Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.10.2016 17:16 - ОТНОВО ИСТОРИЧЕСКИ КОНЦЕРТИ?
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 1096 Коментари: 0 Гласове:
5

Последна промяна: 31.10.2016 17:17

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                                                                        С посвещение на г/жа ЦАВ 12929:

                      НОВИТЕ  ИСТОРИЧЕСКИ  КОНЦЕРТИ

                В КРАЯ  НА ХХ  И  НАЧАЛОТО  НА ХХІ  ВЕК,

                КОИТО ОТ 20 г. СЕ ИЗНАСЯТ И В БЪЛГАРИЯ

 

    За да бъда разбран и да убедя читателите си - ако някой отвори този мой постинг - в правотата на тезите ми, първо трябва да поясня какво означава понятието „Исторически концерти”. По този начин ще осветля този термин, засекретен в известна степен заради споровете около дейността му в областта на музиката в Русия пред ІХХ век. Освен бившите ми студенти оперативни работници, подготвяни за работа в областта на Културата, добре би било за това музикално явление, обхванало всички големи градове на Европа и Америка във втората половина на ІХХ век, наречено ИСТОРИЧЕСКИ КОНЦЕРТИ, да знаят и един по-широк кръг от хора, притежаващи интереси към културата и борещи се тя да бъде доминираща в обществените отношения, норма в живота на хората и форма на тяхна изява в ежедневието им.

    Известният руски музикант Антон Рубинщайн става причина в историята на музиката да бъде въведено това понятие. То се свързва само с него и подобен аналог в света няма. Кой е Антон Рубинщайн?

    Рубиншайн е еврейче, родено в едно бедно руско еврейско семейство, но притежаващо такъв талант като музикант, че остава завинаги в историята на музиката. Неговата дейност излиза извън Русия и достига до Западна Европа и дори Америка. Той е съвременик на Брамс - роден е 4 години преди него, но среща между тях не е имало. Антон Рубинщайн остава в история на музиката като най-подготвеният за изяви в тази област руснак, който няма равен на себе си по неговото време. Нямам предвид като изпъллнител, диригент или композитор, какъвто той е бил, а като човек, чиито живот е посветен на музиката. Да не пропусна, че той е имал и литературен дар, бил е и полиглот. Такъв преди него е бил само Шуман. Това му носи и доста неприятности в Русия, породени от завист към личността му, за които ще спомена бегло по-късно.

    Началното си обучение по пиано той получава от майка си, но така става, че на 11 годишна възраст той е вече изграден пианист и изнася рецитали не само в Русия, но и в Западна Европа. На тази възраст трябва обаче и сериозно обучение, което той го получава в Германия, най-сериозната страна тогава в Европа не само в областта на музиката.  По еврейска линия в Лайпциг той се свързва с друго едно еврейче в Германия, Менделсон, с 20 години по-голям от него, от когото пък по-интелигентен негов съвременник в Германия едва ли е имало. Изтъквам заслугите на Менделсон за откриване и популяризиране музиката на Бах. Интелектът на Менделсон оценява самият Гьоте.  Рубинщайн и Менделсон ги свързва приятелство, които придобива ново измерение след ранната смърт на Менделсон. Голям подкрепник на Рубинщайн по Европа става Лист, който пропагандира негови творби в Германия. Дейността на Рубинщайн по Европа е значителна, но най-сериозните си ангажименти той е имал в Германия и Австрия. Като пианист обаче концертира във всички достъпни тогава големи градове по света.

