Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2015 22:46 - КЛАВИРНИТЕ КОНЦЕРТИ НА МОЦАРТ - 3
Автор: planinitenabulgaria Категория: Музика   
Прочетен: 1772 Коментари: 5 Гласове:
0



   
  /Продължение/


   Трето действие.

   Следващият клавирен концерт, който Моцарт пише е в си бемол мажор, който не е предназначен да го изпълнява той. Моцарт го пише за една сляпа пианистка, чиито родители са висши държавни чиновници. Лошото е, че нейният учител е чехът Кожелух, известен музикант, популярен в Австрия и дори в Европа. Кожелух е враг на Моцарт и Моцарт не може да го понася. В името на изкуството обаче изключения винаги са възможни. С какво е виновно момичето!

   Поводът е добър Моцарт да сътвори още един клавирен концерт шедьовър. Без всякакво съмнение пишейки този концерт Моцарт се е съобразил със слепотата на момичето, той звучи и с преднамерена женственост. Просто, един гений…

    Следващият клавирен концерт във фа мажор Моцарт пише за себе си. Този концерт също е прекрасен. Като построение той е доста различен от останалите, има много хумор в него, красотата в този концерт е градирана, най високата степен е във финала, където отново има полифония. И този концерт на мен ми наподобявва на опера. Смешното, бих казал, макар то да не е смешно е критиката на Вагнер към този концерт и към творчеството на Моцарт като цяло. Той не само критикува Моцарт, но и се изтъква като по-велик от него. По-младият съвременик на Вагнер, Брамс, казва, че не може да пише както Моцарт но когато пише творбите си се опитва.

    Този концерт е изпълнен години по-късно пред княз Леополд ІІ през 1790 г. заедно със Коронационния концерт К 537.

     А ето и времето за следващия Концерт на Моцарт, първият в минорна тоналност. Годината е 1784. Моцарт предсказва развитието на музиката след него, макар по онова време за такава промяна в музиката още да няма никакви симптоми. А бъдещето е ясно, идва романтизмът в музиката. Бетховен е на прехода между класицизъм и романтизъм, неговият съвременник Шуберт е романтик. Концертът е особено драматичен, от него се учи Бетховен. Това е единственият концерт, написан от друг композитор, който Бетховенх изпълнява и по този случай пише към него една прекарсна, бих казал моцартобетховенова каденца. Тя е по-изпълнявана от една друга също прекрасна каденца на Хумел. Брамс също харесва този концерт и пише към първата му част каденца. Втората част на Концерта Моцарт нарича Романца. Как геният провижда бъдещето. В тази част има един драматичен и същевременно романтичен епизод, като мястото на тази музика отговаря не само за идващия ХІХ век, но и за ХХ-я. Чувствам се недостоен дори да възхваля този концерт, той е нещо уникално в музиката. Без него светът на музиката щеше да е по-беден.

    Следва нов велик концерт, двадесет и първия в до мажор. Този концерт е известен с вълшебната си втора част, която много се изпълнява и е много популярна, макар не всички да знаят, че тя принадлежи към този концерт. Концерът има симфонични черти и обясняваа защо Моцарт все още не пише големите си симфонии, където той ще изкаже последното си слово. А годините напредват, той много добре знае мястото в жизнения си път и колко от него му остава. Обяснението защо Моцарт не посяга все още не пише големи симфонии е това, че клавирните му концерти играят тази роля. Все още Моцарт има къде да изнася академиите си, на които той обикновено представя новите си клавирни концерти. Но времето, когато тъпите виенчани ще му хлопнат вратите за тези негови изяви и начин да печели пари за съществуването си наближава. Идват тежките за Моцарт години 1788, по-тежката 1789, още по-тежката 1890 и краят му, в началото на 1791. Моцарт няма да си загуби обаче времето като творец. Той ще създаде творби въпреки тежестите в живота му, на които всички ще се възхищават, а големите музиканти ще се учат от тях.

