Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.12.2019 22:02 - НАШИЯТ ГОЛЯМ МУЗИКАНТ ЛЮДМИЛ АНГЕЛОВ...
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 222 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 06.12.2019 22:04


 

НАШИЯТ ГОЛЯМ МУЗИКАНТ ЛЮДМИЛ АНГЕЛОВ –

ЕДИН ОТ НАЙ-ДОБРИТЕ РЕЦИТАТОРИ НА ШОПЕН

 

   В Зала „България” миналата седмица отново имаше рецитал на велик музикант, Людмил Ангелов. Той изпълни творби от Шопен, на които ще се спра след малко. Излязох си от рецитала малко тъжен, защото изпълнението на този голям музикант стана причина да се обърна назад в годините. Спомням си Людмил като талантлив ученик от Музикалното училище, с когото който работеше с педагогът Константин Станкович. Още тогава Людмил прояваваше специално отношение към музиката на Шопен. Макар още ученик той научи цялото клавирно творрчество на Шопен и го представи на няколко рецитала във Военния клуб. Да научиш музиката на поета на пианото, Шопен, да я носиш в себе си, където тя ще отлежава и ще се осмисля до настъпване на зрелостта, това е много важен етап от живота на един бъдещ музикант.   

   Людмил носеше музикантското в себе си може би по наследство от своя баща, големият наш диригент Михаил Ангелов, извесетен и като човекът, който разбира от пеене.

   Като се замислих, от времето на първите сериозни рецитали на Людмил до сегашите му изяви, вече академии, са изминали 37 години, половината от живота ми. През всичките тези години аз съм бил в някакъв контакт с изявите му. Започвайки като талантлив ученик, той се превърна в голям музикнат, при който зрелостта вече дойде. В този дух бе и последата му изява в препълнената Зала „България”, където имаше допълнителни столове за публиката на сцената, както през отминалите години, когато рецитали в Залата изнасяше моят любим музикант, Алексис Вайсенберг.

   Първообразите на интерпретацията на Шопен за Людмил са старите майстори на клавира от началото на ХХ век. Тук ще изложа своето мнение за интерпретацията на Шопен:

  Всичко на този свят се променя,променя се и възприемането на музиката от съвременните хора. Днес Шопен не се изпълнява както някога. Изпълненията на шопениста Рубинщайн поне за мен са ми много равни, невълнуващи ме. Сего Шопен се изпълнява различно, мисля, по-добре. Напомням за статията на Шуман в музикалното му списание, където той казва, че произведенията на Шопен са топове, покрити с цветя. Така възприемам музиката на Шопен и аз. Причината за това е свързана с историята на Полша от онова време, Варшавското въстание от 1831 г, а изкуството на Шопен отразява и тези трагични за Полша времена. И това е схванал Шуман, пророкът, виждащ бъдещето на изкуството.

    След като завърши обазованието си, Людмил се установи в Испания. Всяка година обаче той идва и организира музикалния празник ЕСТРАВАГАНЦА, по време на който води майсторски клас. Най-добрите от участиците се изявяват на сцената. Людмил по време на тези майсторски класове изнася рецитали, които са много интересни.

   Макар и един от най-добрите изпълнители на Шопен, Людмил със същата сила изпълнява и творбите на другите автори, чиито произведения представя. Колко концерта за пиано има в репертоара си, не мога да ги преброя. Той се изявява и в камерни ансамбли, където също е много силен. Преди години той направи транскрипция на няколко пиеси от балета ЖАР ПТИЦА от Стравински за пиано, които са на нивото на авторската преработка на трите пиеси от балета му Петрушка, едни от най-трудните пиеси за пиано.

   Людмил сега е малко над 50 години, един зрял в изкуството музикант. Съприкосновението с изкуството му е преживяване за музикантите и за тези, които обичат музиката.

   В последния си рецитал в Зала „България” той изпълни първата татрадка с Етюди от Шопен, Втората соната и няколко по-малки пиеси - мазурки и полонези. Най-вълнуващо за мен бе представянето на Втората соната, което бе извършено на такава висота, че за мен времето спря. В умя ми още звучи лиричната тема от Погребалния марш.

