Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.01 22:21 - АМЕРИКАНСКИ ЗАПИСКИ - 13
Автор: planinitenabulgaria Категория: Регионални   
Прочетен: 210 Коментари: 2 Гласове:
6

Последна промяна: 21.01 22:25


 

                                    ВЕЧЕРНОТО  НЕБЕ  НАД  ЛОС  АНЖЕЛЕС

 

   Климатът в Калифорния не е като нашия - с четири сезона, макар за България това вече да не е точно така. Има тенденция климатичните сезони у нас да станат два. Спомням си зимите през детските ми години, около 1950 г, по-късно когато бях войник през 1962/64 г. Спомням си снегът по Пирин и Рила, когото всяка зима шарех със ските си. Климатът се променя, температурата се повишава, това е факт. А с това се променят условията за живот на растенията и животните, към които принадлежим и ние. Видното от тази промяна е миграцията, не само на растителния свят, част от който загива, а на нейно място идват други видове, но също и на хората, които поради липса на вода напускат цели региони.

   В Калифорния се твърди, че там е вечна пролет, но и това не е точно така. Там много рядко вали дъжд, но те имат един продължителен дъждовен период веднаж на 9 години. Той е свързан с морското течение Ел Ниньо. Докато морското течение Голфщром в Атлантическия океан е постоянно, с посока от екватора на севар,  течението Ел Ниньо в Тихия океан има посока от север на юг. При него по-топлата морска вода от екватора и на север от него се отправя на юг към Антарктида без а я достига и води до големи промени в морския свят. Това предизвиква миграция на рибата на юг, защото топлата вода я гони от географските широчини, където тя живее. Това води до липса на храна за бозайниците от типа на тюлени и морски слонове, които не могат да мигрират и умират от глад. През следващите 8 години популацията им се възстнановява. Като тръгне на ют Ел Ниньо настъпва дъждовният период за Калифорния, който продължава няколко месеца. Това е времето, през което чакащите влага цветя в пустините цъвтят, реките пълнят язовирите с вода за населените места в полупустините и в самата пустиня.

   През останалото време небето над Калифорния е чисто, с особен син цвят. Същото казват германците за небето над Бавария, дори са въвели понятие баварско синьо. Поради чистия въздух звездите вечер на небето изглеждат по-едри и с по-силна светлина, луната като да е по-голяма. Тази зима през януари имаше т. н. вълча луна, която заснех. Миналата година пък заснех съединението между Венера и Луната, когато те малко след залеза една вече са най-близо.

    Освен звездите обаче, още много светлини има вечер на небето над Лос Анжелес, това са пристигащите и излитащите от четирите летища на града самолети. Уточнявам- трите, защото едното е военно. Над Бевърли Хилс минава коридор на пристигащите самолети, извършващи междуконтинентални полети. Това са огромни самолети от типа Боинг и Еърбъс, пристигащи от Европа. На 2-3 минути един след друг минават тези самолети, снижавайки се в посока към международното летище. На голяма височина те изглеждат неподвижни както звездите.

   Не само тези огромни самолети светят вечер на небето над Лос Анжелес. По други коридори летят по-малки самолети, осъществяващи вътрешните полети, летят и пощенски самолети. Пощенските са с два мотора до опашката на самолета. При разходака по Планинаата – така наричат едно възвишение между Беверли Хилс и Долината – от там наблизо излитат нискотарифни самолети, боядисани по различен начин. Едно от четирите летища на Лос Анжелес е военно, от него не видях да излитат самолети. Ако ги нападне обаче Ким Чен Ун ще се разхвърчат като оси от гнездо. Много яд им е набрал дето номеро му не минава.

   Наблюдавайки вечер толкова самолети в небето си казвам: Америка лети! Имам предвид, че  вътрешният им траспорт над определени разстояния, вероятно над 250-300 км. се извършва по въздушен път. Американецът си поръчва по интернет билет, заплаща го и отива с колата си до летището. Оставя я там на някой от огромните паркинги, разбира се за това се заплаща, отива със самолета някъде, свърщва си работа и се връща. Багажът с тегло над 8 кг. се заплаща, но никой не мери теглото му, ако той е в допустиммите габарити. Същото важи и за голям куфар, който трябва да тежи под 23 кг. но щом е в габарита си също не го теглят. Това важи и за международните полети, където теглят багажа, но и да е в повече от допустимото, не изискват да се доплаща.

   Към тези самолети, десетки едновременно на небето над Лос Анжелес, летят и хеликоптери, които са полицейски и извършват някакви наблюдения. Те летят и над плажовете и над парковете. Ако самолетите почти не се чуват, тези са особено шумни, защото летят много ниско. Преди две години в квартала се бе укрил престъпник, небето над нас стана хеликоптерно гъмжило. Локализираха мястото и веднага хванаха предстъпнике. При тяхната полиция лабаво няма. Слагат ти пръстите на един уред и излиза всичко за теб.

