.Само да разбера маршрута на автобуса или таксито и ми става ясно устройва ли ме дестинацията или пък дори дали не ми предлага още по-красив подстъп до обекта,към който съм се устремил.Привилегиите си дължа на доброто запознаване с този край на България,но това не ми е дошло даром.От моя страна вложих много труд и усилия,изминах хиляди километри из този край от 1990 г.до сега,борих сес всякакви трудности,живота си излагах на риск,но досегът с красотата на природата от този край ме възнагради многократно за тях.Ще отида пак.Не за да упозная още по-добре Балканът там,а да посетя местности,завинаги останали в сърцето ми:Горе по Копрен,Чуките,Куклите,разните там скоци. ЕПИЛОГ: В това писание мислех да включа и маршрута от Белоградчишки проход до Тимок,но ще го сторя отделно.Даже ще продължа и малко по влашките села там,Куделин,Връв и др.и разбира се ще пия кафе в най-оригиналнато село там,единствено по рода си село,дълго десетина километра по брега на Дунава,Ново село.Там се говори новоселски език,само там и никъде другаде по света.Този език е популярен у нас толкова,колкото езикът на инките в Америка.Не само езикът,оригинални са и имената на хората там,но и толкова смешни,че направо падаш.Заговори ли някой на български в селото,веднага разбират,че е външен човек. Товарищ Пропойцев, Главкултурполиткомиссар туристической деятельности города Калуга



Тагове:   туризъм,


Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 5945114
Постинги: 2628
Коментари: 6342
Гласове: 13675
Архив
Календар
«  Ноември, 2018  
ПВСЧПСН
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930