Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.10 16:31 - ПО ЗЕМЕНСКИЯ ПРОЛОМ
Автор: planinitenabulgaria Категория: Регионални   
Прочетен: 298 Коментари: 2 Гласове:
2


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
       
        Този постинг посвещавам на Товарищ валериЙ венцьеВ и Другарят борН по случай рожденният ден на най-великия човек на земята за всички времена, който е днес. Аз също реших като тях да напиша вдъхновен постинг за него, но не ми се получи и няма да го публикувам. От Венецуела през България до КНДР светът отбелязва тази най-славна годишнина, аз също.    

             ПРОБЛЕМЪТ  С  РЕМОНТА  НА  Ж. П. ЛИНИЯТА

                                СОФИЯ – КЮСТЕНДИЛ

 

     След строшаването на колата ми - моята пътуваща туристическа база от един млад бизнесмен, който считаше и магистралата за негова,  временно се наложи да направя промяна на изявите ми като турист. Вместо големи пътувания, докато отново имаме кола, ще извършвам малки. Оставам си истински турист, защото това е част от живота ми - свързан съм с планината така силно, че се чувствам зависим от нея.     

     Толкоз упорит е бил и Шуман. Въпреки парализата на средния пръст на дясната му ръка, което прекършва кариерата му на пианист, той тръгва по друг път в музиката, оставайки в нея.

    Сега пътувам по Земенския пролом, където посетих много места и направих поне 1000 снимки от пролома, от каньона на р. Шегава – нещо изключително за нашата природа! – от водопада Скакавица, от скалите около второто обиталище на Свети Иван Рилски и от други места. „Отвориха” ми се доста маршрути от двете страни на Земенския пролом, които ще ми отнемат доста време. Според възможностите си пътувам с влак, където ползвам намаление на цената на билетите.  Чувствам се обаче още силен, загърбих катастрофата, която преживях.

    При едно пътуване към с. Гърбино попаднах на тракийско светилище на около км. над с. Раждавица, което никой не го знае. Нека не звучи самохвално, но от тракийски светилища разбирам доста, а по римски пътища едва ли някой е ходил поовече от мен. Това е една голяма скала, хората от селото я наричат Скалата с паницата, на която има издълбани жертвени паници. Една от тях е 100% запазена. Има улейче за изтичане на кръвта по една леко наклонена част от скалата, където да се разлива. По фигурите, които образува стичащата се кръв вероятно траките са гадаели бъдещето. По отвесните части на скалата има ниши, но не трапецовидни, а съвсем различни. Има и правоъгълна фигура, издялана на по-ниска тераса на скалата, каквато траките правят на гробните камъни на починалите редови траки, чиито гроб те покриват с огромен камък и му поставят такъв знак. Същият тип знаци ги има и на светилището Белинташ.

    Земенския пролом е включен в Натура 2008. Отбелязвам обаче че в резултат на човешка дейност – кариери където не им е мястото, собственост на бизнесмени /б. м. мутри/, сеч на гори, извършвана пак от същиите но с друга насоченост на изявата е нанесла сериозни екощети на планината, изразяващи се в ерозия и осушаване. А от там и напускането на планинаната от диви животни в тези райони.

    Във връзка с неудобното пътуване натам се заинтересувах – имам достатъчно познати в тази област от работата ми някога – кога ще се модернизира тази линия. Оказва се обаче, че модернизацията на тази линия ще струва страшно много пари. Най-големите разходи ще са заради електрификацията на линията - удълбочаване на тунелите с около 150 см, които са девет и снижването с около 150 см. на четирите железни мостове, намиращи се до тунелите. Това е огромна работа като обем, но и много специфична, както тази при строеж на метро. Линията ще трябва да се затвори поне за година, защото ще се работи по участъци, иначе се губи достъпа до местатаа за ремонт – шосе както покрай ж. п. линията на Искърския пролом тук няма.  Не е лесно да се удълбочи тунел. Той надолу се стеснява и двете стени трябва да се укрепят абсолютно здраво. Има си технологи за това, но майсторите, които вършиха това през 1966 г. вече ги няма, нито пък някой може да прави същото. Да се снижат мостовете, които са стоменени е също много трудно. Не е достатъчно да се отреже горната част и да се изработят подходящие за монтиране нови детайли. Проблемът е, че мостът горе в двата си края е бетониран свръхздраво в скалата или където е захванат. Проблем е и изработването на новите винкели, които трябва да се монтират на местото на свалените. Винкелите са много големи, новите трябва да бъдат изработени свръхточно, за да се сглобят, трябват кранове, а на места мостовете са високи към 50 м. над реката. Това е една от причините, нашите да се усукват и да не предприемат за толкова години нищо по отношение на свързването на линията с Македония, защото трябва да се свърши тази работа. Ако тя не се свърши ще трябва в определен участък машините да се сменят, от електрически с дизелови или обратно, което е характерно за страните от четвъртия свят.

    От ЕС отпускат пари по програми за инфраструктура, но срещу проекти, а тези проекти трябва и да се изпълнят от някого. Аз не съм убеден, че в България има фирма, която може да удълбочи тунели и да снижи мостове. Пак давам за пример сърбите, които с пари от ЕС, за да пътуват турчулята по магистрали от Европа до Турция финансираха 90% от строежа на магистралата от Пирот до Калотина. Сърбите си я направиха сами. При нас още няма проект за строеж на продължението на тази магистрала до околовръстното шосе на София. Същото стана и с новия ГКПП със Сърбия, който бе предвиден при Трън. Сърбите направиха шосето при тях, дълго 15 км, нашият участък – само 3 км. - така не бе и започнат. От ЕС ни отпускат 90% от средствата за инфраструктурни проекти, ние обаче не използваме тези пари разумно, мисля аз. Стратегически обект е напр. ж .п. връзката с Македония, благодарение на която има хипотетична вероятнаст Западна/ла/ България в Кюстендилска област да получи импулс за развитие. Не съм убеден, че това ще се случи и напомням за Дунавмост – 2. Вместо икономически възход за Видинско,, от двете му страни развитие се разрастна далаверата, както покрай НДК наркодилърството. Човек мисли едно, идиотите – друго.