    Този концерт е прекрасен и сравнението между него и Първият на Бетховен, когато бъде направеено от музикант показва мястото на този музикант по пътя на развитието му.

 

    Годината е 1785, геният на Моцарт е в зенита си. Колкото и съвършени и недостижими да са творбите му, следващите са още по-съвършени. Неговият гений е неизчерпаем! В стотиците създадени от него творби няма повторение на темите. Той пише творбите си на един дъх, в срокове, непостижими за който и да било човек, без нито една поправка в партитурата, като да са му били дитувани от Отвъдното.  Впрочм има една поправка в партитура на Моцарт, открил я е Григ, преглеждайки партитурата на Концерта в ре минор. Моцарт е задраскал една част от партитурата и е написал нова. Вероятно е прекратил работата по концерта, после я е възобновил и мисълта му е протекла по различен начин.

    През този период Моцарт е зает с друго свое велико творение, което ще остане в историята като най-съвършената опера на света, Сватбата на Фигаро. Докато работи над тази опера обаче Моцарт създава три клавирни концерта.

    Първият от тях в ми бемол мажор отново напомня много на опера. Той е останал с наименованието Концерта с прекрасната втора част. При представянето му на академията пред виенчани те са поискали тази част да бъде повторена, потретена, а академията е имало голям финансов успех. Характерното за този концерт е, че той е истинско симфонично произведение, а в оркестъра има кларинети, които придават душевност на музиката. Този и следващия концерт поради наличието на кларинети аз считам, че са повлияни от масоните, за които Моцарт за разлика от масона му събрат Хайдн, пише музика. Операта Вълшебната флейта съкщо е масонска.

    Следващият Концерт в ла-мажор звучи по-камерно, защото в него няма медни духови инструменти и тимпан. За мен тимпанът е особено важен когато слушам симфонично произведение и ако го няма се чувствам в произведението като турист без репери в планината. При Моцарт обаче и така върви, давам пример и с неговатаа симфония №40 в сол минор. Кларинетите играят все по-важна роля в музиката на Моцарт, но той е на 29 години, не мога да го нарека още късния Моцарт. Този Концерт е един от най-популярните концерти на Моцарт за клавир.

   След този оперно-камерен концерт идва нещо уникално за самия Моцарт - той създава вещ, до която само един музикант според мен, гениалният пианист Глен Гулд успява да се докосне подобаващо, това е Концеертът в до минор. Едва ли има по-труден концерт за изпълнение от този измежду Моцартовите като музика. Това е симфоничен концерт, в който главна роля играят и духовите инструменти - обои и кларинети. Концертът е прекрасен! Музиката му не мога да уподобя на никоя опера от Моцарт. Слушайки този концерт за съм като извън света, в опит да се доближа да света на Моцарт. Бедният аз…Невъзможно! А когато концертът на този гений се изпълнява от друг гений, какъвто е Глеен Гулд, преживаваането е изпепеляващо.

    Слушайки този концерт Бетховен казва на приятелите си:

-         Ние няма да можем да напишем такова нещо!

След което започва работа над своя Трети концерт в същата тоналност оп. 37.

 

    Разходката из клавирните концерти на Моцарт продължава, но е към края си. Моцарт има да пише още три концерта, и то какви, остават му и още три години от живота…Тяхното величие се дължи и на причината, че между първите два от тях е писано най-великото произведение на Моцарт, операта му Дон Джовани. Не изразявам лично мнение, считам се за обективен - по-велика опера от тази няма. Тя е писана за негова академия в Прага и бива приета с много голям ентусиазъм. Цяла Прага пее ариите от тази опера. Моцарт дарява чехите и с още един подарък, Симфонията му в ре мажор, наричана Пражка или симфонията без менует, защото е тричастна.

    Моцарт бива канен още веднаж в Прага, но резултатите са били съвсем различни. Той е посетил всички кръчми на Прага и нито едно място, отредено за музика.