   От две години междунородното летище в Лос Анжелес се ремонтира и разширява. То приема вероятно много повече пътници от най-натовареното в Европа, това на Франкфурт с неговите 70000000 пътници годишно. Размерите на летището като сгради,  писти, самолети, които чакат или са стационирани там се нещо невероятно. Летището вече не достига да обслужва пътниците, което води до задържане на самолетите във въздуха или след като кацват, няма свободен гейт. Сега се строи ново разширение, модернизира се старата част. Строителни кранове, нови сгради, паркинги като небостъргачи, писти – работи се много усилено. За улесняване на придвижването в летището се строи висяща на една релса железница, която ще осигурява бърз достъп до всички места, където трябва да отидат пътниците. Маршрутът й ще наподобява движението на лента за дрехи в цех за химическо чистене. Вместо закачалки, ще има вагони. Железница, доста примитивна има на летището във Франкфурт, двата терминала на летището в Мюнхен също са свързани с железница, по същество метро.

   Такова стълпотворение на нножетво хора, каквото съм виждал на международното летище в Лос Анжелес, никъде другаде не съм виждал. То са черни, жълти, помияри - смесица от всички възможни раси, арабески, някакави черни, не точно негри, които приличат на горили. Белият цвят намалява и намалява, заменя го жълтият. Жълтите са най-много на летището, но броят им в Америка навякъде расте и расте, като на първо място от тях са китайците.

   Направи ми впечатление липсата на пътници на гишетата на турските авиолинии. Преди там беше пълно с чакащи, тези линии ползвахме и ние. Те предлагаха екстра – вместо един допълнителен куфар от 23 кг. приемаха по два и поради това пред гишетата приличаше донякъде на сточна гара. Пътуват напр. трима души, семейство, накупило си американски боклуци в 6 куфара. Да се претегли това нещо, да се провери на скенер и да се откара от лентата до самолета, това е доста обемна ралота. Сега пред гишетата на турските авиолинии почти няма пътници, направо няма. Каква сметка има турският превозвач да лети с празен Боинг от Лос Анжелес до Истанбул. Язък им за новото летище, което трябваше да поеме пътниците от Източна Европа и Турция за страните по света. Тази беля на Турция им докара Ердоган, когото военните все още не могат да отсиктирят. А там се оформя и нова беда -  ако американците решат да ги отрежат заради хаирсозлука им по линията на НАТО с резервни части за Боинг-ите, те изгасват икономически. От изваждането им от програмата Ф- 35 заради покупката на ракети С 400 те загубиха 9 млрд. долара, пет пъти повече, отколкото заплатиха за ракетите на Путин. А се задава и нещо по-страшно – вероятно ще ги издухат от НАТО ако военните не махнат с преврат Ердогана подобно на предишните неудачници. Това означава модерни технологии те да получават от Русия и Иран, които на това ниво са 3000 години преди маймуните и колапсът на Турция ще е тотален. С каквито се фанеш, такъв ставаш, има една потговорка от Западна България. От Русия и Иран – толкова.

    На летището /Лос Анжелес/ имаше напрегнат момент. Двама руснаци с полета на Аерофлот с имана И|гор и Сергей ги нямаше в самолета, което заплашваше да провали полета му. В такъв случай сапьори търсят и вадят от самолета багажа им, хората излизат от самолета, самолетът трябва да бъде преместен от гейта, жестоко  разстройство гепва цялата управа на летището. Ако се появат все пак двамата, руският самолет го чака огромна глоба, след превеждането на която ще го пуснат да отлети за Голямата страна, в която живеят най-щастливите хора на земята. Самолетът на Аерофлот обаче не бе ТУ или ИЛ, от т. н. парни машини, а Еърбъс.

   Обратният полет за Мююнхен премина по коридор, който не бяхе ползвали. Самолетът бе най-добрият от европейските в този клас, Еърбъс 340/600, с четири мотора. Четиримоторните самолети кацат най-леко на пистите, защото в режим на кацане те имат много възможности за регулиране на скоростта и спускането си благодарение на двата реверсивни мотора.  Тези самолети обаче са по-скъпи от двумоторните и може конкуренцията да ги изхвърли от пазара.