     Рубинщайн се учи при-най-известните професори по музика в Германия и става всестранно подготвен музикант - отличен пианист, диригент, композитор, музикален историк, теоретик. Така той изцяло се отдава на музикалното изкуство, но не само като изпълнител или диригент, а кото негов пропагандатор. Тази своя дейност той развива и в Русия, където основава Руското музикално общество, Руската певческа академия, консерваторията в Петербург, на която той е пърият ректор от 1862 до 1867 г. Неговата дейност засенчва обаче най-първите тогава руски музиканти в Петербург, т. н. Могучая кучка / Могъщата петорка/, в която влизат Балакирев, Бородин, Цезар Кюи, Мусоргски и Римский-Корсаков, засегнати са и най-първите професори музиковеди Серов и Стасов. За Серов и Стасов само ще вметна, че те не са критикувани по-късно от отдела на НКВД, който определя линията на музиката по времето на Жданов. Става така, че Антон Рубинщайн се отказава от поста ректор на консерваторията и дори напуска Русия, той заживява по Европа и света. Причините за това знаят студентите, подготвяни за оперативни работници в облатта на културата, в този постинг запазвам компетентно мълчание. Ще изтъкна само това, че тогавашният руски император също започва да го недолюбва, някои произведения на Рубинщайнн като операта му Демон получават възбрана да се поставят на сцената. Макар и трайно пребиваващ в Европа, където е добре дошъл навсякъде, Рубинщайн се връща понякога в Русия, където изнася рецитали или се изявява като диригент. Само един от учениците му ще спомена, Пьтр Илич Чайковский. В историята на руската музикална култура Антон Рубинщайн е колос! Да изразя и личното си мнение към него – безкрайно го уважавам, но музиката, която той е писал, както аз казвам, не е писана за мен.

   Огромният му потенциял като музикант поради невъзможостта да бъде приложен в Русия става причина той да осъществява дейността си като апостол на музикалното изкуство по Западна Европа и по света, така се достига до нещо уникално, наречено от журналистите Историческите концерти на Рубинщайн. По-точно понятие от това не може да бъде намерено, нито пък на друг да бъде вменена такава концертна изява по същата логика, както за никой на света не можеда се каже, че  Втори Моцарт.

    Рубинщайн познава ЦЯЛОТО /!!!/ солово клавирно творчество на композиторите преди него и на съвременниците му, включително  руските композиитори и го представя на света с цел хората да научат за него. Тогава не имало звукозаписна техника, само на концерти са могли да бъдат слушани произведенията. Това не важи за композиторите и доста от музикантите, за които партитурата е звучаща музика.  Започвайки от всичките големи градове на Западна Европа, а също и по Америка и Русия, Рубинщайн представя свой прочит на ЦЯЛАТА /!!!/  клавирна литература, в която са включени към 900 творби за пиано от около 600 автори от всички стилове и епохи. С такъв ум може да се похвали само пианистът Йосиф Хофман, който никога не е знаел от мениджъра си какво ще свири вечерта на концерта, той всичко го е имал готово в главата си. Концертите /б. м. рециталите/ на Рубинщайн получават името Исторически. И са наистина исторически, друг подобен аналог в света на музиката няма. Това не е било целият репертоар на Антон Рубинщайн, той е изпълнявал и всичките клавирни концерти, които са му били известни. Не мога да кажа, гений, но такъв ум рядко се среща.

   Още малко за Антон Рбинщайн. Макар и руснак /не съвсем/, той се учи в Германия, тогава най-великата страна на света като музикална култура и възприема тяхната музика, също най-великата на света. Той работи като артистичен директор във Виена и други градове, любимо място за живене за него обаче е Дрезден. Носи немски дух Рубинщайн, както и роденият доста следп него Шоскакович, който дори има и инициали в музиката, които звучат: D  ЕS  C  H. Най-почитаните от него автори също са германци – Бах, Моцарт, Бетховен, Шуман, но е бил отличен интерпретатор и на Шопен. Изключителна личност!

    Мисля, че осветлих в някакав сепен понятието ИСТОРИЧЕЧСКИ КОНЦЕРТИ. Нещо много велико, неповторимо, по силата на един изключителен ум.