     Между предпоследния и последния си клавирен концерт на Моцарт той пише друга триада, трите си последни симфонии. Едва ли това е случайно. Моцарт бърза, защото краят му идва, а той знае това.

   Започвам с Концерта в до можор оп. 503, който по време съвпада с първото му пребивавен в Прага.  Това е истинско симфониично произведение. С напредване на годиниите Моцарт придава още по-голямо значение на клавирните си концерти, те заместват симфониите, които той би сътворил, но все пак в симфонията с номера  К 543, 550 и 551 той казва своята последна дума. На тях той отделя само месец и половина. Твърде вътре в музиката само този факт ви е дсотатъчен, за да не мога да приема Моцарт като човек, подобен на нас. Той лъч, звук, Вселена. Изпратен ни и взет.

    След създаването на този Концерт Моцарт пише още един , т. н. Коронационен, който е изпълнен при коронясването на княз Леополд ІІ. Тоналността е тържествена, ре мажор, подходяща за случая. Този концерт е написан през 1788 г., но е изпълен за първи път пред княза две години по-късно, една година преди на смъртта на Моцарт. Концертът има пълен оркестров състав с медни духови инструменти и тимпан.

    Съвсем различен от него е последният клавирен Концерт на Моцарт, този в си бемол пажор. За него вече писах, това е концерт чудо, в който посланието е: Аз си отивам от Вас. В светлата тоналност си бемол мажор има толкова тъга, толкова прелест, съвършенство. Този концерт слушам с болка а с наппедване хна възрастта ми не мога вече да го слушам, ще се пръсна от вълнение. Темата на третата му маст, Рондото, Моцарт ползва за да напише песен Копнеж по пролетта. Пролетта, която той няма да доживее.

    Виенчани вече не се интересуват много много от Моцарт, той им става труден. Академиите му, от които той печели за съществуването си стават все по-редки, последните си концерти той няма къде да изнесе. Ако виенчани бяха по-прозорливи и той можеше да изнася академии, поне още 10 – 15  кончерти за клавир от него щяхме да имаме. Моцарт стига до там, че последния си концерт той няма къде да изнесе. И отива в едни ресторант, където негов приятел кларинетист, Йозеф  Бер ще свири. Отстъпил Бер малко от времето си, Моцарт изпълнил нещо от Концерта. Без оркестров съппровод. А името на ресторанта е „Улица към небесната врата”. Едва ли и това е случайно…

     Край на Трето действие.

 

     Финал:

     Разходката из Концертите на Моцарт завърши. Тази форма – разходка – е възлюбена от мен. Разхождам се по панините, но и из дебрите на музиката - две от моите любими хобита. Обичам да разхождам и други с мен, но понеже това става рядко им предлагам виртуални разходки както тази. Те помагат и за образоването в двата възлюбени от мен жанра. Твърде интересно е да поразходя някои музикант, с който се запознавам из дебрите на музиката.  Много от силите и времето ми са отишли за тези мои хобита, но не съжалявам. Те са внесли в мен много специфични черти, каквито хората не притежават и поради това съм им труден за разбиране, направо си казвам, мислят, че не съм съм. Прави са. Красотаата на музиката, на природата, с тях аз не съм сам. Моцарт е дар на Вселената за нас. Досегът до него обогатява не само в областта на музиката. Който се е докоснал до Моцарт у него остава стремеж към красота и съвършенсво в зависимост от даденостите му. Не, че той ще стане творец, но пък ще има усет в някаква степеен за тези неща. Ще ги цени, ще стимулира хората, които ги притежават да ги развиват. В изкуството винаги има още.