    В заглавието на постинга ми ползвах думата рецитатор на Шопен вместо интерпретатор или изпълнител, защото пиесите на Шопен са и поетични творби. Той е един от най-великите и оригинални композитори, оставил следа в историята на музиката с творчеството си. Неговите последователи композитори са доста, ще изтъкна само двама – Дебюси и Рахманинов.

  Сега ще се спра на личността на Шопен, на неговото творчество и на най-великите му изпълнители.

  

   Шопен е роден в Полша през 1810 г. Баща му е французин като етнос, но живее в Полша и се бори за освобождението й от окупиралата я тогава за пореден път Руска империя. Майката на Шопен е полякиня. И двамата родители са високоинтелигентни. Майката е скромен музикант, бащата – преподавател по френски език в лицея във Варшава.

  Родителите решават да обучават по музика детето си и тук идва голямата изненада. Той е така надарен, че учудва учителите си. Научава много бързо каквото е необходимо, много се труди и дори композира. Всичките му преподаватели са сериозни музиканти и разбират, че работят с изключително надарено дете. Твърде рано Шопен учи в училище с ранг на Консерватория, с него се занимава великият тогава педагот Юзеф Елснер. Шопен за много кратко време завършва Консерваторията, защото се оказва, че преподавателите му няма на какво повече да го научат. Те го наричат Полския Моцарт, а Юзеф Елснер когато попълва удостоверението, че Шопен е завършил Консерваторията, вместо оценка пише:

    Музикален гений!

   Шопен започва да се изявява в Полша, но положеннието е

ужасно. Полша е окупирана от руснаците, поляците се вдигат на въстание, което поробителите смазват и започват процес на присъединяване на Полша като губерния към Руската империя. Полша много е страдала през миналото от Германия, от Русия и от Прусия, която е немска държава, основана от орден на полска територия. В миналото Полша е била огромна държава от Балтийско до Черно море. От нея са късани територии по същия начин, както от България след 1878 г.

   При това положенние в Полша за артиста Шопен остава опцията да живее и да се изявава в чужбина. Преди да вземе това решение той гастролира с голям успех в доста страни на Европа. Една от тях е Австрия, където той се изявава във Виена, тогава музикалната столица на света. Точно в този момент обаче там има вакум, защото са починали последните двама велики виенски композитори, Бетховен през 1927 и Шуберт през 19928. Няма други като тях, а вкусът на виенчани се е променил. Не искат да слушат сериозна музика, искат валсове, не искат опера, а оперети. По това време опит да се устаннови във Виена прави и Шуман, но набързо се връща в Германия, отвратен от новия им музикален вкус.

  Шопен се изявява също в Германия, Франция, Великобританния. Мечтае да се засели трайно в Италия, но от там го не искат, не му дават виза. И се стига до преместването му в Париж през 1831 г., където той живее до края на живота си, до 1849 г.

    В Париж той се свързва с добрите музиканти, сред които е и неговият връстник Лист. Творческата връзка между тях е силна. Лист освен като творец го подкрепя с каквото може.  Лист се явява и първият итерпретатор на творби на Шопен, защото е бил отличен пианист, докато Шопен не е притежавал достатъчно физически сили и като изпълнител на пианото е достигал най-много до мецофорте. Шопен и Лист принадлежат към различни творчески групи, които спорят за направленията, по които трябва да поеме музиката. Лист не е прав в този спор, но заслугите му към немците да ги образова в тяхата музика са толкова големи, че всичко казано от него против съвременните му немски музиканти му е простено. Лист споделя творческите възгледи на Вагнер.

   В Париж Шопен заживява с Жорж Санд, известна сред парижките среди с това, че е била богата, носела е панталони и е пушела, разведенна била и склонна към извънбрачни връзки, недопустими за онова време. Освен това написала и много романи, един от друг по-глупави. Безспорно тя е допринесла за итегрирането на Шопен във Франция, но е сторила и много бели, ще изтъкна само една. При композираннето на нова творба в писмата до нея Шопен е обяснявал каква е творбата, как трябва да се изпълнява. За да запази в тайна лични моменти от връзката им, Жорж Санд след смъртта на Шопен изгаря това безценнно за музикантите богатство.

    Заболяването на Шопен се задълбочава, той страда от белодробна недостатъчност. За да компенсира тази недостатъчност сърцето работи с голямо напрежение и този титан на красотата и поезията в музиката, ненавършил 40 години, умира. На погребението му транспортират пианото на Шопен, марка Ерард и под зруците на неговия Погребален марш от Втората му соната е спуснат в гроба. Един Божий подарък за всички хора по земята твърде рано бе върнат обратно на небето.