    Не мога да не спомена и брата на Антон, Николай Рубинщайн, и той много талантлив музикант, но починал твърде млад, на 46 години. Той се подвизава предимно в Русия, поради което по-малко е бил известен по Западна Европа, но има същите виждания в музиката както батко си. Той също е изключителен пианист и диригент. Любимец е на Чайковский, който само не умира от мъка, когато научава за смъртта му в Париж и пише в негова памет Клаавирното трио „В памет на великия художник”. Подобно трио пише и Рахманинов след смъртта на Чайковски. Великите хора се уважават, обичат, учат се един от друг. Давал съм пример за Татко Хайдн и Моцарт. Това е норма в изкуството и който не я спазва е принадлежи по дух към изкуството, а е там със задача, което означава, да трови отношенията между велките хора, да ги манипулира по партиен приказ.

 

   ЧАСТ ВТОРА:  

    НОВИТЕ ИСТОРИЧЕСКИ КОНЦЕРТИ НА НАЙ-ПЪРВИТЕ БЪЛГАРСКИ МУЗИКАНТИ В ДУХА НА КОНЦЕРТИТЕ НА АНТОН РУБИВЩАЙН

   За да бъде продължено делото на Рубинщайн и наново да има исторически концерти, които да бъдат поднесени на хората с помощта на медиите, за да послужат като даване на насока на хората в стремежа им към красота и съвърщшенство в изявите им, необходими са ни отново подобни на Рубинщайн хора. Слава на Бога, намери се тъкав човек ,при това българин, но надвишаващ по талант, ум и интелект самия Рубиинщай. Това е учиндолецът Слави, завършил Музикалната академия като виолист, с когото Бог дари България той да възпитава в духа на Рубинщайн младежите на България вече 20 години. Може ли Рубинщайн да събере стотици хиляди слушатели за един вой концерт? Охранява ли полицията Рубинщайн докато свири, затварят ли улиците докато трае концерта му напр. в Берлин, Виена, Ню Йорк. Не! Причината – талантът и умът на Слави са далеч, далеч на тези на Антон Рубинщайн, а Историческите концерти на Слави са далеч по-цеенни от тези на руското еврейче. Всичко това доказва, че талантът на нашият учиндолски музикален талант надминава този на Рубинщайн. Още едно доказателство: Рубинщайн докато е свирел опранявали ли са го от ГДБОП, от Жандармерията, наблудавали ли са движението около концертната зала от покривите на съдедните сгради? Не! Защото Слави е далеч, далеч по-велик от него. Как не взех снощи да ида и аз на коцерто, дъсъибъвглъвътъпростъ. Язък ми за професорската дисертация, която някога защитих на тема от музиката….

 

     ЧАСТ  ТРЕТА:

     КАК БЕ ОТРАЗЕН ИСТОРИЧЕСКИЯТ КОНЦЕРТ НА СЛАВИ?

 

    С една дума ще кажа, концертът му отразен от доста нетови активисти, фсичките фактически много фътре ф изкуството и в частност в музиката. Разполагайки с нова програма на Центъра, която разрешава да бъде извършено класифициране и редуциране на постинги, писани на една тема, търсачката като най-съвършен журналистически труд за 0,34 сек. класира на първо място постинга на г/жа ЦАВ 12929 във връзка с последния Историческия концерт на Слави. Аз изтеглих постинга и го прочетох. Не мога да възразя по отношение на нито една буква в него - страхотна статия, доказваща, че този концерт е по същество нов исторически концерт. Аз, колкото и да съм наясно с музиката такова нещо не бих мотъл да напища, защото не ми достига интелект да отразя такова величаво културно събитие. Истината е, че Слави Трифонов изнесе концерт, който е в традиицията на концертите на Антон Рубинщайн, но по-велик от неговите, защото и самият Слави превъмхожда Антон. Какъв талант е родила земята ни българска, каква журналистка, да напише за него статия, на която вместо доста дългото й заглавие подхожда доста по кратко:
    GLORIA!!!

 

 




Гласувай:
5



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12190081
Постинги: 4545
Коментари: 10754
Гласове: 18322
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031