   А това, че Моцарт е богатство, всеки посетил Австрия го знае. Без Моцарт Австрия щеше да е по-бедна в буквалния смисъл на думата. Милиони хора посещават годишно тази страна точно заради Моцарт. Всякакви глупости като сувенири, портрети, бонбони и други неща тъпите австрийци свързват с Моцарт, за да върви алъшверишът. Има дори едни бомбони наречени Моцартови топки, които майстори в Залцбург правели още от времето след като е починал Моцарт. Аз съм споменавал нещо на тази тема, в музиката на Моцарт има топки. Но има също и много тъга, известно на по-запознатите с неговата музика.

    Тази разходка из клавирните концерти на Моцарт завършва. Ще вмъкна между тях още един концерт, не по-малко велик от клавирните, концерът му за кларинет. Когато става дума за Моцарт, за красотата и съвършенството на музиката му, в мен прозвучава тема от този концерт. Считам го за съвършенство, до което мога да се докосвам, но не смея да напиша и мнението си за този концерт.

     Замислил съм и втора разходка из творчеството на Моцарт, из камерните му творби за различни инструменти. Разходката съм извършвал многократно, остава ми да я запиша. Камерната музика на Моцарт е много велика, макар да изглежда скромна. Само един инструмент пренебрегва при работата си Моцарт, виолончелото, като вместо него ползва с октава по-високо настроената виола.

    Колкото и велики творби да е оставил Моцарт, най-великите му творби са неговите опери. Всичките му музикални творби малко или повече наподобяват на оперно представление – увертюра, завесата се отваря, излизат артистите, предстатвят партиите си, прибират се, завесата се дърпа.

    И последното нещо, с което ще завърша тази разходка.

    Моцарт считам за звук от Вселеената, Бах – за евангелист /на Исус/. Бог е творецът на всичко видимо и невидимо, а Вселената е част от творенията Божии. Това е моята философия, според която слагам Бах на най-високото място в музиката. Той чрез музика ни превежда Божието слово. Моцарт чрез музиката си ни представя красотата на Вселената, която е част от творенията Божии. Затова така класирам тези двама най-велики музиканти.

   Колко е хубаво, че Бог ни е дарявал с такива Негови пратеници, да оставят следа в световото културно развитие, в душите ни, да се стремим да ползваме тяхната красота в ежедневието си.

    И сега най-тъжното, последните часове на Моцарт:

    Моцарт в резултат на простуда има усложнение в бъбреците и е на смъртно легло. Вечерта ще има представление на неговата опера Вълшебната флейта, любима негова творба, което започва в 19 ч. Моцарт иска часовника да бъде пред него и точно в 19 ч. започва да го гледа. С вътрешния си слух Моцарт участва в представлението на операта, опитвайки се с немощния си глас да пее арии от оператаа, да имитира инструмент. За да имитира тимпан Моцарт е надувал бузите си и ги  е удрял с ръка.

   В 23 ч. представлението свършва. Моцарт се отпуска, губи съзнание и през нощта умира. От него няма останали два приличащи си един с друг портрети, не се знае къде е погребан… Който ни го е изпратил си го е прибрал. Останал е само един парещ звук от него.Аз съм от тези, до които този звук е достигнал. И благодаря за това на Господа. Без Моцарт аз щях да бъда друг!

      Gloria in excelsis Deo!

 

     Ето линковете с последните клавирни концерти на Моцарт:

 

     https://www.youtube.com/watch?v=sAh6vb4khRY

     https://www.youtube.com/watch?v=TQ_H90IUUBA

     https://www.youtube.com/watch?v=UGldgW6mDnY

     https://www.youtube.com/watch?v=UGldgW6mDnY

     https://www.youtube.com/watch?v=hHbSVgr883w

     https://www.youtube.com/watch?v=-s68kHOnpiE

     https://www.youtube.com/watch?v=NK6nRaRDQ-Q

     https://www.youtube.com/watch?v=6ptEHBuQ6Uc

     https://www.youtube.com/watch?v=6ptEHBuQ6Uc

     https://www.youtube.com/watch?v=5i_ttU6v1Y0

     In Fine

 






Гласувай:
1



1. viva1122 - planinitenabulgaria
07.10.2015 14:32
Поздравления за всички постинги и музика - за труда и любовта ти към тази съвършена музика!