  Според последната воля на Шопен сърцето му е било извадено и пренесено от неговата сестра във Варшава, за да бъде погребано в църквата „Свети кръст”. Шопен е бил католик.

   Приятелите на Шопен в изкуството са били две изключителни фигури – Шуман, най-обаятелната личност в музиката и музикален пророк, а също и поет, както и най-ителигентният музикант тогава, Менделсон. Когато Менделсон е бил на около 10 години се е срещал с Гьоте по лиията на баща си, който бил банкер и много образован човек. „Олимпиецът” е възхитен от интелекта му. Това еврейче обаче има такава заслуга за немската музика, че германците никога не биха могли да му се отблагодарят. Заслугата да възкръсне музиката на Бах след 100 годищно забравяне в голяма степен е на Менделсон. Той е с една година по-голям от Шуман и Шопен, умира от преумора на 38 години. Шуман полудява поради напрежението, с което е обмислял творбите си и на 46 години слага край на живота си. Трагедията на тези хора в житейския им път е свързана и с техните творби, ще се спра на тази връзка след малко на Шопен.

  

   Музикалото наследство на творите на Шопен е някак профилирано, при него преобладават клавирните творби. Шуман нарича Шопен Поетът на пианото. По-точно определение от това няма! Шопен най-много обича поезията, чете стихове, вдъхновява се от тези творби, някои от тях той превежда на музикален език. По други стихове пише песни. Неговите Балади са по стихове на Мицкевич. Още едно понятие се свързва с Шопен, поетичните фигурации. Има и друго понятие Шопенова полифония, която както Моцартовата се възприема като красива музика, но дъблочината й е достъпна само за музикантите и просветените в музиката.

    Освен поезията, Шопен обича и изобразителното изкуство. Любимият му композитор е Моцарт.

    Произведенията на Шопен не винаги влизат в класическите форми. Те освен романтични по насоченост, повечето са в свободни форми. И Бетховен завършва цикъла си от клавирни сонати със соната в две части, но пък каква соната е написал. Шопен не пише струнни квартети, симфонии, опери. Неговото творчество е свързано предимно с клавира, произведенията му са поезия. Как е могъл да измисли в краткия си живот този човек толкова мелодии и то така красиви, този въпрос съм чувал често.

   Съвсем в началото на творческата си кариера Шопен пише два прекрасни концерта за пиано. При пътуванията му единият от тях, във фа минор е изгубен, но след години е открит. Освен тези концерти за пиано с оркестър, Шопен пише и още няколко такива творби, Анданте спианато, Фатазия по тема от операта Дон Джовани от Моцарт, Фантазия на полска тема. Най-значителните му творби обаче за пиано с оркестър са неговите два Концерта.

   Шопен пише и творби за камерен ансамбъл, но те се изпълняват рядко, а и силата му не е в тази област. За клавир той пише много творби, ще цитирам доста от тях. Това, което ги обединява е красотата на музиката в тях. Тази музика обаче, освен красива е и много сложна.

   Шопен създава четири Балади по стихове на Мицкевич и четири Скерца. Част от тези творби са повлияни от трагичните събития в Полша, която е окупирана от Руската империя, а въстанието на поляците срещу тях е потушено в кръв. В Полша са родителите и близките на Шопен. Той е загрижен за тях, защото баща му е участник в тези събития. Скерцо означава шега, но дали напр. в Първото скерцо има някаква шега? От четирите Скерца три са в минорна тонарност. Бавните теми в средата на Скерцата са красиви, но и тъжни.  Извън Полша, прогонен от руските окупатори, Шопен остава поляк и с изкуството си се бори срещу идиотите. 

   Други, заемаща особена тежест произведения в творчеството на Шопен са двете тетрадки с 24 етюди. Те също са повлияни от Варшавското въстание. В тях има по един етюд, наречен Революционен. По-красиви етюди от Шопен никой не е написал. Преглеждайки тези етюди, Шуман сравнява музиката на Шопен с топове, покрити с цветя.

   Шопен пише три Сонати за пиано, най-популярна от които е Втората с траурния марш, и той свързан с потушаването на Варшавското въстание. Третата соната наподобява партита и за обединението й се изисква голямо майстроство от изпълнителя. Темите в нея са прекрасни.