    Истината е, че по ж. п. линията София – Кюстендил се работи по малко, на участъци, резултатите се виждат само от планините с отпадъци тук и там пот смяната на подложката за линията и нахвърляните счупени траверси. А положението с инфрастуктурта на тази линия е трагично. Дървените траверси са изгнили, бетонните са се спукали надлъжно, траверсите на времето са поставяни на по-голямо разстояние от изискваното днес. Има ограничиня за скоростта до 30 км./час, на места влакът се клати странично. Ужасно изглеждат изоставените и ограбени сгради на бившите гари и спирки, а покраай ж. п. линията – не знам тази сервитутна зона на кого принадлежи – има израстнали тръни, павой и конкуриращи се с тях храсти, които педставляват непреминаваема и непрогледна ограда около ж. п. линията. Преплетените с могъщ павой изоставени сгради и нягога плодни дървета - таза тенденция я има навсякъде вече из страната, не само по гробищата и изоставените населени места. Това преминаване на ползваната някога земя в джунгла става все по-ужасно. В тази категория влизат бивши обработваеми земи, региони, в които хора вече почти няма и скоро няма да има и нито едни човек. Затова и няма кой да се гтрижи за тях. Тази растителност, вплетена хомогенно от павой,  вече покрива и изоставените ж. п. линии. Гледката става още по-страшна от неизвадените бетонни траверси, от натрупаните сменени траверси в районите на гарите и всякакви отпадъци, напр. от пресяването на чакъла. Не чак толкова страшно е както гледката при преминаването на влака през кв. Факултето, но напомням една умна мисъл:  Каквато страната, такива и циганите в нея.

    Да не пропусна, че при модернизацията на линията част от участъка между гарите Захарна фабрика и Горна Баня трябва да мине под земята – да се направи тунел – иначе тези срамотии не могат да бъдат преодоляни чрез прилагане на законите на страната подобно на печално известните подобни казуси „Жак Дюкло” в кв. Хаджи Димитъър и „Тунел №8” в Своге. Победиха ромовете. С действията си ромовете от Факултето офекалиха суратя на Общината, на Министерски съвет, на законниците и правниците. Всичките, които се опитаха да внсат някакъв ред покрай ж. п. линията бяха изшибани директно с едно айде  чуранте.

    Като венец на тази недоправена линия и грозотиите около нея ще приведа за пример някои от мотрисите. Мотрисите, произведени във френско-германски концерн са хем красиви, хем икономични, защото в сравнение с нашите влакове са два пъти  по-леки и освен това работят в рекуперативен режим, връщайки при спиране енергия в мрежата. И какво се случва на тези моктриси. Тръгвайки от София към Кюстендил като пожелание за добър път в много случай по тях от квартал Факултето се хвърлят камъни , а при Кюстендилския Факултет в долната част на града в до с. Копиловци за добре дошли ги  посрещат тамошните ромове, отново с хвърляне на камъни по тях. Дизеловите мотриси имат единични стъкла, всяко от които струва около 2000 евро, електричките има стъклопакет, двойно по-скъп. За да се сменят стъклата трябва да дойде специално оборудван с техника за тази цел вагон от ЕС. И понеже е доста скъпо, това се прави само в краен случай, но пък заатова част от мотрисите, приближавайки гарите изглеждат като да идват някъде от война между мотриси.

    Лошото обаче е друго. Вероятно фактите, които изложих, включително и тази, с обезобразените мотриди в резултат на хвърляните камъни по тях, май ги знам само аз. Защото ако ги знаеше един държавен  мъж, той щеше да направи нещо тези скъпо платени безобразия да престанат.

    Не повдигам въпоса защо резултатът от даването на помощи на тези, които причиняват толкова щети на държавата и така тежат на бюджета й е такъв…

 image 

   

    




Гласувай:
2
0



1. krumbelosvet - Ох, разрухата
11.10 11:14
Проклетите коми и пути, само чакаха да падне "член първи", и почнаха да рушат всичко, което уж заграбиха, според съмишлениците на планинаря. Щото може ли за разрухата да е виновен Западът или неговите обожатели? Не може, разбира се.
цитирай
2. planinitenabulgaria - Във пикой друг влак /имам предвид този от София за Кюстендил/
11.10 20:14
krumbelosvet написа:
Проклетите коми и пути, само чакаха да падне "член първи", и почнаха да рушат всичко, което уж заграбиха, според съмишлениците на планинаря. Щото може ли за разрухата да е виновен Западът или неговите обожатели? Не може, разбира се.


не съм слушал повече обвинения срещу грабителите, според спорящите старци това са Борисов и Цветанов. Преди грабителите на България бяха Борисов и Плевнелиев, днес май Цветанов го е издухал от тази дисциплина. Кюстендилско е комунизарин регион и там да се спори на тези тема е опасно. А столицата на комунизЪма според мен е с. Полетинци.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 5064268
Постинги: 2357
Коментари: 5289
Гласове: 12638
Календар
«  Октомври, 2017  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031