Недоумявам, защо под музикални постинги има отрицателни вотове, но .... те си знаят!
цитирай
2. viva1122 - ...
07.10.2015 14:44
И нещо любопитно - дано не се повтаря като факт


„С малкото спестени от уроците пари и с малък заем Бетовен заминава за Виена през пролетта на 1787г.
С разтуптяно сърце Бетовен пристъпва прага в скромния дом на ВЕЛИКИЯ МОЦАРТ. Посреща го невисок на ръст, весел, приветлив, усмихнат човек и му предлага да изсвири нещо на пиано. Смутеният Бетовен не може да се прояви, както трябва и моли Моцарт да му зададе тема за импровизация. Когато получава темата, Бетовен импровизира така, че Моцарт се обръща към гостите си с думите: „Обърнете внимание на това момче! Той ще застави един ден света да заговори за него!”
За съжаление Бетовен взема от Моцарт само един или два урока.....”

Налага се да се прибере в Бон заради болната си майка, а Моцарт по това време се занимава да пише операта „Дон Жуан”...

- Цитат - Моцарт – 120 бележити композитори

------------------
А аз с удоволствие ще се върна към тези и другите ти постинги - беше споменал за тях, за което Благодаря!

цитирай
3. planinitenabulgaria - Аз пък знам!
07.10.2015 18:17
viva1122 написа:
Поздравления за всички постинги и музика - за труда и любовта ти към тази съвършена музика!

Недоумявам, защо под музикални постинги има отрицателни вотове, но .... те си знаят!


Аз съм нетрол и хибридните войници на Путин с назначение Т"рол в социалните мрежи" ме мразят. Срещу мен другарят Железов окачи в нета дацзибао, сформира ударна група по културната революция и се качи на първа страница. Който пише против мен го тургат на първа страница. Други пък се страхуват да коментират постингите ми, да ги не подберат троловете.
Този "минус" е от една нещастница, мисли се за поет. Тя няма причини да мрази статии за Моцарт или пък мен лично, но явно е зависима от троловете. те са я наактивирали яко, да тресен минус на статия за клавирните концерти на Моцарт. Да имаш талант и да се продаваш, това е висш тип проституция. Още една като нея направи, наактивира я другарят Железоов, комуто по-тогваря името Скрапов.
Моят свят стои много над тези нещастници, които не живеят по естественото Божие употребелние и нищо красиво около тях не могат да възприемат. Нищо не може да окаже влияние върху обичта ми към музиката. Старая се да предизвикам интерес и на други хора към този тип изкуство.
Имам доста постинги за музиката, които могат да бъдат открити в блога ми след написване в търсачката иметоо на блога ми и после се продължи на кирилица, напр. написва се Йохан Себастиан Бах. Те са доста сложни, но те са насоки към тези, които обиичат музиката.
цитирай
4. viva1122 - Да
09.10.2015 13:42
- Мисля, че разбирам, но не одобрявам - мое мнение. Не могат да задушат красотата в музиката и творчеството като цяло - а само временно да подменят и забраняват - остава непреходното. Чалгата в музика, начин на поведение и творчество умира..., но класиката и красотата остават.
Всичко това звучи малко клиширано, но точно и вярно - според мен.

Поздравления за всички постинги и музика, които се предлагат в този блог!
цитирай
5. planinitenabulgaria - Минусът е от г/жа Йотова.
15.10.2015 10:43
Възможно е тази дама да се дразни от музиката на Моцарт, затова й предлагам нещо доста по-различно:
http://www.youtube/watch?v=-igdUtF488A
Дано туй да й ареше...
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: planinitenabulgaria
Категория: Туризъм
Прочетен: 12183107
Постинги: 4544
Коментари: 10754
Гласове: 18319
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031