   Голям дял в творчеството на Шопен заемат неговите нощни пиеси, наричана Ноктюрни. Те са към 20, всека от тях е бисер. Любимият ми от тези ноктюрни е този в до-минор.

   Шопен пише и 24 Прелюдии, и те поезия. Някои от тях получават име, което музикати им дават по-късно. За Шопен това е характерно. Не може слушайки Арфовия или Виолончеловия етюд, да не ти прозвучи този инструмент. Пианото във Виолончеловия етюд никъде е излича от тоновия обем на виолончелото, прекрасен етюд!

   Шопен пише много пиеси с танцов характер, и те много красиви. Най-мого са мазурките, народен танц и валсовете, но пише и доста по-сериозни танцови пиеси, полонезите. Полонези танцува висшето общество в Полша. Една от пиесите от този тип, Полонез фантазия е връх в неговото творчество, свирят я всички големи музиканти.

    Друга велика творба на Шопен е Фатазия в до-минор, доста приличаща на соната. Много драматизъм, много сила, и тя свързана със събитията в родината му, сгазената от руския ботуш тогава Полша.

   Шопен оставя и други пиески за пиано като импромтюта, екосези, контрданси и др. които са началото за децата при запознаваането им с този велик музикант, поет на пианото.

   Вкусовете как да се изпълява Шопен са се менили през вековете. Това се дълржи на разбирането на музиката му или по-точно неразбирането й, поради което тя е представяна в невярна светлина – разнежено. Считало се е, че жените ще я изпълняват по-добре от мъжете. Постепенно това разбиране се променя, Шопен сега се свири мъжки Пример за отличен интерпретатор на Шопен е Вайсенберг, има и още доста, между тях е и Людмил Ангелов. Слушах веднаж изпълнение на Емил Гилелс на Първия концерт на Шопен, велико изпълнение. Стрхотен интерпретаор на Шопен е и Рихтер.

   Музиката на Шопен има една особеност, за която загатнах. Нейната красота я прави достъпна и желана за необразованети в музиката слушатели за пианистите докато са още несъзрели като музиканти, защото тя звучи красиво Но да се достигне до дълбочината на тази музика от изпълнителя и да бъде тя разбирана от слушателите се изискват доста познания. Доста от успелите да навлезат в тези дебри станаг шопеннисти. Подобно разсъждение е съотносимо към музиката на Моцарт, която всички обичат, но дълбочината й може да се разкре само от най-добрите изпълнители и да се усети от най-добрите слушатели на света, както казва Арнолд Алшванг.

   Музиката на Шопен вдъхновава Дебюси, който върви по неговия път и създава подобни творби, но съотносими към неговото време. Да бъде разбран Дебюси е необходимо познаване на Шопен.

   Едни от най-ревностните изпълнители и почитатели на Шопен са руските музиканти. На времето Шопен пътува по цяла Европа, където изнася концерти, но и да е бил поканен за изява в Русия, страната, окупирала тогава Полша, той не би отишъл. Става така обаче, че музиката му навлиза в тази страна след смъртта му и намира своите големи изпълнители. Идиотите винаги са пречели на духовните контакти на хората, пречат и сега. Давам прример с прогонването на културните си хора, които не могат да се изявяват в просташките им държави, на които те работят кърмчии.

   Започнах постинга си във връзка с изкуството на големия наш музикант, Людмил Ангелов, но доста го разширих. Сега се питам: Защо президентът ни ходи на изявите на съратника на Путин,  Гергиев и го награждава с високи държавни награди, а не оказва внимание на нашите, при това големи музиканти? Една от причините може да бъде хипернеинтелектуалността му, но вероятно има и друга. Каквато и да е тази причина обаче, тези, които не уважават собствените си творци, а се кланят пред „изкуството” на съмнителни типове, ползващи музиката за параван, зад който да мафиотстват е срамно...

    Ще потърся клипове с музика на Шопен в изпълнение на Людмил и на други изпълнители.      Приятно слушане. И повече четете за музиката и слушайте музика...

  

   

  













Гласувай:
4
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 7170269
Постинги: 3083
Коментари: 8201
Гласове: 15146
Архив
Календар
«  Април, 2020  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930