    До Канада полетът премина по коридора, който ползваме обикновено с полет към Мюнхен. Достигайки Канада обаче самолетът не отлетя на север, а прелетя над Южна Канада. Приказна страна като природа! Сред красотите на тази природа – големи и малки градове, села, пътища, преминаващи над големи реки. След граничещите с Америка три големи езера самолетът премина над тундрата. Сняг- никакъв. Горички с нискостеблени дървета, вероятно мочурливи места и езера, езера. Не блата а езера, защото бяха със син цвят. От група езера започва една рекичка, но тя тече много бавно и става доста пълноводна. Знам, че тези реки някога са замръзвали сериозно и са били ползвани през зимата за пътища за товарните автомобили. И сред тази тундра – села на всяко място, поотдалечено от водните площи.  Никъде няма ненаселено място. Не се виждат сгради, където да има някакво производство, какво работят тези хора не ми е ясно. Знам че на живущи по такива места хора в Швеция, Норвегия и др. страни, държавата дава помощи, за да останат хората по родните си места. Америка пък дава доста големи възнаграждения на живущите в Аляска поради трудните природни условия.

    Самолетът не прелетя над Северна Канада, Гренландия и Исландия. Мина обаче над цялата някога Велика Британия. Всичко в нея сиво, като изоставено, правил съм сравнение с нашия квартал Христо Ботев, от къдато излитат нашите самолети. Същото и над Белгия – сиво, като посипано с пепел. И изведнаж – промяна под самолета. Земята разграфена, всичките пощи подържани според прденазначението си – ливади, гори, ниви, много водни площи, представляващи микроязовири и по-рядко някой по-голям язовир. Села има покрай рекичките - бели, чисти, с червени покриви, а в центъра на селото до реката има църква. Подържана страна, защото стопаните са грижовни. Да бе минала от тук една сталинска колхолизация и хората да бяха прогонени от родните си места, както го случиха у нас, едва ли долу щеше да изглежда така.  Идеята на Хитлер - Германия да представлява магистрала, покрай която да са населените места се вижда най-добре тук. Селата не са съсредоточени на едно място, а са като на махали – близо една до друга, вероятно един селищен център, може би с кмет, който не краде, после следва друг комплекс от селца, има и отделни селца, а тук и там и само по една къща сред обработените ниви. Имам приятели по Германия,  навсякъде е така. Та дори и в бившата Гедермания, където 45годинии вилня простащината. Раазрушена изцяло Германия се превърна в локомотива на икономиката на Европа, докато Италия се мафиотизира, Англия се изроди, Франция заприлича на спътник, останал без електрозахранване, Русия се бандюгизира, единственото нещо, което правят е заподмятване на ракети. Спирам до тук, защото ще се изпусна да кажа нещо и за барканската простащина, която при едно посещение на Макрин при Вучич, каза, че я носел в дърцето си...

     От Мюнхен до София летяхме над Авствия, още една страна в Европа като Германия, в която във всяко населено място има цехчета и раблотилнички, в които се работи сериозно. Давам пример с една работилница за седалки за автомобилите Фолксваген в едно австрийски село, където се изработвали най-качествените сезалки. Качеството е оцеляване и просперитет.

    След Австрия навлязохме над Унгария, над Хърватия и после над Сърбия. Както и да го кажа, всичките тези страни от горе изглеждат  по-добре от нас...

   Като посетител и познавач на Западна Стара планина разбрах кога сме над Пирот, над Миджур и започна спускане към София. Софийското поле бе покрито с гъста мъгла и дори се обезпокоих, че летецът може да ни върне обратно. Самолетът навлезе в мъглата и качна на пистата, чак тогава видяхме светлините й. И това са го измислили хората, самолетите да кацат и в мъгла.

   Да кажа нещо добро и за руските самолети, сезирам се върху военните:

   Японците си искат Курилите, Путин демонстрира мощта на неговите ВКС /военно-космически сили/. Руснаците имат ведущ опит в разработката на невидими самолети, като сега да плашат японците пуснаха най-невидимите, СУ 57. Те са до такава степен невидими, че не могат да се разпознаят един друг. И стана сакатлъкът, който е печално известен Два невидими самолета летят да плашат японците, но не могат да се видят един друг и се стракали във въздуха. Благодарение на много изключителната защита на пилотите, единият е останал жив. Другият е починал, но скафандърът му е бил с такова качество,че в него той изглеждал почти като жив....

                                image  

                Спасен пилот на самолет? Да! На снимката ясно се вижда, как
               той с челото и носа си е строшил стъклото на пилотската кабина.
               По горната му устна има следа от огъване на алуминиев детайл.



Гласувай:
6
0



1. getmans1 - ХАХАХАХАХАХА
21.01 22:59
ХАХАХАХАХАХА
цитирай
2. planinitenabulgaria - АХАХАХАХАХАХ !
22.01 11:31
getmans1 написа:
ХАХАХАХАХАХА


?
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 7165192
Постинги: 3083
Коментари: 8203
Гласове: 15142
Архив
Календар
«  Април, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930